[WIN2K Server] hoge cpu usage, waarom?

Pagina: 1
Acties:

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 20:48
Ik heb hier een Win2K server, draait mailsweeper, en heeft een constante cpu usage van 80+ %. Het enige wat ik in de taskmanager zie is dat de System Idle Process hoog is, maar dat is volgens mij heel normaal.

Iemand enige idee hoe ik er achter kan komen wel process/welke service hier de oorzaak van is? Indexing service staat uit, die had ik zelf al bedacht, maar is het helaas niet.

Belangrijk gegeven: het is me opgevallen nu SP3 eroverheen is gegaan. Ik denk dat het daarvoor niet het geval was, maar zeker weten doe ik dat niet. Het draait op een Dell PowerEdge 1400.

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

als de cpu-idle op 100 procent staat, dan heb je dus een cpu-ussage van 0%, in task manager kun je zien wat zoveel % op-eet.
Zit je fysiek achter de machine? of log je remote in?

• paella
Zowel als ik fysiek achter die machine zit en als ik via een TS connectie inlog heb ik het probleem. Ook als ik TS uitzet als ik achter de machine zelf zit is er geen verandering.

Dat is dus ook het rare waarom ik hier kom, in taskmanager staat verder niets dat zoveel % opvreet. Bij de perfomance tab zie ik echter wel de CPU Usage History constant 80%+. Als ik in het menu View de "Show kernel times" aanzet, dan is die rode grafiek even groot als de groene, dus het moet een kernel process zijn die de oorzaak is...

alleen welke???

Overigens lijkt de de hoofdtaak van de machine (Mailsweeper, inclusief anti4us) er niet onder te lijden. Alleen de slijtage van de CPU baart me zorgen.

Verwijderd

Dit is dus de reden dat sp3 er bij mij niet meer opzit. hoog cpu gebruik en random crashes.

• paella
Hoe kom ik erachter welk kernel process de oorzaak is?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 17:30

FastBunny

Give it the Works !

paella schreef op 02 oktober 2002 @ 09:40:
Zowel als ik fysiek achter die machine zit en als ik via een TS connectie inlog heb ik het probleem. Ook als ik TS uitzet als ik achter de machine zelf zit is er geen verandering.

Dat is dus ook het rare waarom ik hier kom, in taskmanager staat verder niets dat zoveel % opvreet. Bij de perfomance tab zie ik echter wel de CPU Usage History constant 80%+. Als ik in het menu View de "Show kernel times" aanzet, dan is die rode grafiek even groot als de groene, dus het moet een kernel process zijn die de oorzaak is...

alleen welke???

Overigens lijkt de de hoofdtaak van de machine (Mailsweeper, inclusief anti4us) er niet onder te lijden. Alleen de slijtage van de CPU baart me zorgen.
:X

Maakt voor je cpu echt niet uit hoor, hij slijt er echt niet harder om :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• paella
You know what I mean... ;)

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:42

TwoR

Gekleurde stippen

Maakt voor je CPU niet uit maar bij mij werkt SP3 echt perfect heb nog nergens last van gehad.

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 13:29
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 09:42:
Dit is dus de reden dat sp3 er bij mij niet meer opzit. hoog cpu gebruik en random crashes.
Browse jij liever iets vlotter met sp2 over het internet en dus zonder sp3?
Dat lijkt met niet verstandig.

Gebruik eens pslist (sysinternals) dan zie je ook de kerneltime,maar het lijkt me handiger als je gebruik maakt van de "system monitor" (adminstrative tools->performance), daar kun je vrij gedatialeerd alle processen volgen, makkelijk is natuurlijk de taskmanager(proces), maar daar ishetniet echt duidelijk begrijp ik.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Ja okay.
Maar log eens in als Administrator, en kijk dan eens welke het meeste cpu tijd opvraagd. Druk dan op CTRL+ALT+DEL tabbladje Processen en klik dan op CPU, dan staat degene die t meeste cpu tijd wil bovenaan. Is dat idle dan is er niets aan de hand. Eventueel aanvinken onderaan dat je alle processen wilt zien :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

TwoR schreef op 02 oktober 2002 @ 09:54:
Maakt voor je CPU niet uit maar bij mij werkt SP3 echt perfect heb nog nergens last van gehad.
Same here. Alleen draait mijn W2k SBS server met SP3 op een Athlon 1GHz altijd met 100% CPU usage }:O

• paella
Er is dus geen process die veel CPU opslokt in de task manager, alleen System Idle Process. In de grafiek staat echter de CPU Usage constant 80%+.

Aan de antwoorden te zien leest men niet precies was ik schrijf. :)

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

paella schreef op 02 oktober 2002 @ 10:49:
Er is dus geen process die veel CPU opslokt in de task manager, alleen System Idle Process. In de grafiek staat echter de CPU Usage constant 80%+.

Aan de antwoorden te zien leest men niet precies was ik schrijf. :)
Is het niet iets hardwarematigs dat veel cpu tijd verbruikt? Repareren van een RAID set ofzo :?

• paella
FastBunny schreef op 02 oktober 2002 @ 11:18:
[...]

Is het niet iets hardwarematigs dat veel cpu tijd verbruikt? Repareren van een RAID set ofzo :?
Goede suggestie, maar helaas nee, die hebben we er niet op.

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:49
't zal niet in het verschil tussen SP2 en SP3 zitten, ik heb 't probleem hier ook... daarom heb ik SP3 geinstalleerd, probeer eens iets in wordpad te open (bij voorkeur een filetje van 190Kb+) met 2 dos-boxen en voor een ping uit naar een ip-adres dat niet bestaat/op dat moment niet gebruikt wordt. Hangen dat ie doet :(

I'm not weird, I'm a limited edition

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 00:10

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Gooi anders even een printout van de draaiende processen, wie weet zit er iets tussen dat bij iemand een belletje doet rinkelen.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Pagina: 1