Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Kweek Projectje

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil zelf dus wat kleine plantjes gaan kweken (geen hennep) Nu dacht ik eraan om een toren van plexiglas te maken met er boven in een fannetje. En ik wil een water systeem maken waarmee ik via de pc mijn plantjes water kan geven. Wie weet hoe ik dat kan gaan doen? :?

Verwijderd

een soort van 'kijk, mijn pc is goed voor mijn plantje :) '
waterpompje schakelen vanuit pc moet niet zo moeilijk zijn, een vochtigheids-sensor erbij en je kan er zo nog een lichtsensor bijbouwen om een lampje aan te doen als het buiten niet licht genoeg is
wil je iets geavanceerder gaan kun je ook nog voedingsstoffen aan het water toevoegen en deze dan laten doseren door je pc. moet je daarvoor ook nog weer een seonsor eraanhangen :) 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2002 22:12 . Reden: typo's ]

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 21:06

B-lennium

Volvo 164 1975!

in het boek "Pc-Poorten anders benut" van Elektuur staat , hoe je via de printerpoort dingen kunt schakelen via een (ja ja...) Qbasic !!:) programma .

maar wie leest er nog boeken ??

dus op het Net moet het toch wel te vinden zijn..

ff googelen www.google.nl

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07
Ik heb je topictitel een tag gegeven, lees eerst dit topic alvorens je een nieuw topic opent: Lees dit eerst voordat je een topic opent!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

b-lennium schreef op 02 oktober 2002 @ 22:34:
in het boek "Pc-Poorten anders benut" van Elektuur staat , hoe je via de printerpoort dingen kunt schakelen via een (ja ja...) Qbasic !!:) programma .

maar wie leest er nog boeken ??

dus op het Net moet het toch wel te vinden zijn..

ff googelen www.google.nl
Kan ook wel met Visual Basic :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Er is weer een nieuw boek van elektuur, pcpoorten onder windows en dat werkt idd via vb

Verwijderd

Als je ff op www.circuitsonline kijkt zie je daar wel een schakeling staan voor je lpt poort,.. het is aanvankelijk met 8 ledjes maar die kun je vervangen door relais,.. succes

Verwijderd

Ik heb nog ff gekeken op circuits online en die schakeling staat op de site bij schakelingen onder "computer en microcontroller" als Parallelle poort interface,.. en als je ff kijkt bij "Meten en testen" dan heb je meteen ook een schakeling om te meten of de grond droog is of niet :)
Je moet dan natuurlijk wel ff die led door een transistor vervangen en aansluiten op je poort

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10 16:39

Maku

Derp

Nee nee geen hennep ... wat dan ??? cactus HAHA

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12
bij conrad kun je zo´n c-control unit kopen, als je nou daarmee je lichtschakelaar en waterkraan aanstuurt...

Verwijderd

Topicstarter
001Michael schreef op 03 oktober 2002 @ 15:58:
Nee nee geen hennep ... wat dan ??? cactus HAHA
bijvoorbeeld..

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus een NOOB in schema's leze enzo....nu heb ik de onderdeeltjes gekocht voor led's besturen via de LPT. 8ledjes, 8(grote) weerstanden, 8 kleinere weerstanden en 8 potmetertjes... in welke volgoorde moet is ze nu aan elkaar solderen, en op welke pins van de poort?

Verwijderd

de datapins van je lpt zijn: pin 1 tot en met pin 9

voor de rest hoop ik dat je met potmetertjes, transistors bedoeld :)

Het zijn zwarte cilindervormige (met een plat vlakje) dingetjes met 3 pootjes.
als je het platte vlakje naar je toe hebt en de pootjes naar beneden, dan is het rechter pootje 1, het middelste 2 en de linker 3. (zie schema)

http://www.geocities.com/bredero2000/schema
neem 34.bmp

De componenten in het rode vlak kun je vervangen door een relais. Op circuitsonline waarschuwen ze voor de voorloop diode

"Denk aan de vrijloopdiode over de relaisspoel met de kathode aan de de voedingsspanning!"

Ik weet niet wat dat precies inhoud,.. iemand anders?

voor de rest sluit je je waterpompje aan op het relais,..
en je Fan op een tweede relais enz,..

succes

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10 21:48
Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 21:49:
de datapins van je lpt zijn: pin 1 tot en met pin 9

voor de rest hoop ik dat je met potmetertjes, transistors bedoeld :)

Het zijn zwarte cilindervormige (met een plat vlakje) dingetjes met 3 pootjes.
als je het platte vlakje naar je toe hebt en de pootjes naar beneden, dan is het rechter pootje 1, het middelste 2 en de linker 3. (zie schema)

http://www.geocities.com/bredero2000/schema
neem 34.bmp

De componenten in het rode vlak kun je vervangen door een relais. Op circuitsonline waarschuwen ze voor de voorloop diode

"Denk aan de vrijloopdiode over de relaisspoel met de kathode aan de de voedingsspanning!"

Ik weet niet wat dat precies inhoud,.. iemand anders?

voor de rest sluit je je waterpompje aan op het relais,..
en je Fan op een tweede relais enz,..

succes
uhhhhhh wrong. de datapins zijn 2 tm 9

Verwijderd

|:( You are completely right

Datapins => 2 t/m 9

• ken536
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-11 08:46
Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 15:40:
Ik heb nog ff gekeken op circuits online en die schakeling staat op de site bij schakelingen onder "computer en microcontroller" als Parallelle poort interface,.. en als je ff kijkt bij "Meten en testen" dan heb je meteen ook een schakeling om te meten of de grond droog is of niet :)
Je moet dan natuurlijk wel ff die led door een transistor vervangen en aansluiten op je poort
Ik heb hem hier zo voor m'n neus liggen. Kosten haast niks. printplaatje: 3 euro
printerpoorttje: 3 euro. 8 ledjes: 4 euro 8 weerstanden: 80 cent 8 transistor's: 2,50. waarschijnlijk moet je nog ff met relais schakelen: 1.30 stuk bij conrad.

kost haast niks dus!

Verwijderd

Topicstarter
Leuk dat je nu nog reageerd, maar deze topic is al 2 jaar oud. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2004 15:36 ]

• JozyDaPozy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-09 20:28
Verwijderd schreef op 01 oktober 2004 @ 15:36:
Leuk dat je nu nog reageerd, maar deze topic is al 2 jaar oud. :P
hoe is het afgelopen met je plantjes?

Verwijderd

Topicstarter
Heb er niks meer aan gedaan :P

Verwijderd

Hallo,

Hier ben ik zelf al zeer lang op zoek naar. Ik ben blij dat iemand
daar een topic mee heeft geopend. Maar ik snap het niet hellemaal.

Ik wou eerst een kweekkastje maken, en dan een pompje van een koffiezet appartaat er water naar toe pompen. Dat wou ik via de computer regelen dus als het te warm was dat de lamp uitgaat en als de grond droog word de pomp aan gaat todat het weer vochtig is.

Wat heb ik dan allemaal nodig.
Kunnen jullie me dat precies uitlegen want dan kan ik dat bestellen.

Bedankt

Verwijderd

Ik zou zeggen verdiep je eens in I2C. Daar kun je van alles mee en als je hebt geprogrammerd, kan het zelfstandig draaien. Kijk ook eens op HCCnet.nl daar is ook een groep met dat soort dingen bezig, inclusief visuele interface (SCADA)

Suc6

Verwijderd

Ik heb zelf ook zo iets gemaakt maar dan voor in de tuin het principe van pompen schakelen is hetzelfde alleen schakel ik kranen met het relais kan je schakelen wat je wil dan natuurlijk;

Project Tuinberegening

• Ecl!pS
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09-2024
een koffie zet apparaat heeft meestal geen pomp maar het water word verwarmd en dan door de druk een buisje naar boven toe geleid. Dit gel voor de huis tuin en keuken apparaten dan de "profesionele" heb ik nooit in de vingers mogen hebben. voor dit soort doeleinden.

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10 11:15

BruT@LysT

Fear and Loathing

Nou ik zou die Cactus dan maar gewoon op de hoek halen hoor :D

Maarehh, iets regelen via de PC lijkt wel leuk, maar waarom niet gewoon een afzonderlijk automatisch systeem, das eigenlijk veel handiger.
Das ook gelijk de reden dat dit soort projecten meestal op niets eindigen en je '2 jaar later' nog geen flikker bent opgeschoten :P

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Oud topic :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.