Toon posts:

[3D] 3dmax graveren...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan al met shapemerge wat vormen in een opject slaan.. maar nu wil ik een lijn in een voorwerp druken.. hoe doe ik dit eht beste?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mesh editten, goeie soft selection inprogrammeren en indrukken die hap; of met bijvoorbeeld een boolean (blegh-oplossing, boolean, maar ja)

[edit]
is het geen idee eens een beetje 3dsmax-tutorials te doen, of een 3dsmax-boek te kopen, gezien het aantal [3d] 3dsmax -topics dat je opent...

Verwijderd

Topicstarter
|HunterPro| schreef op 02 oktober 2002 @ 09:09:
mesh editten, goeie soft selection inprogrammeren en indrukken die hap; of met bijvoorbeeld een boolean (blegh-oplossing, boolean, maar ja)

[edit]
is het geen idee eens een beetje 3dsmax-tutorials te doen, of een 3dsmax-boek te kopen, gezien het aantal [3d] 3dsmax -topics dat je opent...
kep al een boek en heb al een berg tuts gedaan maar er is geen tutourial hoe je een mooie lijntje bijv: spline ervens indrukt..

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Vergeet niet dat een lijn in 3ds geen volume heeft. Wil je iets ergens indrukken zul je dus volume aan de lijn moeten koppelen. Je kunt ook nog met de material editor gaan werken.

• Virtox
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 10:24
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 09:14:
[...]kep al een boek en heb al een berg tuts gedaan maar er is geen tutourial hoe je een mooie lijntje bijv: spline ervens indrukt..
Heu de max help file staat vol met dit soort informatie, lees die eerst eens helemaal door. Zit ook een hele handige index en search in.

Anything goes !!

Verwijderd

Topicstarter
MoodSwing schreef op 02 oktober 2002 @ 10:42:
[...]

Heu de max help file staat vol met dit soort informatie, lees die eerst eens helemaal door. Zit ook een hele handige index en search in.
de hele help doorlezen?? :/

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:16
wat je ook es kan doen Appel, is andersom denken/doen voor een tijdje

nu zie jij iets, wil je 't namaken en ga je vragen hoe 't moet.

lees es een stukje help en ga dan es kijken wat je ermee kan maken. in max zitten een paar mooie standaard tutorials, doe die eens.

zelfs zomaar een random stukje in de help lezen is goed, doe ik ook nog weleens, leer je altijd wat van.

Verwijderd

Topicstarter
LiToKi schreef op 02 oktober 2002 @ 11:57:
wat je ook es kan doen Appel, is andersom denken/doen voor een tijdje

nu zie jij iets, wil je 't namaken en ga je vragen hoe 't moet.

lees es een stukje help en ga dan es kijken wat je ermee kan maken. in max zitten een paar mooie standaard tutorials, doe die eens.

zelfs zomaar een random stukje in de help lezen is goed, doe ik ook nog weleens, leer je altijd wat van.
hmmz.. daar heb je gelijk in.. ik less wellis wat idd.. en dan ga ik er ff mee klooien en dan denk ik altijd.. "ooow als ik dat nou eerder wist" :)

• Virtox
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 10:57:
[...] de hele help doorlezen?? :/
Ja dat zou een mooi begin zijn :)
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 12:05:
hmmz.. daar heb je gelijk in.. ik less wellis wat idd.. en dan ga ik er ff mee klooien en dan denk ik altijd.. "ooow als ik dat nou eerder wist"
Inderdaad, de help bevat echt bijzonder veel nuttige kennis.
En ik vind hem persoonlijk zeer duidelijk. Ik heb hier stapels boeken, maar de help is eigenlijk het enige wat ik gebruik als ik iets niet weet in max.
Zoals bv IK, dat heb ik ooit uit de help geleerd.

Ik heb max leren kennen door gewoon dingen te proberen en voor de precieze werking het onderdeel op te zoeken in de help. Zie het zo, alles wat in het programma zit, zit ook in de help....

En ik weet niet hoe lang je met max werkt, maar je hebt toch wel enkele jaren nodig voordat je "alles" kan. Ik ben al 6 jaar met het progsel bezig en zie mijzelf eigenlijk nog altijd als beginner, en leer nog dagelijks...

[ Voor 0% gewijzigd door Virtox op 02-10-2002 12:51 . Reden: layout ]

Anything goes !!

Verwijderd

kan je geen material maken met een afbeelding met daarop de te graveren tekst in het wit, en de rest zwart. Vervolgens dit als een bumpmap zetten over je normale texture, en voila, het is gegraveerd in de render.....!

• _Richard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

_Richard

want?

Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 13:11:
kan je geen material maken met een afbeelding met daarop de te graveren tekst in het wit, en de rest zwart. Vervolgens dit als een bumpmap zetten over je normale texture, en voila, het is gegraveerd in de render.....!
dan kan je beter displacement gebruiken, krijg je tenminste een echt 3d effect ipv gefaked..

He who drop shit in toilet, have shitty time

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 10:25
ik dacht inderdaad ook aan displacement. Maak gewoon in een tekenprogramma een zwart-witte tekst of figuur die je wil graveren, en kies in de Modifier Stack displacement en open je bitmap. Beetje rommelen met de settings uiteraard.

[lompe modus]
Zet wel het aantal segmenten vanje object dat je wilt graveren op hoog, anders lukt het nauwelijks of met laag detail.
[/lompe modus]

Als het erg gecompliceerd wordt kan dit wel veel rekenkracht kosten. Kies dan voor bump.

Ben zelf trouwens ook super-beginner, maar ik heb eerst 3d Studio Max 4 Bible gekocht en voor het grootste gedeelte gelezen. Toen heb ik nog wat tuts gedaan. Zo leer je het toch wel denk ik.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Virtox
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 09:06:
Ik kan al met shapemerge wat vormen in een opject slaan.. maar nu wil ik een lijn in een voorwerp druken.. hoe doe ik dit eht beste?
Wat ik trouwens niet snap is wat je eigenlijk wil, want als je al shape merge hebt gedaan, kan je toch gewoon de poly's van de shape extruden ?

Dit bv :

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/s.vanderlinden/zut/appel.jpg

Anything goes !!

• Kris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:54
Kan misschien ook Booleans gebruiken !

• Virtox
Kris schreef op 02 oktober 2002 @ 19:08:
Kan misschien ook Booleans gebruiken !
lezen :?
|HunterPro| schreef op 02 oktober 2002 @ 09:09:
of met bijvoorbeeld een boolean (blegh-oplossing, boolean, maar ja)
Waarom met een lelijke boolean als het al in max ingebouwd is om het met shapemerge/extrude te doen ?

Anything goes !!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 17:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

als je een spline ergens in wilt drukken met boolean, dan zul je em dikte moeten geven, door em te extruden, dan zorg je dat ie diepte krijgt en een echt object wordt

Verwijderd

Topicstarter
MoodSwing schreef op 02 oktober 2002 @ 18:49:
[...]
Wat ik trouwens niet snap is wat je eigenlijk wil, want als je al shape merge hebt gedaan, kan je toch gewoon de poly's van de shape extruden ?

Dit bv :

[afbeelding]
ja maar dat bugged ofsow.. ik krijg een berg onodige verticles.. en als ik 120 rondes ergens in zet gaat het zooooo traag

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
120 rondes en jij vindt het vreemd dat dat traag gaat? Weet je wel hoe complex een mesh wordt als daar 120 mooie circels in gemaakt moeten worden?

Het helpt misschien al als je de interpolation van die shapes eens een stukkie omlaag zet.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Topicstarter
Oogst schreef op 02 oktober 2002 @ 20:37:
120 rondes en jij vindt het vreemd dat dat traag gaat? Weet je wel hoe complex een mesh wordt als daar 120 mooie circels in gemaakt moeten worden?

Het helpt misschien al als je de interpolation van die shapes eens een stukkie omlaag zet.
erm.. ik zal zo ff me stargate posten.. die heeft wel meet dan 450 shapes nu erin gebakken :P

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:16
je kan ook een text-spline attachen aan een vierkante spline en dan extruden... beetje kloten met bevels en je hebt hetzelfde effect :)
Pagina: 1