Toon posts:

cb zendtoestellen : hoe werkt dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.715 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
wie weet hoe cb-zendtoestellen werken? in combinatie met walkie-talkies? kan men dan een deftig gesprek voeren? en wat kost dit?
want dat zou voor mij handig zijn om te communiceren met mijn lief, geen torenhoge gsm-factuur meer :P

Verwijderd

Een CB, ook wel in de volksmond "Bakkie" genoemd, is een apparaat waarmee je kan communiceren. De legale versies hebben 40 kanalen. Het werkt om en om, dus als jij praat, moet jouw vriendin luisteren, en vice versa. Mocht ze dat wel doen, dan verstaat ze je niet. Daarom ook dat bekende woordje "Over!".

Ander detail is dat een kanaal openbaar is, dus dat er :
1. Andere mensen mee kunnen luisteren;
2. Anderen ook kunnen bemoeien met het geprek.

Privacy is er dus niet!

Het bereik van de CB hangt voornamelijk af van je antenne, met een kleine antenne(een beetje goed geplaatst) haal je ongeveer 4 kilometer.

/Edit

De prijs van een CB kan echt heel er verschillen, van 50 Euro tot 3 a 400.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 12:22:
Een CB, ook wel in de volksmond "Bakkie" genoemd, is een apparaat waarmee je kan communiceren. De legale versies hebben 40 kanalen. Het werkt om en om, dus als jij praat, moet jouw vriendin luisteren, en vice versa. Mocht ze dat wel doen, dan verstaat ze je niet. Daarom ook dat bekende woordje "Over!".

Ander detail is dat een kanaal openbaar is, dus dat er :
1. Andere mensen mee kunnen luisteren;
2. Anderen ook kunnen bemoeien met het geprek.

Privacy is er dus niet!

Het bereik van de CB hangt voornamelijk af van je antenne, met een kleine antenne(een beetje goed geplaatst) haal je ongeveer 4 kilometer./Edit
is het dan een goed(koop) alternatief voor de gsm? zijn er nog andere nadelen behalve het om-en-om-systeem en de openbaarheid van het gesprek?
is de bereikbaarheid goed in de stad (met hoge gebouwen) ?

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:39

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

het is gewoon geen vervanger van een gsm! Ik bedoel de kwaliteit is wel redelijk maar je hebt zeker de bewegingsvrijheid van een gsm niet, en zeker niet het gemak, aangezien een bakkie/walkietalkie en grote antenne nodig heeft. ik denk dat een van die kleine portofoontjes beter zijn voor je, aangezien die op een hogere frequentie werken (dus een kleinere antenne nodig hebben)

"Luie mensen worden ook moe!"

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

bereik met 4Watt is niet zo denderend :)

edit: hoe ver woon je bij haar vandaan, hemelsbreed ?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Topicstarter
Pindkaas schreef op 02 oktober 2002 @ 12:33:
het is gewoon geen vervanger van een gsm! Ik bedoel de kwaliteit is wel redelijk maar je hebt zeker de bewegingsvrijheid van een gsm niet, en zeker niet het gemak, aangezien een bakkie/walkietalkie en grote antenne nodig heeft. ik denk dat een van die kleine portofoontjes beter zijn voor je, aangezien die op een hogere frequentie werken (dus een kleinere antenne nodig hebben)
maar ik zou die cb dan enkel gebruiken als ik thuis ben (en mijn lief is bij haar thuis) --> dan is mobiliteit niet belangrijk, wel een degelijk gesprek zonder kosten :)
en wat zijn portofoontjes?

• Mark_640
  • Laatst online: 17-10 16:48

Mark_640

In my memory

Portofoons zijn kleine handzame zenders/ontvangers... Waar je dus wel mee rond kunt lopen...

Maar nogmaals, wat is de afstand hemelsbreed tussen jou en je vriendin??

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-12 13:23
als je vriendin naast je woont kan je ook een touwtje met twee blikjes gebruiken :P

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05 14:46
Ik heb ooit es een bakkie een paar maandjes te leen gehad van een kennis. Vond ik toen echt superkoel, beetje dom lullen met totaal onbekenden midden in de nacht (betere ontvangst :) ) Zijn er nog mensen die zich daar mee bezig houden? Ik weet nog dat het toen echt een soort rage was, volgens mij (mede) naar aanleiding van de film "convoy" :)

• The_Masterer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-01-2021
Heeft zij geen PC???

ooooolreididen

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-12 10:16

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

ik heb tijd lang CB's gehad thuis en ik heb er nu nog 1 in de auto. Is onderweg makkelijk voor files en flitscontroles. Maar voor communicatie met je vriendin zou ik dat echt niet doen. Ik kan met mijn scanner alle kanalen afluisteren van CB en LPD protofoons. Ga eerder denken aan PC en i-net. Dat is betrouwbaarder dan een publiek vrijgegeven medium als CB of LPD. Of je moet erop kicken dat iedereen kan meeluisteren wat je allemaal verteld. En dat iedereen er zich mee kan bemoeien.

*empty*

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-12 06:55
Heb ook nog een CBtje... nadeel is dat ik nu in een flat woon en niet zomaar een antenne op het dak mag zetten... Was altijd verrekte handig met huiswerk...

Toch maar eens mijn rommelkamer eens opruimen en daar mijn bakkie weer neerzetten... Lekker met mijn President George + 100Watt kachel + Sirtel 200Gold :P
Blazen!

Pvouput live

Verwijderd

Topicstarter
Mark_640 schreef op 02 oktober 2002 @ 13:22:
Portofoons zijn kleine handzame zenders/ontvangers... Waar je dus wel mee rond kunt lopen...

Maar nogmaals, wat is de afstand hemelsbreed tussen jou en je vriendin??
in vogelvucht 3 km; 't is wel in de stad dus veel bebouwing

Verwijderd

Haha.. met het Bakkie 1 van de leukste tijden , waar zijn ze gebleven

President Lincoln met 500Watt linear en 5 elements Moonraker beam en maar blazen op de USB band naar de USA als het zonnestelstel goed staat anders haal je dat niet eens...een beetje kenner weet waar ik het over heb.

Verwijderd

Topicstarter
jawel maar dan moet je telkens eerst je pc aanzetten, enz. enz.... terwijl met cb je dit niet hoeft te doen

Verwijderd

sjek voor alle info

http://zendamateurs.pagina.nl/

met name de 27 mc

Verwijderd

Topicstarter
bedankt! de moeite waard, deze site!

• xonide
  • Laatst online: 25-11 23:26
heb dat spul ook nog staan allemaal. 2.5 jaar terug voor het laatst gebruikt. zat vroeger altijd met packet radio te kloten toen ik nog geen internet had

-

Verwijderd

de 27 Mhz raakt ook weer een beetje over
een aantal jaren geleden was het ook een hipe, maar men gebruikt nu internet

packet radio heb ik ook veel gebruikt was leuk speelgoed maarja de snelheid is daar nu
56k op de ammateur banden word daar nog druk gebruik van gemaakt maar op de 27 Mhz
niet erg veel meer toch jammer

Verwijderd

Neem een PRM portofoon, is beter dan LPD en 500x zo sterk maar komt niet 500x verder hoor :z
deze porto haald ongeveer 1.5 kilometer in de bebouwing, echter in mindere bebouwing(van boerderij naar andere bieteboer) wel een kilometer of 6.
Kost ongeveer 175,- per porto(panasonic) met scramble zodat het niet zo makkelijk af te luisteren valt. Anders kan je echter super profisionele sets gebruiken, zie plaatje hieronder. Deze gebruik ik voor mijn bedrijf en zijn super degelijk en halen zonder problemen 8 kilometer, kosten 2 jaar geleden 999,- per porto inc oortje extra microfoon houder etc..

Verwijderd

Packet radio is overigens hardstikke hot tegenwoordig. Want wat betekent GPRS ook weer? Jawel: General Packet Radio Service :Y

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 09:21:
Packet radio is overigens hardstikke hot tegenwoordig. Want wat betekent GPRS ook weer? Jawel: General Packet Radio Service :Y
maar ik denk dat wij een iets andere vorm bedoelen met packet
maar ok dat slaat niet op het topic geloof ik

• bbrother
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 09:21:
2 jaar geleden ja.. ik ben ook ooit begonnen met Packt Radio..
Dat is nu hier in west brabant zo dood als een pier..

1 of 2 stations nog alive.. sinds de introductie van kabel internet en adsl is packet radio dus hardstike dood aan het gaan. Ik heb nog wel de apparatuur en de antenne staan, maar geen activiteit meer dus ;)

ook is 27mc heel erg hard achteruit gegaan, niemand heeft meer interesse erin en het is idd zoals andere dudes hier zeiden zeker GEEN vervanger van de Gsm.

je hebt idd geen privacy en mensen kunnen je gaan fucken door elkaar "weg te knijpen".. dat is op het moment dat jij wilt gaan praten, da hun ook de microfoon indrukken en jij dus niet meer te verstaan bent en je moet wachten tot het kindje naar bed moet.

in de stad is het bereik met 4 watt ook 3x niets omdat je hoge gebouwen hebt en je dus veel weerstand hebt, je zou dus je antenne op een flat oid moeten zetten om toch fatsoenlijk te kunnen praten.. najah tot zover mn geblaat ;)

[ Voor 0% gewijzigd door bbrother op 06-10-2002 20:04 . Reden: typos ]

Pagina: 1