Toon posts:

Vaag netwerk probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Lo,

Mijn thuisnetwerkje thuis (WXP - W98) heeft een vaag probleem.

Op de Windows 98 PC lijkt alles te werken. Als ik een ping opdracht op het IP adres (10.0.0.151) uitvoer gaat dat goed.
Als ik hetzelfde (maar dan met IP 10.0.0.150) probeer op de XP PC krijg ik een melding "Timeout bij opdracht". Pingen op 127.0.0.1 werkt wel. De netwerk indicator van XP zegt ook dat er geen netwerkkabel is aangesloten wat wel het geval is.

Op beide PC's staat het subnetmasker ingesteld op 255.255.255.0 TCP/IP en IPX/SPX zijn op beide PC's geinstalleerd als protocol evenals NetBIOS.

De XP machine heeft de volgende netwerkkaart: 3Com EtherLink 10/100 PCI For Complete PC Management NIC (3C905C-TX)

De 98 machine heeft een andere netwerkkaart. Merk en model weet ik niet zo maar het zijn allebij 10/100 kaarten.

Heeft iemand ervaring met dit probleem of weet er iemand gewoon een oplossing?
Bij voorbaat dank _/-\o_

Verwijderd

zit er een hub/switch tussen (ja; controleer kabel, nee; gebruik je een cross cable ?)

PS Als ik jou was aou ik IPX/SPX (Novell) en NetBios (Windhoos) eraf flikkeren tenzij je het echt nodig hebt...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 17:25:
zit er een hub/switch tussen (ja; controleer kabel, nee; gebruik je een cross cable ?)

PS Als ik jou was aou ik IPX/SPX (Novell) en NetBios (Windhoos) eraf flikkeren tenzij je het echt nodig hebt...
Er zit geen switch of hub tussen. Van de W98 PC tot aan de muur loopt er een cross cable. Vanaf daar is er geen cross cable meer (connector wordt 'in de muur' geplugd). Vanaf de XP machine tot de muur loopt er dus geen cross. Zou dat het kunnen zijn?

P.S.

NetBIOS kan ik er idd wel afgooien maar IPX/SPX heb ik af en toe nog nodig (oudere games ;) )

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 12:30
Wissel de netwerkkaartjes eens en kijk of het probleem meeverhuisd of niet.

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

Topicstarter
Bovenstaande moet ik nog proberen maar ik wou nog even op het feit wijzen dat de XP machine zichzelf niet kan pingen op het netwerkadres (10.0.0.150 dus). Ik denk dus dat het niet aan de kabels licht maar dat het iets op de XP bak is

• VisionMaster
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

heb je de kabels zelf in je muur verbonden ?
en weet je zeker dat je niet toevallig 1 way-traffic heb gemaakt perongeluk ?

I've visited the Mothership @ Cupertino

• paella
  • Laatst online: 19-08 12:30
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 17:51:
Bovenstaande moet ik nog proberen maar ik wou nog even op het feit wijzen dat de XP machine zichzelf niet kan pingen op het netwerkadres (10.0.0.150 dus). Ik denk dus dat het niet aan de kabels licht maar dat het iets op de XP bak is
Of de XP bak, of de XP-netwerkkaart.

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

Topicstarter
VisionMaster schreef op 02 oktober 2002 @ 18:25:
heb je de kabels zelf in je muur verbonden ?
en weet je zeker dat je niet toevallig 1 way-traffic heb gemaakt perongeluk ?
Het HEEFT wel gewerkt dus de bekabeling zou goed moeten zijn. Evenals de netwerkkaart, bij een vriend van me werkte het toen ik de XP bak daar aansloot. Toen ik de instellingen toen weer terug veranderde naar de instellingen voor thuis ontstonden de problemen.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Forceer die XP kaart eens op 10 MBit. Als dat niet werkt, verwijder de kaart uit je hardware, en laat hem opnieuw detecteren.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Aetje schreef op 02 oktober 2002 @ 19:01:
Forceer die XP kaart eens op 10 MBit. Als dat niet werkt, verwijder de kaart uit je hardware, en laat hem opnieuw detecteren.
hmmmmmmmmmmmm. De bekabeling schijnt door dat te doen in 1x wel aangesloten te zijn :? Ook kan de XP bak zichzelf nu pingen. Als ik de kaart weer op 100 Mbps zet werkt het niet meer...

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2002 19:19 . Reden: Toevoeging ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 19:08:
[...]

hmmmmmmmmmmmm. De bekabeling schijnt door dat te doen in 1x wel aangesloten te zijn :? Ook kan de XP bak zichzelf nu pingen
Ik heb hier precies hetzelfde, als ik hem op 100 zet doet ie het ook niet. Knippert het lampje bij jou ook op een contstant tempo als je hem op 100 zet ? Ik gebruik een Realtec RTL8139. Dat kaartje hangt aan een switch en die knippert op het zelfde ritme. (als hij op 100mbit staat)

Die kaarten gaan gewoon snel (half) kapot. :(

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 19:23:
[...]

Ik heb hier precies hetzelfde, als ik hem op 100 zet doet ie het ook niet. Knippert het lampje bij jou ook op een contstant tempo als je hem op 100 zet ? Ik gebruik een Realtec RTL8139. Dat kaartje hangt aan een switch en die knippert op het zelfde ritme. (als hij op 100mbit staat)
Lampje knippert idd op een constant tempo...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 19:26:
[...]

Lampje knippert idd op een constant tempo...
Dan kun je dus wel een andere netwerkkaart halen, hij doet het dan nooit meer op 100.

• Giblet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:54

Giblet

Dingen

ik heb ook zoiets gehad, moet je ff je kabel controleren of dat al je draadjes wel goed in je connector zitten (is een speciale volgorde voor, weet ik alleen niet uit mn hoofd) bij mij was het toen opgelost... als je dat niet doet kan je kabel (bij meer dan +- 2m) geen 100 mbit hebben...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 19:28:
[...]

Dan kun je dus wel een andere netwerkkaart halen, hij doet het dan nooit meer op 100.
Een 3COM netwerkkaart, het op 1 na nieuwste model en die gaat na 3 weken kapot?
Lijkt me sterk eerlijk gezegd...

Verwijderd

Giblet schreef op 02 oktober 2002 @ 19:30:
ik heb ook zoiets gehad, moet je ff je kabel controleren of dat al je draadjes wel goed in je connector zitten (is een speciale volgorde voor, weet ik alleen niet uit mn hoofd) bij mij was het toen opgelost... als je dat niet doet kan je kabel (bij meer dan +- 2m) geen 100 mbit hebben...
Het probleem bestaat al een jaar voor mij.
Ik heb nu 2 netwerkkaarten in mijn PC, als ik de UTP kabel naar de (realtec) laat lopen doet hij het niet (op 100mbit), steek ik hem in de 3com dan werkt het perfect ! rara :?
Ook heb ik verscheidene kabels geprobeerd alleen het probleem blijft, ook als je de kaart in een andere pc zet.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

zie FAQ --> NT voor netwerk bekabeling schema

ik heb ook veel problemen met me 3com gehad .. als je de eigenschappen v.d kaart in je netwerk settings voor je neer zet .. zie het tabblad "advanced" dan moet daar tx en rx checksum op disabeld staan .. der zijn nog meer leuke settings die je aan/uit kan zetten zie je win98 bak en vergelijk .. wat daar niet staat mag je zoiezo eruit halen of uitzetten ..

Tja vanalles

Verwijderd

Topicstarter
vso schreef op 02 oktober 2002 @ 21:26:
zie FAQ --> NT voor netwerk bekabeling schema

ik heb ook veel problemen met me 3com gehad .. als je de eigenschappen v.d kaart in je netwerk settings voor je neer zet .. zie het tabblad "advanced" dan moet daar tx en rx checksum op disabeld staan .. der zijn nog meer leuke settings die je aan/uit kan zetten zie je win98 bak en vergelijk .. wat daar niet staat mag je zoiezo eruit halen of uitzetten ..
Ik heb die settings uitgezet samen met flow control. Heb het alleen nog niet kunnen testen omdat m'n vader voor z'n werk bezig is en de kaart daar uit staat 8)7

Zal dat dus morgen moeten testen maar bedankt voor je tip! :-) Als het werkt zal ik het hier wel even zeggen (als het niet werkt ook trouwens :P )

Verwijderd

Blokkeert de XP firewall die ping niet?

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 14:43

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

zet de pc's ff naast elkaar.. en doe dan alleen de cross ertussen... mischien ziet ie het dan wel..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• VisionMaster
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

of kaart kapot of 1 van de aders echt eens doormeten, want als het bij je vriend wel goed werkt is het dus een probleem bij jou thuis. in dit geval je bedrading.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Aetje

Aetje

Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 19:08:hmmmmmmmmmmmm. De bekabeling schijnt door dat te doen in 1x wel aangesloten te zijn :? Ook kan de XP bak zichzelf nu pingen. Als ik de kaart weer op 100 Mbps zet werkt het niet meer...
99% kans op brakke kabel. Leen of koop een STP (shielded) of FTP (Foiled) kabeltje en probeer daar de 100MBit mee. Het kan overigens ook aan de andere NIC liggen, als die een slecht signaal afgeeft...

Forget your fears...

• Aetje

Aetje

Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 19:39:
Het probleem bestaat al een jaar voor mij.
Ik heb nu 2 netwerkkaarten in mijn PC, als ik de UTP kabel naar de (realtec) laat lopen doet hij het niet (op 100mbit), steek ik hem in de 3com dan werkt het perfect ! rara :?
Ook heb ik verscheidene kabels geprobeerd alleen het probleem blijft, ook als je de kaart in een andere pc zet.
Dat probleem ken ik ook bij de PC van mijn zus. Ik moest er een 1 op 1 mofje (kabelverlenger) tussen hangen, de kabel was niet lang genoeg. Een Realtek 8139 wilde daar niet mee op 100 MBit. Een 3Com 3C905B wel...

Conclusie? 3Com stuurt sterkere signalen over de kabel... (eindpunt was in dit geval een D-Link switch).

Forget your fears...

Verwijderd

misschien een domme opmerking.. heb je zonealarm toevallig draaien op 1 van de pc's?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 03:52:
misschien een domme opmerking.. heb je zonealarm toevallig draaien op 1 van de pc's?
Draait idd op 1 van de PC's maar ik heb het ook geprobeerd nadat ik ZoneAlarm had uitgezet. Geen verschil.

Ik heb nu de verbinding kunnen testen met flow-control etc. op disabled. Het netwerk werkt dan gewoon pérfect op 10Mbps. Zodra ik de NIC's vervolgens weer op 100Mbps zet krijg ik weer problemen. Het enige verschil is nu dat XP nu WEL zegt dat er een netwerkverbinding is maar de PC's zien elkaar verder niet...

Kan het dan toch aan de kabels liggen of is er dan nog iets anders wat het zou kunnen zijn?

iig geval al bedankt voor de hulp die ik tot nu toe heb gehad! _/-\o_

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Netwerk op 100 mbit heeft stabielere verbinding nodig, misschien dat je kabel (bv in of bij de muur) langs een sterk magnetisch signaal loopt? (stroom, soms zelfs telefoonkabel geeft al probs). In geval van oude kabel: kan nog wel eens cat3 ipv cat5 zijn, die kunnen ook geen goed hoogfrequent signaal aan.

Probeer ook voor de aardigheid eens om (onder geavanceerd) je snelheid eens op half-duplex te zetten en kijken of tie het dan wel doet

Localhost is where the heart is

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

het kan idd een kabelprobleem zijn bv kwaliteit en lengte .. heb je bv wel een echte utp kabel gebruikt .. wat je ook kan doen zals je hem zelf geknepen hebt, opnieuw knijpen uiteinde niet te lang (zo kort mogelijk dus) te ontwarren

voor de rest tja magnetische storing is een kleine mogelijkheid maar toch een optie.
het kan zelfs 1 uiteinde die niet goed contact maakt of ergens een breuk in de kabel ..

zie de faq hoe je de kabel hoort te knippen en kleur code dat kan zeer zekers een deel van je probleem zijn als je gewoon allebeide kante dezelfde kleur hebt gegeven en NIET volgens een schema hebt gewerkt

Tja vanalles

• Ronald_stage
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 23:24

Ronald_stage

wat kan je hier nog zeggen

RTL8139 is een chipset die soms moeilijk doet, bij XP zit je soms echt moeilijk met je drivers, want die laad ie gewoon zelf, die hoeft geen hardware defect te zijn, heb het zelfde probleem bij een vriend van mij gehad, hij had een iets radicalere oplossing nl.
Format c: /u

Verwijderd

Ronald_stage schreef op 04 oktober 2002 @ 09:58:
RTL8139 is een chipset die soms moeilijk doet, bij XP zit je soms echt moeilijk met je drivers, want die laad ie gewoon zelf, die hoeft geen hardware defect te zijn, heb het zelfde probleem bij een vriend van mij gehad, hij had een iets radicalere oplossing nl.
Format c: /u
Ik heb even andere drivers gedownload van de Realtec site omdat ik zag dat deze al verouderd waren (1-7-2001). Het mocht niet baten, ook met de nieuwe van 13-6-2002 precies hetzelfde. Heb ook een kabel van 1meter geprobeerd en eentje van 15 (allebei gekocht) nog steeds alleen op 10mbit :(

Zal die kaart eens in de Windows2000 pc drukken en zien of hij dan wil.

edit: was vergeten te vertellen dat die 1e pc op Windows XP prof. draaid.

Verwijderd

Heb die netwerkkaart getest in de andere pc met Windows 2000, die zegt: no cable connected (automatische snelheiddetectie). Op 10mbit werkt het wederom goed. Bij 100mbit maakt het niet uit of je half of full duplex insteld, het wil gewoon niet.

Kyoujin heb jij al iets nieuws ontdekt? of zit je ook nog steeds met het probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 oktober 2002 @ 14:46:
Heb die netwerkkaart getest in de andere pc met Windows 2000, die zegt: no cable connected (automatische snelheiddetectie). Op 10mbit werkt het wederom goed. Bij 100mbit maakt het niet uit of je half of full duplex insteld, het wil gewoon niet.

Kyoujin heb jij al iets nieuws ontdekt? of zit je ook nog steeds met het probleem.
Ik heb dat probleem nog stees ja. Al zegt die nu wel dat de kabel is aangesloten bij 100Mbit. Is al iets ;) Moet nog even verder zoeken en even de 2 PC's bij elkaar zitten om te kijken of het mischien aan de 'muur' kabel ligt.

Verwijderd

Misschien overbodig: Heb je het guest-account voor XP geactiveerd?
Pagina: 1