Hardware voor een allround huis-servertje

Pagina: 1
Acties:

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

macnerd

No Apples please :-)

Topicstarter
Wat voor hardware kan ik het beste gebruiken voor een allround huis-servertje? Ik wil het volgende ermee kunnen: router/firewall (wired en wireless), mailserver, fileserver, printserver (1 printer), webserver incl. Server Side Scripting en een ftpserver. Het is voornamelijk bedoeld voor persoonlijk gebruik, dus het beste van het beste is nergens voor nodig.

Ik dacht zelf aan: VIA EPIA 800Mhz mobo, 256MB SDRAM, 80GB HDD, PCI riser card (1 >> 2 slots), wireless netwerkkaart (bv. Linksys WMP11), eventueel in te bouwen in een Procase 2677.

Thanx!

MacNerd

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:38
Lijkt me een beetje overkill ik heb freesco met Apache (PHP) en MySQL draaien op een p100 64mb sdram. Het enige is dat het geen ondersteuning heeft voor wireless lan. Als je Win2K gaat draaien dan is het zeker voldoende maar het ligt aan je gebruik hoeveel je er af kan halen. Als je bijvoorbeeld vaak een fileserver gebruikt is het lekker als dat geen 100% CPU tijd vraagt. Ik weet ook niet hoeveel users er bij jouw thuis zitten. Misschien dat je het kan combineren met een mp3 speler.

Tevens wil ik je wijzen op de FAQ die het niet zo heeft op "Systeem" vragen.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

macnerd schreef op 02 oktober 2002 @ 01:46:
Wat voor hardware kan ik het beste gebruiken voor een allround huis-servertje? Ik wil het volgende ermee kunnen: router/firewall (wired en wireless), mailserver, fileserver, printserver (1 printer), webserver incl. Server Side Scripting en een ftpserver. Het is voornamelijk bedoeld voor persoonlijk gebruik, dus het beste van het beste is nergens voor nodig.

Ik dacht zelf aan: VIA EPIA 800Mhz mobo, 256MB SDRAM, 80GB HDD, PCI riser card (1 >> 2 slots), wireless netwerkkaart (bv. Linksys WMP11), eventueel in te bouwen in een Procase 2677.

Thanx!
Stelt allemaal vrij weinig voor, enige factor die het ding wat duurder kan maken is de eisen die je aan een fileserver stelt. Voor gewoon data opslag (dus geen dikke storage voor meerdere workstations) heb je aan een standaard 5400rpm schijf echt meer dan genoeg, anders zou ik voor SCSI gaan. Maar goed, ik neem aan dat het alleen bedoeld is voor normaal gebruik en dus geen SCSI.
Schat zelf een beetje in wat je nodig hebt, 100MBit netwerk trekt max zo'n 8 a 9 MB per seconde. Zijn weinig HD's die moeite hebben met die snelheid (ook ouwe niet). Wireless zit je op nog veel minder. Scripting zal niet zo zwaar worden dus zo veel proc-power heb je nou ook weer niet nodig. ftp/mail/webserver vraagt ook vrij weinig van je systeem voor thuis gebruik. Hebben we nog een enkele printer (ook geen enkel probleem) en routing.

Het hangt een beetje af van het OS dat je wil gaan draaien, ik zou zeggen:

*nix variant: vanaf P-166 (eventueel met extra conroller voor de fileserver + datadoorvoer). (128 MB is dan meer dan genoeg)
windows variant: vanaf Pentium 2. (128 MB en win2k/NT server zou genoeg moeten zijn. 256 zou heel misschien wat soepeler draaien maar persoonlijk verwacht ik weinig verschil.)

Een 500 MHz machine met 128 MB zou echt ruim voldoende moeten zijn om dit alles te laten draaien. Hoger is echt overkill voor zo'n huis-tuin-en-keuken server.

Draai hier zelf een vrij intensief gebruikte webserver op een P200 MMX met 128 MB EDO en een ouwe 2.5 GB schijf. Draaien meerdere test sites op die allemaal vrij zwaar leunen op MySQL en PHP. Geen honderden bezoekers per dag natuurlijk, maar voor testdoeleinden is het echt super (10 MBit uplink naar surfnet) en ruim voldoende. Draait Red Hat 7.1.

Andere server draait FreeBSD 4.6 met iets betere hardware: Celeron 300A@450, 128 MB SDRAM en een wat nieuwere schijf (10GB). Verschil merk je nauwelijks.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Zware hardware is niet nodig, stabiliteit is veel belangrijker. Ik heb nog 2 dual pI systeemen voor je die je kan overnemen:

Een mooie Digital Prioris 575, een PROFI server, met max. 2 x p100, heb ik ook eventueel, met onboard alles, video, ethernet, ultra wide SCSI, 3 x IBM 1 gig schrijf, cd-rom, mauals, alles

Of ik heb ook een Tyan tomcat IV board, met 152 MB edo, met 2 x p233 mmx.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 15:29
Ach het kan allemaal met erg weinig hardware. Ik draai zelf RedHat Linux op een 486DX2/66 met 24MB ram. Dat ding is nat router, firewall, mailserver (smtp/imap/pop3), dns server, dhcp server, webserver (apache/php), mysql server, fileserver (samba/nfs), ftp server en proxy server (squid/socks5). Verder draaien er nog wat irc bots op en ssh voor remote access natuurlijk. Ook verzorgt ie een aantal mailinglists voor de Utrecht Skate Parade.

Achter het geheel hangen 5 clients. Dit alles kan dat ding makkelijk verwerken. Dus zoals je ziet ook met weinig hardware is dit prima in elkaar te tweaken :)

/edit
het ding heeft trouwens 2 ide schijven van 512mb (pio3) waar het os op staat. En 2 scsi2 schijven waar de cache van de squid proxy op staat. De scsci schijven dienen tevens als opslag voor de fileserver. Er zit een Adaptec 2940U Ultra SCSI kaart in (die had ik nog liggen toen het ding in elkaar getweaked werd. Beetje overkill voor de schijven die eraan hangen, maar goed).

Verwijderd

Idd jou specs zijn vrij hoog ingeschat. Ik heb, als mijn bak, geen counterstrike spel host. Een load van 0.00 0.00 0.00. Dat wil zeggen dat die uit zn neus staat te eten. Draai ik er dan ook nog CS op dan wordt het 0.1 ofzo. Jouw specs zijn IMO een beetje te hoog voor wat je wilt bereiken.

Tenzij je een vette fileserver wilt met SCSI en RAID. Dan is het misschien wel goed maar voor thuisgebruik is dit meer dan voldoende. :)

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 15:29
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 02:19:
Zware hardware is niet nodig, stabiliteit is veel belangrijker. Ik heb nog 2 dual pI systeemen voor je die je kan overnemen:

Een mooie Digital Prioris 575, een PROFI server, met max. 2 x p100, heb ik ook eventueel, met onboard alles, video, ethernet, ultra wide SCSI, 3 x IBM 1 gig schrijf, cd-rom, mauals, alles

Of ik heb ook een Tyan tomcat IV board, met 152 MB edo, met 2 x p233 mmx.
Grappige dingen zijn dat die priorissen. Op m'n vorige werk hadden we er eentje staan met 2x p1 75mhz. Deed dienst als mcafee antivirus centraal install punt (waar de rest van het netwerk dus z'n antivirus updates vandaan kreeg).

• macnerd
  • Nu online

macnerd

Topicstarter
OK, bedankt. Moet dus duidelijk functies erbij gaan bedenken om overcapaciteit tegen te gaan... :)

Ik zal even nog een paar dingen verduidelijken. De reden dat ik zelf zo'n ding wil bouwen is dat dit waarschijnlijk goedkoper is dan een losse firewall/router, losse printserver etc.. Ook wil ik graag een klein apparaat dat niet al te veel stroom verbruikt of veel lawaai maakt. Vandaar het VIA mobo'tje.

Gezien het geringe prijsverschil met de VIA EPIA Eden 533 Mhz dacht ik aan de 800 Mhz variant. Aangezien geheugen ook niet duur is dacht ik aan 256 MB... Bovendien biedt zo'n combi nog mogelijkheden voor uitbreiding (DIVX?)...

Ik heb overigens nog 2 ouwe pc'tjes (Cyrix 6x86 P150 32MB EDO en P166 256MB SDRAM). Deze vind ik eigenlijk te groot, maken veel lawaai en kunnen maar schijven aan tot plusminus 8.4GB, terwijl ik min. 40 GB erin wil hebben.

Dus suggesties voor het ombouwen van deze machines zijn ook welkom, maar misschien zijn er ook wel andere mobo's met bv. een Transmeta processor...

BTW, als ik 'm gemaakt heb zal ik uiteraard de details publiceren op het web, zodat anderen er ook van kunnen profiteren. Alvast bedankt!

MacNerd.

MacNerd

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

macnerd schreef op 02 oktober 2002 @ 11:33:

Ik heb overigens nog 2 ouwe pc'tjes (Cyrix 6x86 P150 32MB EDO en P166 256MB SDRAM). Deze vind ik eigenlijk te groot, maken veel lawaai en kunnen maar schijven aan tot plusminus 8.4GB, terwijl ik min. 40 GB erin wil hebben.
Pak die P166 met passieve koeling, stille voeding, 256 MB, zet er een losse ATA-100 controller in en hang daar een 40 GB hd aan. Klaar ben je. Een compleet nieuwe systeem bouwen en het vervolgens continu uit zijn neus laten vreten is weggegooid geld.

de betaler vervuilt

• macnerd
  • Nu online

macnerd

Topicstarter
Hmmm, klinkt goed, GA!S... Just might do that. Nog een kleine uitdaging: data mobo'tje heeft maar 3 PCI slots, en ik moet er dan een ATA-100 controller, een WAN NIC, een LAN NIC en een WLAN NIC in zetten. Maar als Linux met WLAN via USB kan werken is het opgelost (jaah! het Digitall P166 mobo'tje had al USB!). Ik zal dat wel in het Softe Goederen/Non-Windows Operating Systems zoeken of posten.

MacNerd

• Eskimootje
Heb je geen isa sloten in dat mobo zitten? 3com heeft geloof ik 10/100Mbit ISA netwerkkaartjes (niet goedkoop maar wel goedkoper als een nieuwe PC). Of natuurlijk de inet verbinding op een 10Mbit netwerkkaartje dat maatk namelijk nix uit. Je hebt ook vast wel een ISA slot over.

• macnerd
  • Nu online

macnerd

Topicstarter
De ISA en PCI slots liggen om en om, waardoor je of een ISA kaart in kunt steken, of een PCI, maar niet beide (gewoonweg geen ruimte). Of het hardwarematig geblokkeerd is weet ik niet. Het is een Digitall Venturis FX2 P166. Als er alleen maar een ruimteprobleem is, dan kan het vast wel opgelost worden met een verloopstukkie of zo... Misschien is een BIOS upgrade ook nog wel een optie om over de 8.4GB harddisk grens te komen (dan is het probleem ook opgelost).

Wie is bekend met zo'n bakkie?

MacNerd

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

macnerd schreef op 02 oktober 2002 @ 14:47:
De ISA en PCI slots liggen om en om, waardoor je of een ISA kaart in kunt steken, of een PCI, maar niet beide (gewoonweg geen ruimte). Of het hardwarematig geblokkeerd is weet ik niet. Het is een Digitall Venturis FX2 P166. Als er alleen maar een ruimteprobleem is, dan kan het vast wel opgelost worden met een verloopstukkie of zo... Misschien is een BIOS upgrade ook nog wel een optie om over de 8.4GB harddisk grens te komen (dan is het probleem ook opgelost).

Wie is bekend met zo'n bakkie?
Vaak gaat die grens alleen over een partitie en niet eens de totale capaciteit van de schijf. Maak je gewoon 5 partities van 8 GB per stuk (desnoods maak je de partities door de HD in een ander systeem te hangen).

de betaler vervuilt

• Eskimootje
Als het goed is heb je op veel hd's ook een jumpertje waardoor hij voor de BIOS niet zo groot is maar je hem wel helemaal kunt zien door middel van software van de fabrikant. Maar daar kun je misschien hier op GoT wel wat over vinden.
Pagina: 1