News:IPv6 @ Xs4all

Pagina: 1
Acties:

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:13
XS4ALL INTRODUCEERT IPv6 IN NEDERLAND

2 october 2002

Als eerste breedbandprovider in Nederland heeft XS4ALL haar netwerk geschikt gemaakt voor IPv6, de nieuwe techniek om vrijwel ongelimiteerd individuele adressen toe te wijzen op internet. Inmiddels maken al ruim 600 klanten van XS4ALL gebruik van IPv6, na een test-oproep deze zomer.
De reeks beschikbare adressen in het huidige Internet Protocol (versie 4) is zodanig krap, dat internationale nummerverdelende organisaties als RIPE al jarenlang een schaarstebeleid voeren. Deze schaarste vormt een ernstige beperking voor de toekomstige groei van internet, en belemmert de innovatie van breedbandige diensten en netwerken. Nieuwe mobiele internetdiensten als UMTS zijn bijvoorbeeld volledig voorbereid op IPv6, maar tot nog toe was er geen enkele breedbandprovider in Nederland die werkelijk IPv6 verkeer kon vervoeren.

XS4ALL is een jaar geleden begonnen met het geschikt maken van haar eigen netwerk voor IPv6. De grootste uitdaging was het creeren van een zogenaamd dual stack netwerk, om zowel IPv4 als IPv6 gelijktijdig over hetzelfde netwerk te kunnen vervoeren. Het inbelnetwerk van XS4ALL en de ADSL-diensten van KPN Telecom zijn bijvoorbeeld op IPv4 gebaseerd. Met IPv6 ontstaat feitelijk een tweede "internetruimte", naast het huidige, op IPv4 gebaseerde netwerk. Om klanten toch toegang te kunnen bieden tot dat nieuwe netwerk, heeft XS4ALL een speciale tunnelstructuur opgezet. Hierdoor kunnen klanten over de huidige IPv4 netwerken toch IPv6 verkeer vervoeren naar IPv6 bestemmingen als IRC-, FTP- of webservers. De klant laat eenmalig de IPv6 tunnel aanmaken en activeert het protocol op zijn eigen computer. Vervolgens wordt het verkeer automatisch naar de goede bestemming geleid; IPv6 waar mogelijk en IPv4 waar nodig.

Met de lancering van het nieuwe Power ADSL abonnement heeft XS4ALL er onmiddellijk voor gekozen om deze dienst volledig IPv6 compatibel (en dus dual stack) te maken. Er is geen aparte tunnel meer nodig; het netwerk zelf, zoals het door XS4ALL is ingericht, is IPv6-geschikt. Klanten krijgen desgewenst bij Power ADSL een reeks van 65.000 aparte netwerk-adressen toegewezen, waaraan ze per netwerk honderdduizenden apparaten kunnen koppelen. Bij de KPN ADSL-diensten krijgen klanten in verband met de IPv4-schaarste slechts 1 IP-adres toegewezen en ook bij de Business DSL diensten is het aantal IP-adressen beperkt. Een netwerk koppelen aan een ADSL-verbinding kan daarbij alleen via een router die privÈ-adressen naar dat ene publieke adres vertaalt.

IPv6 wordt op dit moment ondersteund door FreeBSD, Linux, Mac OS 10.2 en Windows XP. De IPv6 ondersteuning werkt in combinatie met alle toegangsvormen die XS4ALL biedt: inbellen via PSTN en ISDN, via ADSL en via Business DSL, voorzover de klant over een vast IP-adres beschikt.
XS4ALL heeft bovendien een extra shellserver gebouwd voor IPv6. Klanten kunnen vanaf hun eigen computer een IPv6 verbinding maken naar deze machine om zelf allerlei IPv6 toepassingen uit te testen. Klanten van XS4ALL die belangstelling hebben om te experimenteren met IPv6, kunnen online (gratis) een IPv6 reeks aanvragen, via https://service.xs4all.nl/ipv6

De komende 10 jaar zullen IPv4 en IPv6 naar verwachting naast elkaar blijven bestaan. De introductie van IPv6 door XS4ALL is dan ook vooral bedoeld voor professionals die graag kennis willen maken met de nieuwste technieken. De XS4ALL helpdesk biedt in deze eerste fase geen ondersteuning voor IPv6, maar klanten kunnen elkaar om hulp vragen in de (wereldwijd toegankelijke) nieuwsgroep xs4all.general.

bron:http://www.xs4all.nl/nieuws/overzicht/IPv6.html

Wat ik me BTW afvraag, is of IPv4 er ooit echt uit zal gaan?

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
VET! :)

Rookworst zonder R is ook worst.

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Dit was al een beetje bekend, bij mij iig. Een heleboel IPPs en hosting providers hebben intern al een tijdje ipv6 draaien. maar dit is veel belovend. 65.000 duizend adressen :) dat is lekker :D. beetje een overkill maar toch.
voordat het internet over gaat op ipv6 zal nog wel even duren. Het overgrote deel van internetters gebruikt nog win98 of winme. die hebben zoiezo geen ondersteuning voor ipv6. met win2k is het mogelijk met een add-on. eerst moeten dus een heleboel mensen win2k of xp gebruiken, microsoft is namelijk niet van plan ipv6 ondersteuning te schrijven voor win9x. misschien dat het dan nog mogelijk is om een programma te gebruiken van een losstaand bedrijf, maar dan moet wel eerst iedereen dat hebben.

Ik ben net zoals de topicposter erg benieuwd hoe hij ze dat gestroomlijnd in gaan voeren. misschien dat eerste de isp over stappen met hun klanten, en het op die manier stap voor stap gebeurd. ik ben iig blij dat ik het niet hoef te doen :p

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-04 23:56

Defspace

Administrator

Goed nieuws.
XS4All rulez.

Ipv6 Promotie Team ;)

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:15

Sa1

het power abbo van xs4all draait volledig op ipv6, staat er ... dit is toch het abbo in combo met BBnet? Is het dan mogelijk dat andere BBnet aanbieders (eweka of cistron bijv.) ook IpV6 gaan introduceren op korte termijn?

Waar kan je trouwens die plug in voor win2k downloaden?

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-08 17:42

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Sa1 schreef op 02 oktober 2002 @ 10:36:
het power abbo van xs4all draait volledig op ipv6, staat er ... dit is toch het abbo in combo met BBnet? Is het dan mogelijk dat andere BBnet aanbieders (eweka of cistron bijv.) ook IpV6 gaan introduceren op korte termijn?

Waar kan je trouwens die plug in voor win2k downloaden?
Het is gewoon een tunnel over het huidige ipv6 netwerk lijkt me. Ze hanteren iig twee protocollen naast elkaar, dat is duidelijk op te maken uit het bericht.

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:15

Sa1

QBiT schreef op 02 oktober 2002 @ 10:44:
[...]

Het is gewoon een tunnel over het huidige ipv6 netwerk lijkt me. Ze hanteren iig twee protocollen naast elkaar, dat is duidelijk op te maken uit het bericht.
Jah, mijn vraagstelling was b'tje krom nu ik het terug lees, k bedoel eigenlijk gaan andere providers zoals eweka of cistron dit ook aanbieden? .. soz voor de verwarring :p :Y)

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 00:11

pistole

Frutter

dit is al een tijdje beschikbaar als je een shell account bij xs4all hebt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[pistole@diesel pistole]$ /sbin/ifconfig sit1

sit1      Link encap:IPv6-in-IPv4  
          inet6 addr: 3ffe:8280:0:2001::xxx/127 Scope:Global
          inet6 addr: fe80::d535:xxx/10 Scope:Link
          inet6 addr: fe80::1884:xxx/10 Scope:Link
          UP POINTOPOINT RUNNING NOARP  MTU:1480  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0 
          RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:0 (0.0 b)

Ik frut, dus ik epibreer

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Ok, stel ik activeer dit.
Hoe zit het dan met internet deling hier ?

Ik heb namelijk gewoon die alcatel modem getweaked als router, maar is het dan uberhaupt wel mogelijk dat ik het gebruik ?
En als het dan mogelijk is, kan ik er dan lekker mee "klooien" en dat mijn vader er niks van merkt ?

En wat heeft ipv6 voor voordeel op ipv4 behalve dat iedere zandkorrel op aarde een ip-adres kan hebben ?

• pistole

pistole

Frutter

als je niet weet hoe en wat (no offense) dan heeft het zeker geen zin om het te gaan gebruiken

Ik frut, dus ik epibreer

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41
Ik vraag me ook af wat ik er nou mee kan doen en hoe dit werkt!

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Attilla
pistole schreef op 02 oktober 2002 @ 12:45:
als je niet weet hoe en wat (no offense) dan heeft het zeker geen zin om het te gaan gebruiken
Ik wil dus weten hoe en wat en wat voor mij de voordelen zijn om het te gaan gebruiken.

Dit is een logische vraag voor iemand die zich erin wil verdiepen, want waarom zou ik mij erin gaan verdiepen als het toch geen voordelen heeft ?

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

LIMITATION OF LIABILITY. Microsoft's entire liability and your exclusive remedy under this EULA shall not exceed five dollars (US$5.00).
:)

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 16:55

jep

[Airwolf] schreef op 02 oktober 2002 @ 13:09:
[...]

Ik wil dus weten hoe en wat en wat voor mij de voordelen zijn om het te gaan gebruiken.

Dit is een logische vraag voor iemand die zich erin wil verdiepen, want waarom zou ik mij erin gaan verdiepen als het toch geen voordelen heeft ?
Het is de toekomst, da's de reden waarom ik me erin verdiep. Veel dingen gaan anders worden op internet/netwerk gebied en ik weet daar graag veel van als 't 'echt' groot wordt ingevoerd.

• Attilla
jep schreef op 02 oktober 2002 @ 14:06:
[...]

Het is de toekomst, da's de reden waarom ik me erin verdiep. Veel dingen gaan anders worden op internet/netwerk gebied en ik weet daar graag veel van als 't 'echt' groot wordt ingevoerd.
Mja dat wil ik dus ook wel weten, alleen wil ik dan wel weten wat ik er op dit moment mee kan en wat de consequenties zijn voor mijn netwerk hier.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:13

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

* Koffie is ook zeer benieuwd.
Want als je met een Ipv6 meteen een zooi IUP adressen erbij krijgt, kan dit wel eens heel erg interessant worden.
Echter bij mij rijzen (reizen ?) er ook meteen een paar vragen op.

• Als ik een standaard modem setup heb, kan ik wel tegen mijn W2K zeggen dattie met IPv6 moet werken, maar hoe kan ik dan een 2e PC datzelfde netwerk laten gebruiken ? (gewoon een 2e VPN dialup maken (10.0.0.138 PC2))?
• Als je nou een getweaked modem hebt, gaat het dan uberhaupt nog werken? Ik gok van wel, want aangezien je al op je OS met IPv6 babbelt , zal het modem dat ook aan moeten kunnen
• Als je een getweaked modem hebt, hou zou je dan meerdere servers een IPv6 adres kunnen geven en allemaal over die verbinding laten lopen ?

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Willem
  • Laatst online: 21:03
Is het nu zo dat als ik die tunnel enable voor mijn verbinding (client of serverside?) dat ik dan in mijn router moet instellen dat i.e. IP# 169.111.4.0 door moet linken naar lokaal adres 192.168.1.x? Of zijn de settings voor die meuk uberhaupt een ander verhaal als je thuis met een router zit?...

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• serkoon
  • Niet online

serkoon

mekker.

Tunnels en native ipv6 zijn verschillende zaken. Als je een tunnel hebt, krijg je simpelweg IPv4-packets met daarin IPv6. Dit wordt getunneld dmv het GRE transportprotocol (misschien ook IPIP of IPENCAP, weet ik zo niet). GRE is protocol 47 en zit op de zelfde laag als ICMP, UDP en TCP.
Native IPv6 is gewoon IPv6 over een datalinkprotocol, zoals bijv. ethernet. Je krijgt dus rechtstreeks IPv6 packets binnen op je netwerkkaart. Je moet dus ook een IPv6-IP aan je netwerkkaart hangen.

Om IPv6 te laten werken over ADSL zal je modem dus OF IPv6-in-IPv4 (GRE-tunnel dus) toe moeten laten, OF rechtstreeks IPv6. Het lijkt me dat de modems die xs4all voor z'n power-adsl gebruikt IPv6-packets gewoon netjes doorgeeft. Hoe dat precies geconfigureerd is zal xs4all zelf wel weten, wellicht dat je je modem voor je LAN IPv6-ip's uit kan delen, of dat het de IPv6-packets direct doorstuurd naar een bepaalde machine op je LAN. Een GRE-tunnel zal je modem waarschijnlijk niet snappen, simpelweg protocol 47 laten forwarden naar een machine op je LAN zal dan volstaan.

• pistole

pistole

Frutter

IPv6-in-IPv4 tunnels kan je (kwam ik achter) ook gewoon al bij enkele providers gratis aanvragen (ik heb er eentje bij http://tunnelbroker.net. Vraag is alleen: wat is het nut, aangezien er nog vrij weinig applicaties met IPv6 overweg kunnen.

Maar ter leering ende vermaek is het natuurlijk erg leuk om e.e.a. te configureren en werkend te zien (op dit moment alleen ping6 en traceroute6 helaas...). Maar het schijnt de Apache 2.x.x IPv6 ondersteunt; nu dus nog even een geschikte browser zien te vinden :)

Ik frut, dus ik epibreer

• serkoon
  • Niet online

serkoon

mekker.

pistole schreef op 03 oktober 2002 @ 22:38:
Maar ter leering ende vermaek is het natuurlijk erg leuk om e.e.a. te configureren en werkend te zien (op dit moment alleen ping6 en traceroute6 helaas...). Maar het schijnt de Apache 2.x.x IPv6 ondersteunt; nu dus nog even een geschikte browser zien te vinden :)
eh.. ping6, traceroute6, telnet, ftpd, ftp, ssh, sshd, sendmail, PuTTY, Internet Explorer, Apache 1.3.27, bind9, irc-clients, nmap met patches een beetje, enz..

Opzich al vrij veel apps die er gebruik van maken.. het wordt alleen tijd dat het standaard geintegreerd wordt in windows (toch meest gebruikte desktop-OS) en dat sites ook op IPv6 gaan draaien.
Pagina: 1