De nieuwe 180GXP hdd van IBM

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 09:41
Op Tweakers.net gelezen dat IBM een nieuwe serie hdd's heeft gereleased. Mijn oog was al een aantal maanden op de JB-serie van Western Digital met 8MB cache gericht. Ik lees nu dat de nieuwe 180GXP-serie van IBM ook 8MB cache meekrijgt. Aangezien de 120GXP-serie van IBM al aardig mee kon komen met de JB-serie van WD is de 180GXP-serie misschien wel de nieuwe topper.

In dit topic wil ik graag meningen en vooral ervaringen met de nieuwe 180GXP-serie bespreken.

De 180GXP-serie komt er in 60GB, 80GB, 120GB en 180GB, respectievelijk 1, 2, 2 en 3 platters. Van de buffersize heb ik begrepen dat alle 4 de disks met zowel 2MB cache als 8MB cache verkrijgbaar zullen zijn.

Ik ben benieuwd hoe deze 8MB-versie presteert tegenover de WD's met 8MB.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hou het aub serieus!

Een soortgelijk topic was gisteren op slot gegooid vanwege nutteloze reacties en flames richting IBM..

• -Moondust-
Het is mijn insteek het gespreksonderwerp ALLEEN bij de 180GXP te houden. De 120GXP, 75GXP en 60GXP vind ik NIET interessant om hier te bespreken. Dat is ook naar mijn mening al veel te vaak besproken.

DUS: Houdt s.v.p. het onderwerp van gesprek bij de 180GXP in vergelijking met vergelijkbare recente modellen zoals de Western Digital met 8MB cache. Dank voor je begrip!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

Rival24

I'll Be Back

DUS: Houdt s.v.p. het onderwerp van gesprek bij de 180GXP in vergelijking met vergelijkbare recente modellen zoals de Western Digital met 8MB cache. Dank voor je begrip
Het is even w88 op reviews, maar in principe zou deze schijf sneller moeten zijn dan die Western digitals lijkt me omdat het gewoon nieuwer is. Hebben die nieuwe maxtors eigenlijk 8mb cache?

Verwijderd

Als het goed is is de IBM volgens hun eigen zeggen sneller. Ik heb er echter nog een onafhankelijke recensie of benchmark van gezien.

Voorlopig even afwachten dus..,

• -Moondust-
In het bericht op Tweakers over de nieuwe serie Maxtors staat:"
Om de schijf in de toekomst nog aantrekkerlijker te maken kan de buffer vergroot worden naar 8MB, of de ATA/133 connector vervangen worden voor Serial ATA.
Die gaan dus ook over op 8MB cache.

Eerlijk gezegd verwacht ik dat de IBM's de snelste van de 8MB's worden, omdat de 120GXP serie van de 2MB's ook al de snelste waren. Uiteraard wacht ik met smart op de eerste reviews.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 17:19
Maar hoe zit dan dan met die cache, die is dan wel 8 mb, maar eigenlijk is die cache niks anders dan geheugen, gaat gaat er tenslotte om hoe snel ze de data van die platters kunnen halen, want anders gaat er gewoon steeds meer cache op zitten en lijkt het allemaal veel sneller, maar het moet toch eerst een keer van de schijf de cache in, dus als je dan programma's zo gaat maken dat ze maar een bepaald aantal mb testen lijkt zo'n schijf misschien sneller als dat ie daadwerkelijk is.

Maar 1 ding is voor mij nog niet helemaal duidelijk, wat is nou echt dan het verschil tussen je normale geheugen en die cache qua idee, die HD cache kan alleen maar data bevatten, maar dat zou je geheugen toch ook gewoon kunnen doen :?

Ik heb niet het idee dat HD cache sneller is als je normale geheugen, of zie ik dat verkeerd :?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De weg tussen de HDD en de HDD cache is korter en sneller dan tussen de HDD en de RAM. Verder heeft Ome Tom hier duidelijk het voordeel van een grote cache beschreven :)

• Carel
BalusC schreef op 02 oktober 2002 @ 11:42:
De weg tussen de HDD en de HDD cache is korter en sneller dan tussen de HDD en de RAM. Verder heeft Ome Tom hier duidelijk het voordeel van een grote cache beschreven :)
OK thx, nu is het duidelijk :)

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:45
-Moondust- schreef op 02 oktober 2002 @ 10:12:
Het is mijn insteek het gespreksonderwerp ALLEEN bij de 180GXP te houden. De 120GXP, 75GXP en 60GXP vind ik NIET interessant om hier te bespreken. Dat is ook naar mijn mening al veel te vaak besproken.

DUS: Houdt s.v.p. het onderwerp van gesprek bij de 180GXP in vergelijking met vergelijkbare recente modellen zoals de Western Digital met 8MB cache. Dank voor je begrip!
Dat is wel makkelijk om te zeggen maar juist de modellen die je opnoemt staan bekeend als hoge uitval modellen. Ik denk dat veel gebruikers, waaronder ik zelf, graag eerst de kat uit de boom kijken voordat we dit model aanschaffen want die 60GXP die het na 3 weken begaf, staat nog vers op me netvlies, over de data erop maar niet te spreken.

Dus, die oude modellen hebben wel degelijk een belangrijke relatie met de 180GXP. Wordt de 180GXP namelijk een probleemgeval of niet.

Verwijderd

Mijn vraag is nog altijd: Wat waren de problemen met de oude IBM schijven? En daarbij zijn die problemen in deze serie opgelost?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 13:21:
Mijn vraag is nog altijd: Wat waren de problemen met de oude IBM schijven? En daarbij zijn die problemen in deze serie opgelost?
Zoeck..
nieuws: Betrouwbaarheid 40GB 7200rpm schijven onderzocht
nieuws: Tweaktown over de falende IBM GXP harde schijven
nieuws: IBM aangeklaagd wegens 75GXP harddisk
nieuws: Hoog uitval van IBM 60GXP en 75GXP drives

Zou je, als je IBM was, zulke problemen meenemen naar de volgende generatie schijven :?

• Rival24

Rival24

I'll Be Back

Kaap schreef op 02 oktober 2002 @ 12:40:
[...]

Dat is wel makkelijk om te zeggen maar juist de modellen die je opnoemt staan bekeend als hoge uitval modellen. Ik denk dat veel gebruikers, waaronder ik zelf, graag eerst de kat uit de boom kijken voordat we dit model aanschaffen want die 60GXP die het na 3 weken begaf, staat nog vers op me netvlies, over de data erop maar niet te spreken.

Dus, die oude modellen hebben wel degelijk een belangrijke relatie met de 180GXP. Wordt de 180GXP namelijk een probleemgeval of niet.
Dit is hopelijk de laatste post die hieraan 'verpest' wordt op dit forum.... De 75GXP is best wel brakjes. De 60GXP is gewoon goed, maar die schijn je goed te moeten koelen (zelf nooit last van gehad). De 120GXP is gewoon een goede schijf die niet meer of minder uitvalt dan western digitals e.d. (mijn 2 120gxp's doen het ook nog steeds)

IBM/Hitachi zal wel geleerd hebben van hun fouten dus de 180GXP zal waarschijnlijk geen vage fouten bevatten.

Verwijderd

Kijk, aan dat soort links heb je dus niks. Ik zie vooral statistieken en symptomen. Echte oorzaken heb ik dus niet kunnen vinden. (Warmte ja, maar waar komt die vandaan?).
Daarbij rijst de vraag op of deze problemen nu wel onder de knie zijn.

/me zag gister weer een 75GXP onder zijn neus doodgaan

• -Moondust-
Zoals BalusC al aan heeft gegeven is er genoeg info over de uitval van de 60GXP-serie en 75GXP-serie geschreven. Over die uitval gaat het in dit topic uitdrukkelijk NIET. Mocht de 180GXP-serie een brakke serie zijn, dan merken we dat vanzelf wel en kan het tegen die tijd gemeld worden.

De 120GXP-serie is gewoon goed (dat is ook al 1000x gezegd) en is er weinig reden om te twijfelen aan de betrouwbaarheid van de 180GXP-serie.

Vooralsnog zou ik in dit topic het onderwerp van gesprek willen beperken tot de performance van de 180GXP-serie in relatie tot gelijkwaardige hdd's van andere merken. En met "gelijkwaardig" doel ik vooral op de 8MB cache.

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Dethroned

Liev

Niet om te flamen, te zeiken.

Ik heb nu 2x20 1x40 1x 40 75 en 60GXP modellen zien sneuvelen. Dit waren schijven die naar behoren presteerden en op een blauwe maandag plots om verschillende redenen, met verschillende problemen uitvielen.

Wonderbaarlijk is die 60 GB opeens (!) het weer gaan doen. Ik heb zelf ook een Western Digital 100 met 8 mb cache en die heeft moeite om een mp3 naar een andere hdd te kopieren. Die loopt zooooo traag dat ik voor het kopieren van een film wel 6 min nodig heb.

Mijn vraag is of die cache standaard aan staat en of er tools zijn om dat op te lossen. Verder over de IBM heb ik wel vertrouwen een bedrijf van die reputatie. Tevens denk ik dat het tijd word voor grotere schijven. Het is natuurlijk normaal dat ze wat gaan doen aan die fouten die er ook in vorige modellen zaten. Tevens ben ik benieuwd naar de nieuwe techniek. Ik heb er alleen geen geld voor.
Wil alleen nu OOK weten of het de moeite waard is, of om op Serial ATA te werken. het meeste hinder die ik bij hdd's merk is de latency verder is het met de doorvoersnelheid met de meeste schijven wel goed (behalve die voor mij dan)

I got a problem-solver and its name is revolver

• -Moondust-
Dethroned schreef op 02 oktober 2002 @ 13:41:
Ik heb zelf ook een Western Digital 100 met 8 mb cache en die heeft moeite om een mp3 naar een andere hdd te kopieren. Die loopt zooooo traag dat ik voor het kopieren van een film wel 6 min nodig heb.
Alhoewel offtopic kan ik zeggen dat wellicht je de DMA-modus aan moet zetten bij je hdd. Dat scheelt nogal.

Voor alle anderen die graag willen discussiëren over de uitval van de 60GXP- en 75GXP-serie: S.v.p. NIET HIER. Als je niets in de search kan vinden, dan open je maar een eigen topic. Het gaat hier opm de performance van de 180GXP-serie in vergelijking met recente modellen van andere merken!

• Rival24

Rival24

I'll Be Back

Mijn vraag is of die cache standaard aan staat en of er tools zijn om dat op te lossen.
Tuurlijk staat dat aan, anders krijg je superbrakke performance.
denk ik dat het tijd word voor grotere schijven
Tis leuk voor de heb. Als je al je films op je hd wilt zetten is het wel handig. De gewone consument heeft al genoeg aan 40GB als ie niets geks doet.
Wil alleen nu OOK weten of het de moeite waard is, of om op Serial ATA te werken
Dat is het niet echt, de schijf zelf haalt de 133mb/s niet, de cache zal misschien de 150mb/s kunnen halen.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
BalusC schreef op 02 oktober 2002 @ 11:42:
Zo goed heeft Tom dat niet weergegeven. Eigenlijk wordt er totaal niet aangegeven waarom die extra 6 mb nou handig is.
If some access wants specific data, the drive logic may anticipate that more accesses will ask for this product.
In dit geval is cache in RAM namelijk efficienter en hoort cache op HDD dus niet gebruikt te worden.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OlafvdSpek schreef op 02 oktober 2002 @ 17:41:
Zo goed heeft Tom dat niet weergegeven. Eigenlijk wordt er totaal niet aangegeven waarom die extra 6 mb nou handig is.
Dit staat eronder:
As you can imagine, the efficiency of such a cache memory highly depends on the algorithm that is used, as well as the cache size. The more data is cached, the better the chance for cache-hits, and performance will increase.
Dit lijkt me toch wel duidelijk?
In dit geval is cache in RAM namelijk efficienter en hoort cache op HDD dus niet gebruikt te worden.
Daar zit wel wat in, maar de HDD cache zit dichter bij de vastgelegde data, zodat bijvoorbeeld kleine aanpassingen in de data veel sneller gaan (swapfile!).

Een ander voordeel: meer cache zorgt ervoor dat de manier van het wegschrijven van data naar de schijf constant optimaal wordt gebruikt. Dit is vergelijkbaar met het branden van een CD'tje: hoe groter de cache hoe minder de buffer daar onder lijdt. Vooral bij het schrijven van meerdere bestanden zal er een merkbare snelheidswinst zijn. Bij het schrijven van één bestand zal de snelheid wel nagenoeg hetzelfde zijn, maar dat komt minder vaak voor dan het schijven van meerdere bestanden.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Ik was eerst van plan om volgende week een 80 GB 120GXP te halen, maar na de aankondiging van de 180GXP heb ik besloten nog maar ff te wachten. Iemand enig idee wanneer deze schijven leverbaar zijn?

• -Moondust-
pjlgt schreef op 03 oktober 2002 @ 10:10:
Ik was eerst van plan om volgende week een 80 GB 120GXP te halen, maar na de aankondiging van de 180GXP heb ik besloten nog maar ff te wachten. Iemand enig idee wanneer deze schijven leverbaar zijn?
Op de site van IBM stond het volgende:
SAN JOSE, Calif. -- Sept. 30, 2002 -- IBM today introduced the world's fastest desktop hard disk drive with IBM-exclusive technology called "tag 'n seek" for its childlike simplicity.

Known technically as tagged command queuing, "tag 'n seek" technology enables the new IBM Deskstar 180GXP to perform nearly 25 percent faster than its predecessor and widen the Deskstar performance gap over competitors by up to 20 percent. IBM begins shipping the Deskstar 180GXP in volume today.
De laatste zin duidt erop dat ze 30 september 2002 begonnen zijn met de levering aan distributeurs. hoe het logistiek in elkaar zit weet ik niet, maar ik denk dat deze serie over een paar weken in de winkels ligt. Gewoon goed de pricewatch in de gaten houden is de enige optie, denk ik.

Verwijderd

Ik ben ook wel benieuwd naar de kwaliteit van die 180GXP serie. Het klinkt namelijk allemaal veelbelovend, alleen zie ik heel veel mensen die over voorgaande series gaan zeuren dat ze slecht waren. Ik ga bij mijn interesse voor windows XP toch ook niet zeggen dat de eerste release van windows 98 brak was?

Verwijderd

als die 180 series goed zijn haal ik er ook 1
maar eerst afwachten hoe ze zijn :)

niet zo als met me GXP60 |:(

• -Moondust-
Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 11:04:
Ik ben ook wel benieuwd naar de kwaliteit van die 180GXP serie. Het klinkt namelijk allemaal veelbelovend, alleen zie ik heel veel mensen die over voorgaande series gaan zeuren dat ze slecht waren. Ik ga bij mijn interesse voor windows XP toch ook niet zeggen dat de eerste release van windows 98 brak was?
Die mensen hebben waarschijnlijk onder hun ogen een of meerdere IBM-disks zien sneuvelen. Het is blijkbaar moeilijk om het idee dat de IBM-schijven per definitie slecht zijn los te laten. Met de 120GXP-serie heeft IBM bewezen dat ze nog steeds goede degelijke hdd's kunnen maken en van hun fout(en) geleerd hebben. Nu de tendens is om de huidige hdd's uit te rusten met 8MB cache ipv de gebruikelijke 2MB ben ik benieuwd welke 8MB-variant nu de beste prestaties levert. In het 2MB-segment was dat IBM en ik hoop dat dat in het 8MB-segment ook zo is. Vooralsnog zijn er alleen de specs. Ik wacht met smart op de eerste tests.

Verwijderd

^^^dat doe ik dus ook :)

huidige config wint me 2mb WD van me 2mb IBM :( maar goed das ook een gare GXP60.

eerst maar eens testjes brenchemarks oid zien :)

• procyon
  • Laatst online: 20-03 14:03
-Moondust- schreef op 03 oktober 2002 @ 12:34:
Die mensen hebben .............op de eerste tests.
Helemaal mee eens, IBM claimed de volgende specs:
7200 RPM high-performance leadership, increased cache size (both 2MB & 8MB), enhanced data transfer rates and boot times and significantly less power consumption than competitors.
Ik wilde net de 120GXP bestellen toen in toevallig op de IBM site zag dat de 180GXP die dag uitgebracht was.. (ik was de status van mijn rma aan het bekijken, 60GXP).

Het vorige topic wat ik hier over geopend had, was helaas gesloten door geblaat over IBM..
Ik wacht idd ook tot de 180GXP leverbaar is, de benchmarks zullen bij mij niet doorslaggevend zijn, ik weet bijna zeker dat ze (weer) de snelste schijf hebben..
Dit keer met een betrouwbare serie schijven (net als de 120GXP btw)

• Jelle Steenbergen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-03 10:43
Het kan aan mij liggen, maar ook Maxtor en Seagate hebben nieuwe series aangekondigt.
Vooral de Maxtor lijkt me erg goed en daar ga ik op wachten.

nieuws: Maxtor introduceert 320GB harde schijf
http://www.stroragereview.com/news/news.html#title_5

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Ben benieuwd hoe die 180GXP er uit zal zien!
Ik heb zelf een oude Deskstar, 60gxp en 120gxp dus ik kan mooi vergelijken.
Kzoek nog 2 identieke schijven voor een RAID0 setupie, misschien wel 3 voor RAID 5, moet nog effe kijken hoe snel er goeie SATA raid kaartjes zijn.

owjah en alle HD's moet je gewoon koelen wil je ze zeker weten langer draaiende houden.

• procyon
  • Laatst online: 20-03 14:03
xiri4ever schreef op 04 oktober 2002 @ 20:11:
Het kan aan mij liggen, maar ook Maxtor en Seagate hebben nieuwe series aangekondigt.
Vooral de Maxtor lijkt me erg goed en daar ga ik op wachten.

nieuws: Maxtor introduceert 320GB harde schijf
http://www.stroragereview.com/news/news.html#title_5
Dat is zo.. we weten wel dat 8MB cache zeker een performance goed doet en dat missen we bij die nieuwe series nog.. maar laten we niet offtopic gaan

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Gistron heeft de schijf (180 gb 180 GXP) voor 430 euro, meer dan 2x zo duur als de 120 gb 120 GXP.

• The System
  • Laatst online: 09-03 11:37
OlafvdSpek schreef op 10 oktober 2002 @ 15:00:
Gistron heeft de schijf (180 gb 180 GXP) voor 430 euro, meer dan 2x zo duur als de 120 gb 120 GXP.
Wie wil em even reviewen voor ons ? :P
Ik ben ook erg benieuwd naar die GXP 180...

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Voor 438 euro doe ik het wel.

• -Moondust-
OlafvdSpek schreef op 10 oktober 2002 @ 15:00:
Als dat de startprijs is, dan worden het mooie tijden. 180 GB is het laatste wat ik nodig heb. 80 GB lijkt me meer dan voldoende en die zal in het ergste geval echt niet veel duurder worden dan de 80GB WD met 8MB cache. Bovendien heeft IBM bij mijn weten altijd al de laagste prijs gehad in vergelijking met andere hdd's in dezelfde klasse.

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Is het niet zo dat IBM ging stoppen met z'n hardeschijvendivisie en die doorverkopen aan hitachi ofzo ??? ennuh, geldt ook voor ibm de 1 jaar garantie ? (k heb alleen seagate, maxtor en wdc zien aankondigen dat ze 1 j garantie geven).
Op m'n werk hadden we een reeks excelstore schijven gekregen gewoon hetzelfde waren als IBM schijven met een andere sticker op.
Ik denk wel dat die schijf retesnel moeten zijn (k hoop dat ze wat serieuze verbeteringen aan de schijf hebben gemaakt en niet alleen de cache verhoogd hebben, maar betere snellere en minder warm wordende platters).
Ik kan niet wachten tot de eerste review verschijnt.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
De platters draaien nog steeds met 7200 rpm.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Maxtor en Quantum geven alleen 1 jaar garantie BUITEN de EU!!!
Amerikanen geven niet zo om garantie :)

IBM geeft gewoon nog 3 jaar, net als de rest.

• Carel
Maar ik zie i.d.d nog nergens een vergelijking tussen de 180gxp en WD...JB .
Maar hoe dan ook ik wil zoiezo maar 80 gb , omdat gewoon meer echt de komende jaren geen zin heeft voor mij ( ben geen verzamelaar ).

Persoonlijk is mijn vertrouwen nu echt geschaad in ibm, omdat ik gisteren mij 120gxp heb moeten begraven. Sorry, maar dit mag toch wel in dir topic, ik ka er ook nix aan doen dat ie dood gegaan is.
En ik had uiteraard ook geen backup en baal nu weer als een stekker :(

IK denk dat ik zoiezo beter voor die WD kan gaan, aangezien die ibm er toch niet nog niet is als 80gb versie(in de winkel) ? Dan ga ik eventjes niet uit van uitval etc, maar alleen qua eigenschappen.

Wat ik ook zo gek vind is dat de 120 gb WD..JB een stuk sneller is als de 80 gb terwijl het dezelfde serie is , die 120gb heeft toch gewoon 1 platter meer d8 ik :?

• Andy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-01 13:09

Andy

rm -r

HD Deskstar 180GXP/180GB ATA6 2MB CACHE
leverbaar vanaf 15 oktober
retailprijs ongeveer 280 euro excl. btw

Young child with dreams, dream every dream on your own. When children play, seems like you end up alone. Papa says he'd love to be with you, If he had the time. So you turn on the only friend you can find, there in your mind.. (Neil Diamond -Shilo-)

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Hopelijk gaat IBM de optie voor serial ata snel doordrukken met deze serie, dan zal ik hem zeker kopen.

• fraggel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01-2023
Bij de verschillende vestigingen van Komplett (www.Komplett.com) in Europa staan er ook al 180GXP schijven op de prijslijst.

Duitse vestiging:
60 GB 116.83 Euro
120GB 192.80 Euro

De schijven zijn nog niet leverbaar, maar ze geven iig wel al een prijsindicatie.

Pluk de dag, maar laat nog wat hangen voor morgen! Specs

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Andy schreef op 13 oktober 2002 @ 11:35:
HD Deskstar 180GXP/180GB ATA6 2MB CACHE
leverbaar vanaf 15 oktober
retailprijs ongeveer 280 euro excl. btw
Dan is die bij Gistrin wel erg duur. Van welke winkel komt die info?

Verwijderd

120gxp roeleerde alle hd's 180gxp gaat nog harder roelen >:)

Ik ga denk ik 2 van die dingtjuhs halen voor in reet-0

btw die 120gxp was toen die tijd ook 280,- in begin dus zal nog wel flink dalen

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Prijzen verschillen dus niet zo heel erg veel met de 120GXP serie zie ik, dan is de keus voor de 180GXP serie snel gemaakt. Nog ff geduld dus...

* pjlgt is echt toe aan een nieuwe grotere hd...

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:11
Als IBM HD fan ben ik erg benieuwd. Helaas ben ik al voorzien van voldoende HD ruimte, maar ja tis toch interessant. Mocht één van me 40GB HD's sneuvelen kan ik er mooi een 180GXP voor terug krijgen met een beetje bijbetalen misschien wel met 8mb cache.
Maar goed ik vind 160GB aan ruimte wel ff genoeg.

Powered by KPN

Verwijderd

Lijken me erg goede/snelle HD's, zodra ik een vervanger voor mijn Maxtor 60 GB nodig heb zal ik er wel over nadenken maar ik heb eigenlijk wel genoeg aan 60 gb :)

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-03 11:14
hmmmm....tis maybe beetje oftopic, maar ik wil een schijf van 300gig, las ik daar laatst niet iets over op t.net...?

• fraggel
De nieuwe 200 GB van Western Digital is de grootste die er is geloof ik, of je moet een andere opslagmethode gebruiken.

• -Moondust-
Weet iemand al ergens testen/reviews te vinden over een IBM HDD in de 180GXP-serie? Ze zijn nog erg slecht verkrijgbaar, maar het verbaast me dat ik nog nergens reviews heb gezien.

• Frenkie567
  • Laatst online: 19-01-2022
-Moondust- schreef op 01 November 2002 @ 11:31:
Weet iemand al ergens testen/reviews te vinden over een IBM HDD in de 180GXP-serie? Ze zijn nog erg slecht verkrijgbaar, maar het verbaast me dat ik nog nergens reviews heb gezien.
Ik kwam een erg korte review tegen:

http://www.barefeats.com/hard26.html

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-03 08:21

Scighera

swim-bike-run

Wel goed nieuws. IBMs waren goed qua prestatie/prijs verhouding, maakte niet veel herie en hadden goede service.

Over het crashen: Gewoon goed koelen en niet te vaak het voedingsstekkertje uit je HD halen. :Y)

Ik hoop dat er ook wat 'kleinere' schijven komen, ik heb liever 2x80 dan 1x160GB in mijn PC hangen...

www.triathlete.nl

• -Moondust-
Ja, deze had ik ook al gezien. Met readen (lezen) is de WD JB-versie langzamer dan de IBM, maar met het writen (schrijven) is de WD sneller. Aangezien writen altijd de beperkende factor is bij het overpompen van grote bestanden, lijkt de WD me sneller. Met kleine bestanden zal het wel aankomen op snelle seek en scoort de IBM. Al met al denk ik dat voor een boot-hdd je beter kan wachten op de IBM. Voor slechts dataopslag is de WD prima. Over geluidsproductie heb ik nog niemand gehoord, maar ik vind de hdd's van tegenwoordig zo stil dat het minieme verschil tussen de verschillende drives me qua geluidsproductie niet zo uitmaken.

Ik ben benieuwd naar een review van b.v. storagereview.com. Die zullen meer testen doen en meer hdd's als vergelijking in de test opnemen. Tot nu toe zijn volgens de PW alleen de 2MB versie van de 180GXP-serie verkrijgbaar. De 8MB versies laten nog even op zich wachten lijkt het. En ik denk dat de meeste mensen de 8MB versie interessant vinden, ik althans wel.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
-Moondust- schreef op 11 November 2002 @ 15:42:
Ja, deze had ik ook al gezien. Met readen (lezen) is de WD JB-versie langzamer dan de IBM, maar met het writen (schrijven) is de WD sneller. Aangezien writen altijd de beperkende factor is bij het overpompen van grote bestanden, lijkt de WD me sneller. Met kleine bestanden zal het wel aankomen op snelle seek en scoort de IBM. Al met al denk ik dat voor een boot-hdd je beter kan wachten op de IBM.
Maar hoe vaak pomp je grote bestanden over?

• fraggel
Ik heb mijn RAID scores met 2x IBM 60GB 180GXP in het topic over de RAID-scores geplaatst. Verder kan ik zeggen dat ze lekker stil zijn, moet me heel erg concentreren om ze te horen.

• -Moondust-
OlafvdSpek schreef op 11 november 2002 @ 16:13:
[...]

Maar hoe vaak pomp je grote bestanden over?
Ik pak geregeld RARs uit op een andere hdd (gaat vele malen sneller dan uitpakken op dezelfde hdd) en dan kopieer ik ze weer terug naar de oorspronkelijke hdd waar de RAR s op staan. Nu moet ik wel zeggen dat ik nooit een echt duurdere hdd zou kopen om alleen dit te doen, maar handig is het zeker wel. Ik kijk nog heel ff de kat uit de boom wat betreft de 180GXP, maar ik verwacht in december 2002 wel een 8MB cache versie te kopen en er mijn boot-schijf van te maken. Maar als ik geen nieuwe hdd nodig had, zou ik er geen interesse in hebben. Het is dat ik toe ben aan nieuwe schijven, omdat mijn huidige IBMs vreemde geluiden aan het maken zijn (piep en gesteun) dat ik het vermoeden heb dat ze binnen niet al te lange tijd de geest gaan geven.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
In theorie heb je dan meer aan extra RAM zodat de writes gebufferd kunnen worden.

• -Moondust-
OlafvdSpek schreef op 12 november 2002 @ 19:26:
In theorie heb je dan meer aan extra RAM zodat de writes gebufferd kunnen worden.
Ja, maar ik denk dat het nu niet echt slim is om extra SDRAM erbij te kopen, want die kan ik wegdoen als ik upgrade naar een nieuw moederbord met proc EN DDR RAM. Een nieuwe hdd gaat normaal gesproken wel een paar jaar mee. In ieder geval bedankt voor de tip, ik zal; het ff in mijn achterhoofd houden.

• da Burp
  • Laatst online: 15-09-2021
Ik gister alles mijn twee IBM's 60GB 2MB geinstalleerd in een Raid 0. Kan er op dit moment neit al teveel over zeggen nog, wel gebenched met sisoft, kwam rond 38MB/sec maar stripezise is 64KB, ga is ff kijken wat ie doet als ik m'n stripesize op 8 zet. Ze zijn inderdaad lekker stil. Heb ze allebei afzonderlijk gekoeld door 8x8 erlangs te laten blazen, ze blijven ook gewoon goed koel nu. Eerste indruk is iig goed te noemen.

Verwijderd

beetje verkeerde forum hiervoor :S

• da Burp
Verwijderd schreef op 13 november 2002 @ 10:30:
beetje verkeerde forum hiervoor :S
offtopic:
gebruik je drugs?!?! :?

• fraggel
da Burp schreef op 13 november 2002 @ 09:39:
Ik gister alles mijn twee IBM's 60GB 2MB geinstalleerd in een Raid 0. Kan er op dit moment neit al teveel over zeggen nog, wel gebenched met sisoft, kwam rond 38MB/sec maar stripezise is 64KB, ga is ff kijken wat ie doet als ik m'n stripesize op 8 zet. Ze zijn inderdaad lekker stil. Heb ze allebei afzonderlijk gekoeld door 8x8 erlangs te laten blazen, ze blijven ook gewoon goed koel nu. Eerste indruk is iig goed te noemen.
Ik kwam met die schijven op 50.000 punten uit bij SisoftSandra. Met een stripesize van 32KB en een onboard Promise FastTrack133 Lite controller. Heb je ook wat Atto scores?

• da Burp
Nope, heb nog geen atto scores. Ik ga vanavond ff full raid lumberjack bios flashen, want ik kan met mijn MB FastTrak 133 Lite geen andere stripesize instellen dan 64(server/AV) of 8(Desktop). Aangezien ik eerst 16KB stripe wil proberen gaat ik dat ff doen met full raid biosje. Ik zie mensen ook met oudere modellen(120GXP) stukken hoger komen dan wat ik vannacht zag. Nou was vannacht een testje uit pure nieuwsgierigheid, en heb alleen windows partitie getest.
Aangezien systeem toch nog niet af is kan ik windows nog wel ff paar keer opnieuw installen. :P Ga dan ook ff met FAT testen, kijken hoeveel dat scheelt.

• -Moondust-
Fraggel en Da Burp:

Jullie hebben een IBM 180GXP met 2MB cache kunnen veroveren, neem ik aan, toch?
De scores van Fraggel heb ik al gezien, ben echt benieuwd naar jouw scores, Da Burp. Keep us updated!

• da Burp
-Moondust- schreef op 13 november 2002 @ 11:46:
Fraggel en Da Burp:

Jullie hebben een IBM 180GXP met 2MB cache kunnen veroveren, neem ik aan, toch?
De scores van Fraggel heb ik al gezien, ben echt benieuwd naar jouw scores, Da Burp. Keep us updated!
I will, ik verwacht vanavond wat meer te weten ivm met nieuwe array met andere stripe size. Resultaten nu vallen nog enigzins tegen, heb ook enkel en alleen met sisoft getest en nog niks met atto.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
-Moondust- schreef op 12 November 2002 @ 20:35:
Ja, maar ik denk dat het nu niet echt slim is om extra SDRAM erbij te kopen, want die kan ik wegdoen als ik upgrade naar een nieuw moederbord met proc EN DDR RAM. Een nieuwe hdd gaat normaal gesproken wel een paar jaar mee. In ieder geval bedankt voor de tip, ik zal; het ff in mijn achterhoofd houden.
Hoe groot zijn die RARs dan eigenlijk en hoeveel RAM heb je?

• -Moondust-
OlafvdSpek schreef op 13 November 2002 @ 13:43:
[...]
Hoe groot zijn die RARs dan eigenlijk en hoeveel RAM heb je?
700 MB RARs en ik heb momenteel 256 MB SDRAM. I think I get your point... :)

• da Burp
Nou, gister aan de slag gegaan met lumberjacker full raid bios nadat ik nog gebenched had met atto. Ik full raid drivers op flop gezet. Bios geflashed. Nieuwe array gemaakt met stripesize 16KB, windows XP setup starten, prima. F6 drivers geladen, partitietjes maken, formatteren, files kopieren allemaal prima.
Maar na de reboot als de setup verder gaat gaat het mis, setup geeft een vage foutmelding over een component dat geinstalleerd moet zijn om setup voort te kunnen zetten. En dan een uiterst vage melding; untranslatable error: win32lasterrormessage 14001. Kan je nog in log kijken waar je ook niks wijzer uit wordt:(:(, en daarna gaat ie rebooten. Nog oudere drivers geprobeerd van lumberjacker, geen effect, probleem blijft hetzelfde. Ga vanavond nog ff verder prutsen, want ik moet ze gewoon aan de praat krijgen natuurlijk.
Ik wou nog met standaard bios op stripesize 8KB(desktop) proberen, maar dat doet ie dus niet. Ik kan em wel op desktop zetten, maar als ik daarna de array bekijk staat er bij stripesize gewoon 64K :?

Misschien Btje offtopic verhaal, maar het komt er op neer dat een compleet overizcht van benches nog zal volgens. Heb al wel wat benches opgeslagen van 64KB stripe, maar had geen zin om ze te uppen. Wil het gewoon ff allemaal tegelijk doen.

• da Burp
Ziezo, ben met fullraidbios aan de slag geweest. Nog wat probleempjes gehad met windows XP installatie dus ging het allemaal wat langer duren.
Heb de volgende benches:

64K stripe
OS partitie, NTFS standaard clustersize:?
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/f.deboer01/raidbenches/atto_C_64Kstripe.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/f.deboer01/raidbenches/ss_C_64Kstripe.JPG
Praktisch lege partitie ook NTFS standaard clustersize
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/f.deboer01/raidbenches/atto_F_64Kstripe.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/f.deboer01/raidbenches/ss_F_64Kstripe.JPG

16K stripe
LET OP ANDERE SCHALEN BIJ ATTO ALS HIERBOVEN!!!! SCHIJN BEDRIEGT :P
OS partitie, FAT32
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/f.deboer01/raidbenches/atto_F(fat)_16Kstripe.JPG
Praktisch lege partitie ook NTFS standaard clustersize
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/f.deboer01/raidbenches/atto_G_16Kstripe.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/f.deboer01/raidbenches/SS_G_16Kstripe.JPG

Bij een 16Kb stripe is de leessnelheid over het algemeen toch beduidend sneller. Schrijfsnelheid wil bij 64K nog weleens groter zijn dan bij 16K, maar dat verschil is minimaal. Ik wou eigenlijk nog 8KB stripe testen, maar weet neit of ik daar nog wel zin in heb aangezien ik boot vanaf m'n raid :D

Ben wel tevreden met de scores, Cker die van een 16K stripe.

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02-2025
Hopelijk gaat die niet zo snel dood dan andere HD's van IBM. Maxtor en Western Digital Rulezzzzzzzzz!!! Die gaan minder snel dood.

[ Voor 0% gewijzigd door Plofkotje op 16-11-2002 16:06 . Reden: Typo, en iets erbij zetten ]

• fraggel
Mooie scores daBurp!
Welke patches en drives heb je nu gebruikt?
(Ik heb de schijven trouwens teruggestuurd door omstandigheden en krijg nu 2 WD800JB's )

Verwijderd

Plofkotje schreef op 16 November 2002 @ 15:52:
Hopelijk gaat die niet zo snel dood dan andere HD's van IBM, Maxtor en Western Digital Rulezzzzzzzzz!!!
Lees nou eens de 2e post van dit topic... geen geflame..

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02-2025
Verwijderd schreef op 16 november 2002 @ 16:06:
[...]

Lees nou eens de 2e post van dit topic... geen geflame..
Sorry foutje!!
Modbreak
Da's nog geen excuus. Je geeft hiermee alleen maar aan dat je de draad niet leest voor je blaat. Zulk gedrag wordt naast jouw puberaal geflame absoluut niet gewaardeerd op GoT. Hiervoor krijg je een Officiële Waarschuwing. Hou je mailbox in de gaten.

[ Voor 0% gewijzigd door BalusC op 17-11-2002 19:04 ]

• -Moondust-
fraggel schreef op 16 november 2002 @ 16:01:
Mooie scores daBurp!
(Ik heb de schijven trouwens teruggestuurd door omstandigheden en krijg nu 2 WD800JB's )
Welke omstandigheden? Ze zijn toch niet defect ofzo?

• fraggel
Nee, ze werkten prima (anders had ik niet kunnen benchmarken ;)). Maar de verkoper had gezegd dat de schijven 8 MB cache hadden en dat was dus niet zo (had ik zelf ook uitgevonden, maar de verkoper bleef volhouden dat er 8 MB cache op zat). Dit vond ik een beetje slordig en heb ik maar in mijn voordeel gebruikt om 2 WD800JB's te kunnen krijgen zonder bijbetaling :P Het was meer uit principe dat ik ze terugstuurde (kreeg niet wat ik had besteld) dan dat ik er niet tevreden over was :)

• -Moondust-
fraggel schreef op 16 November 2002 @ 20:25:
Nee, ze werkten prima (anders had ik niet kunnen benchmarken ;)). Maar de verkoper had gezegd dat de schijven 8 MB cache hadden en dat was dus niet zo (had ik zelf ook uitgevonden, maar de verkoper bleef volhouden dat er 8 MB cache op zat). Dit vond ik een beetje slordig en heb ik maar in mijn voordeel gebruikt om 2 WD800JB's te kunnen krijgen zonder bijbetaling :P Het was meer uit principe dat ik ze terugstuurde (kreeg niet wat ik had besteld) dan dat ik er niet tevreden over was :)
And right you are!

• da Burp
fraggel schreef op 16 November 2002 @ 16:01:
Mooie scores daBurp!
Ben er zelf ok heel tevreden mee :D
Probleem had achteraf helemaal geen fuck te maken met fullraid bios :?
Windows XP CD was dus rot. Hier kwam ik 8er nadat het ook op de originele configuratie met lite bios niet meer werkte met. Andere CD geleend bij een maat, plop installeren maar :(:(
Tsja, en ik amar denken dat het dus door fullraid komt omdat het niet meer werkte nadat ik die gebruikte. Geintje heeft me dus anderhalve avond gekost. Maar het draait nu prima gelukkig.
Dat die schijven geen 8MB hebben zoals je verderop aangeeft klopt, die gaan er wel komen, maar dan ook alleen meer de grotere versies, 60 en 80 GB sowiezo niet volgens mij.

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Hoe kan ik zien of ze de 8mb versie verkopen??

Zag bij cirston dat ze de 60 GB versie al hebben. Is dit de 8mb versie??

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

• -Moondust-
ken schreef op 17 november 2002 @ 23:43:
Hoe kan ik zien of ze de 8mb versie verkopen??

Zag bij cirston dat ze de 60 GB versie al hebben. Is dit de 8mb versie??
8MB versie is nog niet verkrijgbaar. Die ene die in de PW staat is nog niet leverbaar.

• -Moondust-
Ik begrijp niet waarom de 8MB versies van de 180GXP hdd's enkele weken na de release nog steeds niet te krijgen zijn.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
die zijn wel te krijgen, de 180 GB is al te koop met 8 MB cache bij verschillende winkels, oa www.Informatique.nl dussss...

• -Moondust-
Lennieboy83 schreef op 22 November 2002 @ 17:55:
die zijn wel te krijgen, de 180 GB is al te koop met 8 MB cache bij verschillende winkels, oa www.Informatique.nl dussss...
Maar waarom zijn er dan nog geen reviews te vinden met benchmarks enzo?

• Redhunter
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik weet niet he, maar de meeste willen een 60 of 80GB 180GXP, met 8MB.
Deze bestaat niet, de 8MB word alleen geleverd op de 120GB en groter. Ik hoor het graag als er wel een 8MB versie van de 60GB uitkomt.

• -Moondust-
Je zou toch verwachten dat ze dan de 180GB met 8MB benchen op b.v. www.storagereview.com?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
De benchmark resultaten staan in de database, maar de review is nog niet af (op SR).

• -Moondust-
Dan zal de review wel niet lang meer op zich laten wachten.
De resultaten kan ik niet echt dramatisch beter dan de JB-serie van Western Digital noemen, amar goed...ik heb het even oppervlakkig doorgekeken.

• Frenkie567
  • Laatst online: 19-01-2022
De review van de de 180GXP met 8 MB is nu online bij storagereview!

http://www.storagereview....1127IC35L180AVV207_1.html

[ Voor 13% gewijzigd door Frenkie567 op 28-11-2002 10:05 ]

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09-2025
Ik ben nu enorm aan het twijfelen wat te doen. Ik zit hier nu met een 120GXP 120 GB die tikt ,uitvalt,... Als ik hem nu RMA, zou ik dan een 180GXP krijgen? Of krijg ik gewoon weer een 120 GXP terug? Ik denk dat het mijn eerste en laatste ibm schijf was.... :|
Het ligt nu aan IBM om hun reputatie weer op te krikken

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Wou je hem daarom maar niet RMAen?

• Dupje
  • Laatst online: 10-09-2025
OlafvdSpek schreef op 02 February 2003 @ 17:36:
Wou je hem daarom maar niet RMAen?
heb hem nu toch maar geRMAed (hoe spel je dat nu weer :P)

Ik ging hem eerst terugbrengen naar de winkel waar ik hem gekocht heb, maar heb daar slechte ervaringen.
zie: http://www.tweakers.net/shopsurvey/3516
dat van die online shops klopt intussen ook al niet meer :|

en hier een pic van de hd: http://users.pandora.be/computers/got/hd.jpg

Verwijderd

***KICK***

Ik zit eraan te denken om 2 IBM 180GXP 120gb schijven te kopen met 8mb cache en die in raid1 te gaan draaien.
Mijn oog was als eerste gevallen op een maxtor met 2mb cache, maar qua prijs maakt het niet zo heel veel uit. Ik zou graag willen weten hoe het met de betrouwbaarheid van deze schijf zit. Is het gewoon goed, want ik heb namelijk nogal slechte ervaringen met oudere ibm schijven en ik ben nu toch wat twijfelachtig of ik toch maar weer voor een ibm schijf zou moeten gaan.
Ik zou graag jullie ervaringen willen horen met hoe lang ze het bij jullie al doen of hoe snel die van jullie al stuk waren.

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
ik heb nu in mn server een 180GXP draaien en een 120GXP 24/7 SMART geeft nog geen fouten.
De 180GXP werkt perfect, de 120GXP laat soms "scheten" maar dat moet zo ( is de manier waarop hij het probleem wat de 60GXP had ontwijkt, hij zet de koppen ff in de ruststand)

Ik heb in een halfjaar tijd 4 pc's gebouwd die een 180GXP hebben waarvan een een server is die raid 1 draaid (24/7), alle 4 HD's zijn nog in perfecte staat.

geen slecht reputatie bij mij tot nu toe

[ Voor 5% gewijzigd door ExcaliburDexter op 25-05-2003 12:59 ]

Verwijderd

Hmm dat klinkt wel erg goed :) Misschien nog meer mensen met ervaring met deze schijf?
En zit er nou trouwens 1 of 3 jaar garantie op die schijf, ik kan het nergens vinden :(

• psychodweep
  • Laatst online: 08-06-2023
3 jaar garantie op die schijven !!
http://www.hgst.com/hdd/support/nl/warranty/dutch.htm

Je kan de 8 mb herkennen door het getal 1 op het einde ipv 0.
Dus bijv:
IC35L120AVV207-0 --> 2 mb cache
IC35L120AVV207-1 --> 8 mb cache
Ze zijn stil, betrouwbaar en de 8 mb versies zijn goedkoper dan andere merken.

• Weezer-DC
  • Laatst online: 23:35
psychodweep schreef op 25 May 2003 @ 14:52:
3 jaar garantie op die schijven !!
http://www.hgst.com/hdd/support/nl/warranty/dutch.htm

Je kan de 8 mb herkennen door het getal 1 op het einde ipv 0.
Dus bijv:
IC35L120AVV207-0 --> 2 mb cache
IC35L120AVV207-1 --> 8 mb cache
Ze zijn stil, betrouwbaar en de 8 mb versies zijn goedkoper dan andere merken.
Dat van die 8 mb herkenning is handig, thanks daarvoor.
Ik heb nu 1x 80 GB GXP120, die wil ik in me desktop zetten,
daar zit nu en maxtor 40 gb in (herrie model).
In de server wil ik dan 2x 120 gb GXP120 zetten in raid 1,
of 3x 120 GB GXP120 in raid 5, daar twijfel ik nog een beetje over.

Ik wil graag van mensen horen of ie echt bevalt,
en of ze nog rare dingen hebben meegemaakt met deze serie.
Mijn GXP120 doet het hier echt perfect, 24/7 staat ie aan, nooit probs mee !

Verwijderd

Er is één nadeel; ik hoor hem niet. (180 gxp/8mb)
Serieus, dat beetje feedback mis je soms best.
Iemand die nog een goed proggie voor OSX weet als bijvoorbeeld vroeger Disk Light was?

• Weezer-DC
Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 15:38:
Er is één nadeel; ik hoor hem niet. (180 gxp/8mb)
Serieus, dat beetje feedback mis je soms best.
Iemand die nog een goed proggie voor OSX weet als bijvoorbeeld vroeger Disk Light was?
Hehe, voor jouw een nadeel, voor mij een must.
De GXP120 serie is trouwens al echt heel stil,
zeker na aanpassingen met IBM Feuture Tool

Verwijderd

Nah zoals ik het nu hoor ziet het er allemaal goed uit, ik denk dat ik de gok ga nemen en gewoon maar weer ibm nemen :X I keep my fingers crossed :P

Verwijderd

Weezer-DC schreef op 25 May 2003 @ 16:06:
[...]

Hehe, voor jouw een nadeel, voor mij een must.
De GXP120 serie is trouwens al echt heel stil,
zeker na aanpassingen met IBM Feuture Tool
Uhh ik heb een tijdje 2 IBM schijven in me pc gehad. Een 80Gb 120GXP en een 120Gb 180GXP. Toen heb ik ff een fanloze voeding gepakt en eerst die 120GXP eraan gehangen, nou is niet echt stille schijf maar super herrie is het nou ook weer niet, toen heb ik de 180GXP eraan gehangen en dat scheelt superrrr veel!. Veel meer als ik ged8 had, komt natuurlijk ook door die liquid bearing. Maar iig als je dus stille IBMs wil moet zkr weten de 180gxp nemen! believe me :)

• Weezer-DC
Verwijderd schreef op 26 May 2003 @ 14:05:
[...]

Uhh ik heb een tijdje 2 IBM schijven in me pc gehad. Een 80Gb 120GXP en een 120Gb 180GXP. Toen heb ik ff een fanloze voeding gepakt en eerst die 120GXP eraan gehangen, nou is niet echt stille schijf maar super herrie is het nou ook weer niet, toen heb ik de 180GXP eraan gehangen en dat scheelt superrrr veel!. Veel meer als ik ged8 had, komt natuurlijk ook door die liquid bearing. Maar iig als je dus stille IBMs wil moet zkr weten de 180gxp nemen! believe me :)
Moet je ook wel lezen wat ik zei, na aanpassingen met die tool van IBM,
zonder is die ook al stil, vind ik dan ;)
En volgens mij heeft de 120GXP ook liquid bearing, kan me vergissen natuurlijk
Pagina: 1