Toon posts:

[HTML :) ] scrollende tabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben met een website bezig die gebruik maakt van tabellen. Nu wil ik graag dat ik in deze tabellen kan scrollen... (voorbeeld: http://www.ea.com/eagames...l/demo_tips.jsp?state=111)

Vooraleer ik om de oren wordt geslagen met algemene voorwaarden /posting rules en dergelijk heb ik een vraagje... moet ik hiervoor JSP gebruiken? Of kan het ook anders? En zo ja... O-)

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 08:50

The Bad Seed

Chaotic since 1983

met Javascript zou dat moeten lukken
http://developer.irt.org/script/scroll.htm

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 19:07

dominic

will code for food

De manier waarop zij het doen wel maar het kan ook simpeler d.m.v. een scrollbar.

Zet in een TD van je TABLE: <DIV style="overflow:scroll">HIER JE CONTENT</div>

Dan krijg je een scrollbar wanneer de content groter is dan de cell.

Het kan natuurlijk ook met Jscript, met de methods scrollBy en scrollIntoView, met de search kom je wel verder denk ik.

Download my music on SoundCloud

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Ehhh, JSP is de Java variant van ASP, en dus ServerSide, wat helemaal nix te maken heeft met wat jij wil. Je moet gewoon CSS gebruiken.
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<!doctype html public "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Untitled</title>
</head>
<body>
<table border="2" cellpadding="3" cellspacing="0" bgcolor="#CCDDCC">
      <tr>
            <td>
                  <span style="position:relative; top:0px; left:0px; width:220px; height:120px;overflow-y:scroll;">
Blues is cool  Blues is cool  Blues is cool  Blues is cool  Blues is cool  Blues is cool
Blues is cool  Blues is cool  Blues is cool  Blues is cool  Blues is cool  Blues is cool 
</span>
            </td>
      </tr>
</table>
</body>
</html>

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• ddofborg
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-02 09:52
...kun je niet gewoon een javascript maken die dan de positie (CSS) van de tabel steends een paar punten opschuift.

• OkkE

OkkE

ddofborg schreef op 01 oktober 2002 @ 22:19:
...kun je niet gewoon een javascript maken die dan de positie (CSS) van de tabel steends een paar punten opschuift.
Waarom zou je dat doen, als je ook gewoon de overflow property hebt in CSS zelf.. :?

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 19:07

dominic

will code for food

OkkE schreef op 01 oktober 2002 @ 22:22:
[...]

Waarom zou je dat doen, als je ook gewoon de overflow property hebt in CSS zelf.. :?
Misschien wilt hij ook wel van die mooie buttons om te scrollen ;) Kan zijn..

Download my music on SoundCloud

• OkkE

OkkE

dominicbout schreef op 01 oktober 2002 @ 22:24:
[...]
Misschien wilt hij ook wel van die mooie buttons om te scrollen ;) Kan zijn..
Oops, dat zou kunnen. Had zijn voorbeeld niet bekeken, als hij ook van die mooie scroll-knoppies wil ipv een scroll-bar zal het indd met JavaScript moeten.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
'overflow-y' is geen CSS, CSS kent alleen 'overflow'. En om de een of andere reden werkt SPAN met Mozilla niet in het voorbeeld dat jij gebruikt, daar werkt alleen DIV.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• OkkE

OkkE

ajvdvegt schreef op 01 oktober 2002 @ 22:42:
[...]

'overflow-y' is geen CSS, CSS kent alleen 'overflow'. En om de een of andere reden werkt SPAN met Mozilla niet in het voorbeeld dat jij gebruikt, daar werkt alleen DIV.
Ik heb het ook alleen gepast uit een HTML file dat Blues ooit eens hier had gepost in een topic met zo'n zelfde vraag. :{

Verwijderd

OkkE schreef op 01 oktober 2002 @ 22:53:
Ik heb het ook alleen gepast uit een HTML file dat Blues ooit eens hier had gepost in een topic met zo'n zelfde vraag. :{
Jaja, nou heb ik het weer gedaan! :o

Maarreh...Evel Kenievil, wat wil je dat er scrollt in je tabel? De cellen? De tabel-body? Leg je wensen even wat duidelijker uit.

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 22:57:
[...]

Jaja, nou heb ik het weer gedaan! :o
gniffel >:)
dat is het risico als je jezelf zo graag in je code vereeuwigd ziet :P

Maareh, als je het wilt zoals op die BF1942 site dan kun je eventueel daar de code rippen en uit gaan pluizen welk stukje het 'm doet.
leer je van en hij is naar je zin.

maar aan de andere kant is vanaf scratch zelf bouwen ook wel leuk en leerzaam :/

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Topicstarter
heb de site van BF1942 al op m'n hd'tje staan maar daar kan ik niet echt wijs uit... zodra ik wat 'overbodige elementen' (plaatjes, text etc) verwijder doet het hele geval niets meer...

Zal ten behoeve van Blues ff wat duidelijker zijn...
Ik wil graag dat de tekst in één cel van de tabel scollt... Dus de opmaak van mijn pagina'tje blijft zoals tie is maar ik kan wél grote stukken tekst kwijt...

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

ajvdvegt schreef op 01 oktober 2002 @ 22:42:
[...]

'overflow-y' is geen CSS, CSS kent alleen 'overflow'.
css 2.0 kent overflow-x en overflow-y

maar als je die site niet begrijpt zou ik gewoon ff zoeken op javascript.internet.com of een andere site waar ze js voorbeelden hebben... om uit de source van iemand anders zo`n scriptje te rippen als je zelf nog niet goed bent in js is niet te doen :)

maar als ik jou was zou ik t ook gewoon simpel houden en overflow gebruiken :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Bekijk die pagina eens in Mozilla en in IE. Het belangrijkste verschil is snelheid - en daarmee heb je ook het belangrijkste bezwaar te pakken, als je user sneller leest dan die scrollknoppen werken, dan sluit 'ie je venstertje. Dat heb ik bij jouw voorbeeld onder Mozilla. Verder word ik altijd een beetje kregel van die webdesigners die het UI van Windows wel ff op de helling zetten. Dáárvoor heb ik geen theempje geïnstalleerd!

Kort en goed: gebruik die overflowproperty, als 'ie in bepaalde browsers niet werkt krijgt de opmaak misschien wel een tik, maar ik kan de pagina iig in mijn tempo lezen ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Rataplan schreef op 02 oktober 2002 @ 09:45:
[..]
Verder word ik altijd een beetje kregel van die webdesigners die het UI van Windows wel ff op de helling zetten. Dáárvoor heb ik geen theempje geïnstalleerd!

Kort en goed: gebruik die overflowproperty, als 'ie in bepaalde browsers niet werkt krijgt de opmaak misschien wel een tik, maar ik kan de pagina iig in mijn tempo lezen ;)
Echte DHTML (javascript dus) scrollers kun je overal op elke manier inbouwen. Zo heb ik een tijd terug een topic gezien van iemand die een diagonale scroller had; en die werkte nog ook! Tevens had Cheatah geloof ik toen zelfs een ronde scrollbar gemaakt die werkte. Het is dus zeker zinvol als je voor totale integratie van je scrollbar in je design bent. Maar zelf heb ik een rothekel aan kleine venstertjes waar je drie woorden op een regel hebt, en drie regels in dat venster zichtbaar; je scrollt je rot. Geef mij maar een goed gelayoute pagina waar alle informatie groot en duidelijk op aanwezig is.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

|HunterPro| schreef op 02 oktober 2002 @ 09:48:
Het is dus zeker zinvol als je voor totale integratie van je scrollbar in je design bent. Maar zelf heb ik een rothekel aan kleine venstertjes waar je drie woorden op een regel hebt, en drie regels in dat venster zichtbaar; je scrollt je rot. Geef mij maar een goed gelayoute pagina waar alle informatie groot en duidelijk op aanwezig is.
Ik bedoel eik niet zozeer dat ik een probleem heb met custom scrollbar, maar wel met de in het voorbeeld gegeven irritante rotknopjes waar je je muis boven moet houden en dan moet wachten tot het die kl*tesite belieft om de gevraagde info op je scherm te zetten. Ik wil daar dus zo'n blokje tussen dat ik heen en weer kan schuiven, of het is [alt]+[f4]. Het integreren van scrollbars in je design kan ik natuurlijk alleen maar toejuichen, net als je laatste zin. Ik zou bijna vragen of dat niet een beetje een dooddoener is, toen ik me het voorbeeld van topicstarter weer voor de geest haalde >:)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• HunterPro
  • Niet online
aah, nu ik op die link klik herken ik die site weer :(

moest ik voor een game-site een review maken over battlefield 1942; dacht ik dus daar m'n info vandaan te plukken. Moest ik dus via de source de tekst er uitrippen, omdat je niet alle tekst met de hand kunt selecteren :(

voor dit soort informatie en/of informatief bedoelde sites (wetenschappelijk etc) zou ik dus _nooit_ zoiets gebruiken; omdat het dus lastig te quoten is in andere vormen.

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 13:45

schizofreen

ik & jij

Waarom niet gewoon een IFRAME in een tabel plaatsen?
Dat werkt net zo goed en dan kun je zelfs nog je scrollbar customizen.

Dus gewoon iets als

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<table>
  <tr>
    <td width="650" height="300">
    <iframe frameborder="no" scrolling="yes" width="650" height="300" SRC="home.html" NAME="tabframe">
                schizofreen heerst :)
    </iframe>
    </td>
  </tr>
<table>

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

• HunterPro
  • Niet online
schizofreen schreef op 02 oktober 2002 @ 10:09:
Waarom niet gewoon een IFRAME in een tabel plaatsen?
Dat werkt net zo goed en dan kun je zelfs nog je scrollbar customizen.

Dus gewoon iets als

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<table>
  <tr>
    <td width="650" height="300">
    <iframe frameborder="no" scrolling="yes" width="650" height="300" SRC="home.html" NAME="tabframe">
                schizofreen heerst :)
    </iframe>
    </td>
  </tr>
<table>
heb jij een iframe code waarmee je de scrollbars voor custom graphics kunt vervangen en onmouseover kunt laten scrollen met een voorgedefinieerde snelheid dan? ;)

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 13:45

schizofreen

ik & jij

|HunterPro| schreef op 02 oktober 2002 @ 10:12:
[...]

heb jij een iframe code waarmee je de scrollbars voor custom graphics kunt vervangen en onmouseover kunt laten scrollen met een voorgedefinieerde snelheid dan? ;)
Nopes, maar wel de kleurtjes :D, ook mooi!
Nee ok, in dat geval moet je idd toch een andere oplossing hebben.

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

• HunterPro
  • Niet online
schizofreen schreef op 02 oktober 2002 @ 10:13:
[...]

Nopes, maar wel de kleurtjes :D, ook mooi!
Nee ok, in dat geval moet je idd toch een andere oplossing hebben.
tip, een topic heeft meestal een openingspost waarin het probleem uit de doeken wordt gedaan; lees die ook eens :+

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties... ik ben eruit! (gebruik toch maar de tip van OkkE!)

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Bravo, dat is de beste uit het topic ;) Post je nog ff een urlletje als je klaar bent?

Pagina: 1