Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM] TT Xaser II 5000, temperatuurled

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Thermal Take Xaser II 5000 kast, met een lcd scherm voor de temperatuur,
kan ik deze sensor ook onder mijn processoer(draadje langs pinnen van processor) doen, op de site van TT, stond dat er niet teveel druk op mocht staan,
En is het opmeten van de temperatuur onder de socket een betrouwbare manier???

En ik wil graag alle 5 de case-fans op de 3-stands schakelaar zetten, zover ik nu gezien heb is het de bedoeling van TT dat je daar je CPU fan opzet, dit kan ik met een beetje solderen wel omzeilen. Maar dan moet ik alle fans aan elkaar doorlussen, is dat mogelijk???
Ik heb een Starnet 450Watt 2fan voeding.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Het probleem met sommige temperatuur sensors is dat ze breken als je er teveel kracht op zet. Gezien de druk waarmee een koeler op het koelblok gedrukt wordt, zal dat niet verstandig zijn om het te proberen. Je kan kijken of je hem er nog tussen kan schuiven (geen geleidende delen ? ) . Je hebt ook de kans dat je koeler niet vlak op je core zit als die sensor te dik is. Dan is je CPU ook snel kapot. Misschien dat daarom die waarschuwing er wel bij staat.

Bovendien is de meting nooit zo nauwkeurig als je de temperatuur in of nabij de core zou meten.
Maar het is toch aardig om te weten of je koeler 40 of 75 graden wordt. Dan weet je ook wel dat er iets fout zit :)

Senile! Senile Oekaki

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-11 16:02
Ten eerste:

Wat zijn de specs van je PC?
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 00:06:
Ik heb sinds kort een Thermal Take Xaser II 5000 kast, met een lcd scherm voor de temperatuur,
kan ik deze sensor ook onder mijn processoer(draadje langs pinnen van processor) doen, op de site van TT, stond dat er niet teveel druk op mocht staan,
En is het opmeten van de temperatuur onder de socket een betrouwbare manier???
Ja dit kan in principe, als je draadjes neemt die dun genoeg zijn om tussen de pinnen door te kunnen zonder de boel kort te sluiten, en het opmeten van de temperatuur onder de socket is een redelijk betrouwbare methode... De afwijking zal niet meer dan zo'n 3 graden zijn over het algemeen.

Maar of het betrouwbaarder is dan de interne tempsensor denk ik niet...
En verder nog
En ik wil graag alle 5 de case-fans op de 3-stands schakelaar zetten, zover ik nu gezien heb is het de bedoeling van TT dat je daar je CPU fan opzet, dit kan ik met een beetje solderen wel omzeilen. Maar dan moet ik alle fans aan elkaar doorlussen, is dat mogelijk???
Ik heb een Starnet 450Watt 2fan voeding.
Ehhhhmmm hier volg ik je niet helemaal, maar als je bedoelt dat je al je fans aan 1 schakelaar wilt hangen, dan kan dat. Zorg er natuurlijk wel voor dat je schakelaar het vermogen van al die fans bij elkaar aankan natuurlijk ;)

En het is verder verstandig om je CPUfan geen "uit"stand te geven :) Dit kan veeeel problemen voorkomen.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Specs:
P3-1000(Socket 370)
TT DragonOrb
Asus Slotconverter
Asus P3V4X(Slot 1)
Starnet 450Watt 2fan voeding.
lite-on 12*10*40
dvd-rom (goedkoop merk)
3,5"flop
30GB maxtor 5400rpm
creative soundblaster 128PCI
Miro/ Pinnacle PCTV Studio PRO
Realtek netwerkkaart 10/100
Geforce 2 Ti

Met de sensor ik ga het gewoon proberen, maar eerst effe testen of er niet teveel kracht op het draadje komt te staan dan. Voor dat testen pak ik wel een pentuim1

Ik wil alle fans aan elkaar doorlussen, behalve de CPU fan(Die is al stil genoeg)
Ik wil weten of dat blokje met schakelaar genoeg (en of die het aankan) spanning kan leveren om de fans goed draaiend te houden. Aangezien er 1 ingang en 1 uitgang voor spanning origineel. En ik kan niet nog een ingang erop zetten(denk ik) dus
kan ik op 1 draadje van de voeding wat langs de schakelaar komt 5 fans opzetten, zonder dat er te weinig spanning komt ergens

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-12-2024

collin

Who da man !!

Ik heb net me Xaser 6000 alu met window in elkaar en ik wilde net een topic openen om te vragen of je zomaar op een schakelaartje 6 12V fans kan solderen. Da's toeval :)

Die schakelaar is er niet zomaar uit te halen, dus hoe kan je erachter komen of je schakelaar zoveel fans/vermogen aankan?

Mijn iRacing profiel

Verwijderd

Topicstarter
collin, waar heb jij de temp. sensor aangesloten??

Verwijderd

Heb zelf de Xaser 6000 en ook dezelfde vraag (wat een toeval) , ik hoop dat er mensen zijn die dit wel weten en het ook kunnen garanderen dat het klopt..en die mensen lopen hier vast wel rond :> :P

• collin

collin

Who da man !!

Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 00:39:
collin, waar heb jij de temp. sensor aangesloten??
Midden in de kast gehangen :) heb dat ding niet echt nodig, daar heb ik speedfan voor als ik dat wil weten.

BTW wel een kolere vette kast!!!

Mijn iRacing profiel

Verwijderd

Oke, de fan regelaar is niets meer dan 2 weerstanden en een diode, het lijkt me geen strak plan om daar 5 fans op te zetten.

http://members.lycos.nl/padfinder/bus01.jpg

Ik regel wel 5 fan's maar gebruik daarvoor de lm317. Normaal gesproken gebruik je een potmeter om dan je spanning van je fans te regelen, maar je kan natuurlijk ook vaste waardes gebruiken, dus ik heb de 3 standen schakelaar gebruikt om de lm317 aan te sturen. In mijn geval 4v 7v en 10v Dat de schakelaar er niet uit te halen zou zijn zoals collin claimt begrijp ik niet helemaal, 2 schoefjes en tada hij kan uit elkaar.

Ik heb zoals je op de foto kan zien gebruik gemaakt van een kasje wat netjes tussen de bay zelf past. Als je 5 fan's aansluit word de lm317 een beetje warm dus het is raadzaam een koelblokje te gebruiken.

Het is wat werk maar het werkt prima.

• collin

collin

Who da man !!

is de lm317 een gewoon onderdeel wat je gewoon bij de ijzerboer haalt? (Ik ben helemaal niet thuis in electronica hoor).

Maar wat gebeurt er als je toch 5 fans op dat schakelaartje zet?

[edit]
Heb jij het zo gedaan als op het plaatje in deze howto:
reviews: Waterkoeling en casemodding guide, deel 1

* collin leest verder :)

Mijn iRacing profiel

Verwijderd

Ik pakte net even een willekeurige fan uit de la en die trok 112 MA x 5 is toch 560 MA. De standaard regeling zal erg warm worden of in het ergste geval er gewoon uit fikken. En ze zitten in krimpkous dus warm worden ze wel.

Ja de ik heb het bijna net zo gedaan als het review wat je liet zien, alleen heb ik het schema gebruikt wat bij de fabrikant vandaan kwam, maar het scheeld niet veel.

Ik zit er aan te denken om er maar een aantal te bouwen. Als meer mensen zijn die zoiets in hun xaserII willen hebben hoor het wel als er animo voor is.

• collin

collin

Who da man !!

Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 21:50:
Ik pakte net even een willekeurige fan uit de la en die trok 112 MA x 5 is toch 560 MA. De standaard regeling zal erg warm worden of in het ergste geval er gewoon uit fikken. En ze zitten in krimpkous dus warm worden ze wel.

Ja de ik heb het bijna net zo gedaan als het review wat je liet zien, alleen heb ik het schema gebruikt wat bij de fabrikant vandaan kwam, maar het scheeld niet veel.

Ik zit er aan te denken om er maar een aantal te bouwen. Als meer mensen zijn die zoiets in hun xaserII willen hebben hoor het wel als er animo voor is.
Woei! Ligt eraan wat je rekent :P op zich vind ik het ook wel leuk om dat te gaan leren.. dan zou ik het wel met een potmeter willen gaan doen, van 6volt naar 12 volt ofzo.. Maar goed, denk niet dat ik daar de tijd voor heb.

Waar woon je?

Mijn iRacing profiel

Verwijderd

Ik heb dus sinds gisteren ook een Thermaltake Xaser II plus kast.
Nu zit er zoals jullie weten een baybus bij..
ik heb hier een aantal problemen mee:

- Het lcd Scherm die geeft heel slecht beeld, zie er bijna niets op behalve als ik vnaf een bepaalde stand kijk (linksboven).
- Ik kan die 3 pin connector niet op mijn mobo vast pinnen want het draadje is te kort, hierdoor kan ik dus ook niet de fan speed regelen.

Doe ik nou iets fout of klopt die baybus gewoon niet?

Verwijderd

Topicstarter
bij mij is het LCD scherm perfect
en ik kan de 3pin connector wel op het moederbord vastzetten, maar ik krijg mijn CPU fan er niet op(draadje cpu fan tekort)

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ik heb ook dat probleem dat die draad die naar het mobo moet lopen te kort is :-(
en ik heb met een beetje soldeerwerk alle fans op de schakelaar gezet, behalve de cpu fan
maar daar gebruik ik het proggie speedfan voor als ik die lager wil zetten.

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ff offtopic beetje trouwens, wat vinden jullie van het feit over die Firewire aansluiting,
vind het wel een beetje omslachtig dat die kabel door de kast heenloopt, vervolgens aan de achterkant eruit gaat en dan aansluiten op een kaartje, dat had toch ook anders gekennen?

niet dat ik het zo heb trouwens hoor, die kabel ligt mooi opgebundeld op me voeding.
en die connectors voor die USB aansluiting halen het niet naar me mobo toe (asus p4t-e)
ze hadden 'm 10 cd langer moten houden, dan had het gepast.

Verwijderd

Dat klopt mijn usb kabeltje was ook net iets te kort (2cm) maar na een beetje getweak is dat opgelost :)

Verwijderd

ik heb de sensor gewoon tussen de koelblok geduwd :)

Verwijderd

ja die firewire is iid omslachtig, maar ik gebruik het niet dus heb hem gewoon op mijn voeding gelegd. Verder gebruik ik die USB ook niet. Ik vind het overigens jammer dat ze van een standaard mobo zijn uitgegaan, ze hebben het duidelijk niet met meerdere mobo uitgeprobeerd, want het kabeltje van die baybus had toch echt wel wat langer gemogen..

Verder vindt ik die lcd tempmeter echt vaag dat ik geen moer zie, misschien batterij op..
Maja dat zou wel beetje slecht verzorgd zijn aangezien ik hem pas 2 dagen heb.

p.s: sensor aan de onderkant van mijn heatsink geplaatst

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 10:01:
Verder vindt ik die lcd tempmeter echt vaag dat ik geen moer zie, misschien batterij op..
Maja dat zou wel beetje slecht verzorgd zijn aangezien ik hem pas 2 dagen heb.

p.s: sensor aan de onderkant van mijn heatsink geplaatst
Heb ik totaal geen last van maar je ziet dus helemaal niks? geen beeld geen aflezing niks? dan zou ik toch als ik jou was ff kijken of die temp sensor van jou nie kapot is of dat de baterij leeg is

Verwijderd

nee de temp sensor doet het, ik zie als ik er recht voor sta niets, maar als ik het van links bovenbekijk zie ik nog wel iets (niet super duidelijk, maar wel leesbaar) daar zie ik de temp van cpu op.. Het lijkt alsof de batterij op is..

Weet iemand wat voor batterij erin zit? Ik zit nu op mijn werk en kan even niet kijken, en als ik wete wat voor batterij het is koop ik direct na mijn werk een nieuw batterijtje, kijken of het helpt.

Verwijderd

Zit gewoon een knoop cell in, gewoon je oude er uit halen mee naar de hema nemen of foto zaak, die hebben ze.

En ja usb kabel zuigt bigtime, ik heb gewoon de hele kabel verlengt bij het begin afgeknipt negen aders er aan gezet met krimpkous afgewerkt en dan 1 dikke kous er over, en het werkt prima.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 21:50:

Ik heb wel interesse in zo een ding, maar kun je het gebruikte schema hier neer zetten?
wil eens weten of ik dit zelf kan doen.
En waar heb jij de materialen gehaald?

Verwijderd

Ik zat nog even te kloten met de fanspeed regelaar, die molex aansluiting die je baybus komt moet die direct op je voeding worden aangesloten of op een van de fans (die vervolgens weer opelkaar zijn aangesloten)??

en daarna dat andere draadje op de je mobo?

Verwijderd

Topicstarter
Hier een duidelijke uitleg + foto van hoe het moet:
http://www.thermaltake.com/products/hdcooler/hardcano67.htm

Verwijderd

Ik heb hie rwel eens meer van gehoord................ ben url vergeten :x maar die hierboven kan ook

Verwijderd

link werkt hier niet..

Verwijderd

Ja maar als je het doet zoals deze pic weergeeft:
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/products/hardcooler/hardcano67application.gif

Dan kun je alleen de CPU fan regelen en niet de casefans, en dat wil ik graag
Pagina: 1