macnerd schreef op 02 oktober 2002 @ 01:46:
Wat voor hardware kan ik het beste gebruiken voor een allround huis-servertje? Ik wil het volgende ermee kunnen: router/firewall (wired en wireless), mailserver, fileserver, printserver (1 printer), webserver incl. Server Side Scripting en een ftpserver. Het is voornamelijk bedoeld voor persoonlijk gebruik, dus het beste van het beste is nergens voor nodig.
Ik dacht zelf aan: VIA EPIA 800Mhz mobo, 256MB SDRAM, 80GB HDD, PCI riser card (1 >> 2 slots), wireless netwerkkaart (bv. Linksys WMP11), eventueel in te bouwen in een Procase 2677.
Thanx!
Stelt allemaal vrij weinig voor, enige factor die het ding wat duurder kan maken is de eisen die je aan een fileserver stelt. Voor gewoon data opslag (dus geen dikke storage voor meerdere workstations) heb je aan een standaard 5400rpm schijf echt meer dan genoeg, anders zou ik voor SCSI gaan. Maar goed, ik neem aan dat het alleen bedoeld is voor normaal gebruik en dus geen SCSI.
Schat zelf een beetje in wat je nodig hebt, 100MBit netwerk trekt max zo'n 8 a 9 MB per seconde. Zijn weinig HD's die moeite hebben met die snelheid (ook ouwe niet). Wireless zit je op nog veel minder. Scripting zal niet zo zwaar worden dus zo veel proc-power heb je nou ook weer niet nodig. ftp/mail/webserver vraagt ook vrij weinig van je systeem voor thuis gebruik. Hebben we nog een enkele printer (ook geen enkel probleem) en routing.
Het hangt een beetje af van het OS dat je wil gaan draaien, ik zou zeggen:
*nix variant: vanaf P-166 (eventueel met extra conroller voor de fileserver + datadoorvoer). (128 MB is dan meer dan genoeg)
windows variant: vanaf Pentium 2. (128 MB en win2k/NT server zou genoeg moeten zijn. 256 zou heel misschien wat soepeler draaien maar persoonlijk verwacht ik weinig verschil.)
Een 500 MHz machine met 128 MB zou echt ruim voldoende moeten zijn om dit alles te laten draaien. Hoger is echt overkill voor zo'n huis-tuin-en-keuken server.
Draai hier zelf een vrij intensief gebruikte webserver op een P200 MMX met 128 MB EDO en een ouwe 2.5 GB schijf. Draaien meerdere test sites op die allemaal vrij zwaar leunen op MySQL en PHP. Geen honderden bezoekers per dag natuurlijk, maar voor testdoeleinden is het echt super (10 MBit uplink naar surfnet) en ruim voldoende. Draait Red Hat 7.1.
Andere server draait FreeBSD 4.6 met iets betere hardware: Celeron 300A@450, 128 MB SDRAM en een wat nieuwere schijf (10GB). Verschil merk je nauwelijks.