Videokaart voor digitale videocamera ?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Topicstarter
Na lang twijfelen kom ik er echt niet meer uit en open ik uiteindelijk een topic.

Zal even kort het probleem omschrijven.
Mijn pa moet een nieuwe pc, allemaal prima die draai ik wel even in elkaar. Dacht ik.

Nu hang ik vast op het punt van de videokaart. Ik snap dat dit een search vraag is, maar ik heb alle topics van de afgelopen tijd eens bekeken en kom niet echt een vraag tegen die duidelijke raakvlakken heeft met die van mij.

Aangezien mijn vader een fanaat is van zowel digitale fotografie als van digitale video moet dit dus beide aangesloten kunnen worden. Foto is simpel die gaat op de USB.

Alleen de videokaart, waar dus de videocamera aan moet komen te hangen (:?) is een probleem. Ik heb geen idee welke videokaarten daarvoor geschikt zijn en of er misschien andere oplossingen zijn. ([21:16:01] <SiHiDa> firewire kaartje dus + videokaart :?)

Mijn pa gaat die videokaart dus uitsluitend voor videobewerken enzo gebruiken. Hij moet dus wel het een en ander kunnen, maar hij speelt er verder nauwelijks games op en internet er af en toe op.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

digitizer?
check pinnaclesys.com
anders een tv kaar met de juiste aansluitingen.
ati all in wonder etc etc
matrox heeft ze ook
nvidia
etc
etc
etc
etc...
losse firewire kaartje kan ook nog
en de search

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

De DC10+ van Pinnacle is erg goed voor de semi-prof videobwerking

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 22:38:
De DC10+ van Pinnacle is erg goed voor de semi-prof videobwerking
maar de dc10+ is alleen voor analoog

Multimonitor is relax :P

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
Nog meer tips omtrent dit probleem ? :)

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:53
meeste nieuwe moederborden hebben onboard firewire, scheelt je weer in de kosten

in principe kan je al het video-bewerken af met firewire (als de camera ook dv-in heeft)
videokaart maakt dan verder niet zoveel uit

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Je sluit een digitale (video)camera aan via USB / firewire e.d. Niet direct op je videokaart.

de betaler vervuilt

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
De moederbord oplossing is mij tot nu toe afgeraden, omdat dat een extra belasting zou zijn voor je processor enzo. Daarom zou het beter zijn om een losse firewire kaart te kopen. :?

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Pizzaman schreef op 02 oktober 2002 @ 11:00:
De moederbord oplossing is mij tot nu toe afgeraden, omdat dat een extra belasting zou zijn voor je processor enzo. Daarom zou het beter zijn om een losse firewire kaart te kopen. :?
Lijkt me echt onzin. Die controller zit er niet voor niets op hoor.

de betaler vervuilt

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
Dan zou dit moederbord de oplossing zijn:
Gigabyte GA7VAXP VIA KT400 /ATA133/Lan/Sound/Firewire :?

Afbeeldingslocatie: http://www.exile.nl/media/gigabytega7vxp.jpg

Het nadeel is dan weer dat er sound en LAN bij zit, dit heb ik eigenlijk helemaal niet nodig. :)

Verwijderd

Studio DV (+) lijkt mij de aangewezen oplossing voor je pa. Compleet, met firewirekaart en studio8 software, monteren, Vcd-DvD branden, terug schrijven naar Dv-camera.

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
Ik heb er even naar gekeken, ziet er goed uit ja. :)

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
Nog meer mensen met ideen, want dat studio 8 is vrij duur.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Radeon 9700 all in wonder, komt binnenkort uit en heb jij er ook nog wat aan :)

• Joch_um_all
  • Laatst online: 01-06-2025
Zoals al gezegd heb je niet direct een videokaart nodig om je video te capturen.

Een 1394 FireWire ook wel DV IN/OUT genoemd aansluiting is genoeg. Deze kan standaard op het moederbord aanwezig zijn, op je geluidskaart (bijvoorbeeld Audigy) of je kunt daarvoor een capturekaart gebruiken. Maakt allemaal niet uit.

Mocht er géén digitale uitgang op je vaders camera zitten dan MOET je een capturekaart gebruiken.

Je kunt ook een prachtige uitgebreide videokaart kopen met firewire-aansluiting en nog meer video-gadgets, waaronder ook vaak bewerkingssoftware. Dan kun je een kaart van Matrox overwegen, maar ook de "Hercules 3D Prophet All-in-Wonder 8500 DV" is dan een hele goede optie.

http://europe.hercules.com/showpage.php?p=39&b=0&f=1

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
Schiet mij opeens te binnen, als je het beeld van de videocamera afhaalt en hem bewerkt en dan weer terugzet, hoe gaat het dan met de kwaliteit :?

Blijft die hetzelfde ?

• Joch_um_all
Dat terugzetten kan alleen als je camera ook DV-in heeft!
Kwaliteit moet in principe hetzelfde zijn. Je hebt er wel heel veel opslagcapaciteit voor nodig om een heel teepje te bewerken en terug te zetten. Overigens heeft Pinnacle Studio ook "smart capture" en "intelligent rendering":

Smart capture
Capture is your first step in any project, and in Pinnacle Studio, it's rather neat. Smart Capture allows you (as long as you're using a standard IEEE1394 card) to digitise a low quality version of your DV tapes. The result of this is that you can store vast quantities of raw footage on your hard drive. In fact, the data-rate is up to 36 times lower than standard DV capture, so you can fit a 60 minute tape on 360MB of hard disk space. Once you've finished editing, the system can go back and re-capture just the shots you need at full resolution.

In addition, Smart Capture has the ability to detect cuts in your footage, so shots can be automatically divided into takes ready for editing.

This one feature can save a huge amount of time during editing. You can choose to detect cuts by timecode (useful on DV tapes) or by analysing changes in the image itself (most useful for analogue footage which contains no DV timecode).

To output your video, if you're creating work to be recorded onto videotape, either DV or analogue, then you can use the built-in 'Intelligent rendering' function. This renders just the effects in your movie so you can play it back to tape without rendering the full production to a DV file first."

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
De camera heeft alleen DV-out. Maar als ik die tape wil bewerken, waar laat ik dat dan. :?

Terug naar de tape toch weer ?

• Joch_um_all
Als hij alleen DV-out heeft dan kun je hem NIET terugzetten naar de camera. Bij de Canon DV500-serie kan dat dus alleen bij de "i" versies.

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
Hmm ik zal wel dom zijn, maar waar laat je je bewerkte video dan. :? Op je HDD ?

Tis een sony DCR-TRV235E :+

• Lambert
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op ee CD, DVD.

Je hebt ook camera's die je kan laten ombouwen zodat je wel video kan terugzetten. Alleen weet ik niet welke types dat zijn en het ombouwen wordt 'onder de toonbank' gedaan.

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
Hmm dus het is daarna niet meer mogelijk dat ding normaal op TV te kijken. (afgezien van een DVD-speler dan)

• Joch_um_all
klopt. Tenzij je dat inderdaad via DVD-write doet of TV-out van je videokaart dus.

Kijk voor meer info ondermeer op (ook over ombouwen van je DV-out naar DV-in/out:
http://www.nonlineair.nl/
http://www.simplydv.co.uk/
specifiek over verkrijgen van DV-in:
http://pub44.bravenet.com...catid=1442&action=showcat

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
Dus wat ik wil kan eigenlijk helemaal niet met de camera die ik heb ? Bandje op je pc bewerken en het bewerkte stuk film weer terug zetten.

• Joch_um_all
In principe niet, maar via een omweg misschien wel.....kijk ff op de laatste link die ik poostte.

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
Hmm das wel ff balen. Wilde het namelijk wel op de officiele manier doen. ;)
Pagina: 1