Hoe komt het dat een CPU die eenmaal op stressed een bepaalde temperatuur heeft bereikt (bijvoorbeeld 38C) niet meer verder stijgt in temperatuur?
Verwijderd
Omdat hij dan aan het punt zit dat hij gekoelt word, iets heeft een warmte, en een afvoer, enz enz enz...DutchCommando schreef op 01 oktober 2002 @ 20:49:
Hoe komt het dat een CPU die eenmaal op stressed een bepaalde temperatuur heeft bereikt (bijvoorbeeld 38C) niet meer verder stijgt in temperatuur?
Heeft ook van doen het met aantal wattages wat je in een CPU verbrand...
Ik denk dat op een gegeven moment alle schakelingen op hun hoogste tempo werken, en daardoor hun aan hun hoogste warmteproductie komen. De CPU kan simpelweg niet heter.
Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 20:51:
[...]
Omdat hij dan aan het punt zit dat hij gekoelt word, iets heeft een warmte, en een afvoer, enz enz enz...
Heeft ook van doen het met aantal wattages wat je in een CPU verbrand...
Even voor de duidelijkheid, een cpu verbrand niets. Een verbranding is een reactie met O2, zuurstof dus, verbruiken is het woord dat jij zoekt
Probeer er dan maar eens je koelblokje van te halenDoogie schreef op 01 oktober 2002 @ 20:54:
Ik denk dat op een gegeven moment alle schakelingen op hun hoogste tempo werken, en daardoor hun aan hun hoogste warmteproductie komen. De CPU kan simpelweg niet heter.
Je CPU kan in een paar seconden helemaal affikken zonder goede koeling. Dit heeft te maken met de thermische weerstand van je koelblokje en hoeveel Watt je cpu verstookt. Bijvoorbeeld met een thermische weerstand van 0,50°C/W wordt je koelblokje met een proc die 40 Watt verstookt 20 graden warmer dan de omgevingstemperatuur. Die thermische weerstand kan veranderen door betere/slechtere airflow ed.
Hail to the guardians of the watchtowers of the north
Verwijderd
De hoeveelheid warmte die per seconde door het koelblok wordt afgevoerd is afhankelijk van het temperatuurverschil tussen processor en omgeving; hoe hoger dit verschil, hoe meer warmte er wordt overgedragen. De CPU wordt dus in eerste instantie steeds warmer, maar hoe warmer hij wordt, hoe meer warmte per seconde = Watt er wordt afgegeven, zodat er op een gegeven moment een evenwicht ontstaat. Hoe meer warmte per seconde de processor produceert, hoe hoger de evenwichtstemperatuur zal liggen.
Kortom: de processor produceert evenveel warmte als het koelblok maximaal af kan voeren -> temp. stabiel.
niet helemaal, het koelblok voert dan net zoveel warmte af als de processor produceert, maar dat hoeft niet maximaal te zijn. klok die processor over en je krijgt een hogere stabiele temperatuur. de afvoer van het koelblok is afhankelijk van het temperatuurverschil tussen koelblok en omgeving (niet van het verschil tussen processor en omgeving)
ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB
Verwijderd
Aajj, energie wordt niet verbruikt. Wet van behoud van energie is een zeer belangrijke hoofdwet, zoniet de belangrijkste, in de thermodynamica. Een cpu zet elektrische energie om in thermische energie (oftewel warmte). Geen enkel apparaat verbruikt dus, er wordt ALTIJD omgezetLopeZ schreef op 01 oktober 2002 @ 20:56:
[...]
Even voor de duidelijkheid, een cpu verbrand niets. Een verbranding is een reactie met O2, zuurstof dus, verbruiken is het woord dat jij zoekt
Als je ervoor zorgt dat de warmteafvoer de warmteproductie bij een bepaalde temperatuur exact compenseert dan zal de cpu niet verder in temperatuur stijgen.
Nou we het toch over vermogens hebben... (wat nou wattages, hoe fout
)
Ik kan me herinneren dat er ergens een programma bestond waarmee je kon berekenen hoeveel vermogen je processor stressed trok.
kon je snelheid, type proc. en de Vcore bij instellen.
werd vermogen in watt gegeven.
Iemand enig idee hoe dit programma heet, en waar ik het kan vinden?
Ik kan me herinneren dat er ergens een programma bestond waarmee je kon berekenen hoeveel vermogen je processor stressed trok.
kon je snelheid, type proc. en de Vcore bij instellen.
werd vermogen in watt gegeven.
Iemand enig idee hoe dit programma heet, en waar ik het kan vinden?
Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #8
diepgaande mededeling... errug nuttig ookVerwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 01:49:
Kan tegenwoordig niemand mee logisch nadenken?
Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P
Geen VIP forum, misschien is dat het euvel
?
Ik heb de reacties niet echt bekeken, maar het woord wat in mij opkwam was: thermisch evenwicht. Er wordt na een bepaalde (opwarm)tijd evenveel warmte aangevoerd als afgevoerd en ontstaat er dus een evenwicht. Er is sprake van een warmtestroom van de cpu via de heatsink naar de lucht in de kast, en via de outtake fans de kast uit de omgeving in. Een cpu kan alleen steeds warmer worden als deze goed geïsoleerd wordt (als de warmte dus nergens naartoe kan stromen). Dus het is inderdaad nogal een onnozele vraag omdat je weet dat je een 'warmtegootsteen' op je proc hebt zitten waarmee de warmte afgevoerd wordt. 
En Bubbles: het progje dat je zoekt en het (piek)vermogen van je processor berekent heet Radiate (klik voor download).
Je kunt hier ook nog efkens naar kijken: http://www.overclockers.com/articles430/.
En Bubbles: het progje dat je zoekt en het (piek)vermogen van je processor berekent heet Radiate (klik voor download).
Je kunt hier ook nog efkens naar kijken: http://www.overclockers.com/articles430/.
[ Voor 0% gewijzigd door Aham brahmasmi op 02-10-2002 02:12 . Reden: even wat specifieker ]
Verwijderd
Iets dat oneindig warmer en warmer wordt, tewijl je dezelfde hoeveelheid constante energie erin pompt.... Ik denk dat er zeker mensen zijn die hier heel veel interesse in zullen hebben 
Vergelijk het met een (lege) koekepan op het gasfornuis, je kan zelfs de mooie analogie maken dat stressed = hoog gas, unstressed = laag gas.
Als je die pan op hoog vuur zet, wordt hij ook niet warmer en warmer. De temperatuur zel stijgen, eerst snel daarna langzamer totdat hij idd het thermisch evenwicht heeft bereikt en een constante temperatuur zal behouden.
Ps. Blussen met olie aub
Vergelijk het met een (lege) koekepan op het gasfornuis, je kan zelfs de mooie analogie maken dat stressed = hoog gas, unstressed = laag gas.
Als je die pan op hoog vuur zet, wordt hij ook niet warmer en warmer. De temperatuur zel stijgen, eerst snel daarna langzamer totdat hij idd het thermisch evenwicht heeft bereikt en een constante temperatuur zal behouden.
Ps. Blussen met olie aub
Thermo man, bedankt!
Als ik nu nog up to date .dat bestanden kan vinden, zou dat helemaal ideaal zijn, want de web-upate doet het dus niet
(en de .dat files bij overklockers.com zijn dus verouderd)
Als ik nu nog up to date .dat bestanden kan vinden, zou dat helemaal ideaal zijn, want de web-upate doet het dus niet
Het klopt wel wat je zegt, maar op dat moment is dat zijn maximale afvoer, anders zou de temperatuur toch echt niet stabiel blijven.Schaapje_BlaaT schreef op 01 oktober 2002 @ 23:59:
niet helemaal, het koelblok voert dan net zoveel warmte af als de processor produceert, maar dat hoeft niet maximaal te zijn. klok die processor over en je krijgt een hogere stabiele temperatuur. de afvoer van het koelblok is afhankelijk van het temperatuurverschil tussen koelblok en omgeving (niet van het verschil tussen processor en omgeving)
Eh?? Stond er niet een link naar de maker van Radiate oid? Moet met Google toch ook te vinden zijn? Hmm, dat wist ik niet, dat dat .dat bestandje verouderd was. Toch nog mares gaan kijken.Thermo man, bedankt!
Edit: die webupdeet doet 't idd niet, dat had ik al wel eerder gemorken.
Verwijderd
Het is zelfs zo dat ie eerst snel stijgt (de temp) en dan langzaam maar hij stopt nooit met stijgen, de evenwichtstemperatuur is zeg maar de asymtoot dus hij nadert een limiet.
Hmm tis eigenlijk niet zo boeiend maar aangezient een natuurkundige vraag is
En de oppervlakte onder de grafiek van energie tegen over tijd is dan weer het vermogen. Dit is dan alleen te bepalen wanneer de functie convergent is. Maar dat gaat iets te ver geloof ikVerwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 20:16:
Het is zelfs zo dat ie eerst snel stijgt (de temp) en dan langzaam maar hij stopt nooit met stijgen, de evenwichtstemperatuur is zeg maar de asymtoot dus hij nadert een limiet.
Thermo Man, ik had al op google gezocht, maar daar vond ik maar 2 enigzins nuttige linkjes. Dat wil zeggen er stond een link naar een site die dus inmiddels niet meer bestaat (daarom doet die web-update het ook niet
)
als cpu niet meer sneller gaat ( mege stressed os op dat moment op zijn sneltst )... word ie ook niet meer warmer eh
Off topic... Hoe zou het gaan als je die koekkenpan op koud vuur zou zetten??? (sorry, kon het niet laten!)
Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!
Pagina: 1