[3D] models maken voor openGL

Pagina: 1
Acties:

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:14
ik ben bezig met het maken van een 3D spelletje in openGL, maar nu wil ik wat models hebben van wat attributen in het spel.

is er een manier om een model te maken in bv Rhino 3d of 3DstudioMax en die dan te exporteren naar een file met coordinaten, want ik heb een lijst nodig met coordinaten van de vlakken om een model te maken in openGL

kan dit met Rhino of 3d Studio Max??

Verwijderd

Wat een beter idee is om geen coordinaten te laten maken van een 3d model maar gewoon de 3d model te implenteren in je application
je zou misschien kunne kijken op
http://nehe.gamedev.net/

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 21:52
Denk ook es aan een BSP tree. Die kun je met editors als Worldcraft (wat bij Half-Life wordt meegeleverd) maken en schijnt erg krachtig te zijn :)

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 17:06

Sponge

Serious Game Developer

Je kunt ook proberen het formaat van Rhino 3D te gebruiken (ken ik niet), of 3D studio max. Er zijn genoeg voorbeelden volgens mij die zoiets doen (iig wel aantal voor VB, zoals BSP, .COB, 3Ds, etc. Maar ik denk dat je geen VB gebruikt ;))

Maar, kijk eens op wotsit.org of Fileformats.virtualave.net

• .oisyn
  • Laatst online: 31-08 15:26

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

in 3dsmax kun je saven naar het .ASE formaat, waar alle informatie gewoon in ascii wordt weergegeven.

Zelf gebruik ik een zelfgemaakte 3dsmax plugin die opslaat naar mijn eigen formaat, wat echt het fijnste werkt. Als je al wat meer programmeerervaring hebt kan ik je dit zeker aanraden

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

MisterData schreef op 02 oktober 2002 @ 21:09:
Denk ook es aan een BSP tree. Die kun je met editors als Worldcraft (wat bij Half-Life wordt meegeleverd) maken en schijnt erg krachtig te zijn :)

bsp models zijn echt niet bedoeld voor het modelleren van objecten zoals characters en wapens enzo, maar puur alleen voor maps

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Als je makkelijk wilt beginnen kan je bijvoorbeeld voor het OBJ formaat kiezen:

heel eenvoudig in ASCII:
lijst met vertices
v 1.00 1.00 2.00
v 2.00 3.00 -1.00
...

lijst met indices in de lijst met vertices voor de faces.
f 1 2 3

Ik geef maar ff n voorbeeld, niet representatief voor n echte .obj file.

.OBJ wordt oa door milkshape 3D geexporteerd.

Verwijderd

3ds bestanden en ASE bestanden zijn handig om mee te beginnen.. en als je verder komt je eigen exporter schrijven :)

www.wotsit.org (weet ff niet of ik het goed tik) geeft hier uitleg over..

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 10:58

Bergen

Spellingscontroleur

Ook 3D Studio MAX kan exporten naar ASCII-bestanden, die zo als tekstbestand gelezen kunnen worden.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.oisyn schreef op 02 oktober 2002 @ 21:43:
in 3dsmax kun je saven naar het .ASE formaat, waar alle informatie gewoon in ascii wordt weergegeven.

Zelf gebruik ik een zelfgemaakte 3dsmax plugin die opslaat naar mijn eigen formaat, wat echt het fijnste werkt. Als je al wat meer programmeerervaring hebt kan ik je dit zeker aanraden
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 22:19:
3ds bestanden en ASE bestanden zijn handig om mee te beginnen.. en als je verder komt je eigen exporter schrijven :)

www.wotsit.org (weet ff niet of ik het goed tik) geeft hier uitleg over..
GerbenW schreef op 02 oktober 2002 @ 22:21:
Ook 3D Studio MAX kan exporten naar ASCII-bestanden, die zo als tekstbestand gelezen kunnen worden.
|:(

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 10:58

Bergen

Spellingscontroleur

We zijn allemaal weer veel te enthousiast met reageren :P

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

* im_ik is tegenwoordig ook maar in C + openGl gedoken :)

Maar als je concrete voorbeeld code wil hoe je een obj-file moet inlezen kijk hier dan eve:
http://www.gametutorials.com/Tutorials/OpenGL/OpenGL_Pg4.htm

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

Pagina: 1