Pentium 75 memory upgrade wil niet

Pagina: 1
Acties:

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Help! Mijn memory upgrade voor m'n oude Pentium 75 wil niet!
Mooederbord is een Gigabyte GA-586AM met UMC chipset

Oorspronkelijk zaten er 4 modules in:

Topless 1MB*36 70 ns

Dat gaf een totaal van 16 MB.

Nu heb ik 4 EDO RAM modules gekregen van 32 MB Hynix. Er zitten 4 NEC chips op, Op de chips staat type 4265165G5-A60-7jF en 0135ESL01G

Als ik ze alle 4 erin stop doettie helemaal nix, je hoort wel de drives even reutelen maar nix op het scherm. :(

Zet ik er maar 2 in, dat geeft de memory test aan dat er maar 640 KB in zit, vervolgens blijft de zaak hangen, de PC kan de HDD's niet herkennen. :(

Volgens de specs van het mobo moet er wel 128 MB inkunnen, in alle 4 de slots een module van 8Mx32 :?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

zal wel weer probleem zijn met FP/EDO geheugen , die vinden elkaar niet liev of je mobo kan aleen 1 van de 2 hebben , en jij hebt net de verkeerde...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EXX schreef op 02 oktober 2002 @ 18:27:
Help! Mijn memory upgrade voor m'n oude Pentium 75 wil niet!
Mooederbord is een Gigabyte GA-586AM met UMC chipset

Oorspronkelijk zaten er 4 modules in:

Topless 1MB*36 70 ns

Dat gaf een totaal van 16 MB.

Nu heb ik 4 EDO RAM modules gekregen van 32 MB Hynix. Er zitten 4 NEC chips op, Op de chips staat type 4265165G5-A60-7jF en 0135ESL01G

Als ik ze alle 4 erin stop doettie helemaal nix, je hoort wel de drives even reutelen maar nix op het scherm. :(

Zet ik er maar 2 in, dat geeft de memory test aan dat er maar 640 KB in zit, vervolgens blijft de zaak hangen, de PC kan de HDD's niet herkennen. :(

Volgens de specs van het mobo moet er wel 128 MB inkunnen, in alle 4 de slots een module van 8Mx32 :?
Wooo, welke UMC chipset- ik vind totaal tegenstrijdige berichten, het zou de UMC 8886BF zijn (een So3 chipset), de UMC 8890 (wel Pentium) of zelfs de ALi Aladdin II :z

Gigabyte heeft er geen manual voor, wel een BIOS update, dus daar worden we niet al te veel wijzer van. Ik zou gokken op een UMC 8890 chipset. Die zou in beginsel EDO moeten slikken, maar het ligt voor de hand gezien de hoge leeftijd van de mobo (begin 1995) dat het stiekem toch moeite heeft met EDO. Oftewel, je moet die EDO modules voor FP ruilen (die moet je toch gaan halen voor de 486SX in je andere topic :z )

edit:

Sorry, was iemand anders die ook FP moest halen- probeer bij JBG computers, die hadden 16MB FP SIMMs voor EUR 5/stuk een paar weken terug

Oslik blyat! Oslik!

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Zeker bij PC-oke gehaald ofsow ?! :)

de 1e en 2e banken mag alleen Single Sided RAM erin en in 3 en 4 Double Sided.
Of vice versa. Maar niet alle 4 double sided.

Zo was het tenminste bij mijn P133.

dikzak

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Nee nee, nu zitten er ook 4 single sided modules in van 4 MB. Ik heb wat zitten googlen en voor de NEC chips wordt aangegeven: 4Mx16 per chip. Helaas zegt de docu van het mobo (tenminste dat wat ik van internet heb kunnen plukken) dat het 8Mx36 modules moet zijn.

Overigens komen de modules van MTI. Morgen eens kontakt met die jongens opnemen of ze de modules terugnemen.

Het is overigens een Socket 5 mobo.

De BIOS string is 12/07/95-UMC-890B-2A5X8G09C-00

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

4 x 32 Mb terugnemen? (t lijkt erop dat je mainboard geen 32 Mb modules ondersteund)
Euh mag ik vragen wat je er voor wilt? :+
Ik heb eventueel wel 4 x 8Mb te ruil
(rc.y2k@zonnet.nl)

• Epitome
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 10:53
Tel de chips die aan 1 kant erop zitten, zijn het er 9 dan heb je simmen met 8 chips erop nodig!!

P.S. Dit lijkt bullshit, maar is het enige goede antwoord! :)

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Epitome schreef op 03 oktober 2002 @ 00:09:
Tel de chips die aan 1 kant erop zitten, zijn het er 9 dan heb je simmen met 8 chips erop nodig!!

P.S. Dit lijkt bullshit, maar is het enige goede antwoord! :)
8Mx36 duidt er eerder op dat hij 9 chips nodig heeft toch? Dat had je vroeger idd wel eens.

32 = 8x4
36 = 9x4

Dus dan is het wellicht precies andersom, de simmen moeten dus misschien juist wel 9 chips hebben?

(edit)
een beschrijving van 4265165G5 chips vond ik op http://www.pdpsys.com/NEC.xls
ze zijn 4x16 EDO 3.3V
Eigenlijk zou je met deze chips 64Mb simmen moeten maken, maar als je er maar 4 neemt, wordt dat de helft en dan heb je 32Mb. Wellicht is dat het probleem, of het is de spanning? Simmen zijn meestal toch 5V?

Staat er in de bios iets over parity check ofzo? Zet dat eens uit.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Naar parity check heb ik nog niet gekeken. Overigens vond ik in BIOS ook nog een instelling voor 'All Banks using Fast EDO'. Dus lijkt het me dat het mobo EDO RAM nodig heeft en geen fast page. Helaas had het geen invloed; zowel dis- en enabled had hetzelfde resultaat.

Zelf denk ik dat het idd met de configuratie van de simmen te maken heeft. Ik zal ze eerst eens proberen in een andere Pentium en kijken wat dan gebeurt.

edit:

Wat betreft chipset, die bestaat uit 3 delen: UM8886BF/UM8891BF/UM8892BF

Ik heb de reepjes even in een P90 machine gestoken, maar die herkende ze ook niet.

Wat de huidige simmen betreft: dat zijn Topless dingen en daar kun je niet zien hoeveel chippies erop zitten. Er zit alleen een stickertje op het 1MB x 36.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EXX schreef op 03 oktober 2002 @ 09:13:
Naar parity check heb ik nog niet gekeken. Overigens vond ik in BIOS ook nog een instelling voor 'All Banks using Fast EDO'. Dus lijkt het me dat het mobo EDO RAM nodig heeft en geen fast page. Helaas had het geen invloed; zowel dis- en enabled had hetzelfde resultaat.

Zelf denk ik dat het idd met de configuratie van de simmen te maken heeft. Ik zal ze eerst eens proberen in een andere Pentium en kijken wat dan gebeurt.

edit:

Wat betreft chipset, die bestaat uit 3 delen: UM8886BF/UM8891BF/UM8892BF

Ik heb de reepjes even in een P90 machine gestoken, maar die herkende ze ook niet.

Wat de huidige simmen betreft: dat zijn Topless dingen en daar kun je niet zien hoeveel chippies erop zitten. Er zit alleen een stickertje op het 1MB x 36.
36 is dus duidelik parity, probeer het eens met alleen de nieuwe SIMMs erin. Verder is het zo dat veel oude mobos zeggen EDO te ondersteunen maar dat niet doen, of flippen als EDO en FP gemixed worden. Wederom is dat laatste uit te sluiten door met enkel de nieuwe SIMMs te werken.

Totaal iets anders: juist omdat het hier om een behoorlijk zeldzame, obscure chipset op die mobo gaat een voorstel: ik heb hier nog mobos met Intel i430FX, VX en HX chipsets, degelijke dingen die sowieso EDO slikken en beter presteren dan die UMC-based Gigabyte plank. Als je het echt niet aan de praat krijgt met je nieuwe SIMMs wil ik wel één van de mijne voor jouw plank ruilen- dan kan ik eens uitzoeken precies wat de specs van die chipset zijn (juist omdat verschillende sites zich zo tegenspreken erover) en heb jij een werkende, betrouwbare mobo. Idee :? :D

Oslik blyat! Oslik!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
dion_b schreef op 03 oktober 2002 @ 12:48:
[...]

36 is dus duidelik parity, probeer het eens met alleen de nieuwe SIMMs erin. Verder is het zo dat veel oude mobos zeggen EDO te ondersteunen maar dat niet doen, of flippen als EDO en FP gemixed worden. Wederom is dat laatste uit te sluiten door met enkel de nieuwe SIMMs te werken.
Hen ik gedaan, zowel met 4 als 2 SIMMs erin. Geen succes. Bij 2 SIMMs loopt de memorytest vast na 640 KB; bij 4 SIMMs blijft het scherm donker.
Totaal iets anders: juist omdat het hier om een behoorlijk zeldzame, obscure chipset op die mobo gaat een voorstel: ik heb hier nog mobos met Intel i430FX, VX en HX chipsets, degelijke dingen die sowieso EDO slikken en beter presteren dan die UMC-based Gigabyte plank. Als je het echt niet aan de praat krijgt met je nieuwe SIMMs wil ik wel één van de mijne voor jouw plank ruilen- dan kan ik eens uitzoeken precies wat de specs van die chipset zijn (juist omdat verschillende sites zich zo tegenspreken erover) en heb jij een werkende, betrouwbare mobo. Idee :? :D
Op zich niet gek, maar jij woont nogal uit de buurt in Nijmegen. Gaat dat passen in zo een mini-tower? Ook moeten er minstens 3 PCI (1 videokaart, 2 NICs) en 1 ISA slot (soundkaart) opzitten.

edit:

Ik heb eens wat verder gezocht wat betreft de SIMMs. Het schijnt dat het soort SIMM wat ik heb gekocht alleen werkt op mobo's die 256 MB RAM ondersteunen (dus 64 MB SIMMs verdragen). Helaas is dat bij mij niet het geval. :(

Ik was dus weer erg naïef om te denken 'EDO RAM is EDO RAM, dus bestellen maar'.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EXX schreef op 03 oktober 2002 @ 13:28:
[...]

Hen ik gedaan, zowel met 4 als 2 SIMMs erin. Geen succes. Bij 2 SIMMs loopt de memorytest vast na 640 KB; bij 4 SIMMs blijft het scherm donker.
Tja, dat ik duidelijk ;(
[...]

Op zich niet gek, maar jij woont nogal uit de buurt in Nijmegen. Gaat dat passen in zo een mini-tower? Ook moeten er minstens 3 PCI (1 videokaart, 2 NICs) en 1 ISA slot (soundkaart) opzitten.
De HX plank valt af (1 PCI is brak, dus werken er maar 2), maar de VX heeft 4x PCI en 3x ISA, het is een G586IPV (iig geen DFI, zoals een search zou doen vermoeden, maar een of andere no-name) en de FX, een Biostar MB-8500TEC v.3.0 3xPCI en 4x ISA. Ik kom zelf niet zo vaak in Z-Limburg, maar heb wat vrienden die dat wel doen, misschien dat ik iets via hen zou kunnen regelen.
edit:

Ik heb eens wat verder gezocht wat betreft de SIMMs. Het schijnt dat het soort SIMM wat ik heb gekocht alleen werkt op mobo's die 256 MB RAM ondersteunen (dus 64 MB SIMMs verdragen). Helaas is dat bij mij niet het geval. :(

Ik was dus weer erg naïef om te denken 'EDO RAM is EDO RAM, dus bestellen maar'.
Hmm, dit is mij nieuw in de oren. Wel herinner ik me dat er mobos waren die enkel 1-4-16(-64) ondersteunden maar niet 2-8-32, wegens het niek kunnen addresseren van dubbelzijdige reepjes.

Oslik blyat! Oslik!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
dion_b schreef op 03 oktober 2002 @ 13:55:
De HX plank valt af (1 PCI is brak, dus werken er maar 2), maar de VX heeft 4x PCI en 3x ISA, het is een G586IPV (iig geen DFI, zoals een search zou doen vermoeden, maar een of andere no-name) en de FX, een Biostar MB-8500TEC v.3.0 3xPCI en 4x ISA. Ik kom zelf niet zo vaak in Z-Limburg, maar heb wat vrienden die dat wel doen, misschien dat ik iets via hen zou kunnen regelen.
In principe heb ik wel interesse. Ik ga eerst even afwachten of ik de modules kan terugsturen. Overigens zou het wel fijn zijn om te weten of mijn SIMMs in het VX of FX mobo werken. Ondertussen mail ik je even wat docu van het GA-586AM.
Hmm, dit is mij nieuw in de oren. Wel herinner ik me dat er mobos waren die enkel 1-4-16(-64) ondersteunden maar niet 2-8-32, wegens het niek kunnen addresseren van dubbelzijdige reepjes.
Ik heb ergens hetvolgende stukkie text gevonden (weet niet meer waar) van iemand die SIMMs verkocht:
Nieuwe 2 x 64MB SIMM EDO geheugens, nog veel in voorraad. Zie advertentie :

64MB SIMM EDO, 60ns, 72pins, 5v, 4k refresh, non-parity (Hitachi) met single side 4 chips.

2 stuks = € 55
4 stuks = € 100

Opmerking :
Controleer eerst zeker voor de aankoop of uw pc (moederbord en geheugenbanken) 64MB modules wel ondersteunt. Deze krachtige geheugens zijn gemaakt voor pc's zoals : latere Pentium I vanaf 200Mhz, Pentium Pro, vroegere Pentium II, AMD K6-2 en ook Commodore Amiga.

Voorbeelden :
a. Als uw pc 4 geheugenbanken heeft en kan maximaal 128MB hebben, dan kunt u deze 64MB modules NIET gebruiken.
b. Als uw pc 2 of 4 geheugenbanken heeft en kan maximaal 128 of 256MB hebben, dan kunt u 2 x 64MB of 4 x 64MB modules gebruiken.
Aangezien de NEC chips 4Mx16 zijn en er 4 op 1 reepje zitten is dit mijn probleem vrees ik... ;(

Verwijderd

Het lijkt erop dat het moederbord wat je daar hebt een 486 is met een zogenaamde upgrade processor erop. (Kijk svp eens wat voor socket erop die plank zit - vermoedelijk geen socket 5 of 7) (svp niet in een 1 of ander vaag boekje kijken!) (UMC chipsets kwamen alleen voor bij 486)

En met de problemen die jij signaleert, ondersteunt jouw plankje hoogstwaarschijnlijk geen 32 MB RAM modules (EDO/FP/parity(9-chipper) of wat dan ook). Probeer er eens 4 x 16 Mb in te schuiven hoogstwaarschijnlijk werkt dat wel... (Heb hier nog wel 2 x 16 los liggen voor 4 x 16 moet ik een trucje uithalen :+)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 22:21:
Het lijkt erop dat het moederbord wat je daar hebt een 486 is met een zogenaamde upgrade processor erop. (Kijk svp eens wat voor socket erop die plank zit - vermoedelijk geen socket 5 of 7) (svp niet in een 1 of ander vaag boekje kijken!) (UMC chipsets kwamen alleen voor bij 486)
UMC chipsets heb je bij 486 en ouder, maar er was er ook eentje voor de So5, de 8890, die omwille van slechte performance en andere issues nooit aansloeg en ertoe leidde dat UMC zich uit de chipset markt terugtrok. Hetzelfde is met de befaamde 486 chipset fabrikanten Opti en VLSI gebeurd- wie herinnert zich de Opti Viper en Vendetta of de VLSI Lynx nog? :+

Oslik blyat! Oslik!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 22:21:

En met de problemen die jij signaleert, ondersteunt jouw plankje hoogstwaarschijnlijk geen 32 MB RAM modules (EDO/FP/parity(9-chipper) of wat dan ook). Probeer er eens 4 x 16 Mb in te schuiven hoogstwaarschijnlijk werkt dat wel... (Heb hier nog wel 2 x 16 los liggen voor 4 x 16 moet ik een trucje uithalen :+)
Ik heb op het mobo gekeken en er staat wel degelijk Socket 5 op de CPU socket. De docu die ik heb zegt dat er wel 32 MB modules worden ondersteunt en wel 8M x 36.
dion_b schreef op 04 oktober 2002 @ 00:25:
[...]

UMC chipsets heb je bij 486 en ouder, maar er was er ook eentje voor de So5, de 8890, die omwille van slechte performance en andere issues nooit aansloeg en ertoe leidde dat UMC zich uit de chipset markt terugtrok. Hetzelfde is met de befaamde 486 chipset fabrikanten Opti en VLSI gebeurd- wie herinnert zich de Opti Viper en Vendetta of de VLSI Lynx nog? :+
De gebruikte chipset bestaat uit 3 IC's: UMC UM8886BF/UM8891BF/UM8892BF.

Gisteravond trouwens eens geprobeerd SuSE 7.2 erop te pleuren, maar dat werd geen succes, na het aanbrengen van het file system op de hda piepte de PC 3 keer en daarna ging het beeld op zwart: einde oefening.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EXX schreef op 04 oktober 2002 @ 09:39:
[...]

Ik heb op het mobo gekeken en er staat wel degelijk Socket 5 op de CPU socket. De docu die ik heb zegt dat er wel 32 MB modules worden ondersteunt en wel 8M x 36.

[...]

De gebruikte chipset bestaat uit 3 IC's: UMC UM8886BF/UM8891BF/UM8892BF.

Gisteravond trouwens eens geprobeerd SuSE 7.2 erop te pleuren, maar dat werd geen succes, na het aanbrengen van het file system op de hda piepte de PC 3 keer en daarna ging het beeld op zwart: einde oefening.
Ik heb hier een hard hoofd in... bedankt iig voor de manualpagina's + pics- hier is een pic ervan (voor het geval iemand anders inspiratie krijgt):
Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/dion.blake/586am.jpg

Het ziet eruit als een typische zeer vroege So5 plank, met asynch cache op de mobo (maar ook een COAST slot voor PLB...), het zou zo een i430NX of een vroege i430FX kunnen gaan als het niet om een UMC chipset ging.

Is het mogelijk in BIOS de timings aan te passen, het zou gewoonweg iets simpels kunnen zijn als dat met grotere modules de timings nu te strak staan.

Oslik blyat! Oslik!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Er zat oorspronkelijk een COASt module in, maar die functioneerde niet meer: veel fouten bij memtest86. Nadat ik de cache disabled had in BIOS waren de fouten weg. Nu heb ik er SRAM chips ingezet ipv de COASt module, cache weer aangezet en dat gaat volgens memtest86 prima (0 errors na pakweg 3 passes).

Over timings geproken: Er is maar 1 setting die je kunt veranderen. Die heet 'All Banks using Fast EDO'. Als je dat veranderd worden automatisch alle timing waardes aangepast in BIOS. Zowel langzaam als snel had hetzelfde resultaat. Overigens gaf memtest86 bij beide settings geen fouten, wel ging de memory bandwith omhoog van pakweg 30 MB/s naar 55 MB/s (met de oude SIMMs uiteraard).

Misschien moet ik maar eens op zoek naar een goede 430HX plank (liefst ASUS), die chipset ondersteunt (zover ik heb kunnen vaststellen) ook de EDO RAMs die ik nieuw gekocht heb.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EXX schreef op 04 oktober 2002 @ 11:26:
Er zat oorspronkelijk een COASt module in, maar die functioneerde niet meer: veel fouten bij memtest86. Nadat ik de cache disabled had in BIOS waren de fouten weg. Nu heb ik er SRAM chips ingezet ipv de COASt module, cache weer aangezet en dat gaat volgens memtest86 prima (0 errors na pakweg 3 passes).

Over timings geproken: Er is maar 1 setting die je kunt veranderen. Die heet 'All Banks using Fast EDO'. Als je dat veranderd worden automatisch alle timing waardes aangepast in BIOS. Zowel langzaam als snel had hetzelfde resultaat. Overigens gaf memtest86 bij beide settings geen fouten, wel ging de memory bandwith omhoog van pakweg 30 MB/s naar 55 MB/s (met de oude SIMMs uiteraard).

Misschien moet ik maar eens op zoek naar een goede 430HX plank (liefst ASUS), die chipset ondersteunt (zover ik heb kunnen vaststellen) ook de EDO RAMs die ik nieuw gekocht heb.
Aanrader mbt HX en Asus is de P55T4P2 (liefst rev 3.10). Sowieso is het vaak lastig om te bepalen welke chipsets wat slikt- ik heb hier bijv een plank met een i430LX erop die max 16MB FP modules zou moeten slikken maar toch geen enkele moeite heeft met 32MB EDO modules (al worden ze wel als FP aangesproken).

Ik blijk me overigens vergist te hebben in mijn HX mobo- de bovenste PCI blijft onbruikbaar, maar er zijn in totaal 4 slots, waarvan 3 dus zonder problemen werken. Het is een AOpen AP53. Misschien dat je her wat aan zou kunnen hebben.

Oslik blyat! Oslik!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
dion_b schreef op 04 oktober 2002 @ 11:42:
[...]

Aanrader mbt HX en Asus is de P55T4P2 (liefst rev 3.10). Sowieso is het vaak lastig om te bepalen welke chipsets wat slikt- ik heb hier bijv een plank met een i430LX erop die max 16MB FP modules zou moeten slikken maar toch geen enkele moeite heeft met 32MB EDO modules (al worden ze wel als FP aangesproken).

Ik blijk me overigens vergist te hebben in mijn HX mobo- de bovenste PCI blijft onbruikbaar, maar er zijn in totaal 4 slots, waarvan 3 dus zonder problemen werken. Het is een AOpen AP53. Misschien dat je her wat aan zou kunnen hebben.
Er zit ook nog wel een ISA op neem ik aan. Wat zijn de afmetingen van die AOpen plank, hij moet natuurlijk wel in het kassie passen. ;)

edit:

Ik neem aan dat het dit plankje is. Die gaat waarschijnlijk idd mijn nieuwe SIMMs verdragen (72 pin SIMM x 4). Afmeting is volgens de spec 220 mm x 250 mm (dat is zelfs nog iets kleiner dan de GA-586AM); kun je die afmetingen bevestigen?

Een ander punt: in mijn huidige plank zit een Socket 5 Pentium 75. Gaat dat werken in een Socket 7 mobo of heb ik ook een andere CPU nodig?

Ik probeer eerst nog om de zaak zo aan de praat de krijgen, maar zou het niet lukken meld ik me weer!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EXX schreef op 04 oktober 2002 @ 11:51:
[...]

Er zit ook nog wel een ISA op neem ik aan. Wat zijn de afmetingen van die AOpen plank, hij moet natuurlijk wel in het kassie passen. ;)

[edit]
Ik neem aan dat het dit plankje is. Die gaat waarschijnlijk idd mijn nieuwe SIMMs verdragen (72 pin SIMM x 4). Afmeting is volgens de spec 220 mm x 250 mm (dat is zelfs nog iets kleiner dan de GA-586AM); kun je die afmetingen bevestigen?
Yup, dat is'm. 4x PCI (waarvan 1 dus door onbekende oorzaken defect), 3x ISA en mooi klein (hij staat bij mij in een monsterachtige bigtower erg verloren)
Een ander punt: in mijn huidige plank zit een Socket 5 Pentium 75. Gaat dat werken in een Socket 7 mobo of heb ik ook een andere CPU nodig?
So7 is volledig backwards compatible met So5, dus gaat dat lukken. Mobo ondersteunt iig 3.3V, 50MHz FSB en 1.5x multiplier.
Ik probeer eerst nog om de zaak zo aan de praat de krijgen, maar zou het niet lukken meld ik me weer![/edit]
Succes en ik hoor het nog wel :D

Oslik blyat! Oslik!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ja, gelukt! Het had wel een paar uurtjes nodig maar SuSE 7.2 staat erop! :)

Als je in het BIOS de power management options disabled springt de machine ook niet meer uit met 3 beeps tijdens het installeren... |:(

Blijft het memory probleem over. Met alle packages die ik nodig heb (Apache, Samba enz.) geeft het free commando aan dat ie van de 12 MB (16 MB minus 4 MB voor de Kernel) nog pakweg 1 MB vrij heeft. Ook niet over om naar huis te schrijven.

Threebird heeft nog een ASUS P/I-P55T2P4S board met 430HX chipset thuis in gebruikt. Hij zal ff testen of de 32MB hynix modules werken in een 430HX based mobo.

Nog even afwachten dus.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Even laten weten hoe het afgelopen is:

Tweaker Threebird was zo vriendelijk de hynix modules in zijn Pentium pjoetertje te stoppen en daar werkten ze perfect ism het 430HX chipset. De oude 32 MB die erin zat heeft ie weer aan mij gegeven en die heb ik dan weer getest op mijn Gigabyte mobo. En zie daar: het werkte. De reepjes van Threebird hadden 8 chippies naast elkaar. BIOS geeft nu ook aan: 'memory: EDO' (eerst stond er 'normal'). De oude 4 MB reepjes in het Gigabyte mobo werken overigens prima samen met de reepjes van Threebird, dus nu heb ik 40 MB in de P75. Meer als genoeg voor Linux. Dus laten we het zo; Threebird krijgt de Hynix modules en ik zijn oude reepjes plus wat eurootjes. :)

Dus dion_b: het is niet meer nodig het mobo te ruilen. Toch erg bedankt voor het aanbod :)

Pagina: 1