Samsung geheugen doet erg vreemd!

Pagina: 1
Acties:

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hallo mensen,

De topictitel is misschien niet even duidelijk, maar dat is mijn probleem ook niet !!! |:(

Ik kreeg vandaag van www.1to0.nl mijn samsung 256Mb CL2.5 PC2700 geheugen reepje binnen. Ik had al exact dezelfde (dacht ik) van www.digiworldbv.nl ...

Maar bij die van Digiworld staat rechtsboven 220 en bij die van 1to0 235 ... :?

Heeft dat iets met de latency te maken of wat ??

Afijn --> ik stop de tweede in mijn A7V266 bordje en zet de pc aan. Dan krijg ik in een infinte loop dezelfde toon beepjes ... ik kijk in mijn boekje --> "no memory detected" ....

Maar zou hij niet moeten booten met die 256 die hij altijd wel gezien heeft dan ? Ik zit nu achter dezelfde pc, soms doet hij het ineens wel |:( ... maar dan ook perfect --> spellen laden sneller en stuff.

Als ik die nieuwe eruit haal, doet hij het nooit fout :? ... Ik heb nog niet geprobeerd te overclocken met mijn nieuwe erbij ...

What's happening ? (vreet geheugen ook van je voeding ?)

De meeste mensen deugen!

• Tomcat84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2025
en wat gebeurt er zonder de oude en met alleen de nieuwe?

doet hij het dan wel?

heb je geprobeerd in andere memory bank?

• Cassius
  • Niet online
Andere memory banken geprobeerd ja ... zelfde resultaat.

Als ik alleen de nieuwe erin doe (bank1, bank2 of bank3) boet hij soms wel en soms niet |:( :( ...

Ik snap er de ballen van ...

De meeste mensen deugen!

• gangsterjoey
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11-2021
Doe eens een CMOS reset, stel je tijd opnieuw in, misschien zijn je timings verkeerd? :?

|| Specs ||
We don't see the things as they are, but as we see them!

• Cassius
  • Niet online
Mijn timings staan op zijn strakste ja. Cas 2 ... (nog wat 2, nog wat 2 en eentje 5, de rest staat op auto) ....

Maar dat geheugen draait op 266Mhz ... zou Cl2 us echt wel aan moeten kunnen toch.... En al zouden de timings te strak zijn, dan geeft hij toch nog geen memory fail ??? ...

Kan iemand al mijn vragen beantwoorden (weet abbadon geen solution ? --> welkde info willen jullie allemaal ? ) ...

De meeste mensen deugen!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Je doelt met die cijfers hoogstwaarschijnlijk op [D], de productie/week code?:

Afbeeldingslocatie: http://www.samsungelectronics.com/semiconductors/dram/label_information/product_label.gif

235 staat dan voor jaar 2002 en week 35.

Maar probeer idd eerst de timings eens wat minder strak in te stellen, gewoon om te zien wat het effect is.

[ Voor 0% gewijzigd door Abbadon op 01-10-2002 22:25 . Reden: verduidelijking ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 22:19

Mentalist

[avdD]

marzzman schreef op 01 oktober 2002 @ 21:57:
Andere memory banken geprobeerd ja ... zelfde resultaat.

Als ik alleen de nieuwe erin doe (bank1, bank2 of bank3) boet hij soms wel en soms niet |:( :( ...

Ik snap er de ballen van ...
Klinkt defect, maar stel eens in op CAS 2.5. Doet ie het dan wel altijd?

Probeer anders -wanneer ie aanslaat- memtest.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• gangsterjoey
Kan hij niet op de een of andere manier kijken of hij wel het geheugen heeft wat hij besteld heeft? Misschien met Sandra, met al1 dat nieuwe reepje erin.... :?

|| Specs ||

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
nee geheugen vreet niet echt super veel van je voeding >:)

probeer het geheugen eerst eens standaard te laten lopen..

is het trouwens wel brand/brand van 1to0 :?

• Cassius
  • Niet online
Abbadon schreef op 01 oktober 2002 @ 22:23:
Je doelt met die cijfers hoogstwaarschijnlijk op [D], de productie/week code?:

[afbeelding]

235 staat dan voor jaar 2002 en week 35.

Maar probeer idd eerst de timings eens wat minder strak in te stellen, gewoon om te zien wat het effect is.
mmm --> interessant. Dus mijne ene reepje kotm uit week 20 en die andere uit week 35. Prima.

Maar afijn, ik ging dus ff proberen. Op FSB 133 met cas2.5 werkt alles tot nu toe 5 keer goed.

Op FSB 133 met Cas2 doet hij het 4 van de vijf keer.
Op FSB 140 met Cas2.5 doet hij het 3 van de vijf keer (1 van de foute keren loopt hij vast bij laden windows)
Op FSB 140 met Cas2 doet hij het 2 van de vijf keer |:( (wat een ENORM bagger reepje, die andere doet serieus waar 160Mhz op Cas2 !!! Check mijn 3DMark2201 score maar, FSB = 160Mhz :@ )
Op FSB 146 doet ie het 1 van de vijf keer (bij Cas2 en Cas2.5) (loopt wel heel rechtlijnend af) ... en 1 keer weer vast in windows laden ...

Hier baal ik echt van, grrrrrrrrrrr .... Ik kocht dat reepje omdat ik dan gewoon op mijn oude trouwe timing kon draaien met FSB van 140Mhz (mijn standaard draai overlclockje) maar neeeeeeee, is hij niet stabiel ...

Is mijn geheugen nou brak of wat ?

De meeste mensen deugen!

• Cassius
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op 01 oktober 2002 @ 22:24:
[...]

Klinkt defect, maar stel eens in op CAS 2.5. Doet ie het dan wel altijd?

Probeer anders -wanneer ie aanslaat- memtest.
Wat doet dat memtest86 dan ???

Download - Pre-Compiled Memtest86 v3.0 installable from Windows and DOS --> moet ik die hebben met Windows XP, runned dat progje onder windows ?

Oh mijn god, wat baal ik hier van :( ...

De meeste mensen deugen!

• Cassius
  • Niet online
Ok Abbadon (en de rest, maar ik bouw een beetje op Abbadon hier, omdat ik weet dat hij veel verstand heeft van geheugen (heeft me al eens eerder geholpen met uitleg)) ...

Anyway dit zijn de verschillen -->

Oud = Samsung M3 68L3223DTM-CB3 0CD42200 8x32
Nieuw = Samsung M3 68L3223DTL-CB3 2168B919 8x32

Dat ene lettertje (de L ipv de M) en die serie getallen erna zijn de enige verschillen. Echter overclocked de eerste stabiel op 150Mhz Cas2 superstrak en de tweede op 133Mhz Cas2 normaal ...

Is dit nou echt enorme bad luck or what ? Of is er toch iets fout (memtest86 uitleg) ...

De meeste mensen deugen!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 22:19

Mentalist

[avdD]

_MaLa_ schreef op 01 oktober 2002 @ 22:28:
nee geheugen vreet niet echt super veel van je voeding >:)

probeer het geheugen eerst eens standaard te laten lopen..

is het trouwens wel brand/brand van 1to0 :?
Ik had 'ns een machine met 145 watt voeding, voeding liep al op z'n tenen... Toen deed ik nog 128 MB erbij in die bak en het was einde oefening voor de voeding >:)
marzzman schreef op 01 oktober 2002 @ 23:09:
[...]

Wat doet dat memtest86 dan ???

Download - Pre-Compiled Memtest86 v3.0 installable from Windows and DOS --> moet ik die hebben met Windows XP, runned dat progje onder windows ?

Oh mijn god, wat baal ik hier van :( ...
Memtest test je geheugen (meen je dat nou? echt waar, serieus? sooo he!)

Memtest kun je naar een floppy schrijven, en dan kan kan je opstarten van dat floppy (ook ZONDER hd). Dan gaat ie met een berg testen je mem testen, en na een uur of 6 (hij loopt oneindig) kijk je of ie al een foutje heeft gemaakt. Meer dan 0 fout? Geheugen is niet betrouwbaar.
marzzman schreef op 02 oktober 2002 @ 00:26:
Ok Abbadon (en de rest, maar ik bouw een beetje op Abbadon hier, omdat ik weet dat hij veel verstand heeft van geheugen (heeft me al eens eerder geholpen met uitleg)) ...

Anyway dit zijn de verschillen -->

Oud = Samsung M3 68L3223DTM-CB3 0CD42200 8x32
Nieuw = Samsung M3 68L3223DTL-CB3 2168B919 8x32

Dat ene lettertje (de L ipv de M) en die serie getallen erna zijn de enige verschillen. Echter overclocked de eerste stabiel op 150Mhz Cas2 superstrak en de tweede op 133Mhz Cas2 normaal ...

Is dit nou echt enorme bad luck or what ? Of is er toch iets fout (memtest86 uitleg) ...
Is het eigenlijk wel brand-on-brand mem, dus chips EN pcb van Samsung?

Anders is het nieuwere Samsung mem gewoon niet goed geschikt voor OCen... ;(

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Mag ik ff wat aan jou vragen? Waarom koop je een DDR333/PC2700 terwijl je moederbord een 266 chipset heeft, en dus op een lagere snelheid draait? Waarom haal je niet gewoon DDR266 RAM? Is die andere trouwens wel een PC2700 en geen 2100 of PC1600. Als dat zo is, en jij stelt voor de ene de juiste snelheid in, hoeft die snelheid nog niet goed te zijn voor de ander.

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 08:28
ik heb ook samsung pc2700, en dat kan ik niet op cas 2 laten lopen.
geheugen gewoon op cas 2,5 zetten en verder de strakste timings gebruiken, werkt prima

• gangsterjoey
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 07:24:
Mag ik ff wat aan jou vragen? Waarom koop je een DDR333/PC2700 terwijl je moederbord een 266 chipset heeft, en dus op een lagere snelheid draait? Waarom haal je niet gewoon DDR266 RAM? Is die andere trouwens wel een PC2700 en geen 2100 of PC1600. Als dat zo is, en jij stelt voor de ene de juiste snelheid in, hoeft die snelheid nog niet goed te zijn voor de ander.
Ik als 'mattie' ;) van marzzman weet waarom hij dit doet:

Dan kan hij beter en makkelijker overclocken!!! 8)

|| Specs ||

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Vreemd dat er 'Customer Sample' bij beide partnumbers staat op de Samsung site, ik zou 'Mass Production' verwachten.
Ik zou het zo ook niet weten eerlijk gezegd, je zou kunnen kijken naar de spanning die geleverd wordt aan de DIMM's en alle geheugengerelateerde BIOS parameters nog eens bij langs gaan (wat staat er allemaal ingesteld?) probleem kan hem in de DIMM zitten maar ook in de combinatie van jouw mobo en die DIMM, kun je hem niet eens in een ander bord proberen en kijken hoe ver je daar komt? Het is natuurlijk overclocken (v.d. chipset) en dan is jammer genoeg niks gegarandeerd.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Misschien dat je door de hogere memoryload wat timings relaxer moet zetten, dat komt vaker voor als je meerdere dimmen installeert, en al helemaal als die aan allebei de kanten chips hebben.

• Cassius
  • Niet online
Okay! Gebruik dat woord nooit meer :+ ... m8 kan nog net :D

Maar in ieder geval --> ik heb de chips inderdaad op een KT266 zitten voor overclockbaarheid.

Maar er staat dus op de samsung site dat hij op Cl2 133 haalt (doet ie best vaak) en op Cl2.5 166 haalt --> hij haalt 150 niet eens !!!

Met dat oude reepje kon ik op Cl2 en op 160Mhz stabiel draaien (3x 3DMark2001 + Sisoft memory benchburn) ...

En dat ene lettertje geeft mij zoveel beperkingen |:( !!! Maar ik ga hem toch echt ruilen, want hij haalt op Cl2.5 de 150 niet en zou daar toch echt 166 moeten halen !!!

:( --> -1 voor 1to0 bij mij ... Ik koop toch zeker samsung omdat ik wil overclocken })

De meeste mensen deugen!

Pagina: 1