IRQ sharing problemen in overvol systeem

Pagina: 1
Acties:

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb sinds een geruime tijd een systeem met erg veel hardware erin:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Mobo           :   Epox 8KTA3+
CPU            :    AMD Athlon AYHJA 1400MHz@1540MHz ( 11x140MHz )
Geheugen       : 1x256MB PC133, 1x128MB PC133 @ CAS3

TV kaart       : Hauppauge WinTV Theater - Dolby Pro Logic
Videokaart     : ATI Radeon 8500LE 64MB DDR AGP 250/250MHz ( Point of View )
3D Acc         : Diamond Monster 3D II 12MB PCI

Soundboard 0   : Creative Labs Sound Blaster AWE64 Value ISA PnP (8MB Memory expansion) 
Soundboard 1   : Creative Labs Sound Blaster Live! 5.1 OEM PCI PnP 

Harddisk 0     : Maxtor Diamondmax+ 30GB ATA-100 7200RPM
Harddisk 1     : Maxtor D740x 40GB ATA-133 7200RPM 6L040L2 ( Drive 0 RAID-0 Array #0) 
Harddisk 2     : Maxtor D740x 40GB ATA-133 7200RPM 6L040L2 ( Drive 1 RAID-0 Array #0) 
CD -ROM        : Hitachi GD2500 4x24x DVD-ROM  (Secondary Master IDE1) 
CD -RW         : LiteOn 24x10x40 CDRW Drive Retail  (Primary Slave IDE0) 

Networkcard 0  : Realtek TRL8139(A) PCI Fast Ethernet Adapter
Networkcard 1  : 3Com Etherlink III ISA

PSU            : Skyhawk 300 Watt (Fan RPM adjustable by resistor)

Maar op een of andere rede blijft mun systeem de laatste tijd behoorlijk instabiel als ik een OS wil installeren.
Het maakt niet uit hoe ik de kaarten er in stop, en voor ik het weet heb ik een freeze :(

Op het moment zit alles er zo in:

AGP : Radeon 8500
PCI1: Voodoo2
PCI2: N/A
PCI3: NIC Realtek
PCI4: SB Live 5.1
PCI5: TV kaart
PCI6: N/A
ISA1: SB AWE 64

De IRQ sharing is als volgt zover ik het heb kunnen begrijpen:

AGP <-> PCI1
PCI1 <-> AGP
PCI2 <-> HPT370A
PCI3 <-> PCI5 <-> PCI6
PCI4 <-> USB
PCI5 <-> PCI3 <-> PCI6
PCI6 <-> PCI5 <-> PCI3

ACPI aan of uit heb ik niet veel verschil gemerkt. Maar ik krijg gewoon freezes nadat ik: de SB Live driver heb geinstalled en na het opnieuw booten hangt ie bij het inlogscherm, of als ik het tv programma opstart als het is geinstalled.

En het vreemdste vind ik nog dat de computer vastloopt na de installatie van de Live driver als ik de 3COM ISA NIC in de plaats zet van de AWE 64. De 3Com zit op DEZELFDE IRQ als de AWE64 en is NIET geshared met een ander apparaat.
ALLE besturingsystemen die ik heb geprobeerd hebben er last van: Windows 98SE NL, Windows 2000 Pro, Windows 2000 Advanced Server, Windows XP Professional NL.

Ik verdenk mijn Sound Blaster Live 5.1 omdat het systeem vaak vastloopt nadat ik de Live driver heb geinstalled. Een andere geluidskaart wil ik wel, maar sja... ben geen filantropische instelling :X

Wat ik NU als OS heb werkt wel, alleen tis een erg oude install ( image ) en kwil ook uns met een frisse start beginnen, en dat lukt zo niet echt :X :{ ;( ;(

C:\>_

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Lijkt me een 'klassiek' SoundBlaster probleem. Probeer voor de grap eens de driver van KX Project, dit omdat je gedonder krijgt ná het installeren v.d. SB driver. Ik gebruik 'm trouwens ook, die KX driver.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Vinnie
  • Niet online
Daar kan het idd aan liggen, vooral omdat mijn chipset van VIA is :X KT133A / 686B :(

Maar on the other hand... ik heb het freezeprobleem met CD drivers als met de nieuwste van inet :?
Het vreemdste is nog dat ik de inet driver niet kan installeren als ik met een vers OS begin. Ik krijg dan een CRC error van de installer.
Ik moet ut dan opnieuw downen en dan pas kan ik ut weer runnen :?

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
OMG, dat is wel een zeer volle pc.

Heb je al eens geprobeerd het OS te installen met kleinere config en daarna de rest van de hardware toe te voegen? Is omslachtig maar als het werkt meteen een Ghost-file aanmaken.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
IIG zou het delen van IRQ's GEEN problemen moeten opleveren, het is heel normaal in een ACPI systeem.

specs

• Vinnie
  • Niet online
Chevy454 schreef op 01 oktober 2002 @ 23:21:
OMG, dat is wel een zeer volle pc.

Heb je al eens geprobeerd het OS te installen met kleinere config en daarna de rest van de hardware toe te voegen? Is omslachtig maar als het werkt meteen een Ghost-file aanmaken.
Je meent ut ;)

Sja, ik heb ut geprobeerd, maar lockups na infrotten van een kaart erbij :X
En het irritante is dat Win2k/XP elke config opslaat in zun hardware database :(
gladiool schreef op 01 oktober 2002 @ 23:27:
IIG zou het delen van IRQ's GEEN problemen moeten opleveren, het is heel normaal in een ACPI systeem.
Mjah, eigelijk wel :(

• Ronnie_T
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 12:59

Ronnie_T

Shangri-La

Welke Via 4 in 1 driver heb je? probeer de nieuwste. Heel misschien helpt het je systeem

Intel Forever. Specs. DKJJPQKU

• Vinnie
  • Niet online
Ronnie_T schreef op 02 oktober 2002 @ 00:33:
Welke Via 4 in 1 driver heb je? probeer de nieuwste. Heel misschien helpt het je systeem
Het helpt alleen tegen het gepiep dat ik nu heb :+ maar voor de rest merk ik geen verschil :{

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

heeft je bordje een APIC? en werkt dat onder Win2k bijv? (andere HAL kiezen)

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Vinnie
  • Niet online
Ehmmmm hoe zie ik da :?

iig zie ik bij CPU & BIOS information bij Sandra: een X bij Local APIC Built-in

• maratropa
  • Niet online
dan kun je bij w2k install kiezen voor een non ACPI HAL, kun je proberen, maar ik denk dat je meer problemen terug krijgt dan oplossingen.

specs

• Vinnie
  • Niet online
Dat doen we dan maar niet :+

Kga straks ff proberen wat Abbadon als tip had gegeven :)

• maratropa
  • Niet online
naja, het kan wel werken maar met zo'n overvol systeem krijg je denk ik geheid irq conflicten, acpi regelt dat voor jouw.

-Misschien zijn sommige kaarten niet goed ACPI compatible

-Misschien een andere voeding proberen? (zwaarder?)

specs

• Vinnie
  • Niet online
Lijkt me idd dat MET ACPI wel iets beter zal werken dan zonder :o

-Dat is vrijwel onmogelijk om van alles uit te vinden
-Mwoah... 300Watt, en de volt lijnen vinnik ook vrij acceptabel :)

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

kheb het niet over ACPI maar over APIC (Advanced Programmable Interrupt Controller) waarmee je meer interrupts tot je beschikking hebt, totaal 24 ofzo.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Vinnie
  • Niet online
Ik heb in het mobo boekje gekeken, maar tot zo ver heb ik er NIKS over kunnen vinden :{

• JPS43
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-11-2021
Ik heb ook deze problemen gehad. Ik heb het opgelost door mijn com 1&2 poort uit te schakelen via mijn BIOS (ik gebruik deze toch niet) en zo IRQ's vrij te maken. Ook ik heb een soundblaster die zijn irq's opeist, en mij de nodige hoofpijn heeft bezorgd.

JPS

• maratropa
  • Niet online
APIC is dacht ik vooral iets van dual PC's mijn tiger MP heeft er volgens mij ook een, maar ik heb gewoon windows met ACPI erop gezet.

Ik heb inderdaad veel meer irq's dan een single.

specs

• Vinnie
  • Niet online
W00000t *D
Ik kan iig al inloggen met de tip van Abbadon om die andere drivers te installen :)

Nu nog het ergste maybe, de TV kaart :X

• Vinnie
  • Niet online
gladiool schreef op 02 oktober 2002 @ 14:20:
APIC is dacht ik vooral iets van dual PC's mijn tiger MP heeft er volgens mij ook een, maar ik heb gewoon windows met ACPI erop gezet.
Dat kan best kloppen :) Een vriend van me had ook een dual systeem en had ook dubbel zoveel IRQ's :?

Misschien wel iets voor later :+

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:52

Wallie

Herr

Ik heb ook een 8KTA3+, helemaal vol met PCI gevallen:
AGP: Hecules 8500LE
PCI1: Promise Ultra 133
PCI2: Adaptec Duoconnect
PCI3: 3com905B Combo
PCI4: Voodoo3 PCI
PCI5: Hauppauge WinTV PCI
PCI6: Philips Seismic Edge
Werkt prima onder 2000 en XP met ACPI aan :)

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• Vinnie
  • Niet online
Wallie schreef op 02 oktober 2002 @ 14:24:
Ik heb ook een 8KTA3+, helemaal vol met PCI gevallen:
AGP: Hecules 8500LE
PCI1: Promise Ultra 133
PCI2: Adaptec Duoconnect
PCI3: 3com905B Combo
PCI4: Voodoo3 PCI
PCI5: Hauppauge WinTV PCI
PCI6: Philips Seismic Edge
Werkt prima onder 2000 en XP met ACPI aan :)
Poe poe, nog voller :+ mag ik ook ff je IRQ tabel weten die je bij het opstarten ziet?
Ik weet dat ut in windows wat anders kan zijn ;)

• maratropa
  • Niet online
ja windows 2000 met ACPI neemt alles over, en wat je dus bij het opstarten ziet is niet hoe het uiteindelijk eruit komt te zien.

specs

• Wallie

Wallie

Herr

Afbeeldingslocatie: http://home.iae.nl/users/termaten/images/foto/pci.gif

Afbeeldingslocatie: http://home.iae.nl/users/termaten/images/foto/IMG_0107.jpg
Nog meer gewenst? :)

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Haal btw die voodoo2 is weg, heb je toch nie meer nodig (of wel dan :? ), en die andere geluiskaart, wat dooe je daar mee dan...... :?

Verplaatsen van hardware (kaartjes) helpt ook weleens btw... ;)

One World Concepts

• nhimf
  • Laatst online: 19-08 10:00

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Erhm apic is ook voor single cpu systemen. Ik heb een asus a7v333 met apic. Mijn realtek kaart zit bijv op irq 19 ;)

Dus kijk ff goed in je bios of je ergens een keuze heb tussen pic en apic. Als je apic kan kiezen ben je van het probleem af.

edit:

Ik kan niets vinden over apic op de site van epox. Misschien heb je het wel niet.
En als je echt zoveel hardware nodig hebt en je mobo geen apic heeft , dan zal je een ander mobo moeten kopen.
Maar toch vind ik het raar dat je 2 geluidskaarten hebt. Maar er zal wel een goede reden voor zijn

edit:

Ok ik zie dat je geen apic hebt. Dus dan een ander mobo? zou moeten werken denk ik ;)
Ik heb zelf iig een asus a7v333 en daar zit oa een sblive platinum in, en zonder probs.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 14:50
EJ ik kan IRQ 7 voor je vrij maken :? Intresse :+. Die hebben ze al aan stana :+.

Ik denk dat je sb live wel eens de veroorzaker kan zijn :(. Hoe staat het met je bios settings :?

• nhimf

nhimf

Ok hier mijn irq's ;)
Zoals je ziet wel wat share maar niet zoals jouw irq 7...
ps je ziet wel een 2de geluidskaart, maar dies onboard en kon zo ff niet vinden in de bios waar ik hem uit kon zetten. Kep geen last van dat ding dus doe er ook nix aan
Afbeeldingslocatie: http://www.nhimf.org/irq.jpg

Zoals je ziet dus meer dan 16 irq's op in single cpu systeem.

edit:

Ok ik zat ff te kloten met die img maar nu moet het werken ;)

• Vinnie
  • Niet online
Sodejuh wat een scherpe shots :o... mag je bij mij ook uns doen :)

Maar dat je systeem nog zo werkt, verbazingwekkend :D Alhoewel je geen SB heb enzo :P

• Wallie

Wallie

Herr

Vinnie schreef op 02 oktober 2002 @ 19:50:
[...]

Sodejuh wat een scherpe shots :o... mag je bij mij ook uns doen :)

Maar dat je systeem nog zo werkt, verbazingwekkend :D Alhoewel je geen SB heb enzo :P
Ik vind SB live's wel enge dingen.. geven vaak problemen... heb er nooit eentje durven kopen :)

• Vinnie
  • Niet online
B_FORCE schreef op 02 oktober 2002 @ 19:18:
Haal btw die voodoo2 is weg, heb je toch nie meer nodig (of wel dan :? ), en die andere geluiskaart, wat dooe je daar mee dan...... :?

Verplaatsen van hardware (kaartjes) helpt ook weleens btw... ;)
Voodoo2 heb ik nog wel nodig voor wat nostalgische spelletjes. En een Voodoo2 gebruikt toch geen IRQ
nhimf schreef op 02 oktober 2002 @ 19:31:
Erhm apic is ook voor single cpu systemen. Ik heb een asus a7v333 met apic. Mijn realtek kaart zit bijv op irq 19 ;)

Dus kijk ff goed in je bios of je ergens een keuze heb tussen pic en apic. Als je apic kan kiezen ben je van het probleem af.

edit:

Ik kan niets vinden over apic op de site van epox. Misschien heb je het wel niet.
En als je echt zoveel hardware nodig hebt en je mobo geen apic heeft , dan zal je een ander mobo moeten kopen.
Maar toch vind ik het raar dat je 2 geluidskaarten hebt. Maar er zal wel een goede reden voor zijn

edit:

Ok ik zie dat je geen apic hebt. Dus dan een ander mobo? zou moeten werken denk ik ;)
Ik heb zelf iig een asus a7v333 en daar zit oa een sblive platinum in, en zonder probs.
2e geluidskaart ( de AWE ) was meer voor DOS spelletjes. En omdat ik nu in Windows 2000 zit te werken is dat niet meer zo nodig. Die is er nu dus uit. Zit nu een 3Com 10MBit ISA NIC voor in de plaats.
Termi schreef op 02 oktober 2002 @ 19:37:
EJ ik kan IRQ 7 voor je vrij maken :? Intresse :+. Die hebben ze al aan stana :+.

Ik denk dat je sb live wel eens de veroorzaker kan zijn :(. Hoe staat het met je bios settings :?
Hoe bedoel je BIOS settings :?
nhimf schreef op 02 oktober 2002 @ 19:46:
Ok hier mijn irq's ;)
Zoals je ziet wel wat share maar niet zoals jouw irq 7...
ps je ziet wel een 2de geluidskaart, maar dies onboard en kon zo ff niet vinden in de bios waar ik hem uit kon zetten. Kep geen last van dat ding dus doe er ook nix aan
[afbeelding]

Zoals je ziet dus meer dan 16 irq's op in single cpu systeem.

edit:

Ok ik zat ff te kloten met die img maar nu moet het werken ;)
* Vinnie heeft er ook 1 onboard Maar je kan em zo in je BIOS uitschakelen, gewoon ff goed zoeken in je BIOS :)

Tis erg wreed om zoiets te zien *D Maar kheb zoiets nooit echt bij de specs van mobo's gezien :{ Dus of mun volgende ook zoiets heeft zal moeilijk te uitvogelen zijn..

• Vinnie
  • Niet online
Wallie schreef op 02 oktober 2002 @ 19:53:
[...]

Ik vind SB live's wel enge dingen.. geven vaak problemen... heb er nooit eentje durven kopen :)
Sja, ik had er toendertijd niet echt bij stilgestaan. Creative stond bij mij gewoon als 'goed' in het geheugen... SB Pro, II, 16, AWE32, AWE64.. allemaal goeie dingen :)

Maar idd zijn die Live's een HEL :(

• Wallie

Wallie

Herr

Vinnie schreef op 02 oktober 2002 @ 19:56:
[...]

Sja, ik had er toendertijd niet echt bij stilgestaan. Creative stond bij mij gewoon als 'goed' in het geheugen... SB Pro, II, 16, AWE32, AWE64.. allemaal goeie dingen :)

Maar idd zijn die Live's een HEL :(
Ja, SB16 en (2x) een 64AWE heb ik ook gehad (en de 64's heb nog steeds), erg goeie dingen :) Gebruik je de Live nog voor speciale dingen? Anders kan je erover denken om die SB64AWE erin te zetten :).
Verder kan ik je de Philips Seismic Edge van harte aanraden :)

• Vinnie
  • Niet online
Wallie schreef op 02 oktober 2002 @ 20:00:
[...]

Ja, SB16 en (2x) een 64AWE heb ik ook gehad (en de 64's heb nog steeds), erg goeie dingen :) Gebruik je de Live nog voor speciale dingen? Anders kan je erover denken om die SB64AWE erin te zetten :).
Verder kan ik je de Philips Seismic Edge van harte aanraden :)
De AWE64 ligt hier naast me O+ mooi ding ;)

Live heb ik nodig voor surround enzo :+

Kheb de AWE64 eruit gemieterd en die 3Com NIC erin gezet :)

• nhimf

nhimf

Mja volgens mij heeft de kt333 chipset apic (of zit het op je mobo en niet in je chipset?)
Zoals ik al zei heeft een asus a7v333 apic.

ps me pa had een awe 64 gold, die was ook leuk, alleen jammer genoeg een isa en in nieuwe systemen gaat dat niet echt meer.

Ow en dat van die onboard, ik weet dat het goed zoeken is, maar jah geen zin in en heb er toch geen last van ;)

• Vinnie
  • Niet online
Het lijkt me dat zoiets in een chipset zit imho.

Gold? Woei! Die wil ik wel :D

hehe, zekers een AC '97? Die dingen zuigen als de tering :( :X :P :+

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Wat is overigens het nut van 2 geluidskaarten :?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Vinnie
  • Niet online
FastBunny schreef op 03 oktober 2002 @ 10:04:
Wat is overigens het nut van 2 geluidskaarten :?
ISA geluidskaart -> MS-DOS gebeuren zonder tussekomen van enige legacy progsels :r
PCI geluidskaart -> Windows gebeuren en nieuwe opties voor Windows Games oa EAX

Ook worden soms 2 geluidskaarten gebruikt om mee te mixen. Broer van een vriend van me doet zoiets.

Pagina: 1