Kleurenlaserjet maakt spookafdrukken.

Pagina: 1
Acties:
  • 383 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 18:06

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Ik heb hier een 3 jaar oude Hp ColorLaserjet 8500 staan. Sind ongeveer een week maakt deze spookafdrukken. Hiermee bedoel ik dat bepaalde kleurenopjecten op een afdruk na een 6 á 7 cm weer in vage versie afgedrukt worden. Om het allemaal wat duidelijker uit de leggen heb ik even een scan van een configpagina gemaakt, waarop het probleem duidelijk zichtbaar is. Op het plaatje zie je onderaan een kleurendiagram. Als je dan even een paar centimer naar rechts gaat, dan zie je deze zelfde kleurendiagram in zeer vage versie weer afgedrukt:

Zie hier: http://members.chello.nl/k.djong/configpage.jpg

Het onderhoudscontract op deze machine is helaas verlopen, en men is vergeten een verlenging te regelen, dusss...zijn we zelf maar gaan troubleshooten. Ik heb alle toners (magenta, cyaan, blauw en zwart) uit het apparaat laten komen en deze even een beetje ontdaan van alle overige toner. De kleur Cyaan is vervangen. De lichtgevoelige rol zag er schoon uit en was volgens mij nog in uitstekende conditie. De grote drware roller (drum volgens mij) leek mij ook niets mis mee. Vandaag heb ik alles nogmaals eruit gehaald om met de stofzuiger alle tonerdeeltjes te verwijderen. Na een uur stofzuigen alles toners nog ff ontdaan van alle stof. De spookafdruk is wel wat vager geworden maar rood is aan de onderkant nu helemaal weggevallen.

Het bedrijf heeft contact opgenomen met HP maar daar wordt je ook niet echt wijzer van en ze willen eigenlijk geen monteur naar ons toesturen. HP moeilijk bereikbaar vanwege een telefoniestoring. Monteur laten komen duurt veel langer en daar is eigenlijk geen tijd voor omdat het een printer is voor de produktie. Helaas hebben we maar één kleurenlaser, dus we hebben geen uitwijk. Opzich doet dat er allemaal ff niet aan toe.

Maar waar moet ik nu eigenlijk de oorzaak gaan zoeken? Ik kan wel wat gaan vervangen voor een kapitaal, maar daar schiet ik eigenlijk helemaal niets mee op als ik niet weet of het wel nodig is iets te vervangen. Of welke tests ik moet gaan uitvoeren. :?

edit: Na het schoonmaken kreeg ik later de melding 'Clean dens. sensor'

/dev/null

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 18:58

McFizban

Hackito ergo sum.

Was de vorige afdruk ook een testpagina of een andere pagina?

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Verwijderd

Waarschiijnlijk is dit een 'fuser'probleem, de fuser is het onderdeel wat de toner op het papier fikt. kijk hier eens naar of die oneffenheden vertoont. zo ja zou ik die als eerste vervangen. Heb je nog een andere 8500 in de buurt staan om eventueel te testen?
Ik ben zelf engineer en repareer regelmatig laser printers.

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
McFizban schreef op 02 oktober 2002 @ 18:51:
Was de vorige afdruk ook een testpagina of een andere pagina?
Dit was ook een configpagina. De demo pagina (die uit fotootjes bestaat) daar is niet mis mee. Het is alleen zichtbaar met afdrukken van cyaan, magenta en blauw en de groen etc. Vij zwaargemengde kleuren zoals je die bij foto's hebt, daar is het probleem niet zichtbaar.

/dev/null

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 18:55:
Waarschiijnlijk is dit een 'fuser'probleem, de fuser is het onderdeel wat de toner op het papier fikt. kijk hier eens naar of die oneffenheden vertoont. zo ja zou ik die als eerste vervangen. Heb je nog een andere 8500 in de buurt staan om eventueel te testen?
Ik ben zelf engineer en repareer regelmatig laser printers.
Hmmm bestaan er dan meerde fuser's in die printer? Zwart gaat probleemloos namelijk. Kan natuurlijk ook zijn dat zwarte tekst minder hitte nodig heeft van zo'n vette kleurendiagram.

[ Voor 0% gewijzigd door I_stealth_I op 02-10-2002 19:06 . Reden: toevoeging. ]

/dev/null

• McFizban

McFizban

Hackito ergo sum.

Zo te zien gaat het aleen mis met kleuren en niet met zwart wit. (Kan ook toeval zijn)

De schaduw die je ziet komt waarschijnlijk van de vorige afdruk (daarom vroeg ik ook of de vorige ook een testpagina was).
Dit probleem kan te maken hebben met een cleaning blade wat niet goed werkt of een ontladingslamp die kapot is.
Dit kan ook overeen komen met de fout die je op de vorige pagina hebt gekregen:
54.2 CAROUSEL ERROR Indicates that the color toner carousel is not working correctly.

Dit zijn niet de dingen waar je als leek zo aan moet gaan zitten, ik weet niet genoeg van dit type printer af om je een gedetailleerde foutzoek methode te vertellen.

Mocht je er zelf aan gaan zitten: zorg er voor dat de drum en transferbelt niet beschadigen!!
Dit kan al gebeuren door er met je vingers aan te zitten of ze in fel licht te laten liggen.
(Je moet dus opletten voor de lichtgevoelige kanten. Dit zijn de delen van de drum en transferbelt die met het papier en toner in aanraking komen.)

Als de fuser roller kapot is dan krijg je allemaal vieze vlekken of stukken toner die je zo van de pagina kunt afwrijven. Dit lijkt me hier niet het geval.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• McFizban

McFizban

Hackito ergo sum.

Je vertelt net dat zwart probleemloos gaat. Dan lijkt het er op dat het ontladen van de drum goed gaat. Dit zou betekenen dat de er iets mis is met de cleaning blade.
Je kunt kijken of je een stuk plastic kunt vinden dat over de hele breedte tegen de drum aan zit en (voorzichtig!) kijken of er geen vuil of stof tussen zit.

• McFizban

McFizban

Hackito ergo sum.

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Ik heb inderdaad een Carousel Error gehad, ik hoorde toen dat hij ergens tegenaan liep. Heb alle toners eruit gehaald en opnieuw geinstalleerd en opnieuw laten initialiseren. Op die blauwe filmachtige rol zit een streep en allemaal rooie toner, waarschijnlijk door de Carousel Error. Op de grote grijse rol zitten wat lichte streepjes in het rubber.

Sinsdien krijg ik volgens mij helemaal geen magenta meer onderaan mijn config page.

/dev/null

• McFizban

McFizban

Hackito ergo sum.

Het kan ook nog zijn dat er een transfer corona niet goed werkt.
Heb je ergens nog een schoonmaak handeltje niet goed geparkeerd?
(Dit gebeurde mij een keer bij mijn Color Laserjet 5. Ik kreeg toen een vieze horizontale streep over de pagina ter hoogte van het schoonmaak borsteltje)

Verwijderd

nm

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Zat er geen vettigheid op de rol? Dan kan de toner na een draai opnieuw worden opgedrukt doordat vettigheid de toner vasthoud (beetje het stempeleffect).

Verwijderd

Wat Fairy zegt klopt, er blijft toner op de rol zitten (misschien kan je een nog veeeeeeel vagere spookafdruk op 12-14 centimeter zien zitten)

Wat je moet uitzoeken is wáárom hij dit doet. Kijk eerst eens waar deze rol zit (diameter van ongeveer 3,5 centimeter dus), dan kan je nagaan wat de fout is (idd rol vet, verwarmingselement te koud, toner niet origineel etc.)

• WHiZZi
  • Laatst online: 21:46

WHiZZi

Museumdirecteurtje

drumkit even controleren.. (Voorklep open, rechts bovenin het zwarte ding)

Carrousel error is idd als er een toner verkeerd in zit.. Indien 1 toner lekt zou dat over de gehele pagina te zien zijn. (Ik service die printers regelmatig (zeg, 1x per week) ).

Je zou ook even kunnen kijken naar de transferrol (rechterzijkant van de printer, de grote beige/grijze rol). Maar 'spookafdrukken' is meestal de drumkit

Fuser KAN het niet zijn, als er iets mis is met de fuser dan komt er een paperjam. Deze kan ook niet verantwoordelijk zijn voor spookafdrukken (Fuser verhit papier en toner zodat het blijft plakken).

oh ja, als de drumkit niet goed meer is moet je deze vervangen.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
WHiZZi schreef op 03 oktober 2002 @ 09:33:
drumkit even controleren.. (Voorklep open, rechts bovenin het zwarte ding)

Carrousel error is idd als er een toner verkeerd in zit.. Indien 1 toner lekt zou dat over de gehele pagina te zien zijn. (Ik service die printers regelmatig (zeg, 1x per week) ).

Je zou ook even kunnen kijken naar de transferrol (rechterzijkant van de printer, de grote beige/grijze rol). Maar 'spookafdrukken' is meestal de drumkit

Fuser KAN het niet zijn, als er iets mis is met de fuser dan komt er een paperjam. Deze kan ook niet verantwoordelijk zijn voor spookafdrukken (Fuser verhit papier en toner zodat het blijft plakken).

oh ja, als de drumkit niet goed meer is moet je deze vervangen.
Er is nu een drumkit vervangen door een nieuwe. (die blauwe rol). Helaas blijft de spookafdruk aanwezig. Transfer rol (beige/grijze rol) nu proberen of moet ik het in een ander onderdeel gaan zoeken?

Magenta is aan de onderzijde van de testpagina wat beter geworden, was helemaal weggevallen. Mogelijk is door het verwijderen van de magenta toner de toner poeder in de toner niet meer goed in evenwicht. Hoe kan je op een toner vriendelijke manier de toner herverdelen? schudden?

/dev/null

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Op een forum van Hp.com vond een collega de oorzaak van het probleem. We hebben de onderdelen laten bestellen. Nu hopen dat het over is. Ik laat het nog wel ffies weten in dit topic.
Afbeeldingslocatie: http://bizforums.itrc.hp.com/cm/components/FileAttachment/0,,0xff978cc5e03fd6118fff0090279cd0f9,00.jpg
I’ll lay odds that your ghosting problem is occurring every 58mm. If so this is a very common problem with the 8500’s. Your transfer drum (ITD) is cleaned by the ICL. The ICL is pressed agents the ITD by a solenoid and then retracted by a tension spring. This spring is attached to a metal bracket and a plastic stopper arm. Over time this plastic arm gives out and breaks off. As a result the ICL cannot clean the ITD correctly and you have a ghosting problem.
I’ve attached a picture of this problem just before the stopper arm gives out. This is only a $3.50 part.
Stopper Arm Part # RB1-9891-000CN
If yours is completely broken off you may need to order the spring also.
Spring Part # RS5-2699-000CN

Hope this helps
Mike
In iedergeval bedankt voor jullie hulp! :)

lay-out is nu een beetje verpest, sorry! :)

/dev/null

Pagina: 1