Toon posts:

[delphi] End expected but else found

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff een klein probleepmje met delphi voor school moet ik een proggie schrijven die van een tekst die je ingeeft alle letters veranderd in de letter die erna komt in de ascii tabel, alleen de 'z' moet dan weer terug gaan naar de 'a' . dat ging allemaal aardig vlot en het werkte maar nu moest ik dus nog die 'z' veranderen in een 'a'
Ik heb dit geprobeerd met een if else dingetje. daar heb ik dit van gemaakt (ik weet niet of die gegeneerde codes nodig zijn maar ik zet ze er toch maar ff bij)

Geprogrameerd in Delphi Borland 5

unit Unit1;

interface

uses
Windows, Messages, SysUtils, Classes, Graphics, Controls, Forms, Dialogs,
StdCtrls;

type
TForm1 = class(TForm)
mtekstveld: TMemo;
btnbereken: TButton;
edtveranderd: TEdit;
procedure btnberekenClick(Sender: TObject);
private
{ Private declarations }
public
{ Public declarations }
end;

var
Form1: TForm1;

implementation

{$R *.DFM}

procedure TForm1.btnberekenClick(Sender: TObject);
var
sgecodeerd,
sregel: string;
cteken: char;
ipositie: integer;

begin

sregel := mtekstveld.text;
sgecodeerd := '';

for ipositie := 1 to Length (sregel)
do begin

cteken := sregel[ipositie];

if cteken = ('z')
then
cteken := ('a');
sgecodeerd := sgecodeerd+cteken
else
cteken := succ(cteken);
sgecodeerd := sgecodeerd+cteken;
end;
end;

edtveranderd.text := sgecodeerd

end;

end.

Ik heb al vanalles geprobeerd zoals ends weghalen en puntkomma's overal neer gezet. De form die erbij hoort is goed want hij runt het programma wel als die "if else" er maar niet instaat

Wie weet wat ik hier fout doe?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 10:58

Bergen

Spellingscontroleur

Welkom op GoT !! :o
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 19:09:
...

if cteken = ('z')
then
sgecodeerd := sgecodeerd+cteken
else
...
Daar ligt de fout.

Als je na een then meerdere regels wilt uitvoeren moet je er begin en end omheen zetten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
if (bladiebla) then
   begin
      doe iets;
      doe nog iets;
   end
else
   begin
      iets anders;
      blaat;
      beep;
   end;

Oh en dude, leer ff inspringen, wordt je code iets overzichtelijker van... Graag volgende keer je code ook tussen [ code ] en [ / code ] tags plaatsen (zonder die spaties :P) Danku. :)

Ik heb de code trouwens ff verder doorgewerkt en kom er dan ook achter dat je een end; teveel hebt. Maar dat merk je vanzelf als je straks overal netjes inspringt.

Verwijderd

Topicstarter
thanx mate nu doet hij het wel.
Inspringen lukt nog niet erg nee maar ik had het in borland wel iets in laten springen, denk dat dat verloren is gegaan tijdens copie & past ofzow.

Ik had idd een 'end;' teveel maar door al dat veranderen zal het er wel een keertje in zijn gekomen en vergeten eruit te halen. die beroerde manier van inspringen van mij zal er ook wel geen goed aan gedaan hebben :|

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Gewoon inspringen met tab he :) Dat je hier geen inspringingen zag kwam trouwens doordat je het zo als normale tekst postte in plaats van tussen de code-quotes. Als je de code tussen die quotes post blijven de inspringingen (zie mijn code :))

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:05
Syntax-fouten zijn toch fouten waar van verwacht wordt dat je die zelf kunt oplossen zonder extra hulp hoor.
Pak in het vervolg ff de help erbij en kijk hoe je een if-else statement moet schrijven. Een goede indentatie kan ook al wonderen doen.
In de P&W FAQ is er ook een stukje gewijd aan 'netjes coden', misschien dat je dat ook eens kunt bekijken.
P&W FAQ

https://fgheysels.github.io/

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:29
whoami schreef op 02 oktober 2002 @ 19:48:
Syntax-fouten zijn toch fouten waar van verwacht wordt dat je die zelf kunt oplossen zonder extra hulp hoor.
Pak in het vervolg ff de help erbij en kijk hoe je een if-else statement moet schrijven. Een goede indentatie kan ook al wonderen doen.
In de P&W FAQ is er ook een stukje gewijd aan 'netjes coden', misschien dat je dat ook eens kunt bekijken.
P&W FAQ
Waarom wordt er hier nou ELKE keer dat iemand een vraag stelt gelijk met RTFM's en UTFS' gesmeten?!
Ik begrijp dat echt niet hoor!
Die jongen is duidelijk net met Delphi bezig en dan wordt er gelijk maar vanuit gegaan dat ie alles zelf wel kan oplossen, probeer hem liever eens een eindje op weg te helpen en als je daar geen zin in hebt post dan niet :{

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Tussen php-tags vind ik het er trouwens veel overzichtelijker uitzien! Dan blijven de witregels tenminste ook staan! Met [ code ]-tags worden die weggehaald en daar wordt het geheel niet bepaald mooier van.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
unit Unit1;

interface

uses
    Windows, Messages, SysUtils, Classes, Graphics, Controls, Forms, Dialogs, StdCtrls;

type
    TForm1 = class (TForm)
        mtekstveld: TMemo;
        btnbereken: TButton;
        edtveranderd: TEdit;
        procedure btnberekenClick (Sender: TObject);
    end;

var
    Form1: TForm1;

implementation

{$R *.DFM}

procedure TForm1.btnberekenClick (Sender: TObject);
var
    sgecodeerd, sregel: string;
    cteken: char;
    ipositie: integer;
begin
    sregel := mtekstveld.text;
    sgecodeerd := '';
    for ipositie := 1 to Length (sregel) do
    begin
        cteken := sregel [ipositie];
        if cteken = ('z') then
        begin
            sgecodeerd := sgecodeerd + cteken
        end
        else
        begin
            cteken := succ (cteken);
            sgecodeerd := sgecodeerd + cteken;
        end;
        edtveranderd.text := sgecodeerd
    end;
end;

end.
whoami schreef op 02 oktober 2002 @ 19:48:
P&W FAQ
Je mag dit als flame opvatten als je wilt maar dit vind ik dus echt posts scoren. In elk topic waar je ziet dat iemand de faq niet heeft gelezen maar weer roepen dat iemand de FAQ eerst moet lezen. Je snapt zelf ook wel dat niet elke nieuweling eerst de FAQ helemaal gaat zitten lezen. Dan issie 2 uur verder voordat hij z'n probleem aan ons kan voorschotelen.

Als je hem niet wilt helpen, blijf dan weg uit een topic als dit en ga je tijd nuttiger besteden... :( Ik snap ook wel dat GoT geen helpdesk is maar jij voegt totaal niets toe. Op die manier kan ik ook op 6500 posts komen. Ik heb weer iemand blij gemaakt, als jij dat nou ook eens deed...

• whoami
FallenAngel666 schreef op 02 oktober 2002 @ 19:51:
[...]

Waarom wordt er hier nou ELKE keer dat iemand een vraag stelt gelijk met RTFM's en UTFS' gesmeten?!
Waarom?
Omdat dit hier geen RTFM forum is. Dit forum is voor de gevorderde computergebruiker en er wordt van je verwacht dat je zelf moeite doet en in de help gaat gaan kijken, zelf dingen uitzoeken en bijleren, dat is het doel van dit forum. Eenvoudige foutjes, zoals syntax-fouten ed horen hier niet.
Dit heet hier niet voor niets 'gathering of tweakers
Die jongen is duidelijk net met Delphi bezig en dan wordt er gelijk maar vanuit gegaan dat ie alles zelf wel kan oplossen, probeer hem liever eens een eindje op weg te helpen en als je daar geen zin in hebt post dan niet :{

Hij is geholpen geweest, en als ik vind dat iemand een topic geplaatst heeft dat eerder in www.beginnersweb.nl thuishoort dan hier, dan is het mijn taak om die persoon daar op te wijzen.

Misschien kun je voor de grap eens de volgende topics doorlezen:
Betreft te laag/hoog niveau W&G P&W
Ik stop ermee...
[rml][ P&W] geflipt veel slotjes / Modbeleid / sfeer[/rml]
[rml][ /14] tijd voor een impuls, niveau daalt[/rml]
[rml][ /14] hoe gaan we verder[/rml]

• whoami
GerbenW schreef op 02 oktober 2002 @ 19:52:

Je mag dit als flame opvatten als je wilt maar dit vind ik dus echt posts scoren. In elk topic waar je ziet dat iemand de faq niet heeft gelezen maar weer roepen dat iemand de FAQ eerst moet lezen. Je snapt zelf ook wel dat niet elke nieuweling eerst de FAQ helemaal gaat zitten lezen. Dan issie 2 uur verder voordat hij z'n probleem aan ons kan voorschotelen.

Als je hem niet wilt helpen, blijf dan weg uit een topic als dit en ga je tijd nuttiger besteden... :( Ik snap ook wel dat GoT geen helpdesk is maar jij voegt totaal niets toe. Op die manier kan ik ook op 6500 posts komen. Ik heb weer iemand blij gemaakt, als jij dat nou ook eens deed...

LOL, post scoren.... Denk je dat ik erom geef?
Ik heb niets tegen nieuwelingen, en ja, eigenlijk moeten ze eerst de FAQ lezen (trouwens, ik heb hem niet op de FAQ gewezen, ik heb gewoon gezegd dat er in de FAQ een stukje staat dat misschien interessant kan zijn voor hem).
Je start geen topic in P&W als je een syntax-fout hebt imho, daar heb je de compiler voor die een foutmelding geeft, en die foutmelding moet je zelf kunnen oplossen. Toen ik begon met programmeren, had ik ook geen forum waar ik om de haverklap een topicje kon openen voor iedere pietpeuterig probleempje dat ik had. Ik had ook niemand om me te helpen, enkel een help en een boek/manual.

En ik voeg wel wat toe, nl. ik wijs hem op de FAQ (tiens, dat bestaat), en ik wijs hem erop dat P&W niet de plaats is om met zo'n topics te komen.

• whoami
Trouwens, dit topic gaat nergens meer over.
Als je wilt klagen over me, kan je dat doen via LA.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.