Toon posts:

Géén "/dev/md0p1" etc!?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kort maar krachtig:
Ik ben maar weer 's verder gegaan en heb dus mijn raid-0 array gepartioneerd.
Hiermee bedoel ik: /dev/sda1+/dev/sdb1=/dev/md0; 2 partities: /boot en "/" als /dev/md0p1 en /dev/md0p2. (slackware 8.1 met cfdisk).
Krijg ik een melding dat de partietabel niet opnieuw kon worden ingelezen, met een reboot als advies. Afgezien hiervan is het wel weggeschreven en is md0 actief.
Vervolgens dus na een reboot "mkfs.2ext /dev/md0p1" ingegeven, kreeg ik een foutmelding: het device is niet gevonden. :?
Wat schest vervolgens mijn verbazing: onder /dev, wel netjes een md0, md1 etc; maar geen md0p1! :(

Moet ik misschien iets doen zoals:
code:
1
2
3
# mknod /dev/md0 b 9 0
# mknod /dev/md1 b 9 1
# mknod /dev/md2 b 9 2

Wat is er aan de hand en hou kan ik dit oplossen?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2002 16:57 . Reden: duidelijker ]

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-05 15:59
een raid-PARTITIE hoef je niet meer te partitioneren, daar kun je gewoon een filesystem opzetten...

lees anders ff de raid-HOWTO...daar staat dat allemaal in

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, maar hoe wil je dat dan doen, als er geen /dev/md0p1 bestaat?
En "fdisk -l /dev/md0" zegt van wel?
Hoe moet ik dan deze partie formateren?

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 08:25

_nethack

We're all MAD here

je hebt helemaal geen /dev/md0p1 nodig. Je kunt /dev/md0 gewoon een filesystem geven en gaan gebruiken.
Ik weet ook niet zo of er een devicenummer is voor een partitie binnen een raid array. In feite is de raidarray zelf al de partitie.
(En laat je niet misleiden door wat fdisk als naamgeving gebruikt. Je kunt als je wil zelfs een bestand van een partitieindeling voorzien :))

edit: je kunt hem dus met mke2fs /dev/md0 'formatteren'

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan :? hoe zit het dan op mijn voormalig werk waarin ik een raid-5 partie heb met een C:\ en een D:\ schijf. Volgens jouw analogie zou dat dus niet kunnen... :) (compaq met nt4)

De reden dat ik 2 parities wil aanmaken is bedoeld voor de /boot en de root.
Hoe moet ik het anders dan doen? Raid heeft geen zin als je juist de /boot buiten de raid-array zet...

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2002 17:02 . Reden: zit pas kort thuis ]

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-05 13:05
Nee da's wat anders. Onder linux maak je eerst partities op je fysieke disk; die voeg je dan samen tot een raid-array. Daarop kan je gewoon een filesystem aanmaken. Waarom zou je die willen partitioneren?

De normale manier is om op je fysieke drives (bijvoorbeeld /dev/hda en /dev/hdc) partities te maken; bijvoorbeeld /dev/hda1, hda2, hdc1 en hdc2. Dan voeg je hda1 en hdc1 samen tot md0, en hda2 en hdc2 tot md1. Md0 wordt dan bijvoorbeeld /boot en md1 je root-partitie.

Verwijderd

Topicstarter
:?
Voor linux is dat toch gewoon weer een device? Kun je dan toch weer partities maken? Waarom zou je dan omslachtig met 2 raid-arrays willen werken?
In mijn speciefiek geval gaat om 3 schijven (2*4Gb;1*1Gb)
Dat moet toch kunnen?! :| Het is dat geen devicename erbij krijg, zoals bij hda1.
Of met LVM. Ik zeg echt niet dat ik alles weet, het klinkt nogal stug in de oren bij mij. :)
Ik wil graag zekerheid dat mijn bootpartie binnen de raid onder de 1024 huppelepup ligt...

Verwijderd

Topicstarter
Ach :), ik heb 's gegoogled onder de nieuwsgroepen en volgens een post van 2002-02-12, gooit een gebrek aan majors/minor (--> mknod) een kink in de kabel.
Harde schijf technish is het mogelijk, in de praktijk helaas niet op het moment niet. :|
my experience with software raid5 on linux (2.2.19+raid 0.90
patches) is that raid5 seems to require the ENTIRE disk. only
1 partition, and you cannot make partitions of the array
(e.g. /dev/md0p1) even though fdisk allows you do, there aren't
the major/minors to format them(/dev entries).
Tips: gebruik als trefwoord /dev/md0p1 en/of ga naar de newsgroup mlist.linux.raid

Update:
Kennelijk is iemand al aan het werk gegaan om dit op te lossen met expirimentele patches: http://groups.google.com/...70%40panzer.kdm.org#link2
http://cgi.cse.unsw.edu.au/~neilb/patches/linux/

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2002 23:34 . Reden: update ]

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
De mensen in dit topic hebben gelijk. Op mijn systeem draaien 2 stripes en een mirror; ik kan je met zekerheid zeggen, dat Linux sofware raid als basiseenheid een diskpartitie heeft en hardware raid (dat 'dommer' is) hd's.
Ik raad je aan om /boot BUITEN de raid te houden, geloof me die 0.000009 sec dat je kernel sneller boot is het ongeloofelijk geklooi niet waard.
Verder zou je die Howto toch eens DEFTIG moeten lezen :)
Pagina: 1