Toon posts:

[RPG] Advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoewel ik normaliter een Adventure speler ben (pure adventure, dus geen action-adventure zoals Tomb Raider ofzo, slechte hand-oog-coordinatie dus al dat gespring/geren/geschiet is niks voor mij), heb ik ook een paar RPGs gespeeld.

Planescape: Torment vond ik geweldig :) , Fallout 1 en Baldur's Gate 1 ook erg leuk maar eigenlijk alweer net iets te veel gericht op vechten en te weinig op verhaal.
Met alles op Autopause en veel saven en loaden lukt het me net om door de meeste gevechten heen te komen.
Ik heb wel eens iemand Diablo zien spelen en dat is dus echt niets voor mij.

Nu komen er de laatste tijd heel veel nieuwe RPGs uit (Morrowind, Divine Divinity, Neverwinter Nights, Arcanum, Icewind Dale 2, om er maar een paar te noemen) en ik krijg echt zin om er weer eens een te spelen, maar ik heb dus geen idee welke ik leuk zou vinden. De meeste reviews (die ik kan vinden dan) vermelden er niet echt bij of het Hack'n'slash (zo noem je dat toch, Diablo-achtige spellen?) is of juist niet. Er zijn hier ook wel tig topics over de diverse spellen maar daar kan ik het ook niet echt uit halen...

Kan iemand mij advies geven over welke RPGs een beetje in mijn straatje zullen passen? Hoeft niet speciaal recent te zijn. Ik geef niet veel om grafische kwaliteit, ik speel ook graag tekstadventures of hele oude spellen (Gabriel Knight 1, Broken Sword 1). Als het verhaal maar boeit interesseert het me niet of het beeld blokkerig is ofzo.

Ik heb hier ook nog ergens BG2 liggen, ik heb gehoord dat die veel moeilijker is en veel minder verhaal heeft dan deel 1?

Bedankt alvast!

Verwijderd

Divine Divinity: is zowel RPG ala BG alsook een beetje D2. Je kunt een soort van vecht/puzzel route nemen of een vecht/vecht route nemen. Keuze van je char (warrior/wizzard/nog een) is van belang voor je tocht.

Arx Fatalis. Komt binnenkort volledig uit en is een hele mooie geworden.

Helaas P:T was gewoon Het Hoogtepunt qua RPG. Beter is er NIET :*(
Dus ik ben bang dat je zoektocht meteen eindigt.

BG2 is GOED. Echt goed. Begin met deel 1, daarna Tales, dan BG2 en dan ToB.
Dan valt het complete verhaal in elkaar en word het echt duidelijk. De personen die menen dat BG2 geen goed verhaal heeft zijn zeikerds :+

BG2 is een vervolg van het verhaal op BG1 dus hoe kan het dan slechter zijn :?
Het is gewoon meer, meer, meer van hetzelfde.

Verwijderd

Final Fantasy 7 is ook nog wel een leuke RPG die voor de PC uitgekomen is

Het verhaal heeft mij op een gegeven moment zelfs een traantje laten wegpinken :)

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 15:59

White Dust

PlaneScape: Torment

Als je er van houwt is Arcanum ook heel erg goedm het speelt zich af in een Tolkien achtige wereld maar dan in de victoriaanse/indistrueele revolutie tijd... Het spel heeft erg veel vrijheid

Wat PS: T betreft... het is geen spel, het is een ander leven ik heb nog steeds spijt dat ik hem heb uit gespeelt :{... Er gaan sterke geruchten dat er een vervolg op komt maar dan niet voort borduurend op de torment verhaallijn, dat verhaal is afgerond :)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:42
Planescape Torment was een leuk spel om te spelen, maar ik snap de ophef over het beste spel ooit niet helemaal. In veel bladen kreeg BG2 hoger dan Planescape Torment en werd PT bestempeld als een lekker tussendoortje voordat je aan BG2 begint. En die wordt dan benoemd als beste RPG ooit :)
Ik heb er natuurlijk geen problemen mee dat dat gebeurt, maar ik zie niet helemaal wat PT zo speciaal maakt. Of in iedergeval specialer dan Baldur's Gate 1/2.

The devil is in the details.

Verwijderd

Als een gamesreviewer geen die-hard RPGer is zal hij BG(1/2 etc) beter waarderen dan P:T.
Want meer tekst is slecht :X

Volgens PC Zone en PC Gameplay was P:T het beste RPG game :)

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:49
Ik vond P:T niet zoveel aan.
Mede doordat je errug veel moest praten met mensen en weinig vechten.
Ook omdat mijn systeem het niet echt wilde draaien. Bij het laden van 'levels' liep hij altijd vast :(

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Hahn
__00__ schreef op 02 oktober 2002 @ 19:23:
Ik vond P:T niet zoveel aan.
Mede doordat je errug veel moest praten met mensen en weinig vechten.
Ook omdat mijn systeem het niet echt wilde draaien. Bij het laden van 'levels' liep hij altijd vast :(
Dan ben jij meer een hack&slasher dan een RPGer :)
Hack & Slash is ook een RPG in een bepaalde zin, maar er zit meer actie in. Ik zelf vind een beetje actie ook niet erg :P Maar ik heb het ook erg leuk gevonden om Baldur's Gate 1 & 2 en Planescape Torment te spelen. Ook al heb ik alle drie de spellen niet erg lang gespeeld.

Een aanrader voor jou is dus denk ik Divine Divinity. Als je Diablo 2 leuk vond moet je die ook wel leuk vinden :)

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:00
Final Fantasy 7 is ook nog wel een leuke RPG die voor de PC uitgekomen is

Het verhaal heeft mij op een gegeven moment zelfs een traantje laten wegpinken
Rara in welke scene was dat ;)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• White Dust
  • Laatst online: 02-02 15:59

White Dust

PlaneScape: Torment

MaRc0 schreef op 02 oktober 2002 @ 19:25:
[...]

Dan ben jij meer een hack&slasher dan een RPGer :)
Hack & Slash is ook een RPG in een bepaalde zin, maar er zit meer actie in. Ik zelf vind een beetje actie ook niet erg :P Maar ik heb het ook erg leuk gevonden om Baldur's Gate 1 & 2 en Planescape Torment te spelen. Ook al heb ik alle drie de spellen niet erg lang gespeeld.

Een aanrader voor jou is dus denk ik Divine Divinity. Als je Diablo 2 leuk vond moet je die ook wel leuk vinden :)
Hack&Slash is geen RPG... ooit had Lord Deamon het mooi verhaalt, ik weet zo niet meer in welk topic dat was... maar het kwam er op neer dat in RPG je een verhaal ontwikkeld...
H&S is gewoon hakken, exp krijgen en verder met hakken ;)

• Hahn
White Dust schreef op 02 oktober 2002 @ 19:42:
[...]

Hack&Slash is geen RPG... ooit had Lord Deamon het mooi verhaalt, ik weet zo niet meer in welk topic dat was... maar het kwam er op neer dat in RPG je een verhaal ontwikkeld...
H&S is gewoon hakken, exp krijgen en verder met hakken ;)
Ik zei ook in een bepaalde zin :P
En daarmee bedoelde ik dat je in een Hack & Slash jezelf ontwikkeld net zoals in een RPG. Een Hack & Slash is een RPG alleen dan zonder een (goed) verhaal en daardoor dus meer actie.

Verwijderd

Final Fantasy VII is een legende
s_roubos schreef op 02 oktober 2002 @ 19:28:
[...]

Scene staat trouwens op me homepage ( :X )

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:49
s_roubos schreef op 02 oktober 2002 @ 19:28:
[...]

Ik weet. Ik weet ;)
Ben hem weer aan het spelen en moet nog bij die scene aanbelanden.
Heb die inmiddels ook gedowned van Ker Plunk z'n homepage :D
Best wel leuk

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• MM-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2023

MM-

Ik moest bij die scene eigenlijk geen traantje wegpinken hoor. Kheb stiekem een hekel aan haar dus ;)

• GTOfire
  • Laatst online: 12-12-2025

GTOfire

Don't warn the tadpoles

Ik heb Morrowind (prachtig doosje BTW) uitgespeeld (nouja, de main quest dan, technisch gezien kun je het spel niet 'uitspelen'. Maar ik heb zo'n beetje van alle factions de top gehaald) Het spel is af en toe een *beetje* buggy, maar dat is ook echt het enige slechte. Grafisch gezien beter dan wat ik ooit gezien had, uitgebreidde dialoog (niet al te veel keus om zelf iets te zeggen, alleen als het ergens om gaat) die toch niet zo ellenlang is dat je dr voor moet gaan zitten. Je kan veel vechten, je hoeft het niet. Er werd ergens gezegd dat je 500 uur gameplay hebt, nou is dat alleen vol te maken als je echt alle quests doet denk ik, maar ik heb er toch echt wel 300 op zitten voordat ik het niet meer zo leuk begon te vinden. (Eerst nog altijd netjes alle goeie wapens verzameld, na een tijdje laat je het zooitje maar gewoon liggen omdat je maar eens klaar wilt zijn met de quest.) En het gemiddelde SP spel houdt mij toch echt maar een uur of 50 bezig.
Ik had voor MW nooit echt een RPG gespeeld, en ik vind isometrisch ook best irritant. Dit was echt een geweldige uitkomst.

Neverwinter Nights heb ik ook even gespeeld, maar ik vond het niet erg leuk. Het draaide om het verhaal, en daar had ik op dat moment echt geen zin in :) (Hack&Slash ala Dungeon Siege wil ik niet, maar ik vond dit toch ook niet leuk) Na een tijdje vechten zit je niet meer te kijken naar je ventje, maar naar de balk eronder. Die laat namelijk al zien of je raakt of mist voordat je ventje de animatie doet. En dat vind ik wel irritant, ik heb al zo weinig controle in isometrisch perspectief, en dan is vechten ook nog eens zo droog 'ja, val hem maar aan' en wachten maar en ondertussen hopen.

Dat zijn eigenlijk de RPGs die ik ooit gespeeld heb, Deus Ex telt nie echt mee als echte RPG, Dungeon Siege is hack&slash en was SLEEECHT :)

Ik zag trouwens Gothic 2 in de PC Gameplay, leek me best gaaf, aan de plaatjes te zien was het Morrowind stijl RPGen.

De aarde draait terwijl ik stil sta. Dus de wereld draait om mij. QED

• Marruk
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09-2023
Ik zou neverwinternights niet proberen als ik jou was. Ik was echt helemaal fan ervan en gewoon de dagen aan het aftellen tot hij kwam en dat heb ik helaas zuur moeten bekopen. Het kostte 60 euro, naja moet kunnen dacht ik aangezien dit toch HET spel was wat de makers van baldurs gate hadden gemaakt. Niet dus, het is allemaal te actie gericht voor een breder publiek. Interface vind ik ook niet echt super, het is wel leuk maar ik had het me veel anders voorgesteld. Ook verhaal vind ik een beetje bout.

Wat ik zou doen in jouw geval is natuurlijk naar de winkel rennen en baldurs gate 2 + throne of bhaal halen, ben je wel ffies zoet mee.

(damnz, ik krijg weer zin om bg2 te doen :D )

TMAXTINT

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-02 23:59
Arcanum is echt super qua verhaal, en is ook wel redelijk speelbaar.
maar draait gewoon ongelooflijk slecht, slecht gecode ofzo. veel vast lopers / crashes / slowdowns. Multiplayer slaat gewoon totaal nerges op, je kan wel je character opslaan, maar niet je items |:( er is maar 1 mp verhaal, en 2 kaartjes. draait slecht en veel lag.

single player verhaal is super. :) erg verslavend. (als je de bugs wegdenkt. *zucht*)
echt zo'n spel wat het HELEMAAL kon worden, maar het niet is geworden doord kleine minpuntjes. (minpuntjes die makkelijk weg gewerkt zouden kunnen worden)

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Crayne
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03-2025

Crayne

Have face, will travel

MaRc0 schreef op 02 oktober 2002 @ 19:44:
En daarmee bedoelde ik dat je in een Hack & Slash jezelf ontwikkeld net zoals in een RPG. Een Hack & Slash is een RPG alleen dan zonder een (goed) verhaal en daardoor dus meer actie.
Het verschil tussen een CRPG en een spel met CRPG trekjes is character advancement (Diablo etc.) en character development (Baldur's Gate, Planescape Torment).

Mijn Library Thing catalogus

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik zou je Arcanum aanraden. Hoewel ik die wegens tijdgebrek nooit heb uitgespeeld, was het uitermate goed speelbaar met een character die al haar punten in Charisma, Beauty en Persuasion stopte. :)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

IJdeltuit :P

Maar idd, een RPG met een verhaal als PS:T zou ik in de gauwigheid ook niet weten :) In de traagheid trouwens ook niet, volgens mij bestaat ie idd niet :) Dungeon Siege zou ik iig met een hele weide boog omheen lopen, wat een loos spel eik :)

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Verwijderd

Topicstarter
Okay, bedankt! Heb weer een aantal suggesties voor mijn Kerstverlanglijstje :P

Verwijderd

Morrowind, doe wat je wil, als je hack&slash wil ok, als je verhaal wil ook geod.
Als je nergens niets van aan wil trekken, mag ook.
Als je mooie graphics wil(niet echt belangrijk bij rpg's maar wel sfeervol) is dit je spel, als je gewoon een goede RPG wil spelen met een leuke verhaallijn en een wereld waarin je kan worden wat je wil en niets hoeft is dit ook je spel
En mochten mensen zeggen dat het te makkelijk is, schroef de moeilijkheidsgraad eens voor de lol op naar 100, en als je daar geen zin in hebt komt er een uitbreiding voor hoge lvl chars.

Nadeel: Bugjes af en toe, geen(helemaal geen dus) multiplayer(hoewel ik het neit mis).
Irritante vijanden, maar die kan je passief maken met een plugg-in(gebruik ik overigens niet).

En je krijgt er ook nog eens een plugg-in editor bij :)

Wat wil je nog meer? >:)

Verwijderd

PlaneScape: Torment deel 2, 3 en 4 :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 oktober 2002 @ 09:17:

[...]

PlaneScape: Torment deel 2, 3 en 4 :)
:P :)

• SimonBenson
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-02 23:09
Marruk schreef op 02 oktober 2002 @ 21:42:
Ik zou neverwinternights niet proberen als ik jou was. Ik was echt helemaal fan ervan en gewoon de dagen aan het aftellen tot hij kwam en dat heb ik helaas zuur moeten bekopen. Het kostte 60 euro, naja moet kunnen dacht ik aangezien dit toch HET spel was wat de makers van baldurs gate hadden gemaakt. Niet dus, het is allemaal te actie gericht voor een breder publiek. Interface vind ik ook niet echt super, het is wel leuk maar ik had het me veel anders voorgesteld. Ook verhaal vind ik een beetje bout.

Wat ik zou doen in jouw geval is natuurlijk naar de winkel rennen en baldurs gate 2 + throne of bhaal halen, ben je wel ffies zoet mee.

(damnz, ik krijg weer zin om bg2 te doen :D )
Sorry, maar hier moet ik even op reageren.
Je koopt NWN en je speelt het verhaal dat Bioware je erbij geeft.. Maar daarmee is de kous bij lange na niet af. Ondertussen zijn er al meer dan 1000 (duizend) verhalen die gemaakt zijn door enthousiaste Builders op het internet gezet. Natuurlijk zit er redelijk wat bagger bij, maar ook juweeltjes die P:T misschien kunnen evenaren.
Bioware heeft het in mijn ogen ook een beetje verkeerd verkocht.. Je koopt voor 60 euro dus de Aurora Toolset, en zij leveren een voorbeeld (NWN-verhaal) wat er mogelijk is. Natuurlijk een beetje voor het grote publiek (bedrijf wil graag winst maken).
Ook het multiplayer aspect is niet te versmaden. Een DM kan je op momenten behoorlijk op de proef stellen en je het echte RPG-gevoel geven. Groepen/communities zijn er genoeg, bv. Neurowinternights (zie sig.) waar veel nederlanders zitten maar RPG in het engels is.

Maar BG2 + ToB zal je natuurlijk een hele tijd van de straat houden en is zeker een goede koop. Echter schrijf NWN niet te snel af!!! :)

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

SimonBenson schreef op 04 oktober 2002 @ 16:04:
maar ook juweeltjes die P:T misschien kunnen evenaren.
Noem eens wat namen? Ik ben ze nog niet tegengekomen, maar ik hoor het graag als ze er zijn. :)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• DeepSeven
  • Laatst online: 22-12-2025
Lord Daemon schreef op 04 oktober 2002 @ 21:23:

[...]
Noem eens wat namen? Ik ben ze nog niet tegengekomen, maar ik hoor het graag als ze er zijn. :)
LOL, inderdaad ja. Ik zat ook al in mijn ogen te wrijven toen ik dat leesde :+ ! Respect voor degene(n) die dat voor elkaar krijgt _/-\o_ !

• Morph666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
koop ze allemaal

• Ivion
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-09-2025

Ivion

Mame Chishiki

Holy_Paladin schreef op 04 oktober 2002 @ 22:06:
[...]

LOL, inderdaad ja. Ik zat ook al in mijn ogen te wrijven toen ik dat leesde :+ ! Respect voor degene(n) die dat voor elkaar krijgt _/-\o_ !
Jah, waar zijn die modules, ik wil ze!!! >_<
Het verhaal van NWN zelf valt me tegen, maar die Bouwkit is ERG goed en als er zulke goede modules zijn, wil ik wel is weten waar ze zijn. :D

[mierenneukerij]volgens mij is 'lezen' een sterk werkwoord :P[/mierenneukerij]

This post was created by millions of tiny cows jumping around on my keyboard.

Pagina: 1