Windows 2000 of NT??

Pagina: 1
Acties:

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Owkee, dit is het probleem...

op het werk bij ons hebben we nu een Windows 2000 server draaien, en ongeveer 20 pc's waar ongecontroleerde software op staat.

nu wil de baas dus dat alles netjes geordend wordt, en dat iedereen hetzelfde besturings-systeem draait, en dat alles netjes beheerd wordt...

nu wil ik dus graag dat op elke pc Windows 2000 pro komt te staan, maar omdat die licenties aardig wat geld kosten, wil de baas de NT4 licenties gebruiken, waar we er nog 24 van hebben...

wie helpt mij aan argumenten zodat ik de baas kan overtuigen toch W2K te draaien? (zelf ben ik nog niet zo thuis in NT, alleen maar 2000, dus ik weet niet precies wat er anders/beter/slechter is tussen die 2)

• Hirogen
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 24-05-2023
Nou een goed argument zou kunnen zijn dat de ondersteuning via Microsoft binnenkort wel gestopt zal worden net als nu bij Win95 al het geval is.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
http://www.microsoft.com/windows2000/

http://www.microsoft.com/ntworkstation/

Kijk en vergelijk ;)

Even serieus, als je de helft van je clients op je domein op NT4 laat draaien, en de andere helft op 2k, dan zal je Active Directory in de mixed mode moeten draaien, en dat heeft een aantal beperkingen. Verder is NT4 gewoon verouderd, en ondersteunt (native) bijvoorbeeld USB niet.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
blackd schreef op 02 oktober 2002 @ 18:20:

Even serieus, als je de helft van je clients op je domein op NT4 laat draaien, en de andere helft op 2k, dan zal je Active Directory in de mixed mode moeten draaien, en dat heeft een aantal beperkingen. Verder is NT4 gewoon verouderd, en ondersteunt (native) bijvoorbeeld USB niet.
wat voor beperkingen zijn dat precies? zulk soort argumenten moet ik dus juist hebben... :)
baas wil namelijk een aantal werknemers aan banden leggen, vooral als het gaat om software instaleren, internetten, enz...

edit:

ook bedankt voor de links, dit pluk ik al van de site af:
#5: Performance. The advancements made throughout Windows 2000 Professional are accentuated by the operating system's speed. As shown in ZD Labs tests running the most popular business applications, with 64 MB of RAM, Windows 2000 was 32 percent faster than Windows 95 and 27 percent faster than Windows 98. It is also significantly faster than Windows NT 4.0 on configurations with 32 MB of RAM.

dat is dus ook erg belangrijk, omdat we niet echt high end PC's hebben... :) (traagste wat we hebben is geloof ik een P2 300, 64MB)

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:06
Ik speel al heeeel lang met mijn vriendje windows2000, voetballen, racewedstrijdjes, samen huiswerk maken... Nt4 zal nooit mijn vriendje worden want die wil nooit helemaal meespelen. :)

om mijn postcount op te voeren :P just kidding, blackd heeft gelijk winnt4 is verouderd, en de support zal nog wel ff duren voordat die nokkie gaat maar het zit er wel aan te komen denk ik ja

• blackd
  • Niet online
RonnieB82 schreef op 02 oktober 2002 @ 18:23:
wat voor beperkingen zijn dat precies? zulk soort argumenten moet ik dus juist hebben... :)
baas wil namelijk een aantal werknemers aan banden leggen, vooral als het gaat om software instaleren, internetten, enz...

http://support.microsoft....px?scid=KB;EN-US;Q186153&

http://www.microsoft.com/...loy/cookbook/cookchp2.asp
Mixed mode relates only to the authentication infrastructure of a domain—in other words, the domain controllers. Even when a domain has only Windows 2000 domain controllers and has been switched to native mode, clients and servers running earlier versions of Windows NT, and clients running Windows 9x, can exist within the domain. This environment is known as a mixed environment.
En wat van de redenen:
Although you can get a great deal of benefit from upgrading your PDC and BDCs and remaining in mixed mode, you should make the switch to native mode as soon as possible. Here are some of the reasons:

• Richer security group model. Universal groups, domain local groups, and group nesting are available only in native mode.
• Predictable trust paths in the forest. In native mode, all domain controllers must be running Windows 2000 and are thus capable of understanding transitive trusts. See "The Effect of Upgrade on Trusts" (above) for more detail.
• Removal of SAM size restrictions. Because all domain controllers must be running Windows 2000 in a native mode domain, you can safely allow your directory to grow above the size recommendations for Windows NT without the possibility of Windows NT BDCs being added to the domain.
Switching to Native Mode
Zal kijken of ik nog wat meer in 'n Win2k boek kan vinden..

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 19:04
Ik geef je baas groot gelijk.

Wat is dat nou voor onzin om 20 windows 2000 licenties te gaan kopen (waarbij ook het einde van de support al is aangekondigd) voor zo te horen oudere kantoormachines (die dus ook geen usb aan boord hebben).
Wat doen jullie eigenlijk op die machines? Ik neem toch aan gewoon office e.d.? Nou dan volstaat WinNT best.

In feite wil jij dus alleen maar die Win2K licenties omdat dat het enige is waarvan je kaas gegeten hebt. Dat is -vind ik- de meest slechte reden die je maar kunt hebben.

Mocht je baas echt met de licentiekosten zitten dan kan ie altijd nog overwegen Linux te installeren :)

• blackd
  • Niet online
Voordelen native modus:
• meer soorten groepen, mogelijkheid tot geneste groepen in AD
• BDC replicatieverkeer is verdwenen

• ziggyzaggy
  • Laatst online: 03-08-2022
Het zijn mooie argumenten die worden gegeven mbt native/mixed mode, maar daar heb je niet zoveel aan als je maar 1 server hebt. Ok je hebt meer mogelijkheden in native mode, maar de vraag die gesteld moet worden is: is dat allemaal wel nodig. Het is immers maar een klein domeintje! Wat -RenE- aankaart, daar ben ik het volledig mee eens. Je baas zou wel gek zijn om dure 2k licenties te kopen, terwijl er voldoende NT licenties zijn.
Als ik jouw was zou ik eerst mezelf afvragen, waar dient het allemaal voor. Wil je veel met ADS doen icm een hoge security: ga voor 2k. Is het voor huis tuin en keuken gebruik, blijf lekker bij NT. Scheelt ook een hoop kosten en implementatie werk.

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
-RenE- schreef op 02 oktober 2002 @ 18:36:
Ik geef je baas groot gelijk.

Wat is dat nou voor onzin om 20 windows 2000 licenties te gaan kopen (waarbij ook het einde van de support al is aangekondigd) voor zo te horen oudere kantoormachines (die dus ook geen usb aan boord hebben).
Wat doen jullie eigenlijk op die machines? Ik neem toch aan gewoon office e.d.? Nou dan volstaat WinNT best.

In feite wil jij dus alleen maar die Win2K licenties omdat dat het enige is waarvan je kaas gegeten hebt. Dat is -vind ik- de meest slechte reden die je maar kunt hebben.

Mocht je baas echt met de licentiekosten zitten dan kan ie altijd nog overwegen Linux te installeren :)
sorry, maar natuurlijk zou ik wel overweg kunnen met NT, maar ik weet dus niet exact hoe NT gaat reageren op de W2K policies die ik nu aan het opstellen ben...
(net zoals de W9x machines die nu ook nog in het netwerk zitten, dat is echt een pain in the ass)

en het zijn niet allemaal oude kantoormachines, er zitten ook genoeg PIII 800's bij, met 128 of 256 MB geheugen...

ik wil het dus gewoon hebben, dat alles makkelijk te beheren valt via de W2K server zodat ik dus geen rare fratsen moet uithalen omdat NT het 1 en ander weer niet ondersteund...

en over de applicaties, er komt een programma op elke pc te draaien, die dus met een aardig grote database werkt... dit programma mag dus niet crashen (wat nu regelmatig gebeurd door die rotzooi wat er overal opstaat), want dan schopt ie de hele database in de war.

ennuh, linux is geen optie helaas, de meeste zijn al veel te vertrouwd aan Windows en Office, en voor een spoedcursus linux is helaas geen tijd... (+ het feit dat ik weinig kaas heb gegeten van linux, enigste wat nu linux draait bij ons, is een PC'tje met IPcop die het internet deelt)

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
ziggyzaggy schreef op 02 oktober 2002 @ 18:48:
Het zijn mooie argumenten die worden gegeven mbt native/mixed mode, maar daar heb je niet zoveel aan als je maar 1 server hebt. Ok je hebt meer mogelijkheden in native mode, maar de vraag die gesteld moet worden is: is dat allemaal wel nodig. Het is immers maar een klein domeintje! Wat -RenE- aankaart, daar ben ik het volledig mee eens. Je baas zou wel gek zijn om dure 2k licenties te kopen, terwijl er voldoende NT licenties zijn.
Als ik jouw was zou ik eerst mezelf afvragen, waar dient het allemaal voor. Wil je veel met ADS doen icm een hoge security: ga voor 2k. Is het voor huis tuin en keuken gebruik, blijf lekker bij NT. Scheelt ook een hoop kosten en implementatie werk.
Active directory ga ik zeker gebruiken, heb het nu ook al draaien (voor de clients die het al wel ondersteunen), ik wil dus gewoon het netwerk goed in de gaten kunnen houden, en ervoor zorgen dat er geen dingen geinstaleerd worden, zonder toestemming... (na inventarisatie bleek dat we +- 15.000 euro kwijt waren als we alle software gingen kopen wat er op de PC's stonden)

Verwijderd

W2K gaat spoedig ook stoppen.
Dus wat maakt het uit?
NT4 is het goedkoopste, gewoon bij laten dus.

Of XP aanraden (is ook niet je van het).

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
XP is geen oplossing, dat vreet veel te veel resources weg...

(ik bedenk net ook, als ik NT ga instaleren, ben ik wel weer langer bezig, ivm drivers voor NT enzo, W2K vindt het meeste wel uit zichzelf)

• ziggyzaggy
  • Laatst online: 03-08-2022
Ik vind dat je net al genoeg goede argumenten hebt aangedragen om op 2k over te stappen. XP is geen optie, omdat je al aangaf dat je oudere machines gebruikt.
Ga met die argumenten naar je baas en overtuig hem ervan dat je dus met 2k een hoop ellende kan besparen. Denk dus aan drivers en illegale software.
Zelf ben ik dus absoluut voorstander van 2k (eigenlijk xp icm .net). Nu je zelf met argumenten komt en de situatie schetst, denk ik dat het wel moet lukken om over te stappen naar 2k.

P.s. w2k stoppen?? Aangezien het meerendeel van de netwerken nog NT draaien, denk ik niet dat 2k zal stoppen. Ja MS probeerd het wel te ontmoedigen, maar de overstap van NT naar .NET is simpelweg te groot.

Verwijderd

blackd schreef op 02 oktober 2002 @ 18:39:
Voordelen native modus:
• meer soorten groepen, mogelijkheid tot geneste groepen in AD
• BDC replicatieverkeer is verdwenen
dit is geen issue... de servers (DC's) moeten alleen win2k zijn voor native mode... de clients maakt niet uit...
Pagina: 1