Stripe size

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

• iznogood
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb een a7v333 moederbord met de onboard raidcontroller waar 2 WD 800JB Caviar schijven zijn aangesloten. Nu heb ik op GOT gelezen dat een stripe size van 32 het beste is voor deze schijven. Nu wil ik graag weten of dat ook echt zo is. Ook wil ik weten hoe ik deze stripe size kan aanpassen. In mijn raid bios gaat dat niet. Terwijl ik van Lumberjack de Asus Av7333 Full Raid 10.14 Beta 002 bios geinstalleerd heb. Ook wil ik wel weten wat stripe size precies inhoud.

Just as Good

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

tja, bij mij was 32 juist niet sneller, bij mij 128 hangt er ook erg vanaf of je met grote of kleine bestanden werkt. beste manier is gewoon veel testen of zoeken op GoT

Multimonitor is relax :P

• iznogood
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MeIsTwisted schreef op 01 oktober 2002 @ 22:49:
tja, bij mij was 32 juist niet sneller, bij mij 128 hangt er ook erg vanaf of je met grote of kleine bestanden werkt. beste manier is gewoon veel testen of zoeken op GoT
Heb jij maxtor schijven erin ?

Just as Good

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Yep, ik heb 32kb gekozen omdat ie gemiddeld de meest High-scores haalt in ATTO.

8 Kb is ook strak en denk dat je met 1 van deze 2 het beste af bent onder normaal gebruik met XP.

Kies je nog kleiner dan 8 kb of nog groter dan 64kb ga je het echt merken met OF de grote bestanden (-8kb) OF de kleine bestanden (+64kb) .

Voor die paar games die je laad, kopieert en speelt hoef je echt geen grote blocksize te maken, da's zonde. Wanneer i een grote blocksize WEL! interressant is als je veel met giga-grote scans werkt, VET zit te photoshoppen met veel bewerkingen bijv. of met DVD-rippers constant in de weer bent....Video-editing.
Je XP zal iets lakser worden, vooral met 256kb of hogere blocksize. Alleen die specifieke software heeft er voordeel van !

Met kleinere blocksizes zal je XP als een speer draaien, kopieer-opdrachten van niet te grote bestanden etc. ook. Alleen de bovenstaande software profiteert hier dus duidelijk niet van wat niets uitmaakt als je toch niet veel doet met die programma's. Het is dus een keuze die je maakt, ahankelijk van je eigen behoefte.

Veel , heel veel kleine bestanden 2-4kb
Gemiddeld 8-16-32-64kb (128:?)
Grote Bestanden bewerken 128kb en hoger

Ben zelf een gemiddeld gebruiker en voor mijn IBM's is 32kb de beste keus , zoals je aan dit staatje kan zien.... loopt mooi op en houd het goed vast tot aan de grootste blocks. En de MEESTE high-scores van alle blocks die ik getest heb (alle, behalve 1kb)

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jediron/Foto/atto-32kb.jpg

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat verschilt écht per systeemconfiguratie.. Wees eens de Tweaker en probeer diverse stripe sizes en benchmark ze dan allemaal, zoals door MeIsTwisted en Madrox aangegeven.

32KB/64KB is zo ongeveer het beste voor de OS en grotere stripe sizes zijn sneller wanneer je veel met Audio/Video doet (grote bestanden dus).

Dit topic is gesloten.