[JAVA] Struts/JSP: matrix van gegevens

Pagina: 1
Acties:

• Banaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 09:37
Ik heb een probleem. In de applicatie die ik aan het bouwen ben, moet het mogelijk zijn om een matrix met gegevens in te vullen en deze op te slaan in een database. Voorbeeld:
code:
1
2
3
4
[Maand]   [waarde1]    [waarde2]
Januari     10           20
Februari    20           30
etc. etc.

(in werkelijkheid zijn het 12 maanden met elke 4 waarden)

Ieder record in de databasetabel bestaat dus uit de maand en twaalf waarden.
In de oude situatie (zonder Struts) werden deze matrix naar een 2e JSP-pagina doorgestuurd en daar werd (d.m.v. een lusje) elke rij in een generieke javabean (d.m.v. de set-methods) gestopt.

Bij Struts werkt het niet zo. Daar heb je voor elk formulier op een JSP-pagina een formBean met get- en set-methods voor elk veld van het formulier. Nu kan ik wel in totaal 60 get- en set-methods (12 maanden, 48 waarden) maken, maar dit kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

Heeft iemand enig idee hoe ik het voor elkaar kan krijgen om maar 5 get- en set-methods te gebruiken (maand, 4 waarden)?

Mocht dit nog onduidelijk zijn, vraag maar raak, ik kan eventueel ook oude code laten zien..

Alvast bedankt!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Zou je niet als argument van de getters/setters de maand kunnen meegeven?

dus
int getWaarde1(int maand){...}

• Banaan
Nee, want ik roep zelf helemaal nergens de get- en set-methods aan. Dat doet Struts allemaal voor mij. Het enige wat ik feitelijk doe is de 'formBean' kopieren naar een andere JavaBean, welke de gegevens in de database gaat zetten (dit d.m.v. de methode copyProperties(bean1, bean2) van de BeanUtils).

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik ben verder totaal niet thuis in JSP maar volgens mij kan dit wel beter worden ontworpen. Is het niet mogelijk dat je een class maakt die alle data van 1maand in zich draagt? En dan maak je gewoon weer een list van 12 instanties van die class.

• Banaan
Dat is dus precies wat ik eigenlijk wil, ik weet alleen niet hoe ik dit op een nette manier in Struts kan doen. Dit aangezien de 'formBean' automatisch wordt gevuld. Dus als de 'formBean' alleen maar get- en set-methods heeft voor 1 maand, dan verdwijnen dus de andere elf maanden.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je dit handmatig moet gaan doen, door zelf uit de request de data te plukken en deze stuk voor stuk met set-methods in je bean moet plaatsen. Dus hoe moet het dan wel is eigenlijk mijn vraag..

• Banaan
*subtiel schopje*

Heb al flink verder lopen zoeken, maar heb helaas nog geen oplossing. Iemand hier wel?

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Misschien kan je een poging wagen op javahova Daar zitten wel een aantal jsp`ers.
Pagina: 1