Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] treinbaan aansturen via printerpoort

Pagina: 1
Acties:

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:51

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Topicstarter
ok.

Ik zou graag mijn treinbaan aansturen via de printerpoort, nou is het programeren niet het probleem ik kan dat zelf redelijk (in c) en kan van verschillende mensen hulp krijgen maar...
de printerpoort geef niet genoeg stroom dus zal ik mijn trafo ook nog moeten gebruiken (had ik al verwacht).
maar nu wil ik niet zomaar wat expirimenteren en m'n printerpoort opblazen (voor de wissels wordt 14V 7A geleverd...).

Nu zoek ik dus een schakeling waarmee ik m'n wissels vanuit de printerpoort om kan zetten (het liefst 2 kanten op met 1 pin dus pin aan wissel de ene kant op pin uit wissel de andere kant op, weet nog niet in hoeverre dit haalbaar is)
ook zou ik graag de trein laten rijden met behulp van de printerpoort vermoed dat dit met een teller die tot 7 of 8 gaat kan en dan 2 volt per 'tel' er bij.

Kan iemand mij helpen met en schematje en een componenten lijstje (als ik een schema heb krijg ik het wel in elkaar gesoldeerd dat is geen probleem) zodat ik aan de slag kan denk de printerpoort te "beveiligen" met een aantal diodes

oh ja geloof dat het niet echt goed is voor de wisseld om er constant stroom op te laten staan, stroom (of is het nou spanning) moet dus na een paar tellen uit gaan..

voor de duidelijkheid het gaat om fleischmann en dus (als ik het goed heb) om gelijkspanning (zowel de wissels als de trein)

It's just a donkey

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Volgens mij zijn er genoeg gebruikersgroepen (bijv HCC) die met treintjes spelen en dat ook via de pc/cbm64/atari's/msx-en enzovoort aansturen. Die zullen je veel beter kunnen helpen, want zij hebben dit probleem allang getackeld.

Verder wil ik je natuurlijk niet van tweakers.net wegjagen :)

Verwijderd

Hoeveel output - kanalen wil je uiteindelijk hebben?

Je kan een simpel VB programma schrijven die je 8 pins stuurt. Vervolgens koppel je dit naar een decoder schakeling waarbij je meer kanalen (max 255) hebt.

Maak een interface kaart die tussen de "spoorregeling" staat en de outputkanalen.

Dan kun je je pc gebruiken om alles te bedienen van je spoorbaan.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

ik had zelf voor markluin een systeem om max. 16 locs over een systeem te laten rijden... maar treinbaan ligt nu ergens weg te rotten :D was uit de elektuur, had te maken met et delta systeem...

Electronics development

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 16:29
Kijk eens in de electuur, en zoek op het EDiTS systeem.
EDiTS staat voor Electuur Digitaal Trein Systeem

Dit is een systeem om met wat aanpassingen in je loc alles digitaal te sturen. Electuur heeft dit systeem laatst uitgebreid om er voor te zorgen dat je het via de printerpoort kunt aansturen.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit ben ik een tijdje terug tegen gekomen voor een project van school... hier zit ook een module tussen om wissels te sturen
http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/

ps. LGB??

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1