Toon posts:

Rook uit pc

Pagina: 1
Acties:
  • 347 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een weekje terug was ik wat aan het downloaden, dus pc aangezet 's morgens, s' avonds kom ik thuis staat pc uit. De voeding stonk naar verbrand plastic en de rest van pc ook maar iets minder.
Dus ik ging ervan uit dat de voeding kapot was gegaan. Dag later nieuwe voeding erin maar pc start niet op. Het enige wat gebeurd, is dat de ventilator aangaat en weer uit, zonder piepjes en verder helemaal niks.
Na alles getest te hebben bleek volgens mij het moederbord kapot te zijn. Moederbord teruggestuurd naar winkel, 4 dagen later nieuwe gekregen, blijkbaar was deze dus toch stuk!
Mijn nieuwe moederbord erin gedaan, pc werkt perfect!!! dus ik sluit mijn monitor even aan op andere pc waar ik een half uur mee bezig was toen er opeens allemaal rook uit de voeding werd geblazen van de pc met het nieuwe moederbord!
Dus PC WEER STUK!!!!!!!!! wie weet waar dat aan kan liggen?? alle tips welkom!

Mijn moederbord en processor zijn:
ECS k7s5a MB
athlon TB 1.4ghz

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Tbirds kunnen erg heet worden, dat weet je he? (60 graden is niet raar)
misschien maakt een CDROM of een HDD kortsluiting?
misschien heel veel stof in je pc wat in de fik vliegt?

btw welkom op GoT!

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ergens kortsluiting, een kabel die tegen iets warms aankomt en dat gaat smeulen en uiteindelijk doorsmelt, moederbord goed gemonteerd? Een voeding die de heletijd op zijn piekvermogen moet werken?

En die heatsink van de chipset op het moederbord moet je ff aanpassen. Die zit normaal vast met dubbelzijdige plakband maar dat koelt niet goed. Wil je weten hoe het aan te passen dan moet je ff de search gebruiken.

Maar een dondervogel ;) wordt wel warm dus een goede koeler is niet alles, de warmte moet ook wegkunnen (airflow). Misschien dat je in die hoek moet zoeken.

En welkom op GoT en lees heel even de FAQ, het is een kleine moeite en het voorkomt kleine ergernissen van de andere users. En veel plezier :)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Even tussendoor: zit de heatsink op de chipset van een MSI KT3 Ultra2 ook met dubbelzijdige tape bevestigd? Want dan prak ik er snel even wat beters tussen :).

Verwijderd

Topicstarter
Vlak voor dit gebeurde had ik alles in bios nog bekeken en temperatuur van cpu was 36C...

En verder doet de pc het nou niet meer...
nadat ie begon te roken was ie zichzelf continu aan het resetten en kort daarna heb heb de stekker er nog weten uit te trekken, werd mij te link..

en kortsluiting lijkt mij ook erg vreemd, aangezien de vorige keer de pc al 3 maanden niet was open geweest, dan krijg je toch neit zomaar opeens kortsluiting???

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 23:20:
Vlak voor dit gebeurde had ik alles in bios nog bekeken en temperatuur van cpu was 36C...

En verder doet de pc het nou niet meer...
nadat ie begon te roken was ie zichzelf continu aan het resetten en kort daarna heb heb de stekker er nog weten uit te trekken, werd mij te link..

en kortsluiting lijkt mij ook erg vreemd, aangezien de vorige keer de pc al 3 maanden niet was open geweest, dan krijg je toch neit zomaar opeens kortsluiting???
wat voor omgeving zit jouw pc? want soms kan er een stof explosie gebeuren. Stof geleidt dan en kortsluiting en vieze geuren kunnen het gevolg zijn.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 11:45
wesp in de voeding gevlogen ? ;)

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

RocketKoen schreef op 01 oktober 2002 @ 23:24:
wesp in de voeding gevlogen ? ;)
dat had ik dus 2 dagen geleden met een mot! dus is niet eens zo'n rare opmerking

Verwijderd

Topicstarter
De PC staat gewoon in een slaapkamer, verder is er naar verhouding niet zoveel stof, ik heb hier nog een pc staan die nergens last van heeft. (k6-200 veteraan)

Ik dacht eerst dat ik het moederbord niet goed had bevestigd en die kortsluiting veroorzaakte. Deze is dus met plastic voetjes bevestigd en aan de kant met de uitgangen zit ie vast met 2 schroefjes, kunnen deze kortsluiting veroorzaken? ik zie verder geen plekjes waar die schroefjes contact kunnen maken.

Deze pc gebruik ik al nu 1 jaar zonder problemen, ik neem aan dat er niks vanzelf veranderd in een pc als je er niet aan zit?

En dit is trouwens ook een (2de hands) nieuwe voeding die kapot is gegaan...

• mcbadass
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 22:43
dus je had een nieuwe mobo en een nieuwe voeding en toen ging hij weer stuk?
je hebt het moederbord wel met afstandhoudertjes op de backplate gemonteerd neem ik aan?
maar het klinkt wel of iets ergens kortsluiting maakt, controleer even of er geen schroefjes ergens klem zitten of het moederbord op een andere manier met een stuk metaal kortsluiting maakt,
dat hij zich nu continu reset ligt ieg waarschijnlijk eraan dat je voeding weer doorgefikt is.

edit: met afstandhoudertjes bedoel ik dus van die koperen dingetjes die je eerst in de achterplaat schroeft, waarna je daarna met schroejes het moederbord daarin schroeft

Verwijderd

misschien maakt jou kast een sluiting probeer zonder de kast dat helpt ook wel vaak ;)

Verwijderd

Topicstarter
Eerst weer even een nieuwe voedin, dan weer testen.
Maar aangezien ie zichzelf reset, neem ik aan dat het meoderbord nog wel goed is, wat denken jullie?

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt trouwens voor de snelle reacties!!

• Ronnie_T
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 12:59

Ronnie_T

Shangri-La

ik denk dat je AMD overleden is, ook al had hij het zelf niet door

Intel Forever. Specs. DKJJPQKU

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:10

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 23:27:
[...]

dat had ik dus 2 dagen geleden met een mot! dus is niet eens zo'n rare opmerking
Waar denk je dat de pc-term "bug" vandaan komt? :P

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #8

Verwijderd

Het lijkt mij dat je CPU coller kapot is, aangezien dat je mbo 2 keer is opgeblazen....
ik zou in ieder geval de 3e keer er een andere cooler opzetten.

• Point-blanK501
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:16
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 12:34:
Het lijkt mij dat je CPU coller kapot is, aangezien dat je mbo 2 keer is opgeblazen....
ik zou in ieder geval de 3e keer er een andere cooler opzetten.
Wat kan er nu kapot zijn aan een heatsink? (als de fan tenminste wel draait!)

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Probeer ff een andere processor en anders je geheugen...

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 18:20

EaS

dus ik sluit mijn monitor even aan op andere pc waar ik een half uur mee bezig was toen er opeens allemaal rook uit de voeding werd geblazen van de pc met het nieuwe moederbord!
Lees ik dit goed ? Monitor aansluiten of afkoppelen als de PC nog aan staat ?

• -ET-
  • Nu online

-ET-

Phone Home

ja hoezo is dat zo raar dan??? Doe ik al jaren en nergen problemen mee?

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

EaS schreef op 02 oktober 2002 @ 15:21:
[...]

Lees ik dit goed ? Monitor aansluiten of afkoppelen als de PC nog aan staat ?
Doet ik ook gewoon hoor! (Monitor uitzetten kabeltje eruit en weer terug)

Geen problemen mee gehad alleen probeer het niet met een lpt printer >:)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Illegal_Alien schreef op 02 oktober 2002 @ 15:27:
[...]

Geen problemen mee gehad alleen probeer het niet met een lpt printer >:)
hoezo niet met een LPT Printer?
als je em uit zet (printer, niet PC) en dan lostrekt, en ergensanders weer inplugt werkt et gewoon hoor. of nouja, met mijn HP Laserjet IIIP's wel.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je geheugen zou ook nog kapot kunnen zijn.

Ik heb het weleens gezien, DDR er verkeerd om in, comp aanzetten en rook. Mobo vervangen en het geheugen er weer inzetten (goed dit keer) en dan blies ie toch mooi dat mobo toto.

Maar even off-topic, moet je monitor uitstaan dan? :/ Dat doe ik nooit, hij leeft nog steeds.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 23:20:
Even tussendoor: zit de heatsink op de chipset van een MSI KT3 Ultra2 ook met dubbelzijdige tape bevestigd? Want dan prak ik er snel even wat beters tussen :).
nee,daar zit wel degelijk koelprut tussen :)

Verwijderd

euhm
stomme vraag waarschijnlijk maar waar krijgt je scherm stroom???
als dit van de voeding komt kan het wel eens gebeuren dat je voeding gebakken wordt :(

• erikdeperik
  • Laatst online: 25-07-2024
mischien zitten er van die koperen afstand busje(waar je je mobo mee vast zet)op
een verkeerde plaats en maken die sluiting met de onderkant van je mobo |:(
er kan ook een schijf of pci kaart geheugen sluiting maken, check eerst al je bedrading,kijk (ruik) waar de sluiting zit. :)
suc6

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Verwijderd

Topicstarter
Even wat dingetjes op een rij:

Mijn monitor heb ik verlengt met een extra kabel en die krijgt dus gewoon stroom uit het stopcontact.
Helaas kan DDR geheugen er maar op één manier in dus dat kan al niet verkeerd zijn.

De enige plaats die verbrand ruikt is de voeding, en daar kwam ook allemaal rook uit!

Maar nou heb ik daarnet dus iets ontdekt: ik had in mijn hardeschijf 2 schroefjes die 1 tot 1,5 millimeter langer zijn dan de normale schroefjes, deze kwamen dus ook tegen de printplaat van de HD, maar ik kan niet zien of ze tegen metaal aankomen

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Helaas kan DDR geheugen er maar op één manier in dus dat kan al niet verkeerd zijn.
Probeer het voor de gein maar 's, zo'n reepje geheugen krijg je echt wel vast.
Maarrr, ik zei ook niet dat je dat wellicht fout gedaan zou hebben, ik mag hopen dat tweakers dat tenminste goed doen.

Wat ik bedoel is dat een geheugenchippie wat misschien al doorgefikt is, ook een mobo misschien kan laten doorfikken.

Verwijderd

[quote1]
[...]
Geen problemen mee gehad alleen probeer het niet met een lpt printer
------------------------------------------------------------------------------
als je em uit zet (printer, niet PC) en dan lostrekt, en ergensanders weer inplugt werkt et gewoon hoor. of nouja, met mijn HP Laserjet IIIP's wel.
[/quote1]

[quote2]NoriX schreef op 02 oktober 2002 @ 21:15:
...
Maar nou heb ik daarnet dus iets ontdekt: ik had in mijn hardeschijf 2 schroefjes die 1 tot 1,5 millimeter langer zijn dan de normale schroefjes, deze kwamen dus ook tegen de printplaat van de HD, maar ik kan niet zien of ze tegen metaal aankomen[/quote2]

FF aanvulling op een hoopje "onzin":
-SVGA-kabels kun je ook verwisselen met de monitor en de computer aan!
-LPT-kabels eveneens
-bij COM-kabels moet je wel ff oppassen kortssluiting tussen de 5V en 'aarde' vindt de PC vaak niet leuk
-PS/2-kabels verwisselen vindt ie (over t algemeen) helemaal niet leuk
-USB-kabels verwisselen hoort ie wel leuk te vinden :p
-boutjes die tegen de printplaat aankomen heeft de harddisk over t algemeen ook geen problemen mee (door de printplaat wel! :+)

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
Waarschijnlijk trekt je voeding het niet, er klapt een ELCO dat rookt enorm en dat stinkt nog harder. Ik zou serieus is nakijken of je geen lekstroom hebt, kabeltje/hardware wat contact maakt met je kast en of alles aan een ge-aard stopcontact hangt.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Onzin, hij heeft al een nieuwe voeding , die nu dus ook stuk is. Denk eerder dat er sluiting in een van zijn onderdelen zit. CPU/HDD/Geheugen of Cdrom/Floppy. Of wat eerder gezegd werd sluiting van een spacer die verkeerd zit en vals contact maakt met printplaat.

-monitor-kabels switchen doe ik vaak (testen/repareren systemen)
-heb zelfs 2 kabels aan mijn monitor hangen (d-Sub en BNC) die ik handmatig en automatisch kan laten switchen....
-PS/2 switch ik ook...no problemo (muis lijkt niet te werken, maar heb draadloos met connect-knopje...ff klikken et voila)
-Com doe ik ook "on the fly" (ff snel de laatste drivers downen ;))
Het enige wat nog niet lukt is de PWS-kabel :+
Tja, en altijd wel voorzichtig, goed mikken en rustig insteken ja....

Heb ook eens sluiting gehad, vette vonk, rook , geknetter...dacht dat mijn voeding "doodging"...bleek het gewoon 2cm vanaf de voeding, gewoon sluiting in de kabel te zijn. Zekering was nog goed, maar systeem leek dood. OPstarten ging niet meer. Nuja, maar ff boodschappen doen , fles whiskey om het het leed weg te drinken :+ , probeer het nog maar es en jawel, hoorde ik daar een bieb :)
Uiteraard niet met dezelfde kabel..... 8)7

Sluiting, het is verdomd klote en soms weet je echt niet waar het vandaan komt.
suc6 iig.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Wat betreft het wisselen van monitor als ie aanstaat: dat kan gewoon.

Als ik het goed begrijp deed je PC het prima nadat je 'm weer in elkaar gezet had? In dat geval lijkt een sluiting me niet het meest voor de hand liggende.

Wat voor voeding had je gemonteerd? En wat voor componenten zitten er allemaal in je PC? Ik kan me zo voorstellen dat als je bv. een 200Watt voeding gebruikt voor een dondervogel met 2 HD's, CD-Rom, Writer, Geforce 4, etc dat dan het zaakje doorbrand als ie wat langer aanstaat.

Oftewel: ik zet mijn geld op een overbelaste voeding. Dat strookt ook met het feit dat hij pas na een tijdje dr brui eraan geeft.

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment van aanzetten zag het als volgt eruit:

Voeding 300 Watt (Van een AROWANA tower, ik weet niet of het een merk is)
ECS k7s5a MB
Athlon TB 1400 (Vulcano cooler) temperatuur bleef rond de 36C hangen, met open kast

256 DDR Apacer
Seagate Baracuda IV HD 40gb
GF2 GTS 64
SBlive 1024
CD-rom
Cd-writer

Er zijn verder geen brandplekjes te zien, alleen de voeding stinkt ongelooflijk net als de vorige keer toen ie het niet meer deed.

Alle pinnetjes voor de aansluitingen van power en IDE kabels zijn recht dus maken nergens contact.

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:00

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Was de voeding die je er in gezet hebt nieuw? Dan denk ik dat je gewoon pech gehad hebt, en dat het een produktiefout was.
Ik hoop alleen dat het ding deze keer niet weer je moederbord meegenomen heeft... :)

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 11:41

EMP

Krulloos!

Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 23:51:
[quote1]
[...]
Geen problemen mee gehad alleen probeer het niet met een lpt printer
------------------------------------------------------------------------------
[/quote1]

[quote2]NoriX schreef op 02 oktober 2002 @ 21:15:
...
Maar nou heb ik daarnet dus iets ontdekt: ik had in mijn hardeschijf 2 schroefjes die 1 tot 1,5 millimeter langer zijn dan de normale schroefjes, deze kwamen dus ook tegen de printplaat van de HD, maar ik kan niet zien of ze tegen metaal aankomen[/quote2]

FF aanvulling op een hoopje "onzin":
-SVGA-kabels kun je ook verwisselen met de monitor en de computer aan!
-LPT-kabels eveneens
-bij COM-kabels moet je wel ff oppassen kortssluiting tussen de 5V en 'aarde' vindt de PC vaak niet leuk
-PS/2-kabels verwisselen vindt ie (over t algemeen) helemaal niet leuk
-USB-kabels verwisselen hoort ie wel leuk te vinden :p
-boutjes die tegen de printplaat aankomen heeft de harddisk over t algemeen ook geen problemen mee (door de printplaat wel! :+)
* EMP heeft wel eens zijn processor ge-hotplugged. :*)

Toen ik mijn AMD-K6-2 333 MHz er uit haalde "bevroor" het beeldscherm, na het drukken op spatie werd het beeld zwart. :)

Toch de stroom er toen maar afgehaald en de cpu weer terug gezet in zijn socket, bois gereset en alles deed het weer O-)

edit:
typo

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Ja idd, ik gok op de voeding.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:40

leuk_he

1. Controleer de kabel!

zou de voeding te klein zijn? Hoeveel watt is ie? en heb je extra HD's enzo erin?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• erikdeperik
  • Laatst online: 25-07-2024
ik heb ook wel eens probleem gehad met een te lang schroefie,dat zou best kunnen.
als je die voeding net gekocht hebt, heb je nog garantie hoor.zij kunnen nooit bewijzen dat het je eigen fout is

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Verwijderd

leuk_he schreef op 04 oktober 2002 @ 12:53:
zou de voeding te klein zijn? Hoeveel watt is ie? en heb je extra HD's enzo erin?
In z'n specs namtie 300 W op check eerst andermans messages voordat je antwoord ;)

En nu ff mijn mening hehe :7 :
Ik denk dat het best wel zo kan zijn dat je gewoon weer pech hebt gehad met de voeding, tsja sjit happens heh.
Maar toch kan het ook aan je vulcano cooler liggen, kheb er zelf ook een gehad (teringherrie maken die dingen heh?) en tsja echt lekker draaide m'n systeem met dat vrak niet.
Maar goed, ik neem aan dat de proc goed in de socket zit? (tsja je weet nooit toch?)
Owjah je zei ook dat je geen opstartbliebjes hoorde hmmm ff denken (tsja ik heb ook n K7S5A dus ik ken 't bliebje!)
Tsja het moet wel met stroom te maken hebben (doh!) dus dit lijstje lijkt me wel OK:
1. Voeding is OK?
2. Heb je niet teveel Harde waren in je PC dat je 300 W voeding niet aan kan? (lijkt me sterk)
3. Maakt er niks kortsluiting?

Hmmmm ik zou nog wel meer kunnen bedenken daar niet van maar als je voeding ging stinken sluit ik die opties uit.

Een maat van mij heeft hetzelfde probleem gehad met n Athlon XP, verfikt in z'n mobo.
Goed coolen mensen, van levensbelang voor je Systeempje _/-\o_
Nahja als je die andere oplossingen wilt hebben die ik uitsluit dan geef je maar n gil heh :P

• RocketKoen
  • Laatst online: 11-08 11:45
* RocketKoen zet zn geld op kortsluiting

haal je pc ff uit de kast. leg em op je bed ofzo en kijk of ie dan wel boot

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

ligt je pc speaker niet los in de kast ofzo, heb ik ooit gehad waarna de boel kortsluiting kreeg, kabeltjes van de speaker smeulde helemaal en de pc sloeg af :?
Maarja kijk dus ff of er nix is wat echt kortsluiting maakt want daar lijkt het verdacht veel op (gebruik je wel goede afstandhouders voor je mobo)

Verwijderd

In z'n specs namtie 300 W op check eerst andermans messages voordat je antwoord ;)
Practice what you preach.. hij heeft al aangegeven dat z'n CPU temp niet te hoog was toen het gebeurde.

Al je andere suggesties waren ook al genoemd..

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 22:04

charrel

Cortisol4life..

ECS k7s5a dit moederbord is erg nauwkeurig met welke voeding die het wel of niet doet. Met me eerste voeding kon ik bepaalde dingen niet installeren. De 2 voeding veroorzaakte een binnenbrandje op m'n moederbord. Tamelijk wat printbanen waren doorgefikt op me mbo en tevens was er wat pcb gesmolten en zwart geblakerd. Het is en blijft een goedkoop moederbord met dito assemblage en onderdelen, je kan er wel is pech mee hebben niet meer niet minder. Bij een vriend van me draaid ie als een tierelier, ik heb er niets dan problemen mee gehad.

Verwijderd

een tb 1400 eet 72 watt stressed
een slechtere 300 watt heeft het echt wel moeilijk met die cpu ik zie het wel vaker een slechtere 300 watt of 350 die onder uit gaan enkel door branden mischien word het tijd vaan een antec of enermax voeding

ik heb een 430 watt enermax en die gaat na mijn laaste upgread ook onder uit nu oke ik heb een server tower en 10 x fan 4 x ccfl 2100+ 768 mb 80 gig wd jb en het lijstje gaat wel effe verder
Pagina: 1