Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....
nee dit is een alt -prntscrn van mijn scherm..
Ik hebben totaal 9 uitgangen en 8 ingangen
8 voor 2 stappenmotoren en 1 voor de pen op en neer .. en de andere 8 ingangen worden er nu maar 4 van gebruikt.. om de uiteinden te bepalen van de plotter .. anders gaat de opstelling namelijk kapot
Ik hebben totaal 9 uitgangen en 8 ingangen
Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....
Verwijderd
Ja "nullen" is wel prettig jaLooki schreef op 01 oktober 2002 @ 23:19:
nee dit is een alt -prntscrn van mijn scherm..
Ik hebben totaal 9 uitgangen en 8 ingangen8 voor 2 stappenmotoren en 1 voor de pen op en neer .. en de andere 8 ingangen worden er nu maar 4 van gebruikt.. om de uiteinden te bepalen van de plotter .. anders gaat de opstelling namelijk kapot
Wat ik bedoelde... je kunt direct printjes tekenen met een flatbed plotter (moet hij wel eerst werken ja, een echt kip-ei prob
een plotter is een heeelle ouwe printer, maar word nu nog wel gebruikt door bedrijven zoals architecten enzo, want hij is heel precies, maar groot en best wel traag
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Laten we het zo zeggen. Een plotter print niet, maar tekent.
Het is een pen aan twee armen die over een stuk papier beweegt, van links naar rechts, boven naar onder en andersom, totdat er een (CAD)-tekening ontstaat.
Het is een pen aan twee armen die over een stuk papier beweegt, van links naar rechts, boven naar onder en andersom, totdat er een (CAD)-tekening ontstaat.
Expanding the inexpandable
Ik vind het heel mooi, maar is er een bepaalde reden dat je alles dicreet hebt opgebouwd i.p.v. een driver ic hebt gebruikt ?
Ik kan me nl. best voorstellen dat je het zo hebt gedaan voor de "leuk-factor", maar er zijn kant en klare stappenmotor driver i.c. te koop. Compleet met een hele rits aan beveiligingen ingebouwd.
Als je bent geïnteresseerd wil ik wel wat info opzoeken, tenzij je natuurlijk met opzet voor de discrete opbouw hebt gekozen en dit allemaal al wist
Welkom in de wondere wereld van de die-hard zelfbouw elektro.
P.S. Je schema jpeg is onleesbaar, is een duidelijkere mogelijk?
Ik kan me nl. best voorstellen dat je het zo hebt gedaan voor de "leuk-factor", maar er zijn kant en klare stappenmotor driver i.c. te koop. Compleet met een hele rits aan beveiligingen ingebouwd.
Als je bent geïnteresseerd wil ik wel wat info opzoeken, tenzij je natuurlijk met opzet voor de discrete opbouw hebt gekozen en dit allemaal al wist
Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.
ok, ok, hij tekent, maar toch zat ik er niet ver naast
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Verwijderd
Dat vroeg ik me dus ook al af, Het is een leuk schema, erg basic van opzet voor zover ik het lezen kan (Ik heb dezelfde problemen om schema's leesbaar op een GIF of PNG te krijgen btwMcFizban schreef op 02 oktober 2002 @ 08:46:
Ik vind het heel mooi, maar is er een bepaalde reden dat je alles dicreet hebt opgebouwd i.p.v. een driver ic hebt gebruikt ?
Tegenwoordig heb je van die leuke chipjes die enorme piekstromen kunnen leveren (krijgt je stappenmotor een groter moment van). Bovendien nemen die de moeite uit handen van de spoelen zelf sturen, je geeft ze simpelweg een "direction" en een "step" lijntje en stapstapstap ze lopen!
Ik zou er toch eens naar kijken, want los van het feit dat "programmeerfoutjes" je stappenmotor tot een kachel kunnen verheffen, kunnen de professionele drivers over het algemeen veeeeel beter een stappenmotorspoel "bevredigen"
Ben benieuwd of alles straks werkt zoals het hoord. Heb ik weer een doel om naar toe te werken
Je bedoelt de 2803McFizban schreef op 02 oktober 2002 @ 08:46:
Verwijderd
Wat is een watervaste viltstift in de zin van etsbestendig?
Al die dingen op basis van alcohol zijn niet geschikt voor een etsbad van water, zoutzuur en waterstofperoxide.
Vroeger zat er Xylol in, dat ging wel goed, maar sinds nieuwere millieuregels mag dat niet meer.
Alles wat slecht voor het millieu is werkt wel prima.
Nu heb ik veel ervaring in het printjes tekenen met zo'n stift op een koperlaag, en ik kan me niet voorstellen dat je met zo'n primitief geval in een plotter tot een bevredigend resultaat kunt komen.
Even in de buitenlucht zonder te tekenen en de punt droogt op, vilthaartjes kunnen de hele print verpesten en een nieuwe stift tekent al helemaal k*t.
Hoe wil je btw dunnere en dikkere sporen trekken?
Ik zie dat niet zitten, maar dat vermoedde je denk ik al.
exter houdt het fijn bij zijn laserprinter en z'n lichtbakje.
Al die dingen op basis van alcohol zijn niet geschikt voor een etsbad van water, zoutzuur en waterstofperoxide.
Vroeger zat er Xylol in, dat ging wel goed, maar sinds nieuwere millieuregels mag dat niet meer.
Alles wat slecht voor het millieu is werkt wel prima.
Nu heb ik veel ervaring in het printjes tekenen met zo'n stift op een koperlaag, en ik kan me niet voorstellen dat je met zo'n primitief geval in een plotter tot een bevredigend resultaat kunt komen.
Even in de buitenlucht zonder te tekenen en de punt droogt op, vilthaartjes kunnen de hele print verpesten en een nieuwe stift tekent al helemaal k*t.
Hoe wil je btw dunnere en dikkere sporen trekken?
Ik zie dat niet zitten, maar dat vermoedde je denk ik al.
exter houdt het fijn bij zijn laserprinter en z'n lichtbakje.
Dingen zijn practisch overal compleet afgeschreven aangezien de huidige generatie printers sneller is, nauwkeuriger, geen last van uitdrogende pennen, ook geschikt voor "normale" prints, ondersteuning van alle software (als ie in windows werkt werkt ie overal mee) etc...droupsnoet schreef op 02 oktober 2002 @ 08:06:
een plotter is een heeelle ouwe printer, maar word nu nog wel gebruikt door bedrijven zoals architecten enzo, want hij is heel precies, maar groot en best wel traag
Heb zelf hier nog een ouwe Calcomp A0 penplotter op mijn kamer staan. Moet ik ooit nog eens wat mee gaan klooien aangezien het wel een hoog "impressive" gehalte heeft om zo'n ding met een vel A0 aan de slag te zien gaan. Verder zijn het complete ondingen.
de betaler vervuilt
Verwijderd
offtopic:
In AutoCAD zit een handige functie die we object-snaps noemen, kan je meteen een stuk netter tekenen......
In AutoCAD zit een handige functie die we object-snaps noemen, kan je meteen een stuk netter tekenen......
Pagina: 1