[audio]wat doet een compressor?

Pagina: 1
Acties:
  • 491 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barkey
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-08-2022

barkey

runtime error, goed he....

Topicstarter
eigenlijk luid de volledige vraag, wat is een compressor/limiter/expander/enchancer? heb gisteren een nieuwe lexicon mpx-110 gekocht en de verkoper smeerde mij meteen een compressor aan. als ik geen compressor zou nemen, dan was ik debiel. een compressor is een must!!!! zoals deze knakker dat zij, zorgd een compressor/limiter/etc etc, voor een "zuigend"geluid :9

ok, ikke dus experimenteren met dat ding (Behringer). nou had ik dus geen idee waar ik naar moest luisteren dus echt onder de indruk was ik niet. wel merkte ik dat je bepaalde frequenties naar voren kon halen of iets afstompen. maar verder??? wie kan me ff wat leren over een compressor/limiter/expander/enchancer? ishet echt een NOODZAAK?
google en i-net zijn slecht wat lesmatreaal betreft... :/

did not reach the following recipient(s):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een compressor drukt de dynamiek in en de harde tonen blijven hard en de zachte tonen worden opgetrokken naar het volume van de harde. Bv bij het opnemen van drums is compressen een must. Een limiter zorgt ervoor dat de dynamiek van boven af wordt ingedrukt. zachte geluiden zacht, harde geluiden ook zacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met googlen op "compressor explained" kwam ik op deze link uit: http://www.harmony-central.com/Effects/Articles/Compression/

Misschien dat je hier wat aan hebt, ik was zelf ook nieuwschierig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Laatst online: 21-10 07:40

JeroenT

hoi!

Lees Walter.PPK zijn reply ;) , verder wil ik even toevoegen dat dit niet voor hifi is ;) daar wil je graag de dynamiek bewaren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModmaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

wij hebben zelf ook zo'n ding en het is idd een must voor proffesioneel gebruik, wij gebruiken bijna alleen maar behringer :)
noisegates
compreesor/limiter enz
surround processors
galm
eq's
en zo kan ik nog wel ff doorgaan :)

zoals walter al beschreef is het in globale lijnen. voor de rest valt er voor jou weinig aan toe te voegen.

get rich or die try'in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dit klopte dus niet:P

ik maar denken dat ik het snapte :?
|:(
sorry

[ Voor 0% gewijzigd door Papa Roach op 03-10-2002 09:45 . Reden: ik ben dom ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:50

Jag

Papa Roach schreef op 02 oktober 2002 @ 20:37:
het filtert de frequenties eruit die je speakers niet leuk vinden, en dat dan op een speciale manier; hij kapt ze af op een bepaald volume en trekt de shit dan weg.
voor hifi totaal niet nodig.
Bij gitaarversterkers enzo zit het er meestal in.
omdat een gitaar een rauw singaal geeft met veel pieken.

Sorry, maar geen woord van wat je zegt klopt :P.

Een compressor verkleint de dynamiek van een audiosignaal. De dynamiek is het niveau verschil tussen het zachtste en hardste stuk van een audiosignaal. Een compressor verkleint dat verschil dus. Dit doet hij door te gaan compressen boven een instelbaar signaalniveau: de threshold. Boven beperkt de compressor de toename van het geluid met een bepaalde ratio. Die ratio is ook instelbaar. Stel dat de ratio op 1:2 staat en dat het inputsignaal van de compressor 10 dB boven de threshold zit, dan zit het ouput signaal er maar 5 dB boven. Stel dat de threshold op -20 dBu staat, en de ratio op 1:3, en het input signaal is -2 dBu, dan is het output signaal -14 dBu.
Verder kan je aan een compressor instellen wat de attack en release tijden zijn, en je kan ook nog de knee instellen. Die tijden geven respectievelijk aan na hoeveel miliseconden na overschrijding van de threshold de compressie gaat werken, en na hoeveel miliseconden na onder de threshold te zitten de compressie wordt losgelaten. Maar dat zijn instellingen waar je beter naar kan luisteren om het te "begrijpen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Dat was inderdaad precies de technische uitleg. Kan ik nog aan toevoegen dat een limiter hetzelfde is, maar dan met een ratio van groter dan 1:10, die zorgt er dus voor dat er (bijna) geen signaal boven de threshold uitkomt.

In de praktijk gebruik je dan daarna nog een make-up gain (zit op de compressor) om het totale volume weer op het oorspronkelijke niveau te krijgen. Wat je dus krijgt is dat de zachte passages toch met meer volume te horen zijn. Zo kan je het voor mekaar krijgen dat als een zanger(es) op het ene moment fluistert en het andere moment schreeuwt, je toch constant op een aangenaam volume kan blijven luisteren en hij of haar niet de rest overstemt of juist weer overstemd wordt.

Een expander is het tegenovergestelde, die verzwakt het signaal op het moment dat dat onder een threshold ("drempel") uitkomt. Een praktijkvoorbeeld van een expander met een hoge ratio is een Noisegate. Die zorgt ervoor dat bijv. ruis of zoem (erg zwak signaal meestal) niet meer te horen zijn zodra het bedoelde geluid (instrument ofzo) even stil is.

Verder slaan de verhalen boven dat van Jag echt (bijna) nergens op.

Het verhaal over die frequenties kan op zich wel met een multiband-compressor. Die doet zijn werk verdeeld over verschillende frequentiegebieden.
Als je bijv. een opname hebt waar af en toe heel weinig hoog in zit, wil je niet continu met een equalizer het hoog oppeppen, want dan worden sommige stukken weer te schel. Wat je dan kan doen is een compressor voor het hoge frequentiegebied instellen, zodat bij stukken met weinig hoog dat gebied een beetje versterkt wordt.

Okee, om er nog maar een langer verhaal van te maken, over die eerder genoemde drums een voorbeeld:

Wat je bij een snaredrumkan doen is een compressor die dus de hele klap van de snare een beetje verzwakt, maar dan de attack-tijd op 20 tot 40 ms zetten. Wat dan gebeurt is dat de allereerste piek van de klap (transient attack) wel hard doorkomt, omdat de compressor 'te laat' reageert en je een feller klinkende snare krijgt.

Nog wat over dat het in Hifi taboe is: onzin! In elke opname (ook klassiek) en mastering wordt compressie toegepast. Om over de radio maar te zwijgen (ze moeten toch heel wat dB's door een zeer beperkte bandbreedte in de lucht persen).

Nu hou ik echt op, kan nog een paar schermpkes vol typen over compressors, maar dat gaat nu wat te ver. Wat wil je er eigenlijk mee gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:06

mr_petit

opperprutser

ModmaN noemt anders nog wel ff vluchtig een gate....
errug handig apparaatje als je met compressors aan de gang gaat (ook zonder compressor overigens)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barkey

barkey

Topicstarter
ok, een compressor gebruik ik dus als laatste in mijn muziekstuk om alles kwa geluid op 1 lijn te krijgen of om beats wat slepender te maken, wat meer levendiger. of heb ik niet goed opgelet? moet zeggen, de uitleggingen waren erg helder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT

JeroenT

hoi!

TheLemon schreef op 02 oktober 2002 @ 22:28:
Dat was inderdaad precies de technische uitleg. Kan ik nog aan toevoegen dat een limiter hetzelfde is, maar dan met een ratio van groter dan 1:10, die zorgt er dus voor dat er (bijna) geen signaal boven de threshold uitkomt.

In de praktijk gebruik je dan daarna nog een make-up gain (zit op de compressor) om het totale volume weer op het oorspronkelijke niveau te krijgen. Wat je dus krijgt is dat de zachte passages toch met meer volume te horen zijn. Zo kan je het voor mekaar krijgen dat als een zanger(es) op het ene moment fluistert en het andere moment schreeuwt, je toch constant op een aangenaam volume kan blijven luisteren en hij of haar niet de rest overstemt of juist weer overstemd wordt.

Een expander is het tegenovergestelde, die verzwakt het signaal op het moment dat dat onder een threshold ("drempel") uitkomt. Een praktijkvoorbeeld van een expander met een hoge ratio is een Noisegate. Die zorgt ervoor dat bijv. ruis of zoem (erg zwak signaal meestal) niet meer te horen zijn zodra het bedoelde geluid (instrument ofzo) even stil is.

Het verhaal over die frequenties kan op zich wel met een multiband-compressor. Die doet zijn werk verdeeld over verschillende frequentiegebieden.
Als je bijv. een opname hebt waar af en toe heel weinig hoog in zit, wil je niet continu met een equalizer het hoog oppeppen, want dan worden sommige stukken weer te schel. Wat je dan kan doen is een compressor voor het hoge frequentiegebied instellen, zodat bij stukken met weinig hoog dat gebied een beetje versterkt wordt.

Okee, om er nog maar een langer verhaal van te maken, over die eerder genoemde drums een voorbeeld:

Wat je bij een snaredrumkan doen is een compressor die dus de hele klap van de snare een beetje verzwakt, maar dan de attack-tijd op 20 tot 40 ms zetten. Wat dan gebeurt is dat de allereerste piek van de klap (transient attack) wel hard doorkomt, omdat de compressor 'te laat' reageert en je een feller klinkende snare krijgt.

Nog wat over dat het in Hifi taboe is: onzin! In elke opname (ook klassiek) en mastering wordt compressie toegepast. Om over de radio maar te zwijgen (ze moeten toch heel wat dB's door een zeer beperkte bandbreedte in de lucht persen).

Nu hou ik echt op, kan nog een paar schermpkes vol typen over compressors, maar dat gaat nu wat te ver. Wat wil je er eigenlijk mee gaan doen?
Wordt er compressie toegepast op CD's ? :/ Dus al die audiofielen die zo goed hun best doen om het zo dynamisch mogelijk te laten klinken worden gewoon genept met een comprimeerd signaal vanuit de cd speler ? :r

Vroeger toen ze nog geen Compressie gebruikte op de FM klonk het nog enigzins HIFI , maar nu ? nu is het gewoon een zware baggerzooi :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT

JeroenT

hoi!

barkey schreef op 03 oktober 2002 @ 00:52:
ok, een compressor gebruik ik dus als laatste in mijn muziekstuk om alles kwa geluid op 1 lijn te krijgen of om beats wat slepender te maken, wat meer levendiger. of heb ik niet goed opgelet? moet zeggen, de uitleggingen waren erg helder...
Vind jij dat als je de dynamiek verkleint dat je dan de muziek levendiger maakt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Klubbheads schreef op 03 oktober 2002 @ 01:19:
[...]

Wordt er compressie toegepast op CD's ? :/ Dus al die audiofielen die zo goed hun best doen om het zo dynamisch mogelijk te laten klinken worden gewoon genept met een comprimeerd signaal vanuit de cd speler ? :r
sowieso wordt de meeste muziek opgenomen op een 24 bits medium. (vanwege het digitale mixen)
daarna wordt het geremasterd naar 16 bits....... dat is dus compressie.
ook worden vaak bepaalde instrumenten met een compressor bewerkt om een andere 'sound' te krijgen. Dit signaal kan dan weer worden gemixt met een instrument zonder compressie.
Dan heb je dus compressie waarbij het toch belangrijk is dat je set voldoende dynamisch bereik heeft. Zo simpel is het imho dus niet.
Vroeger toen ze nog geen Compressie gebruikte op de FM klonk het nog enigzins HIFI , maar nu ? nu is het gewoon een zware baggerzooi :(
Compressie wordt bij radio ook gebruikt om de ruis te onderdrukken. (en helaas dus ook om muziek en de stem van dj's te laten 'pompen')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barkey

barkey

Topicstarter
Klubbheads schreef op 03 oktober 2002 @ 01:21:
[...]

Vind jij dat als je de dynamiek verkleint dat je dan de muziek levendiger maakt? ;)
oh crap....
nou, het word wel prettiger om naar te luisteren denk, ander zou jezond ding nooit gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

eeuh :o
compressor bij stemmen is inderdaad een must.. zowieso is een compressor een must.. ik moet er nog steesd een een keer halen..
denk maar een focusritje ofzow :P

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

mr_petit schreef op 03 oktober 2002 @ 01:42:
[...]

[...]
Compressie wordt bij radio ook gebruikt om de ruis te onderdrukken. (en helaas dus ook om muziek en de stem van dj's te laten 'pompen')
Da's dus fout. Door compressie en daarna dus correctie met make-up gain verhoog je de 'noisefloor' en breng je dus meer ruis in je geluid.
Op de radio gebruiken ze een combi van een compressor een een expander, een compander om zowel het dynamisch bereik te beperken en de ruis te verminderen.

Dat 'breathing' en 'pumping' is een zij-effect van elke compressor/expander en is eigenlijk in theorie ongewenst, maar kan grappig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een gate wordt vaak gebruikt in combinatie met een delay. De bassdrum wordt gegate na een aantal miliseconde. Het stukje dat je overhoudt, het begingeluid van de bassdrum wordt aangevuld met een delay en daar heb je je sessie-hifi-bass-drum-geluid. Hetzelfde kan ook met de snare. Alleen pikt ie dan geen roffels meer op.

En nog maals de stem heeft veel te veel dynamiek, zonder comp/lim zou het niet om aan te horen zijn. Voor grote live optredens zijn ze onmisbaar om de zaak in het gareel te houden.

DJ's gebruiken ook voiceprocessors om hun stem 'vol' te laten klinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

TheLemon schreef op 03 oktober 2002 @ 10:23:
[...]

Da's dus fout. Door compressie en daarna dus correctie met make-up gain verhoog je de 'noisefloor' en breng je dus meer ruis in je geluid.
Op de radio gebruiken ze een combi van een compressor een een expander, een compander om zowel het dynamisch bereik te beperken en de ruis te verminderen.
dat is waar als je de ruisvloer van de bron in de studio (cd speler ofzo) beschouwd.
Echter, deze ruisvloer staat in geen vergelijk tot de ruisvloer van het zender-ontvanger traject: da's ongeveer 45dB.
Met een compressor sturen ze dus meer 'delta'signaal over de fm band waardoor de ruisvloer t.o.v. het signaal daalt.
Dit is bijvoorbeeld de reden waarom zenders als radio4 ook compressors gebruiken zij het in veel mindere mate.
Dat 'breathing' en 'pumping' is een zij-effect van elke compressor/expander en is eigenlijk in theorie ongewenst, maar kan grappig zijn.
in theorie wel, maar (vooral commerciele) zenders proberen met deze truukjes een eigen 'sound' te kweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

mr_petit schreef op 03 oktober 2002 @ 10:44:
[...]
dat is waar als je de ruisvloer van de bron in de studio (cd speler ofzo) beschouwd.
Echter, deze ruisvloer staat in geen vergelijk tot de ruisvloer van het zender-ontvanger traject: da's ongeveer 45dB.
Met een compressor sturen ze dus meer 'delta'signaal over de fm band waardoor de ruisvloer t.o.v. het signaal daalt.
Dit is bijvoorbeeld de reden waarom zenders als radio4 ook compressors gebruiken zij het in veel mindere mate.
[...]
Ok, got me there. Weer wat geleerd (heb weinig verstand van radiotechniek).

Walter.ppk, dat verhaal met die dealys is nieuw voor me. Wat voor sound krijg je dan? (Rock, dus een akoestisch drumgeluid of meer een dance-sound?) En wat doe je dan precies met die delay (settings dus)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een snare bv neemt dan bestaat het geluid uit de slag en een natuurlijke delay van de snare zelf. deze gaat gepaard met een 'ring' dit komt vaak doordat het vel niet goed gestemd staat. Om die vervelende ring eruit te halen kun je een dempring gebruiken maar dan ben je gelijk de boventonen kwijt Om het geluid homogeen te maken gaten ze de snare en laten ze er een natuurlijke delay op los zo behoudt je min of meer de natuurlijke boventonen. De gate rekent ook af met dat vervelende meetrillen van de snaren. De instellingen van de delay en gate zijn een beetje afhankelijk van smaak en muziek. Veel mensen vinden het 'ruwe' snare geluid niet mooi. En door hem te gaten klinkt de snare echt 'hifi' Toms kun je ook gaten. Toms hebben de neiging om lang na te klinken. Met een gate en delay kun je dat doorklinken zelf sturen.
Als je een goeie drumset hebt zijn deze trucs niet echt nodig. Eigenlijk is het een beetje zonde van het geluid. Als je een mooie natuurlijke snare wilt horen luister naar Liquid Tension Experiment van Mike Portnoy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Aha, bedoel je soms Gated Reveb? Dat deden ze in de 80's vaak, dan krijg je een soort extreem roomreverb-achtig geluid.

Btw: is die Liquid Tension Expermiment wat? En dat Platipus? Ben wel een groot DT fan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModmaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

mr_petit schreef op 02 oktober 2002 @ 22:35:
[...]

ModmaN noemt anders nog wel ff vluchtig een gate....
errug handig apparaatje als je met compressors aan de gang gaat (ook zonder compressor overigens)
hoe ik die shit allemaal moet beschrijven zou ik niet weten. Ik weet iig hoe ik het moet gebruiken, dat vind ik voor mezelf een stuk belangrijker. noisegates zijn idd heel handig, wij gebruiken ze hoofdzakelijk voor op het podium op de zangmicrofoons, zodra hij niet zingt gooit de gate het kanaal dicht. :)

get rich or die try'in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je bent DT fan en kent LTE niet?? dl'en is erug VET! Mike helemaal uit z'n naad. Sinds die cd weet ik het zeker Mike portnoy = Beste drummer ter wereld (in het progresieve rock genre)
Pagina: 1