Toon posts:

Monitor piept

Pagina: 1
Acties:
  • 302 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn 19inch monitor (Compaq V900) begint enorm te piepen als ik een 3d-spel speel in een resolutie hoger dan 800*600. Ik heb dit probleem al in meerdere forums voorgelegd, maar niemand komt eruit. Nu heb ik van een vriend gehoord dat je in de monitor transistors en dergelijke kan afstellen zodat het probleem verholpen kan worden. Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand een andere oplossing voor dit probleem? De piep is zo hoog van frequentie dat je er misselijk van wordt :r

Alvast onwijs bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je de refresh-rate niet aanpassen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik kreeg altijd een irritant piepgeluid op een oude monitor als de refreshrate te hoog stond, en misschien is dit hier ook het geval. Ik zou dat eens nakijken en eventueel lager zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja..dat kan zeker, maar maakt nix uit! hij piept in de hogere resoluties, op 60hz t/m 85hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SenZatioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 13:54

SenZatioN

Improvise...

Lijkt erop dat het hoogspanningsgedeelte van je monitor niet helemaal lekker meer is. Waarschijnlijk is de lijntrafo het aan het begeven...

My software never has bugs, it just develops random features...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeerover, ik heb ook al eens gehoord dat dat verhaal van de transistors klopt. Helaas weet ik niet hoe. Wees gerust, iemand anders hier vast wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hhhmmm minder! Zeker niet te koop, zo'n lijntrafo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hele hoge pieptoon? Ik heb ook eens zoiets gehad met een 15" Samtron. Is eigenlijk een beetje het begin van het einde, maar zolang hij goed beeld geeft niets aan de hand. Bij mij zat het hem in de kabel. Als ik die iets bewoog hield het ineens op. Zou dus zomaar eens kunnen zijn dat je kabel ergens een klein knikje heeft; ff uitproberen is het devies. Als het helpt kun je evt een andere kabel overwegen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat wordt denk ik wel een garantie geval. Zeker niet iets om zelf aan te gaan repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De kabel is zo dik dak er geeneens een knik in kan maken...maar misschien zit er wel een knik in, maar kan ik hem niet zien. Kzal zeker ff een andere kabel proberen! Thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
Ik zou zeggen dat een spoel "los"zit , die begint te trillen zodra je boven de 640*480 gaat.
oplossing: met een plastic of houten stokje een voor een de spoelen aanraken om te kijken welke het is (stopt dan met piepen) dan plastic spray halen en over de spoel spuiten (GOED LATEN DROGEN!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkJan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 22:52
Geef een klap erop, helpt vaak! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HenkJan schreef op 03 oktober 2002 @ 01:11:
Geef een klap erop, helpt vaak! :)
Ja nou, zo slim ook... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:55

OgWok

U.N.C.L.E.

Vette lik siliconenpasta op de piependen spoel wil ook wel helpen.

Wel opassen met het testen met het stokje anders zien we je hier niet meer terug.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik heb een Compaq 15" en die piep ook echt zo'n heeeeeeeeellee hoge fluittoon die je bijna niet hoort maar toch weer wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had hetzelfde probleem met een splinternieuwe iiyama, die staat op dit moment dus bij Teleplan voor reparatie... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hstoker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-10 14:51

hstoker

Yatta!

Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 09:17:
[...]

Ja nou, zo slim ook... |:(
Of het slim is weet ik niet, maar deze tactiek helpt bij mij iig wel.

Dutch: If it bleeds, we can kill it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Frag_lag schreef op 03 oktober 2002 @ 00:40:
Ik zou zeggen dat een spoel "los"zit , die begint te trillen zodra je boven de 640*480 gaat.
oplossing: met een plastic of houten stokje een voor een de spoelen aanraken om te kijken welke het is (stopt dan met piepen) dan plastic spray halen en over de spoel spuiten (GOED LATEN DROGEN!)
Iets zit los ja.. iets resoneert mee (wat doorgaans niet mee moet resoneren) met het fotonenkanon waardoor dit iets, herrie maakt.
2 oplossingen:
1)Ik had het eens een keer bij een oude 15" monitor. Een paar keer shaken (was zwaar ja), en schuin zetten tijdelijk, bleek te helpen. Daarna geen last mer van gehad.
2) andere refreshrate nemen wanneer dat mogelijk is: Verticale refreshrate is daardoor anders> dat andere iets resoneert niet meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ook wel eens last van een piep, maar dan doe ik een degause, en dan is het meestal weg, of ik zet de monitor even uit, het gebeurd nu steeds minder gelukkig. ik weet niet eens wat voor een monitor het is, hij is al 3 jaar oud :/, hij zat bij zo'n highscreen vobis computer (neej ik heb nu die computer niet meer, die heb ik aan me ouders gedoneerd :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 12:43

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Frag_lag schreef op 03 oktober 2002 @ 00:40:
Dit is EXACT de oplossing. Ik heb wel wat monitoren gerepareerd; en dit is gewoon de beste & goedkoopste manier. Ik kan Plastik 70 aanraden, verkrijgbaar bij electronicazaken.

Overigens spray ik meestal over de hele spoel, wacht een uur, en herhaal de actie. Pas wel op met inademen, want die plasticspray is rotzooi.

http://www.kontaktchemie.dk/Produktoversigt/plastik_70.htm

PS: Je kunt het vrij makkelijk testen of het een probleem met de spoel is, als het piepen stopt als je een flinke mep tegen de monitor geeft, dan is bovengenoemde methode de jouwe :)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

DynaMikeY schreef op 03 oktober 2002 @ 11:32:
[...]

Dit is EXACT de oplossing. Ik heb wel wat monitoren gerepareerd; en dit is gewoon de beste & goedkoopste manier. Ik kan Plastik 70 aanraden, verkrijgbaar bij electronicazaken.

Overigens spray ik meestal over de hele spoel, wacht een uur, en herhaal de actie. Pas wel op met inademen, want die plasticspray is rotzooi.

http://www.kontaktchemie.dk/Produktoversigt/plastik_70.htm
dus dat los zitten van iets: dat iets is per definitie dus de spoel? Dat vraag ik me dus af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Een spoel is een hele hoop windingen, als er een van die windingen loszit, dan gaat ie trillen, omdat er spanning op staat. Het is dus zaak dat trillende draadje vast te zetten... misschien dat plakband of zoiets ook werkt, maar dat vind ik een nepmethode... maar het scheelt je wel een euro of 8-10 voor de plasticspray :)

(overigens is het spelen met plasticspray best wel leuk hoor... zeker als je monitor straks weer goed is :))

Overigens is het niet 'per definitie' de spoel. Maar de door jou genoemde symptomen wijzen gewoon heel sterk in die richting. Zeker aangezien je zegt dat het niet bij alle resoluties het geval is.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Ik sluit het niet uit dat het een winding is van de spoel... alleen vind ik het weird.. (die koperen draad zijn doorgaans strak gewonden lijkt me)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Het is niet weird, sterker nog, sommige merken/modellen hebben er redelijk veel last van. (ik heb in de tijd dat ik techneut was (4-5 jaar geleden) redelijk wat Philips monitoren gefixed met dat probleem (niet gek als je bij Philips werkt :) ))

En zo strak zitten die lijntjes ook weer niet dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tjonge Jonge Jonge.. Kdacht dat de oplossing niet zou komen na: "Dat wordt denk ik wel een garantie geval. Zeker niet iets om zelf aan te gaan repareren."
Wat onwijs vet en onwijs bedankt allemaal..het moet wel het probleem zijn, omdat (inderdaad) een klap het probleem gedeeltelijk/helemaal oplost (voor ongeveer 10 minuten). Dus 1 van de spoelen zal wel los zitten. Echt helemaal te gek! Kga het meteen proberen...thanks thanks thanks! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Niet online
Let er wel ff op dat er binnen de monitor spanningen staan die in kV worden weergegeven. Maak hem alleen open als je zeker weet waar je wel en niet aan kan komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ook een idee, uit eigen ervaring.
Zet je scherm uit, en koppel de stroom los.
maak aan een kant de kap los en spuit haarspray op de wikkelingen van spoelen, op de buis.
dit is GEEN misselijk grapje, het werkt echt.,
wat jij hoort is dat die draden trillen.dit is een hele goedkope manier om daar vanaf te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraggie
  • Laatst online: 10-10-2022
haarspray heeft idd het zelfde effect, maar ik durf niet te zeggen dat dat spul niet gaat geleiden na een tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pas iig heel erg goed op met de spanningen op de spoelen. Die zijn levensgevaarlijk hoog en kun je dus beter niet aanraken.

De spanningen blijven op de spoelen staan terwijl de monitor al uit is. Na een paar uren worden ze minder hoog. Weet zeker dat je stokje niet geleidt, voordat je hem op een spoel zet. Vooral omdat je dat stokje op een spoel moet zetten die nog aan staat.
Pagina: 1