[DHCP] Kan andere hosts op netwerk niet zien.

Pagina: 1
Acties:

• hightower
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2024
Ik heb een probleem met windows hosts. De hosts kregen van een geleende Cisco 1710 router een IP adres.

Settings:

pool: 192.168.0.10 - 192.168.0.100
gateway: 192.168.0.2
dns: 212.142.28.130 (sjello)

Dit werkt. Nu heb ik de router weer vervangen door een vers geinstalleerde RH8.0 server met DHCP 3.0

De server deelt dezelfde adressen uit. config:
ddns-update-style none;
subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.255.0 {
option domain-name "bluefly.nl";
option domain-name-servers 212.142.28.66;
option subnet-mask 255.255.255.0;
option routers 192.168.0.2;
range 192.168.0.110 192.168.0.135;
}

Het meest simpele dus. Alleen met deze dhcp werkt het niet. Als ik de hosts statische adressen geef werkt het wel.

Wie weet er wat hier aan de hand is? Is het op te lossen of mag ik Bill gaan schoppen.

specs: Sun Workstation Server Router Laptop

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
routers moet toch router zijn :?

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

zwelgje schreef op 02 oktober 2002 @ 21:41:
routers moet toch router zijn :?
neen option routers is goed :|

kzie de fout wel ook niet direct iig

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:33

Predator

Suffers from split brain

Krijg je wel een ip van je dhcp server ?

Indien niet, luistert je dhcp server wel de juiste nic ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• hightower
Ik krijg wel netjes een ip. incl de gateway en dns server

• Predator

Predator

Suffers from split brain

hightower schreef op 02 oktober 2002 @ 21:59:
Ik krijg wel netjes een ip. incl de gateway en dns server

en kan je dan de gateway pingen ?

• hightower
Ja, alles werkt. Ik kan internetten ed. Alleen kan ik in met network Neighbourhood de andere computers niet zien. Dat kan met die cisco en statische ip adressen wel.

• Zwelgje
hightower schreef op 02 oktober 2002 @ 22:15:
Ja, alles werkt. Ik kan internetten ed. Alleen kan ik in met network Neighbourhood de andere computers niet zien. Dat kan met die cisco en statische ip adressen wel.
networkneighbordhood en dhcp staan volledig los van elkaar, browsen door je netwerkomgeving vereist een goed werkend 'master browser' principe,

het beste is een wins server draaien, (die linux bak met samba dus..) en middels dhcp ook een 'netbios name server' meegeven, ben je van alle ellende af

• hightower
zwelgje schreef op 02 oktober 2002 @ 22:18:
[...]

networkneighbordhood en dhcp staan volledig los van elkaar, browsen door je netwerkomgeving vereist een goed werkend 'master browser' principe,

het beste is een wins server draaien, (die linux bak met samba dus..) en middels dhcp ook een 'netbios name server' meegeven, ben je van alle ellende af
Waarom werkt het wel als ik statische adressen gebruik en daarbij geen wins server opgeef? Net als bij de cisco router. Daar had ik ook geen wins bij draaien.
Mijn conclusie is dus dat dit antwoord nergens op slaat.

• Zwelgje
hightower schreef op 02 oktober 2002 @ 22:20:
[...]

Waarom werkt het wel als ik statische adressen gebruik en daarbij geen wins server opgeef? Net als bij de cisco router. Daar had ik ook geen wins bij draaien.
dat zijn dan jouw kortzichtige conclusies....

(heb dit soort netwerkprobleempjes als vaker bij de horentjes gehad overigens..ben niet bepaald een newbie op dit gebied... maar goed: tis jouw feestje.. ik maak me nergens meer druk om..)

die linux bak (met samba) is waarschijnlijk nu de 'master browser' (die de lijst bijhoud... die had je nog niet draaien met die cisco router nog actief.... :z

• hightower
zwelgje schreef op 02 oktober 2002 @ 22:23:
[...]

dat zijn dan jouw kortzichtige conclusies....

(heb dit soort netwerkprobleempjes als vaker bij de horentjes gehad overigens..ben niet bepaald een newbie op dit gebied... maar goed: tis jouw feestje.. ik maak me nergens meer druk om..)

die linux bak (met samba) is waarschijnlijk nu de 'master browser' (die de lijst bijhoud... die had je nog niet draaien met die cisco router nog actief.... :z
Nee, maar als ik statische adressen uitdeel dan draait die linuxbak wel gewoon. En dat doet ie het ook nog. En ik heb juist al die NETBIOS server shit uit die config file gesloopt omdat ie het niet deed.

• Zwelgje
en als je nu eens 13 minuten wacht? of op 1 van die windows hosts (windows 2000/xp ?) de 'computerbrowser service' eens herstart?

dan zou er een nieuwe election moeten plaatsvinden op het netwerk...

• hightower
zwelgje schreef op 02 oktober 2002 @ 22:31:
en als je nu eens 13 minuten wacht? of op 1 van die windows hosts (windows 2000/xp ?) de 'computerbrowser service' eens herstart?

dan zou er een nieuwe election moeten plaatsvinden op het netwerk...
Zal ik eens proberen. Morgen verder. eerst pittuh

• Zwelgje
hightower schreef op 02 oktober 2002 @ 22:33:
[...]

Zal ik eens proberen. Morgen verder. eerst pittuh
pc's aan laten staan.... dan is morgenvroeg je neighborhood goed gevuld...

• Predator

Predator

Suffers from split brain

hightower schreef op 02 oktober 2002 @ 22:20:
[...]

Het slaat nochtans wel ergens op, namelijk op de kop van de spijker want het is volledig correct.

Ik zou ook maar oppassen met antwoorden van mensen die je proberen te helpen te bestempelen als "nergens op slaan".

• hightower
Predator schreef op 02 oktober 2002 @ 22:47:

[...]

Het slaat nochtans wel ergens op, namelijk op de kop van de spijker want het is volledig correct.

Ik zou ook maar oppassen met antwoorden van mensen die je proberen te helpen te bestempelen als "nergens op slaan".
Er zijn alleen genoeg mensen op GoT die alleen maar onzin posten. En het verhaal van zwelgje klinkt mij vrij raar in de oren. Want toen ik die cisco router had stond alleen die maar dag en nacht aan. Welke is dan de master browser??? Niet de cisco iig.

Maar volgens zwelgje zou ik dus een WINS server op moeten zetten. Ik neem aan dat DDNS ook voldoet? Want dat is wat ik uiteindelijk wil bereiken.

• hightower
zwelgje schreef op 02 oktober 2002 @ 22:34:
[...]

pc's aan laten staan.... dan is morgenvroeg je neighborhood goed gevuld...
Hij doet het nu idd. :)
Alleen jammer dat het zo lang moet duren.

• Zwelgje
hightower schreef op 03 oktober 2002 @ 08:47:
[...]

Er zijn alleen genoeg mensen op GoT die alleen maar onzin posten. En het verhaal van zwelgje klinkt mij vrij raar in de oren. Want toen ik die cisco router had stond alleen die maar dag en nacht aan. Welke is dan de master browser??? Niet de cisco iig.

Maar volgens zwelgje zou ik dus een WINS server op moeten zetten. Ik neem aan dat DDNS ook voldoet? Want dat is wat ik uiteindelijk wil bereiken.
DDNS zorgt niet voor het bijhouden van een browselist helaas, het zorgt wel voor een flexible 'name resolution' (ala WINS), voor goed browsewerk heb je (ook volgens microsoft) nog steeds WINS nodig...

* Zwelgje heeft zich nog nooit schuldig gemaakt aan het posten van onzin...

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

offtopic:
zwelgje schreef op 03 oktober 2002 @ 14:04:
[...]* Zwelgje heeft zich nog nooit schuldig gemaakt aan het posten van onzin...
Dus dit is je eerste onzin post? >:)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Zwelgje
Brahiewahiewa schreef op 03 oktober 2002 @ 14:07:
offtopic:
[...]* Zwelgje heeft zich nog nooit schuldig gemaakt aan het posten van onzin...
Dus dit is je eerste onzin post? >:)
mmm dat van DNS en WINS (zie vorige post) is dus geen onzin...

en ja ik weet dat je 'theoretisch' geen wins meer nodig zou hebben in windows 2000, maar goed, dit neemt niet weg dat het met het oog op 'legacy' systemen wel erug nuttig is,

zie ook http://www.microsoft.com/...ploy/rollout/w2kinfdd.asp

Microsoft zelf gebruik ook nog wins (weliswaar alleen nog voor de legacy systemen (win3.1/95 en nt), maar goed geen enkele omgeving heeft alleen maar windows 2000 draaien (laten we realistisch blijven)

• hightower
[...]

DDNS zorgt niet voor het bijhouden van een browselist helaas, het zorgt wel voor een flexible 'name resolution' (ala WINS), voor goed browsewerk heb je (ook volgens microsoft) nog steeds WINS nodig...

* Zwelgje heeft zich nog nooit schuldig gemaakt aan het posten van onzin...
Maar hij doet het nu zonder wins. Ik zie alle pc's. En waar staat dat verhaal van microsoft? Op mcse cursussen word je namelijk geleert dat er geen wins meer nodig is.

En van dat flauwekul verhaal, je weet het nooit natuurlijk.....

Een browselist word toch wel bijgehouden als je Samba als DC draait en dan DDNS gebruikt?

Verwijderd

Op de windows stations je WINS cache eens legen.

nbtstat -R

nbtstat -RR

Wil nog wel eens helpen.

• Zwelgje
hightower schreef op 03 oktober 2002 @ 15:23:
[...]

Maar hij doet het nu zonder wins. Ik zie alle pc's. En waar staat dat verhaal van microsoft? Op mcse cursussen word je namelijk geleert dat er geen wins meer nodig is.

En van dat flauwekul verhaal, je weet het nooit natuurlijk.....

Een browselist word toch wel bijgehouden als je Samba als DC draait en dan DDNS gebruikt?
klopt zonder WINS doet ie het ook wel, maar als je meerdere 'routed' networks hebt dan werkt het niet meer zonder WINS..

zonder WINS kan dus wel, maar dan zit je met het 'master browser election' principe, en dat werkt verre van perfect (voor een lokaal lan is het nog wel te doen)

over die MCSE curssussen, tja je moet niet alles geloven wat ze vertellen, kheb die dingen ook 1x gevolgd (had het na 1 cursusdag wel voor gezien gehouden (onderwijzer vond me een 'wiseass'... ;)

verhaal van microsoft? gewoon op www.microsoft.com/technet, dan even de whitepapers downloaden... daar staat dit alles wel in

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

hightower schreef op 03 oktober 2002 @ 15:23:
[...]Maar hij doet het nu zonder wins. Ik zie alle pc's. En waar staat dat verhaal van microsoft? Op mcse cursussen word je namelijk geleert dat er geen wins meer nodig is.
Uit Q229663 INFO: Using TCP/IP Without NetBIOS on Windows 2000:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
On a Windows 2000 system you can run TCP/IP without NetBIOS or
Windows Internet Names Service (WINS) servers. 
All name resolution can be done through Domain Name Service (DNS). 
To use this configuration, your applications should interpret and
use DNS names correctly, and use directory services through Active 
Directory for browsing.
Also, API functions that rely on NetBIOS name resolution will no 
longer work in this environment.

Network neighbourhood is nou typisch één van die applicaties die wèl NetBIOS name resolution nodig heeft

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1