[MDK 8.2] Hoe kernel updaten?

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ok, ik heb weer is gezeik met me SBlive.. zucht..

Ik wil nu is proberen mijn kernel te upgraden naar een nieuwere versie..
Dit draai ik nu:

code:
1
Linux demon 2.4.18-6mdk #1 Fri Mar 15 02:59:08 CET 2002 i686 unknown

Ik heb van kernel.org deze: http://www.kernel.org/pub/linux/kernel/v2.4/patch-2.4.19.gz kernel binnen gehaald.. of is het een patch?

Ik heb op GoT gezocht maar ik kom er niet uit.. sorry!
Ik kan wel howto's vinden zoals dit:

http://www.ibiblio.org/pu.../Kernel-HOWTO-html.tar.gz

Maar dan nog weet ik niet hoe ik deze kernel nou kan upgraden.. het blijft allemaal onduidelijk en iin het engels enzo.. Ik zou graag willen dat iemand hier mij een korte duidelijke uitleg kan geven. Ik ben al eerder bezig geweest hiermee maar toen kwam ik er ook niet meer uit ;(

Kijk maar:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[megalodon@demon src]$ pwd
/usr/src
[megalodon@demon src]$ ls -all
totaal 11416
drwxr-xr-x    5 root     root         4096 aug 17 01:09 ./
drwxr-xr-x   15 root     root         4096 apr 27 04:40 ../
drwxr-xr-x   19 root     root         4096 aug 17 00:48 linux-2.4/
drwxr-xr-x   10 root     root         4096 aug 17 01:10 linux-2.4.18/
-rwxrwxrwx    1 root     root      5819056 aug 17 01:02 patch-2.4.19.gz*
-rwxrwxrwx    1 root     root      5819056 aug 17 00:59 patch-2.4.19.gz.orig*
-rw-rw-rw-    1 root     root         1576 aug 17 01:02 patch-2.4.19.gz.rej
drwxr-xr-x    7 root     root         4096 apr 16 21:33 RPM/
[megalodon@demon src]$

Ik weet nou echt niet meer wat hier overbodig is enzo.. in de howto's staat wel het 1 en ander maar dalijk sloop ik heel mijn systeem :/

Wil iemand a.u.b. ff in eigen woorden uitleggen wat er nou bedoeld wordt met kernel patchen of compilen enzo.. ik wil even zekerheid.. gewoon omdat ik de "Fucking Manuals" nu zelfs ff nie meer snap..

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 22:40

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Compileren: het omzetten van de broncode naar iets dat voor een computer begrijpelijk is. Hiervoor zul je nog aparte dingen zoals een compiler moeten installeren, aangezien Mandrake dit niet standaard doet. Denk aan make, gcc en misschien nog andere packages.

Patchen: het met een bestand aanpassen van een oude versie van de broncode tot de nieuwe versie. Het bestand - de patch - bevat de wijzigingen die doorgevoerd moeten worden en is veel kleiner dan een complete kernel. Dat scheelt aardig wat downloadwerk en het biedt nog wat andere voordelen, vandaar dat je vaak patches ziet. Na het patchen van de code zul je deze moeten compileren en installeren voordat je iets van het patchen merkt.

In jouw geval moet je dus eerst versie 2.4.18 naar 2.4.19 patchen en de boel vervolgens configureren en compileren. Een andere mogelijkheid is om een voorgecompileerde kernel te gebruiken. In dat geval download je gewoon een RPM van 2.4.19 en installeer je die, ik neem aan dat dat in Mandrake geen probleem moet zijn :). Als je het eenvoudig wilt houden dan is dat de beste oplossing. Waarom denk je overigens dat de problemen met je SB Live opgelost zullen worden door een nieuwe kernel te installeren? De kans dat het ergens anders aan ligt is namelijk levensgroot.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
odysseus schreef op 02 oktober 2002 @ 21:36:
Compileren: het omzetten van de broncode naar iets dat voor een computer begrijpelijk is. Hiervoor zul je nog aparte dingen zoals een compiler moeten installeren, aangezien Mandrake dit niet standaard doet. Denk aan make, gcc en misschien nog andere packages.
Ok dit wist ik al een tijdje.. we gaan verder ;)
Patchen: het met een bestand aanpassen van een oude versie van de broncode tot de nieuwe versie. Het bestand - de patch - bevat de wijzigingen die doorgevoerd moeten worden en is veel kleiner dan een complete kernel. Dat scheelt aardig wat downloadwerk en het biedt nog wat andere voordelen, vandaar dat je vaak patches ziet. Na het patchen van de code zul je deze moeten compileren en installeren voordat je iets van het patchen merkt.
Ok, dit wist ik ook ;)
In jouw geval moet je dus eerst versie 2.4.18 naar 2.4.19 patchen en de boel vervolgens configureren en compileren. Een andere mogelijkheid is om een voorgecompileerde kernel te gebruiken. In dat geval download je gewoon een RPM van 2.4.19 en installeer je die, ik neem aan dat dat in Mandrake geen probleem moet zijn :). Als je het eenvoudig wilt houden dan is dat de beste oplossing. Waarom denk je overigens dat de problemen met je SB Live opgelost zullen worden door een nieuwe kernel te installeren? De kans dat het ergens anders aan ligt is namelijk levensgroot.
Nu is mijn vraag,.. HOE pas je zo'n patch toe? die patch naar .c renamen en met gcc -o compilen?

Ik wil ook wel de rpm proberen maar het gaat er mij om zoveel mogelijk van linux te leren dus ben ik daar nieuwschierig naar...

Ik gaat eerst is ff die rpm zoeken..

En ohja.. ik kan met de emu10k1 drivers quake3 1.31 wel draaien maar 1.16 niet.. ik heb al heeeel veel geprobeerd en hij werkt wel met de commerciele OSS drivers.. alleen kappen die met de 20 min. :( De API drivers heb ik niet echt verstand van. Ik heb hier ook meerdere topic over geopend en een kernel update was het laatste wat ik hier kan proberen.. (5 x 25 reply's lang samen met deadinspace aan het proberen geweest)

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Die patch is bedoeld om een sourcetree van 2.4.18 te updaten naar 2.4.19.
De source tree van de mandrake kernelsource in /usr/src/linux-2.4.18-6mdk is al een zwaar gepatchte 2.4.18, en het gaat je niet lukken om die met die patch te upgraden naar 2.4.19. Je kunt dus beter de complete tar.gz ophalen. Of gaan compileren vanuit de 2.4.18-6mdk sourcetree, als je dat wilt.

Het is wel duidelijk aan te raden om de kernel-howto erbij te hebben. Daar staat in principe alles in wat je nodig hebt.
Kleine tip, zorg dat je de oude kernel nog hebt staan, en als bootoptie in je bootloader houdt, voor het geval dat er iets mis is met je eigen kernel.

https://timelord.nl

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
wtf... naja zal wel ik ben nu iig kernel-linus2.4-2.4.19-1mdk.i586.rpm aan het downloaden... gewoon ff kijken of het werkt. :Y)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 22:40

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

DeMoN schreef op 02 oktober 2002 @ 22:02:
[...]
Ok dit wist ik al een tijdje.. we gaan verder ;)
[...]
Ok, dit wist ik ook ;)
Mjah, dat kon ik niet uit je vraag halen...je vroeg om 'wat er nou bedoeld wordt met kernel patchen of compilen enzo' :).
Nu is mijn vraag,.. HOE pas je zo'n patch toe? die patch naar .c renamen en met gcc -o compilen?
Misschien dat 'man patch' je sneller naar een antwoord had geleid? Je kunt met iets als 'patch -p0 < patch_bestand' patchen, soms zul je -p1 moeten gebruiken. Dit is afhankelijk van het type patch, zoals uitgelegd in de documentatie.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
odysseus schreef op 02 oktober 2002 @ 22:47:

[...]

Mjah, dat kon ik niet uit je vraag halen...je vroeg om 'wat er nou bedoeld wordt met kernel patchen of compilen enzo' :).

[...]

Misschien dat 'man patch' je sneller naar een antwoord had geleid? Je kunt met iets als 'patch -p0 < patch_bestand' patchen, soms zul je -p1 moeten gebruiken. Dit is afhankelijk van het type patch, zoals uitgelegd in de documentatie.
aha kijk is aan.. nu ik weet dat er een command "patch" is kan ik idd daar de man van lezen ;)

thx m8

edit:

code:
1
2
3
4
5
6
[root@demon megalodon]# rpm -ivh kernel-linus2.4-2.4.19-1mdk.i586.rpm
Preparing...                ########################################### [100%]
   1:kernel-linus2.4        ########################################### [100%]
[root@demon megalodon]# uname -a
Linux demon 2.4.18-6mdk #1 Fri Mar 15 02:59:08 CET 2002 i686 unknown
[root@demon megalodon]#

HUH? Reboot nodig zeker? ;)

edit2 na reboot zit ik nogsteeds op de oude kernel... hoe kan dit :?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Wbt dat patchen: die patch-2.4.19 file is een patch van de vanilla 2.4.18 naar de vanilla 2.4.19. Dat betekent dat je om succesvol te patchen de originele 2.4.18 kernelsource nodig hebt. Als je 2.4.18 source van Mandrake is zou het kunnen dat die niet 100% overeenkomt met de originele 2.4.18 source (omdat veel distributeurs hun kernels wat aanpassen).

Rebooten is nodig om een nieuwe kernel te laden ja.

Misschien dat je je bootloader (Lilo of Grub) nog moet vertellen dat er een andere kernel is. Het is goed mogelijk dat die RPM dat niet automatisch doet en Lilo of Grub dus fijn je oude kernel opstart.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
deadinspace schreef op 03 oktober 2002 @ 00:11:
Wbt dat patchen: die patch-2.4.19 file is een patch van de vanilla 2.4.18 naar de vanilla 2.4.19. Dat betekent dat je om succesvol te patchen de originele 2.4.18 kernelsource nodig hebt. Als je 2.4.18 source van Mandrake is zou het kunnen dat die niet 100% overeenkomt met de originele 2.4.18 source (omdat veel distributeurs hun kernels wat aanpassen).
Ohw okeej :)
Rebooten is nodig om een nieuwe kernel te laden ja.

Misschien dat je je bootloader (Lilo of Grub) nog moet vertellen dat er een andere kernel is. Het is goed mogelijk dat die RPM dat niet automatisch doet en Lilo of Grub dus fijn je oude kernel opstart.
Dacht ik ook al aan.. ik zal thuis is ff kijken hoe ik dat ga fixxen thx! :)

btw check me sig.. nu er meer modjes komen vindt ik zeker dat jij een NOS mod moet worden :) (nee is niet slijmen je verdient het gewoon om van die lite-status af te komen ;) )

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen hoe je kan checken wat voor sound support je op dit moment draait.... net zoals je dus cat /proc/cpuinfo doet voor je cpu dus. ff kijken welke sounddrivers enzo er draaien.

Mijn probleem is namelijk dat quake 1.16 met een signal 11 crashed en 1.31 niet.. dit is alleen met de SBlive in mijn computer. Met onboard sound werken ze allebei. De SBlive! werkte geloof ik wel met de OSS drivers alleen kappen die na 20 min. :( En die API drivers kan ik niet vinden.

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
lsmod (als root)

En in het conf ding van kde kun je ook informatie over geluid opvragen.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
thx man maar...

OMFG!!!!!!!!!!!!! ik ben blij!!!!!!!!!!!!!! Misschien dat iemand hier wat aan heeft die met de SBLive! in Mandrake Linux 8.2 en Quake versie 1.11 t/m 1.16 een [code]------- sound initialization -------
------------------------------------
Received signal 11, exiting...[/code]

Krijgt!!

omg... ik heb hier echt serieus dagen naar lopen zoeken en nu zag ik iemand er een post over maken die iemand hielp met hetzelfde probleem.. ik heb hier op GoT iets van 3 signal 11 topics gehad en kwamen allemaal uit op dat zelfde meldinkje!!!

1.31 Quake werkt wel.

1.11 t/m 1.16 werkt ALLEEN MET DE COMMERCIELE OSS DRIVERS!

Ok dit is de oplossing.. ik draai nu met emu10k1 versie 20 (27 sep. 2002)
>On Thursday 28 March 2002 04:39 pm, you wrote:
>
>>Hi
>>
>>Anyone managed to run Quake3 in LM8.2?
>>When I run ./quake3 I get a signal 11 when it tries to initialize the sound
>>
>>------- sound initialization -------
>>------------------------------------
>>Received signal 11, exiting...
>>
>>
>>In the first part of the initialization, it does find the OpenGL libraries
>>and so on. For whatever reason it fails on the sound init.
>>
>>note: /dev/dsp exists and I've got sound for other apps or games (eg
>>Civ:CTP)
>>
>>Any help appreciated.
>>Thanks
>>
>
>This is a bit of hack that I had to start using about the time devfs hit, tho
>the connection wasn't confirmed. I found this script when I was googling
>around for a fix for the same thing. The instructions are included, and
>even if you get an error during compiling, just try it anyway. I can't
>recall what the error is, but it didn't effect the scripts usefulness.
>
>[s@tuxmachine]:s$ cat /object5/archives/memset.c
>/* This is (c)2001 Gerald Britton <gbritton@mit.edu>
>* * Taken from emu10k1-devel mailing list
>* * Compile with: gcc -shared -o memset.so memset.c
>* * Copy resultant memset.so to quake3 directory
>* * Then run: LD_PRELOAD=./memset.so ./quake3.x86
>* */
>
>void *memset(void *s, int c, int n)
>{
> char *p = s;
> while (n--)
> *p++ = c;
> return s;
>}
>
>---------------------
>
>then I made up a little bash script to preload it for me (xgamma stuff is to
>lighten screen).
>
>[s@tuxmachine]:s$ cat quake3.sh
>#!bin/sh
>
>xgamma -gamma 2.0
>
>cd /usr/local/games/quake3 && LD_PRELOAD=./memset.so ./quake3.x86
>
>xgamma -gamma 1.0
>exit 0
>
>hth,
>-s
>
>
YES YES YES!! hehehe het werkt.. ik kan het gewoon niet geloven!! beter!! En met deze nieuwe drivers klinkt mijn XMMS geluid NOG vetter.. ik heb namelijk ook de emu-tools nu :9

Ok! Ik ga Quaken!! thx voor de reacties!

soz als ik overdreven klink maar quake is voor mij van levensbelang!!

:) :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

DeMoN schreef op 03 oktober 2002 @ 09:53:
btw check me sig.. nu er meer modjes komen vindt ik zeker dat jij een NOS mod moet worden :) (nee is niet slijmen je verdient het gewoon om van die lite-status af te komen ;) )

:D

Maar heb je nu de commerciele OSS drivers? Daar moet je voor betalen anders kappen ze er na een tijd mee enzo :{

Ik heb btw geen problemen ondervonden met de Free OSS drivers voor de SBLive.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
deadinspace schreef op 03 oktober 2002 @ 21:37:

[...]

:D

Maar heb je nu de commerciele OSS drivers? Daar moet je voor betalen anders kappen ze er na een tijd mee enzo :{

Ik heb btw geen problemen ondervonden met de Free OSS drivers voor de SBLive.
Ik zou het niet weten.. ik heb gewoon die emu10k1 versie 20 geinstalled via de howto.. enne ik draai volgens mij nu gewoon de OSS drivers die in de kernel zitten gebakken.. wat me iig opvalt is dat ik nu geluiden kan mixen.. dus op een internet pagina geluid horen (embed src ofzo) en tegelijk een mp3 afspelen...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

O, dan zijn het waarschijnlijk de standaard kernel OSS drivers. En ja, die ondersteunen meerdere channels (een van de weinige OSS drivers die dat doet).

Nou dat je Q3A weer werkt moet ik je eigenlijk maar eens een keer inmaken :P

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
deadinspace schreef op 04 oktober 2002 @ 22:01:
O, dan zijn het waarschijnlijk de standaard kernel OSS drivers. En ja, die ondersteunen meerdere channels (een van de weinige OSS drivers die dat doet).

Nou dat je Q3A weer werkt moet ik je eigenlijk maar eens een keer inmaken :P
ok, ik heb je ge-add op me LICQ >:)

Pagina: 1