Primary IDE channel no 80 conductor cable installed

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• iZi
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-02 14:58

iZi

Leuker kan ik het niet maken..

Topicstarter
Ik heb een week geleden een MSI K7T Turbo moederbord gekocht en kreeg na het resetten van de bios deze melding: "Primary IDE channel no 80 conductor cable installed" .

Voordat ik de bios resette deed hij het gewoon en heb ik ook windows kunnen installeren.

Ik heb gewoon ATA100 cables gebruikt (degene die bij geleverd werd) en heb meerdere ATA100 cables geprobeerd.

Het rare is dat op het moment dat ik een ATA100 cable in de Primary IDE doe (zonder en met hd aangesloten) dat de pc helemaal niet meer wil starten. Op het moment dat ik hem eruit haal en alleen Secondary IDE heb start en boot hij wel gewoon en als ik de ATA 100 cable ik de Secondary IDE doe start en boot hij ook gewoon. Dus cables zijn nog goed.

Als ik een ATA33 in primary IDE doe start en boot hij wel gewoon (wel is waar met dezelfde melding).....dus IDE controller kan denk ik niet stuk zijn.

Ik heb nu een bios update gedaan en helaas heeft dat ook niet gewerkt.

Dus mijn moederbord lijkt geen ATA66/100 cables op primary IDE niet te accepteren.

Heeft iemand idee wat ik zou kunnen proberen of iemand die hetzelfde probleem heeft gehad???
Ik heb al gekeken in de database van GoT maar helaas staan er geen oplossingen bij ........... :(

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08 13:58
JA, je hebt toch niet voor niks een 1 blauwe ide poort en 1 flatkabel met een blauwe connector op en bij je mobo gekregen

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Doe je kabels andersom dan werkt het wel.

• makkie
Izi, may we have the results please. Of zit je te zweten.
De linker (blauw) is dus IDE1 en de witte(rechts is dus IDE2)

• iZi

iZi

Topicstarter
Ja IDE1 heeft problemen als ik een ATA100 kabel erin doe, dan start de pc niet (zonder iets in de IDE2 te hebben) en dezelfde kabel in IDE2 start wel.

Als ik op IDE1 (blauw) de blauwe connector van ATA100 kabel gebruik en op IDE2 een ATA33 doet hij het ook niet.

Als ik de ATA33 kabel op IDE1 en de ATA100 kabel op IDE2 zet start de pc wel en boot hij ook gewoon

• iZi

iZi

Topicstarter
Xavier schreef op 01 oktober 2002 @ 21:44:
Doe je kabels andersom dan werkt het wel.
Welke kabels? de IDE?? en welke andersom?

• makkie
Heb je in je bios soms een bootschijf aangevinkt die op ide2 poort zit .

• iZi

iZi

Topicstarter
nee eerste boot is gezet op hdd0

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 22:42
IDE1 = IDE0
IDE2 = IDE1

Boot hd op IDE0 of IDE1 aangesloten ?

EDIT
Lezen is ook een vak
nee eerste boot is gezet op hdd0

• makkie
Geven die ledjes nog een code?

• iZi

iZi

Topicstarter
nee als ik ATA100 cable op IDE1 aansluit krijgt de moederbord helemaal geen stroom.

• iZi

iZi

Topicstarter
mlevd schreef op 01 oktober 2002 @ 22:15:
IDE1 = IDE0
IDE2 = IDE1

EDIT
Lezen is ook een vak

[...]
boot is gezet op IDE0
dus Primary Master
en HD staat ook op Primary Master, maar goed hd heeft er niets mee te maken

• makkie
mlevd schreef op 01 oktober 2002 @ 22:15:
IDE1 = IDE0
IDE2 = IDE1

EDIT
Lezen is ook een vak

[...]
Ja, ok maar in plaats van commentaar mag je ook wel even meedenken wat het zou kunnen zijn.

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 22:42
makkie schreef op 01 oktober 2002 @ 22:31:
[...]

Ja, ok maar in plaats van commentaar mag je ook wel even meedenken wat het zou kunnen zijn.
Je onderschat de gevolgen van die verwarring, vaak genoeg gezien dat in de snelheid van aansluiten zonder al te grote kennis (nofi) gedacht wordt dat de primary ide hetzelfde is als ide1.

• makkie
Nou, dan zou ik als ik jouw was dus alleen die "blauwe" flat cable aansluiten en daar alleen je bootschijf op zetten.
Eventueel de jumpers van je Hd op cable select zetten.
De rest los laten .
Kijken wat er dan gaat gebeuren.

• iZi

iZi

Topicstarter
jij hebt er nooit problemen meegehad op je K7T Turbo?
Ik heb database van GoT eens bekeken en regelmatig hebben mensen met een KT Turbo hier last van.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat is een uiterst vaag probleem (zeker als je meent dat de bekabeling, jumpers en de HDD's correct zijn). Ik zou zo gauw nog niet een ander oorzaak weten, behalve dan dat het echt aan de K7T ligt.. Maar je zou ook gewoon de HDD's via een 80pins kabel op IDE2 moeten kunnen aansluiten en bijvoorbeeld de CDROM's op IDE1. Op die manier kun je ook booten :)

Verwijderd

BalusC schreef op 02 oktober 2002 @ 07:59:
Dat is een uiterst vaag probleem (zeker als je meent dat de bekabeling, jumpers en de HDD's correct zijn). Ik zou zo gauw nog niet een ander oorzaak weten, behalve dan dat het echt aan de K7T ligt.. Maar je zou ook gewoon de HDD's via een 80pins kabel op IDE2 moeten kunnen aansluiten en bijvoorbeeld de CDROM's op IDE1. Op die manier kun je ook booten :)
net als mijn IBM hdd niet als master wil met een slave er achter :)

• makkie
iZi schreef op 02 oktober 2002 @ 07:11:
jij hebt er nooit problemen meegehad op je K7T Turbo?
Ik heb database van GoT eens bekeken en regelmatig hebben mensen met een KT Turbo hier last van.
Om heel eerlijk te zijn moet ik zeggen dat mijn eerste MSI bordje K7T pro2 naar de kloten ging, ik heb toen een aantal maanden met de plaatselijke pc shop liggen bakkeleien, maar het bordje was nog niet terug en toen hebben ze mij de K7T turbo gegeven, en deze loopt inmiddels al weer 1,5 jaar goed.

Verwijderd

volgens mij is het toch echt een verkeerd aangesloten ide kabel, je weet echt honderd % zeker dat de kabel er goed inzit met de rode draad aan de goede kant enzo ?????
want als die verkeerd zit wil het mobo idd niet opstarten

• iZi

iZi

Topicstarter
ja tuurlijk, met de bijgeleverde ATA100 kabels kan het maar op een manier aangesloten worden in verband met een lipje of iets dergelijks.
En hij zit 100% goed in de IDE socket. Tja heel vaag inderdaad.
Maar ja morgen krijg ik een vervanger van de leverancier :)
Ik weer blij
Pagina: 1