Toon posts:

[Gentoo] installatie met ppoe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Na Slackware wil ik nu Gentoo gaan installeren maar ik heb een paar vragen.
Ik heb Wanadoo breedband en die maakt gebruik van ppoe. Klopt het dat de nieuwste Gentoo release dat ingebakken heeft? Zoja, heeft iemand daar nog tips voor hoe je dat het beste kan configureren?

Daarnaast is de handleiding op de site wat onduidelijk, kun je vanaf de bootcd meteen met stage3 aan de slag of is het verstandiger om het op te bouwen vanaf stage1?

Alvast bedankt!

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Volgens mij levert Gentoo sinds 1.4 inderdaad rp-pppoe mee op de installatie-CD, dat zou dus met 'adsl-start' moeten werken.

Verder is de keuze tussen Stage-1, 2 of 3 geheel aan jou. Als je vanaf stage-1 begint heb je meteen de nieuwste versies van alle software in je bootstrap, als je vanaf stage-3 begint kan je gewoon updaten. Daarnaast is stage-1 zinvol als je specifieke optimalisaties wilt gebruiken, zoals -fomit-frame-pointer en dergelijke.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Overweeg eens om je installatie van gentoo vanuit je bestaande linux installatie (chroot) uit te voeren: je kunt voor zolang nodig je bestaande internetverbinding gewoon gebruiken, en gewoon werken op een functionele desktop in de tussentijd.

Zo doe ik het meestal. de eerste keer dat ik naar de nieuwe installatie boot, is ie al gelijk grafisch :).

Protocol:( zo ongeveer):

0. Fire up your linux.
1. Fire up your internet connection under existing Linux
2. Download the latest .tbz image instead of the iso from the same place. http://www.ibiblio.org/ge...ots/build/ix86-linux-gnu/
3. Have an available partition for Gentoo linux.
4. Have the docs handy (http://www.gentoo.org/doc/build.html)
5. Skip the network configuration go to number 5. in the docs (Partitioning)
6. Follow the instructions (you probbaly alrady have a swap partition, skip that)
6. Mount your partition(s) on /mnt/gentoo and /mnt/gentoo/boot (if you have a separate boot partition)
7. Copy your tbz image to /mnt/gentoo
cp /path/of/tbz/image/on/harddisk/build-*.tbz2 /mnt/gentoo
8. Skip step 7.
9. Chroot and unpack:
tar -xvjpf /build-*.tbz2
8. Now you can do emerge rsync, since your existing distro's internet connection takes care of the chrooted environment's connection.
9. Follow the rest of the docs.

Verwijderd

Ik heb goede ervaringen met rp-pppoe. Alles wijst gewoon zichzelf uit :)

Verwijderd

Topicstarter
Uhm, ja dat d8 ik ook wel.
Ik heb er netjes de installatiehandleiding bij maar daar wordt je niet vrolijker van.

pci-setup herkend zo'n beetje nix. In ieder geval niet het belangrijkste, mijn netwerkkaart (realtek, ben het type ff kwijt, de linuxdriver eindigt op to of too in ieder geval :) ). type ' ls /lib/modules/*/kernel/drivers/net/*' om de juiste netwerk module te kiezen in dat geval. Dan krijg ik een lijstje waar bovengenoemde netwerk module in ieder geval niet voorkomt.

Ik heb overigens geen netwerk-setup gedaan want ik heb bij Wanadoo geen vast ip adres (al geef ik mijn kaart wel een vast adres onder windows) en ik draai geen dhcp server. Dan is dat toch niet nodig?

Dus, waar kan ik de juiste netwerk module vinden en wat doe ik met pppoe? (want die kom ik wel tegen in de bovengenoemde ls)

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
(realtek, ben het type ff kwijt, de linuxdriver eindigt op to of too in ieder geval
8139too :)
Ik heb overigens geen netwerk-setup gedaan want ik heb bij Wanadoo geen vast ip adres (al geef ik mijn kaart wel een vast adres onder windows) en ik draai geen dhcp server. Dan is dat toch niet nodig?
klopt helemaal.
Dus, waar kan ik de juiste netwerk module vinden en wat doe ik met pppoe?
helemaal niets met de kernel-module pppoe :)
je hebt de modules ppp en ppp-async nodig.
Dan moet het werken.
Pagina: 1