Toon posts:

mozilla margin child block element != parent?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat weer eens mijn site te bekijken in Mozilla, en ik vond het er al niet uitzien, dus dacht ik laat ik maar weer eens wat verbeteren :P (lekker makkelijk te gebruiken die smilies nu :) )
Nu mis ik nog een margin voor mijn tekst. Ik gebruik als template voor mijn site deze code:
code:
1
<div class="hoofdstuk"><h1>tekst1</h1><div class="inhoud">tekst2</div></div>

Nou heb ik voor div met als class==hoofdstuk een width gesteld (90%). en margin-left:auto en margin-right:auto;
Nou zou ik dus verwachten dat al mijn tekst dan netjes gecentreerd word met een breedte van 90% van de pagina, ik bedoel het blok-element dan met de tekst erin. Niet dus, alles blijft links staan en de tekst neemt de volledige breedte van de pagina in.

Nou is mijn vraag: waarom gebeurt dit? Ik weet dat veel stijleigenschappen niet horen te worden overgeerfd van de parent, maar dat geldt in dit geval toch niet?
Het lijkt nu net alsof de stijleigenschappen van div class=hoofdstuk worden genegeerd.

Verwijderd

De DIV zelf is 90% breed, en wordt gecentreerd, maar de inhoud van die DIV heeft een STANDAARD align van LEFT.
<div class="hoofdstuk" style="text-align: center;">
<h1>tekst1</h1>
<div class="inhoud">Deze tekst komt onder H1</div></div>

en ik snap niet waarom de content in je hoofdstuk genest staat....

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

hmm, bij mij werkt 't prima met dit testje:
http://gerard.yoursite.nl/got/Martijn22/style.html

Rekt je buitenste div niet toevallig uit door margins, padding, borders? Of door de width van 1 van de child-elements?

edit:
FoOL:
De DIV zelf is 90% breed, en wordt gecentreerd, maar de inhoud van die DIV heeft een STANDAARD align van LEFT.
Doe's lezen piet
....dat al mijn tekst dan netjes gecentreerd word met een breedte van 90% van de pagina, ik bedoel het blok-element dan met de tekst erin. Niet dus, alles blijft links staan en de tekst neemt de volledige breedte van de pagina in.....
;)
en ik snap niet waarom de content in je hoofdstuk genest staat....
Waarom niet :? Als je een boek hebt, blader je toch ook naar hoofdstuk omdat je wilt weten wat er in dat hoofdstuk van het boek staat :?

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt drm, dat had ik dus eigenlijk moeten doen: een simpel testvoorbeeldje maken 8)7 . Het werkt dus gewoon wel zoals ik het ook zou verwachten.
Ik heb kennelijk ergens iets in mijn css-file waardoor die mijn voorgaande declaraties negeert, alhoewel ik nog niet weet wat.
Moet ik nog eens wat beter kijken wat er fout gaat...
Als iemand interesse heeft om te kijken wat er fout gaat, voici est le source:
http://home.hccnet.nl/m.wargers/css/normaal.css

• drm

drm

f0pc0dert

euhmmmm
code:
1
2
3
4
5
6
.hoofdstuk{
   margin-left: 0px; /* <-------------- :? */
   margin-right:auto;
   width : 90%;
   text-align: justify;
}

:?

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Topicstarter
Ha ha jij bent snel, had ik net verbeterd alleen jij had het toch nog snel gezien. Dat was een soort testje (was een beetje wanhopig)
Ik heb het probleem gevonden, ik was gewoon erg slordig (wat wil je, ik ben IE gewend). Ik had bij mijn td declaratie een } teveel (dat was net voor .hoofdstuk).
Toch maar beter opletten in de toekomst, geloof ik. :+

• drm

drm

f0pc0dert

:)

volgende keer beter eerst ff de css validator op http://www.w3.org gebruiken. Dan zie je dat meteen. Bij "vage" problemen kun je meestal 't beste ff je code eerst valideren voordat je verder zoekt.

~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1