[linux netwerk] apparte klantenvraag.

Pagina: 1
Acties:

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Een klant van ons wilde gisteren een Hermes kopen om als thuisservertje te gaan gebruiken en daar dus een linux distro op gaan zetten. Opzich is dat natuurlijk geen probleem, maar toen kwam de vraag:
Meneer heeft een laptop en wil deze via de seriele poort dmv een nulmodem kabel verbinden met de hermes, waarna hij op die manier de linux server wil gaan instaleren en configureren dit dus op een lege hdd (ongepartitioneerd) maw zocht hij een distro die out of box boot met seriele netwerk ondersteuning.
Hij weigerd een keybord, muis en monitor aan te schaffen/ lenen want hij wil dat op die manier voor elkaar krijgen.
Nu is mijn vraag is dat mogelijk een distro te maken, pakken die standaard tijdens (instalatie)boot voldoende heeft aan een laptop verbinding via de seriëlepoort en dus geen keybord, muis of monitor nodig heeft voor de instalatie?

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Meneer heeft een laptop en wil deze via de seriele poort dmv een nulmodem kabel verbinden met de hermes, waarna hij op die manier de linux server wil gaan instaleren en configureren dit dus op een lege hdd (ongepartitioneerd) maw zocht hij een distro die out of box boot met seriele netwerk ondersteuning.
Kan die computer wel opstarten zonder keyboard? Niet ieder BIOS kan dat en degene die het wel kunnen moet je dat meestal eerst vertellen. Dat is nogal lastig als je geen keyboard hebt om op de juiste knopjes te duwen en geen monitor om te zien op welke knopjes je moet duwen...

Als hij dat wil kan hij beter een 'echte' server kopen die standaard een seriele console ondersteund (zodat je dus ook je BIOS etc op de seriele console te zien krijgt). Maar volgens mij wordt het dan weer lastig om via dezelfde verbinding een netwerkje te draaien.
Hij weigerd een keybord, muis en monitor aan te schaffen/ lenen want hij wil dat op die manier voor elkaar krijgen.
Just curious, maar als die klant zo eigenwijs is dan had ik het hem lekker zelf uit laten zoeken :)

Als het al kan zal je er behoorlijk wat tijd in moeten steken om zoiets te maken en dan is het waarschijnlijk een stuk economischer om gewoon een (oude) monitor en keyboard te kopen.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
jeroene schreef op 02 oktober 2002 @ 08:26:
Just curious, maar als die klant zo eigenwijs is dan had ik het hem lekker zelf uit laten zoeken :)
Dat is niet de instelling die wij hebben in onze winkel we proberen iedere klant/vrager zo goed mogelijk te helpen. De ervaring heeft ons nl geleerd dat een goed geholpen klant (ook al heeft die in eerste instantie niets gekocht) meestal terugkomt om wel zaken aan te schaffen en zelfs voor mond tot mond reclame zorgt.
Hoewel dat soms ook zeer frustrerend kan zijn bijvoorbeeld als je een klant krijgt die een speciafiek onderdeel wil hebben wat niet in het winkelassortiment zit en ziet dat je meerdere leveranciers belt om het onderdeel te leveren en steevast 'niet leverbaar/bestelbaar' als antwoord krijgt en dan toch tegen je uitvalt alsof je geen moeite voor de klant wil doen |:(
Soms zal ik dus wel van instelling willenveranderen en kortaf willen zijn, maar dat kan (soms) jammer genoeg niet.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Je kunt best een normale distro nemen met een eigen voorgecompileerde kernel lijkt me zo :)

Wat jij zoekt is vooral een kernel gerelateerd probleem, dus wellicht kun je een debian bootdisk oid om zien te klussen. Wat voor OS zit er op die laptop? Die moet waarschijnlijk wel linux draaien, want zo meteen van het booten af een samba server benaderen kon wel eens teveel gevraagd zijn....

ieeeepppppp :P

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
VROEM! schreef op 02 oktober 2002 @ 08:42:
Je kunt best een normale distro nemen met een eigen voorgecompileerde kernel lijkt me zo :)

Wat jij zoekt is vooral een kernel gerelateerd probleem, dus wellicht kun je een debian bootdisk oid om zien te klussen. Wat voor OS zit er op die laptop? Die moet waarschijnlijk wel linux draaien, want zo meteen van het booten af een samba server benaderen kon wel eens teveel gevraagd zijn....
Hdd is helemaal leeg en ongepartitioneerd ivm het feit dat wij standaard geen service verlenen voor *nix instalaties (hoewel we die regel ook wel eens breken) Er moet op die laptop dus nog een OS komen te staan welkemeneer dan dmv die seriele poort nulmodem aansluiting wil gaan instaleren en gaan configureren.
dat had ik toch ook al in de eerste posting uitgelegt :?

Verwijderd

ik zie IMHO niet hoe dan kan eigenlijk.

hoe kun je via een netwerk vanaf een laptop iets installeren op een machine die niet eens netwerk heeft, want er staat niks op.

of ben ik nu lijp

kun je niet vragen 'of jullie het er alvast op moeten zetten als extra service' >:)
en dan gewoon keyboard en beeldscherm pakken.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Ja je had het goed uitgelegd. Die hermes moet zijn OS van de laptop zien te trekken. Dus denk ik dat die laptop op zijn minst al *nix moet draaien om uberhaupt die linux distro door te kunnen sturen.

Maar dan moet die hermes nog wel een bootflop oid hebben waar hij van opstart, of ben ik nu gek? Die bootflop moet je dan die zelfgekluste kernel op zetten.

ieeeepppppp :P

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
De laptop is voorzien van windowsXP pro edition.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat is niet de instelling die wij hebben in onze winkel we proberen iedere klant/vrager zo goed mogelijk te helpen.
Tuurlijk en dat is alleen maar goed (was iedere winkel maar zo). Maar het beste antwoord heb je hem al gegeven: leen een monitor en keyboard en haal die na het installeren weer weg. Monitor moet geen probleem zijn, keyboard misschien wel.

Ik heb zelf thuis ook een paar PC'tjes staan die op die manier draaien. Omdat ik ze toch had liggen zitten er gewoon keyboard aan. Alleen als ik een monitor nodig heb dan moet ik eveneen kabeltje in de PC steken. Ik gebruik het zeer zelden omdat het meestal makkelijker is om gewoon even ssh op te starten. Maar af en toe dan is het toch nodig en dan is het bijzonder handig dat ik gewoon 'lokaal' op de PC kan werken.
De ervaring heeft ons nl geleerd dat een goed geholpen klant (ook al heeft die in eerste instantie niets gekocht) meestal terugkomt om wel zaken aan te schaffen en zelfs voor mond tot mond reclame zorgt.
Maar als een klant zo eigenwijs is dat hij geen advies wil aannemen dan heb je er verder ook niets aan ;)

Waarschijnlijk is de meest makkelijke manier om het toch voor elkaar te krijgen (mits ondersteund door het BIOS om zonder keyboard op te starten en van CD-ROM te booten) om een soort 'self-installing' CD-ROM te maken. Die dus *niets* vraagt en gewoon installeert wat je van te voren hebt ingesteld. Ik neem aan dat hij geen X, OpenOffice enzo wil draaien, maar alleen Samba en ssh enzo (anders past het niet op je CD).

Eventueel kan je met GHOST of dergelijke utilities wat in elkaar zetten. Dan moet je alleen wel een andere PC hebben waar je de image vanaf kan halen, natuurlijk.

Dat is ook wel niet precies wat de klant vraagt, maar het eindresultaat is wel hetzelfde: een geinstalleerde box zonder monitor te gebruiken.

Verwijderd

knoppix meschien?
of heb je daar ook weer keyboard voor nodig?

Verwijderd

houd die man van SM ofzo ? :+

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

Je moet er mistens 1 keer een keyboard + mon aan hangen om in de bios
de halt on error uit te zetten ..... anders komt hij niet door de bios zonder
keyboard.

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

Verwijderd

Even een zijsprongetje: pc's die niet zonder keyboard booten, en waar je dat niet in de BIOS kunt aangeven, kun je voor de gek houden door een 30 ohm (of 50 of zo) weerstandje tussen 2 van de pinnetjes van de ps2 poort te doen;
weet ff niet welke (googlelen maar), maar je kunt het ook zien als je een oud kapot ps2 keyboard openmaakt, en de printsporen volgt vanaf de kabel, dan zie je daar ook ergens een weerstandje..

Afgezien daarvan hoop ik dat die klant een hoop geld bij jullie komt uitgeven in de toekomst, en dat hij al z'n familie en vrienden doorstuurt, en dat die geen gare ideeen hebben... ;)

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Volgens mij kun je wel een bootflop maken die boot over dhcp en nfs. Of hij ipv nfs ook samba kan gebruiken vraag ik me af. Dan zal je dus een dhcp en nfs (of samba) server op de laptop moeten draaien.
Probleem is dus het toetsenbord, zoals al genoemd.
Nog een probleem is dat een installer van een distro vaak gebaseerd is op een bepaalde kernel, een bepaalde versie, waar bepaalde dingen ingecompileerd zitten, en andere dingen als module beschikbaar zijn. Het zal niet altijd even eenvoudig zijn om dat te maken.
Ik denk zelf dat als hij dat voor elkaar kan krijgen, dat hij dat niet aan jullie hoeft te vragen, wel dan?

https://timelord.nl

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:25
Ikzelf gebruik voor mn serial console "kermit" (draait onder DOS) op de client-computer (dit geval dus die laptop)
En op de hostcomputer moet je seriele poort aanstaan (duh ;) ) en de volgende regel moet in /etc/inittab staan:

T1:23:respawn:/sbin/getty -L ttyS1 115200 vt100

of voor de eerste seriele poort:

T1:23:respawn:/sbin/getty -L ttyS0 115200 vt100

Ik heb alleen geen idee welke linux distro's dit out of the box ondersteunen. Maar als je dr wel een vind, dan zal het denk ik geen probleem zijn om via alleen die seriele poort alles te installeren. Linux behandelt het als een normale console.

edit:

Als jullie nou gewoon een basisinstallatie doen van een distro naar keuze met seriele-console ondersteuning? Tegen een extra vergoeding natuurlijk ;)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Ik denk eigenlijk dat de meeste GNU/Linux distributies wel serial support hebben aanstaan in de kernel. Het enige probleem is dat zeggen dat de bootfloppys ook die seriele console moeten gebruiken.

Dan kan je gewoon booten van floppy op de hermes, en dan zie je de output op de andere pc, in bijvoorbeeld kermit of minicom verschijnen.

Je kan alleen niet via de seriele kabel de debs of rpms erop zetten, maar dat kan dat wel weer via het ethernet...

• Kippenijzer
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Op zich moet het allemaal best kunnen door idd gewoon een seriele terminal te activeren op een "degelijke" bootflop, waarna meneer idd met een terminal progje die bak moet kunnen installeren, vraag is alleen hoe hij de distro-data naar die bak wil krijgen, het lijkt me iig niet dat dit via dezelfde null-modem kabel kan, omdat die al voor de terminal in gebruik is... Zit er gewoon een netwerk of cd-rom in die hermes is dat geen probleem, dan kan hij hem vanaf cd of ftp halen (ftp? Jah, want samba zal je niet lukken op een bootflop, dus dan gaat meneertje eigenwijs maar een ftp client op zijn lapje zetten...)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 08:49:
ik zie IMHO niet hoe dan kan eigenlijk.
hoe kun je via een netwerk vanaf een laptop iets installeren op een machine die niet eens netwerk heeft, want er staat niks op.
of ben ik nu lijp
Eh.. jij bent lijp :+

Het enige wat die klant hoeft te doen, is een bootdisk zelf aanmaken, hetgeen voor debian hier staat uitgelegd.

Het enige wat je niet zult zien, zijn de bootmessages, en wat lilo doet afaik. Daarna krijg je alles netjes op je seriele kabeltje naar jezelf toegestuurd.

M.a.w. : Het is wel mogelijk, maar * moto-moi zou er zelf gewoon ff een monitor en tb aanhangen, da's een stuk simpeler, ik heb ook gewoon een server staan zonder tb en monitor, dus ik weet niet waar die klant zo moeilijk over doet eigenlijk :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Kippenijzer
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik meen dat er zelfs manieren zijn om bij de LILO prompt al seriele terminal functies te hebben -> dat je al bij LILO beeld kunt zien een bootopties mee kunt geven, maar kan ook dat dat voor een andere bootloader was...

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Kippenijzer schreef op 02 oktober 2002 @ 11:20:
Ik meen dat er zelfs manieren zijn om bij de LILO prompt al seriele terminal functies te hebben -> dat je al bij LILO beeld kunt zien een bootopties mee kunt geven, maar kan ook dat dat voor een andere bootloader was...
OK, tis nu officieel : ik haat jou , beet mij voor l*l zetten :+ ;)

Inderdaad, je hebt gelijk , een google search leverd dit op..

* moto-moi geeft Kippenijzer een zoentje O+

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

moto-moi schreef op 02 oktober 2002 @ 11:47:
[...]

* moto-moi geeft Kippenijzer een zoentje O+
there's nothing wrong with some male loving,
maar plz niet in public enzo. :P

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

die hermes is wel een vreemde keus voor een server.
video uit, memorystick, dvi etc... 8)7

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
PipoDeClown schreef op 02 oktober 2002 @ 12:18:
Nou, het is een heel handige machine om als 'video recorder' te gebruiken. Je zet hem onder je TV, en uiteraard sluit je TV-out aan. Kabel of telefoon aansluiting zitten meestal in de buurt, dus dat is een handige plek om ook router te spelen.
Met de juiste software er op gaat-ie filmpjes afslepen zodra je er een CD in doet met het juiste bestand. :9
Als je een digitale fotocamera hebt met memorystick, kan je ook meteen je foto's in de huiskamer bekijken.

Werkt de TV-out niet al meteen bij het booten als er geen monitor aanhangt? Dan zie je tenminste *IETS*.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 16:54

Valium

- rustig maar -

PipoDeClown schreef op 02 oktober 2002 @ 12:18:
Idd ja. Het heeft alle specs van een videobewerkingswerkstation. Verder heeft weinig uitbreidingsmogelijkheden wat toch wel handig is voor een server.
Nutteloze features voor een server:
1394 (firewire)
suspend to RAM/Disk
4 USB-2 poorten
SP-DIF audio-aansluiting en 6-kanaals geluid
Memstick/PcCard
DVI
ACPI/APM-support
Dingen die eigenlijk niet toereikend zijn voor een server:
1 PCI-slot (volgens de specs uit te breiden naar 2, maar da's nog te weinig)
2 geheugensloten
Slechts 1 IDE-kanaal (Haal ik uit de regel: Can connect to 2 IDE devices)

Ik zou jouw klant adviseren om een andere computer te kopen. En geef die klant, als het zo'n goeie is/wordt, een monitor en toetsenbord te leen. Of zorg voor een zacht prijsje en doe het in de winkel en geef hem vervolgens een self-installing partimage-bootCDtje mee ofzo. Als je in een klantgerichte winkel werkt moet je ook weten dat veel klanten geen idee hebben van de mogelijkheden en wat wel en niet kan en/of handig is. Daarom moet je ook advies geven. In dit geval is wat de klant wil niet de beste oplossing. Te meer omdat hij waarschijnlijk grafisch wil werken en dat gaat al helemaal niet lukken over een serieel kabeltje.

edit:

[quote]ajvdvegt schreef op 02 oktober 2002:
[...]
Werkt de TV-out niet al meteen bij het booten als er geen monitor aanhangt? Dan zie je tenminste *IETS*.[/quote]
Daar heb je wat te pakken. Misschien wil hij die hermes niet als "server" gaan gebruiken, maar als video-achtig ding. In zo'n geval is het wel een aardige bak.

[ Voor 0% gewijzigd door Valium op 02-10-2002 12:45 . Reden: reactie op ajvdvegt ]

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:27
Mocht je zoiets op basis willen doen van slackware zou je hier eens naar kunnen kijken: the Amazing Headless Linux Install. Zo'n systeem heet overigens een Headless systeem :)

• deadinspace
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Boot floppies om de installer van te starten, en dan vanaf het netwerk installeren.

Wat betreft die seriele console: in Windows zo'n terminal emulator prog installen en dan een bootflop maken met seriele console ondersteuning, staat bijvoorbeeld hier hoe dat moet voor Debian.

Klaar. Of ligt het nou aan mij?

Alternatief kun je van het netwerk booten (dmv BOOTP en TFTP), dat scheelt floppies. Misschien heeft de de TFTP image van Debian standaard wel serial console aan.

En ja, een tobo en monitor eraan hangen is echt veel makkelijker (wel minder cool though :P ).

Ik heb ook Debian geinstalleerd op een sparcserver met seriele console + netwerkboot + netwerkinstall (geen videokaart, floppydrive of cdrom).
Pagina: 1