Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 14:40:
RCF L15/554K
[
afbeelding]
http://www.ijs.com.au/rcf2.htm#one
De Shiva zit op 87,2dB 1w/1m
Die stryke is niet echt efficiënt : 85.5dB wel grote slag 23mm
Het doel is meer van; de sub moet de speakers aanvullen en het geluidsbeeld vergroten zonder dat hij opvalt. De geluidsdruk moet hoog genoeg zijn om de t-rex's voetstappen goed neer te zetten op een niveau wat je zelf goed vindt. Als je graag wilt weten hoeveel dB dan kun je het beste met een SPL meter aan de slag gaan. Je kunt ook beter een grotere versterkermodule nemen, die bepaalt immers hoe hard het systeem gaat bij een gegeven driver. Ik zou niet gaan voor een PA driver deze zijn immers voor PA doeleinde.
Da's natuurlijk wel een beetje erg simpel. Die RCF driver die jij hebt gebruikt is bedoeld als woofer/midrange in een 15/2 combo topkast. Dat zijn natuurlijk niet echt de meest geschikte drivers voor een HiFi sub

. Maar de driver die ik ga gebruiken bijvoorbeeld, de PHL7030 weer wel. Is ook een 18-inch natuurlijk, en die is wel gemaakt voor sublaag, natuurlijk wel met bijbehorende VAS. Maar goed, om een idee te geven hoe groot 187.5L is, ff wat foto's van de half afgebouwde kast:

Redheinz schreef op 03 oktober 2002 @ 14:15:
Het is de bedoeling dat ik erop vooruit ga t.o.v. mijn huidige sub, met welke ik overigens erg tevreden ben. Heb 'm ook pas een paar maanden, maar dan wordt de interesse gewekt en ga je 's rondkijken.
102 dB/1m/1watt max is dus zat voor thuis-gebruik lijkt me, hij krijgt een plaatsje tegen de muur dus je hebt alweer meer opbrengst omdat je afstraalgebied gedeeld wordt door 2. Het geluidsniveau hoeft geen concert-niveau's te halen, dat lijkt me niet realistisch om filmpjes te kijken..... Worrik gek denk ik.
Research = Vance + great sound stereo speaker manual + Zelfbouw sub + studie.
Het erop vooruit gaan heb ik vertaald naar lager bereik van de sub, niet perse meer geluidsdruk. PA lijkt me niet mijn pakkie an, lijkt me voor subwoofer ook niet laag genoeg reiken, bovendien is de VAS zo hoog dat je subs gaat fabriceren van >200l (zeg maar ff wat) en de sub mag groot zijn, maar niet belachelijk zoals bijv. zo'n sonotube van een meter hoog. Vind ik lelijk...
Maar is de honger naar lagere frequenties reeel? Ik lees dat Jag vindt dat onder de 30Hz geen actie meer is. Dan is zo'n sub die 16Hz haalt ook in zijn geheel niet interessant. Dan is een Stryke AV12 interessanter, klein kassie (VAS 88l, fs 21Hz), mooie parameters en -3dB van ca. 20Hz bij 80 l.
Ik wilde inderdaad t.z.t. driver en evt . ook amp (Parts-express zonder Bassboost) bij bijv. acoustic-visions.com bestellen. Adire zie je niet veel in europa, af en toe in Dld. Stryke nog nooit gezien. Adire heeft over het algemeen vrij veel volume nodig (Shiva en zeker Tempest) om tot 20Hz (dat was het doel zeg maar) te komen, behalve die Brahma's, maar die zitten qua prijs natuurlijk vrij hoog.
Maar als ik het goed begrijp heb je voor een klein kassie en lage frequentie een zwaar membraan nodig wat weer matig is voor de impuls????
Maar het doel lijkt niet reeel, of niet iets toevoegend.....
Wat betreft die bioscoop niveau's, sja, het is ook niet my cup of tea, ik zou er ook gek van worden. Maar aan de 90 dB zit je vrij snel, en dan is een max 102 dBspl sub wel errug krap, zeker als je je bedenkt dat je ook nog wel wat headroom wilt hebben. Als ik voor mezelf een sub zou ontwerpen, dan zou ik 110 dBspl als minimum aanhouden, dan hoeft de sub ook niet in de red zone als je een keer met wat vrienden een film kijkend de volumeknop wat hoger draait. 110 dB is ook niets bijzonders overigens, dat haal je met een 100 Watt versterker met een 90 dB gevoelige driver. En als je rekening houdt met de in room response, dan hoeft de driver nog maar 87 dB gevoelig te zijn.
Wat betreft grote van kasten en gevoeligheid enzo, je kan de volgende stelregel gebruiken die altijd opgaat:
je kan een driehoek maken, waarbij de drie punten gevoeligheid, F3 punt en grootte van de kast voorstellen. Een driver komt altijd ergens in die driehoek uit. Een driver met een lage VAS en een laag F3 punt heeft dus een lage gevoeligheid. Een driver met een hoge VAS, een hoog F3 punt heeft een hoge gevoeligheid, enz.
Adire's approach is om drivers te maken met een lage VAS, een laag F3 punt en een lage gevoeligheid. En dat dan compenseren door een driver te maken met een hele hoge max uitslag en hoge thermische belastbaarheid. En dan vervolgens te zeggen dat er geen replacement is voor displacement

. Sja, niet mijn type driver. Ik zet liever een grote sub op mijn kamer, waarbij ik ook nog een beetje response op offer (ik heb 30Hz als doel gesteld). Waarbij de driver bijna geen uitslag maakt, en op 1 promille van zijn kunnen werkt. Dat is zeg maar diametraal tegen over Adire's approach

. Maar goed, ik kan me best voorstellen dat niet iedereen zin heeft om bijna 200L in zijn kamer te planten

. En bovendien willen de meeste mensen per se response tot onder de 20Hz (dat zijn dezelfde mensen die zo lovend zijn over het bioscoop geluid met subs die misschien tot 30Hz response hebben

).
Maar goed, ik geloof dat een Adire driver ook best wel ok kan klinken als je hem in een goede behuizing inbouwt, dat bepaalt toch ook een groot deel van de kwaliteit van een luidspreker (en dat is ook waar PA speakers het laten afweten). Het maakt trouwens ook erg veel uit waarvoor je de sub gaat gebruiken. Als het voornamelijk voor films is bedoelt, sja, dan komt het allemaal niet zo nauw. Sommige mensen hebben zelfs liever blubber sublaag dan een strakke HiFi sub. Als het doel voornamelijk muziek is, dan kan je bedrogen uitkomen met zo'n wapper driver, zeker als je de niet zo veel aandacht zou besteden aan de behuizing. Dan krijg je een sub die alsnog alleen maar aangaat als er een DVD-tje wordt opgezet.