[WC Peltier] alternatief idee ?

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

• Escrimador
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-02 17:49
Ik ben hier maar een beginner, dus vergeef me domme opmerkingen,maar aangezien ik zelf wil gaan beginnen met WC (en eventueel peltier tzt) zat ik over het volgende na te denken:

Als ik WC ga gebruiken, wil ik dat voor heel mijn systeem. Dus proc, m'n 2 WD's in RAID (worden erg warm, nu fan op), GPU (of het mem erop?) en wellicht de northbridge. Idealiter is de enige fan in mijn systeem die, die aan m'n radiator komt te hangen

Ik kan niet inschatten wat voor capaciteit mijn WC systeem moet zijn, maar dacht aan het volgende:

De huidige gang van zaken met een peltier, is deze op je CPU monteren en deze dan koelen dmv WC.

Waarom zou je nou niet - als je een heel systeem wilt koelen - die koellus koelen met een peltier? Dus "gewoon" een grote heatsink (of zo'n koperen ding met sprieten, groot oppervlak) aan het koude gedeelte van je peltier plakken en deze dan in je koelvloeistofreservoir hangen?

Je krijgt dan twee koelsystemen, 1 voor de peltier en dus een voor het systeem

De peltier zal zelf weer WC gekoeld moeten worden, of misschien eentje met minder vermogen d.m.v. een fan (?)

De andere koellus zal waarschijnlijk te koud worden voor WC, maar waarom geen andere vloeistof kiezen? Of antivries o.i.d. (ja dat zal allemaal invloed hebben op het warmte afvoerend vermogen).

Het voordeel - als dat er is - is een koude koellus voor je hele systeem, dus GPU, CPU, HD's, northbridge enzovoorts.

Nadelen waarschijnlijk condensatie op die hele koude lus, dus je zal aan de slag moeten met isolatie. Verder 2 pompen enzovoorts.

Graag reacties over uitvoerbaarheid en tips hoe!

Only dead fish go with the flow

• Dr.Snuggles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 12:04
Dit wordt regelmatig voorgesteld en werkt niet.

Waarom niet, zul je ff moeten opzoeken in de search

• Escrimador
ow sorry,

had de search gedaan op WC en niet zozeer op peltier en was het nog niet tegengekomen

[ Voor 0% gewijzigd door Escrimador op 02-10-2002 15:00 . Reden: reeds gedaan door ander ]

Verwijderd

je zal geen condensatie op je buizen krijgen, tenzij je echt heel erg sterke peltiers gaat gebruiken voor het koelen van je reservoir, en dan wordt het weer lastig koelen...
het probleem is dat je veel vermogen verliest omdat je eigenlijk je water gebruikt als coldplate en water werkt nou niet echt goed ivm koper, je kan dus veel beter alles appart koelen met peltiers.... 1 voor je proc, 1 voor je videokaart (maar die is eigenlijk al overkill) en dus voor al je andere warmte bronnen ook... maar dat is echt overkill

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Er zijn mensen die dit soort dingen doen, alleen niet door middel van een peltier.

Phase Change word dat genoemd. Zoek daar maar eens op, of kijk op de website van Dabit, hij heeft zelf een phase change systeem in elkaar gezet. Dabit's site kan je via de search ook wel vinden.

Volgens mij was het iets van http://dabit.trybit.com ofzo...

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Escrimador
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 14:42:
, je kan dus veel beter alles appart koelen met peltiers.... 1 voor je proc, 1 voor je videokaart (maar die is eigenlijk al overkill) en dus voor al je andere warmte bronnen ook... maar dat is echt overkill
Ja dat lijkt me ook een beetje te :)

Maar ik begrijp uit een artikeltje (http://www.overclockers.c...g/peltierheatsink/1.shtml) dat ik zo dus wel een waterchiller zou kunnen bouwen

Scheelt me een radiator, ruimte en kan zo dan wellicht in mijn midikast, als de voeding alles toelaat met een 80W peltier. Die 80W'er werd overigens met een fan gekoeld.

Lijkt me toch wel een leuk projectje!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Het is verspild geld en verspilde moeite, ik heb een 80 watt peltier in mijn systeem hangen en het scheelt maar 1 a 2 graden.
De peltier zit op een waterblokje geplakt en wordt met m'n ouwe proc fan gekoeld.
Het resultaat is geweldige herrie, veel mee stroomverbruik en vrijwel geen temp verbetering. Als je met peltiers aan de gang wilt kun je maar beter voor de directe processor koeling gaan, dat werkt vele malen efficienter.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Escrimador
oke thanks,

dat is duidelijke info :)

Verwijderd

Inderdaad een searchvraagje :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.