Toon posts:

RAID vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ABIT KT7A mobo met onboard Raid controller, ik heb aan deze raid controller 3x 120gb WD hangen en heb hier in de raid contoller setup een raid 0 mee gemaakt. Als ik dan linux boot dan zie ik de boot msgs de schijven langs komen als hde, hdf en hdg. Maar ik wil dus gewoon een grote raid schijf hebben.
Hoe doe ik dit en hoe maak ik dan een partitie aan op deze raid partitie?

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:59
Watvoor Raid-controller is het?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Beroep : Hacker, Ondertitle : Slackware 8.1 en dan zo'n vraag? Dit is al zo vaak gevraagd, en is te vinden in "elke" linux installatie FAQ die er is, inclusief alle FAQ's hier op ons forum, verder wordt het ook uitgelegd op de Salckware site zelf... Daarnaast nog even het advies dat een RAID set hartstikke leuk is om alle snel te hebben, maar doe jezelf dan een plezier en maak met 2 schijven een RAID0 aan, nu loop je twee van de drie schijven enorm te bottlenecken door er 2 schijven per kanaal aan te hangen, dan hoef je iig niet erg veel performancewinst boven een single-disc opstelling te verwachten.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een HPT370 raid controller, ok heb een schijf even weggehaalt en die andere 2 allebij aan een apart kanaal gehangen. Opnieuw een RAID 0 Array aangemaakt, maar hoe nu verder? Alvast bedankt voor de reacties.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-05 13:05
Dit is al zo vaak gevraagd, en is te vinden in "elke" linux installatie FAQ die er is, inclusief alle FAQ's hier op ons forum, verder wordt het ook uitgelegd op de Salckware site zelf...
Afijn, had je daar dus al gezocht?

• Kippenijzer

Kippenijzer

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
    raid.s             This is a bootdisk with support for some hardware SCSI
                       and IDE RAID controllers.  The install disks now have
                       preliminary support for these controllers as well.  The
                       drivers included are:
                         3ware Hardware ATA-RAID controllers.
                         AMI MegaRAID 418, 428, 438, 466, 762, 490
                         and 467 SCSI host adapters.
                         Compaq Smart Array controllers.
                         Compaq Smart Array 5xxx controllers.
                         Highpoint 370 IDE RAID.
                         Promise Fasttrak(tm) IDE RAID.
                         IBM ServeRAID hardware RAID controllers.
                         Mylex DAC960, AcceleRAID, and eXtremeRAID controllers.
                       Many of these controllers will require some degree of
                       do-it-yourself setup before and/or after installation.

(Verkeerde tags, I know)

Letterlijk uit de Bootdisk REAMDE van Slackware...

ftp://ftp.bit.nl/mirror/s...-8.1/bootdisks/README.TXT

Is hiervan een URL...

Verwijderd

Topicstarter
Ik had dus al gezocht met de search en op het slackware forum maar kon uit sommige topics niet veel wijzer worden.

En ik wil niet linux installeren op de RAID, het is gewoon als extra opslag voor mijn fileserver. Maar ik weet dus alleen niet hoe ik verder moet nadat ik een RAID 0 array heb aangemaakt met de raidcontroller bios. Hoe pak ik het in linux aan?

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Wat een ongeloofelijk wansmakelijk idee om zulke prachtige schijven op deze manier te verspillen... In mijn logica, 2 controller, 3 schijven wil zeggen dat je ergens 2 schijven op 1 controller hebt hangen. Daarmee heb je effectief alle snelheidwinst vernietid die je zou kunnen halen.

Als je raid wil onder linux raad ik je software raid aan. Hang jouw drei schijven, alle3 als master aan verschillende controlers. Lees de software raid setup en maak een raid0, of een raid5. Weet dat een raid 0 op 3 schijven het lot uitdagen is (ik doe het hier ook hoor), maar goddamn wat is het snel !

• Kippenijzer

Kippenijzer

XTerm89D schreef op 03 oktober 2002 @ 06:28:
Wat een ongeloofelijk wansmakelijk idee om zulke prachtige schijven op deze manier te verspillen... In mijn logica, 2 controller, 3 schijven wil zeggen dat je ergens 2 schijven op 1 controller hebt hangen. Daarmee heb je effectief alle snelheidwinst vernietid die je zou kunnen halen.
@blind? Lees voor de aardigheid eens mijn post (3e in deze draad) waar ik hem dit ook al duidelijk maak, en dan even verderop zijn eigen post, waarin hij al aangeeft dit verandert te hebben...
Pagina: 1