Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Plotter aansturing

Pagina: 1
Acties:

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Topicstarter
Ik ben bezig geweest met een Plotter aansturing met VB en zelfgemaakte elektronica op de COM :)

als je UltiBoard hebt is hier het schema :)

hier dus :P
Ultiboard schema het is dus een stappenmotor aansturing :)

Pic
Schema
Board

Ik ben trots dus wil het ff laten zien 8)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

cool! ga je nu ook printjes tekenen? Of is het geen flatbed?

• Looki

Looki

Topicstarter
nee dit is een alt -prntscrn van mijn scherm..

Ik hebben totaal 9 uitgangen en 8 ingangen :) 8 voor 2 stappenmotoren en 1 voor de pen op en neer .. en de andere 8 ingangen worden er nu maar 4 van gebruikt.. om de uiteinden te bepalen van de plotter .. anders gaat de opstelling namelijk kapot :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Looki schreef op 01 oktober 2002 @ 23:19:
nee dit is een alt -prntscrn van mijn scherm..

Ik hebben totaal 9 uitgangen en 8 ingangen :) 8 voor 2 stappenmotoren en 1 voor de pen op en neer .. en de andere 8 ingangen worden er nu maar 4 van gebruikt.. om de uiteinden te bepalen van de plotter .. anders gaat de opstelling namelijk kapot :)
Ja "nullen" is wel prettig ja :+

Wat ik bedoelde... je kunt direct printjes tekenen met een flatbed plotter (moet hij wel eerst werken ja, een echt kip-ei prob :P ) zonder dat je hoeft te belichten enzo. Gewoon een printje zonder fotolaag onder de plotter, spoortjes erop tekenen met een watervaste viltstift o.i.d. en etsen maar :9

Verwijderd

wat is een plotter :D

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

een plotter is een heeelle ouwe printer, maar word nu nog wel gebruikt door bedrijven zoals architecten enzo, want hij is heel precies, maar groot en best wel traag

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Laten we het zo zeggen. Een plotter print niet, maar tekent.

Het is een pen aan twee armen die over een stuk papier beweegt, van links naar rechts, boven naar onder en andersom, totdat er een (CAD)-tekening ontstaat.

Expanding the inexpandable

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:26

McFizban

Hackito ergo sum.

Ik vind het heel mooi, maar is er een bepaalde reden dat je alles dicreet hebt opgebouwd i.p.v. een driver ic hebt gebruikt ?
Ik kan me nl. best voorstellen dat je het zo hebt gedaan voor de "leuk-factor", maar er zijn kant en klare stappenmotor driver i.c. te koop. Compleet met een hele rits aan beveiligingen ingebouwd.
Als je bent geïnteresseerd wil ik wel wat info opzoeken, tenzij je natuurlijk met opzet voor de discrete opbouw hebt gekozen en dit allemaal al wist ;)

Welkom in de wondere wereld van de die-hard zelfbouw elektro. (8>

P.S. Je schema jpeg is onleesbaar, is een duidelijkere mogelijk?

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

ok, ok, hij tekent, maar toch zat ik er niet ver naast

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Verwijderd

McFizban schreef op 02 oktober 2002 @ 08:46:
Ik vind het heel mooi, maar is er een bepaalde reden dat je alles dicreet hebt opgebouwd i.p.v. een driver ic hebt gebruikt ?
Ik kan me nl. best voorstellen dat je het zo hebt gedaan voor de "leuk-factor", maar er zijn kant en klare stappenmotor driver i.c. te koop. Compleet met een hele rits aan beveiligingen ingebouwd.
Als je bent geïnteresseerd wil ik wel wat info opzoeken, tenzij je natuurlijk met opzet voor de discrete opbouw hebt gekozen en dit allemaal al wist ;)

P.S. Je schema jpeg is onleesbaar, is een duidelijkere mogelijk?
Dat vroeg ik me dus ook al af, Het is een leuk schema, erg basic van opzet voor zover ik het lezen kan (Ik heb dezelfde problemen om schema's leesbaar op een GIF of PNG te krijgen btw |:( )
Tegenwoordig heb je van die leuke chipjes die enorme piekstromen kunnen leveren (krijgt je stappenmotor een groter moment van). Bovendien nemen die de moeite uit handen van de spoelen zelf sturen, je geeft ze simpelweg een "direction" en een "step" lijntje en stapstapstap ze lopen!

Ik zou er toch eens naar kijken, want los van het feit dat "programmeerfoutjes" je stappenmotor tot een kachel kunnen verheffen, kunnen de professionele drivers over het algemeen veeeeel beter een stappenmotorspoel "bevredigen" :P

• Underground75
  • Laatst online: 07:08
Ben benieuwd of alles straks werkt zoals het hoord. Heb ik weer een doel om naar toe te werken >:)

• Looki

Looki

Topicstarter
McFizban schreef op 02 oktober 2002 @ 08:46:

Je bedoelt de 2803 :) heb ik bekeken maar die levert geen 0.8 ampere :)

Verwijderd

Wat is een watervaste viltstift in de zin van etsbestendig?
Al die dingen op basis van alcohol zijn niet geschikt voor een etsbad van water, zoutzuur en waterstofperoxide.
Vroeger zat er Xylol in, dat ging wel goed, maar sinds nieuwere millieuregels mag dat niet meer.
Alles wat slecht voor het millieu is werkt wel prima.
Nu heb ik veel ervaring in het printjes tekenen met zo'n stift op een koperlaag, en ik kan me niet voorstellen dat je met zo'n primitief geval in een plotter tot een bevredigend resultaat kunt komen.
Even in de buitenlucht zonder te tekenen en de punt droogt op, vilthaartjes kunnen de hele print verpesten en een nieuwe stift tekent al helemaal k*t.
Hoe wil je btw dunnere en dikkere sporen trekken?
Ik zie dat niet zitten, maar dat vermoedde je denk ik al. ;)
exter houdt het fijn bij zijn laserprinter en z'n lichtbakje.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

droupsnoet schreef op 02 oktober 2002 @ 08:06:
een plotter is een heeelle ouwe printer, maar word nu nog wel gebruikt door bedrijven zoals architecten enzo, want hij is heel precies, maar groot en best wel traag
Dingen zijn practisch overal compleet afgeschreven aangezien de huidige generatie printers sneller is, nauwkeuriger, geen last van uitdrogende pennen, ook geschikt voor "normale" prints, ondersteuning van alle software (als ie in windows werkt werkt ie overal mee) etc...
Heb zelf hier nog een ouwe Calcomp A0 penplotter op mijn kamer staan. Moet ik ooit nog eens wat mee gaan klooien aangezien het wel een hoog "impressive" gehalte heeft om zo'n ding met een vel A0 aan de slag te zien gaan. Verder zijn het complete ondingen. :+

de betaler vervuilt

Verwijderd

Het loggen van data in een grafiek werkt met een plotter best wel prettig

Verwijderd

offtopic:
In AutoCAD zit een handige functie die we object-snaps noemen, kan je meteen een stuk netter tekenen......
Pagina: 1