[RedHat 7.3] Krijg geen bootmenu na de installatie

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 21:11

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Voordat iedereen nou begint the gillen dat dit alles al eerder is gevraagd en me verwijst naar een topic van drie maanden terug... dat heb ik eerder gedaan en toen werd me verweten oude topics te kicken, dus bij deze een verse :P

Aangezien ik voor een project op school RedHat 7.3 moet gaan gebruiken, leek het me een fijn plan dit thuis ook eens te installeren. Uiteraard van tevoren backups gemaakt van al het belangrijke (je weet maar nooit) en installatie gestart.

Alles ging vrij makkelijk... server... X, Gnome, KDE en Webserver ga ik eens proberen (ik heb geen Linux ervaring, maar dit is volgens de handleiding allemaal goed te doen zo). Tijdens de installatie GRUB laten staan en 'm in de MBR laten zetten met als tweede optie mijn huidige OS, WinXP. Installatie helemaal succesvol afgerond, alleen bij het aanmaken van een bootdisk blijft ie zeuren over een lege diskette, terwijl ik 'm net geformatteerd en gecontroleerd heb op fouten...

Maar ach, kan gebeuren, dan maar geen bootdisk.. ik heb immers GRUB. Nou, niet dus... m'n putertje is het niet met me eens en vindt WinXP vele malen fijner dan RedHat 7.3. Waarom? Omdat dat het enige OS is wat op te starten valt. Okee... wat heb ik gedaan:

- fdisk opstarten om active partitions te checken (fdisk loopt vast)
- onder XP partition magic 8.0 laten kijken (hele schijf is BAD |:( )
- redhat opnieuw installeren, alleen ditmaal met LILO (precies hetzelfde verhaal)

Als ik opnieuw een bootdisk wil maken (zoals in de post van een aantal maanden terug werd gezegd) krijg ik de volgende melding:
Error enabling swap device hde9:
Invalid argument

This most likely means this swap partition
has not been initialised.

Press OK to reboot your system.
Dat mag dus ook niet baten.. het maakt niet uit wat ik doe, Linux kom ik niet in, en dat terwijl ik me nu juist zo graag aan wil sluiten bij de hele meute trouwe linux gebruiken die zweren bij dit os :) Hellup!

Systeem specs:
P4 1,7GHz
512 RIMM
Asus P4T-E
Asus V7700 GF2 GTS Deluxe (wordt goed gedetect)
SB Live! 1024
Netwerkkaartje (realtek chip) (wordt goed gedetect)
Iiyama Visionmaster Pro 450 (wordt goed gedetect)
Plextor 12x10x32 toaster (wordt goed gedetect)
..en de gebruikelijke randzut

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Verwijderd

heb je wel een swap partitie aangemaakt?
en probeer anders of redhat 8.0 wel draait, ben hem net aan het downloaden (www.linuxiso.org)

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik wil nou juist 7.3 doen omdat we die op school ook moeten gebruiken :)
En ja, ik heb een swap partitie. Ik heb 'm zelf gebruik laten maken van de beschikbare ruimte (ik had 6Gb voor 'm klaargelegd, wat voldoende is) en gecontroleerd... alles was er.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Tielenaar
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 21:00
Als Fdisk vast loopt is er echt iets niet goed.
Probeer eens een bios update, ik heb ook wel eens gehad dat mijn schijf niet goed ondersteund werd in combinatie met mijn videokaart door fdisk...

verder weet ik het ook niet echt

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Geen updates meer beschikbaar... daar ligt het dus ook niet aan. Alles werkt namelijk probleemloos onder XP. Schijven zijn goed, installatie gaat goed, videokaart wordt netjes herkend etc.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

(jarig!)
scandisk ff uitvoeren? kan best aan je hd liggen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Lilo en Grub installeren dus helemaal niet? Of krijg je na het installeren van Red hat wel Lilo of Grub, maar staat daar Windows XP als enige opstart-mogelijkheid in?

Lilo en Grub installeren zichzelf in de MBR, in sommige BIOSsen kun je de MBR op read-only zetten (ivm de tegenwoordig nogal zeldzame bootsectorvirussen). Heb je zoiets misschien aan staan?

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Grub en Lilo installeren wel gewoon met RH mee, alleen krijg ik ze nooit te zien bij het opstarten, hij gaat direkt gewoon door met XP alsof er nix veranderd is.

In de BIOS staat niets over MBR... dit bord heeft dat dus kennelijk niet... ik ga eens kijken wat er gebeurd als ik een scandisk draai.

Misschien ook handig te vermelden dat op de disk die als totaal BAD wordt bestempeld door PM8.0 ook m'n WinXP partitie staat waar ik gewoon van opstart. Ook andere partities daarbinnen zijn gewoon in XP te lezen en te bewerken...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Iets met "bootsector", of "virus protection" kan het ook wel heten.

En mja, dat van PM... Ik vraag me af wat PM bedoeld. "bad" is nou niet bepaald specifiek.

Ik heb hier een HD waarvan de eerste sector brak is. Je kunt die sector wel lezen, maar niet schrijven. En laat in die sector nou net de MBR staan. Misschien heb jij hetzelfde :?

edit:
Oja, topictitel aangepast, dis wat duidelijker :)

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Als ik gewoon de Windows XP disk manager bekijk, staan daar op disk 2 wel alle partities... hij geeft alleen aan dat ze 'alternatief' (Linux) en 'healthy' zijn... healthy bevalt me wel :P

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/e.venema4/images/disks.jpg

Verwijderd

Kaastosti schreef op 01 oktober 2002 @ 23:19:
Als ik gewoon de Windows XP disk manager bekijk, staan daar op disk 2 wel alle partities... hij geeft alleen aan dat ze 'alternatief' (Linux) en 'healthy' zijn... healthy bevalt me wel :P

[afbeelding]
Euh ,welk lettertype is dat ,ziet er cool uit 8)7

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Het is me dan toch gelukt... na even goed alles bekijken bij de installatie dan.
Wat was het geval:

Bij installatie wilde Redhat het bootblok installeren op hde (de 80Gb schijf) of hdd-7 (aan het begin van de Linux partitie). Da's natuurlijk niet de mbr die ik wil gebruiken. :)

Waarom wilde Redhat dat dan? Ik heb een Promise U100 controller in m'n systeem zitten. hde is de master schijf op die controller. Kennelijk zoekt ie daar als eerste naar en krijg ik verder geen mogelijkheden.

Ik heb dus even de kabel uit de controller getrokken, zodat alleen de goede schijf overbleef. Bij een nieuwe installatie was dat inderdaad de enige (en goede) mogelijkheid. GRUB start nu goed op en RH7.3 werkt (daar zit ik nu in te werken).

Dank voor alle hulp en nou maar hopen dat er mensen zijn die aan bovenstaande uitleg wat hebben :)

Verwijderd

ben ik ook achter gekomen dat RH 7.3 de bootloader in de eerst hardeschijf wil installeren hda meestal dus als die er niet is gaat het met RH altijd mis
Pagina: 1