[corel draw] export geeft vreemde kleuren

Pagina: 1
Acties:

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Ik gebruik Corel Draw om een logo mee te maken en op het scherm ziet alles er perfect uit. Exporteer ik het logo echter naar het EPS-formaat (dat dacht ik normaliter erg goed zou moeten functioneren binnen Word en bovendien een gangbaar formaat is in de grafische wereld...), dan veranderen de kleuren.

Nu heb ik al 'gespeeld' met het Color Management in het menu Tools, maar dit werkt niet. De kleuren veranderen op het scherm vaak subtiel, maar in de export blijven de kleuren exact gelijk (en dus fout).

Heeft iemand enig idee wat ik fout doe? Alvast bedankt.

Verwijderd

format and reinstall. ;)

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

maak je toevallig gebruik van een postscript printerdriver met ingeschakelde kleurcorrectie?

de betaler vervuilt

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 16:22
Zet colormanagement uit in coreldraw.
Dat scheelt zo veel problemen. (ook met afdrukken)
Wat voor kleur veranderingen krijg je? rood wordt magenta enzo??
Verder wil het nog wel eens schelen of je exporteerd naar CMYK of RGB.

Ik wist trouwens niet dat Word met EPS goed om kon gaan. Ik ging er eigenlijk alleen maar van uit dat Adobe programma's en Quark de enige windows programma's waren die goed om kunnen gaan met (E)PS.

Je kunt ook proberen te exporteren naar WPG (Word Perfect Graphic), dat is meestal wel goed te importeren in Word.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TromboneFreakus
TD-er schreef op 01 oktober 2002 @ 20:44:
Zet colormanagement uit in coreldraw.
Dat scheelt zo veel problemen. (ook met afdrukken)
Heb ik ook al eens geprobeerd, maar het helpt niks.... :'(
at voor kleur veranderingen krijg je? rood wordt magenta enzo??
Het rood (pantone 180 cvc) wordt het meest simpele standaard rood dat je maar bedenken kan en het blauw/groen (pantone 315 cvc) wordt lichtgroen.. :'(
Verder wil het nog wel eens schelen of je exporteerd naar CMYK of RGB.
Helaas...
Je kunt ook proberen te exporteren naar WPG (Word Perfect Graphic), dat is meestal wel goed te importeren in Word.
WMF (van Windows) gaat wel goed, maar ik dacht dat EPS erg handig zou zijn wanneer het logo een keer richting een drukker zal gaan. Vandaar ook de vraag...

Dat is toch ook idd handiger?

• TromboneFreakus
GA!S schreef op 01 oktober 2002 @ 20:38:
maak je toevallig gebruik van een postscript printerdriver met ingeschakelde kleurcorrectie?
Er staat slechts een HP Deskjet via het netwerk onder Windows erbij. Zou ik deze moeten instellen op de computer waar hij aan zit om het exporteren (niet printen) goed te laten verlopen?

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

TromboneFreakus schreef op 01 oktober 2002 @ 21:08:
[...]

Er staat slechts een HP Deskjet via het netwerk onder Windows erbij. Zou ik deze moeten instellen op de computer waar hij aan zit om het exporteren (niet printen) goed te laten verlopen?
Om een EPS te kunnen maken heb je vaak een postscript driver nodig, maakt niet zo gek veel uit van welke printer. Kan me voorstellen dat de instellingen van die driver misschien van invloed kunnen zijn op de kleuren die jij na exporteren krijgt. Corel Draw doet wel meer vreemde dingen.

de betaler vervuilt

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-08 07:14

klaaz

it's me!

Exporteren naar AI (Adobe Illustrator) gaat vaak beter en wordt ook goed ondersteund door drukkerijen. Dacht zelfs dat AI redelijk leunt op Postscript.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 16:22
het kan ook nog zijn dat de eps file niet goed gerendered wordt op jouw computer, maar wanneer je de originele Pantone nummers er in laat staan, komt het meestal wel goed.
Het is inderdaad zo, dat de drukkerijen het liefst een soort van postscript zien. Wanneer ik mijn ontwerpjes naar een drukker stuur, stuur ik ze meestal gewoon de corel file, zodat ze de kleurscheidingen vrij makkelijk kunnen doen, met een klein stukje text erbij waar ze op moeten letten. (het gaat hier om films voor transfers, voor op kleding of om stickers of advertenties)
.AI files kan ook vrijwel iedereen goed lezen en Corel exporteerd dat tegenwoordig best goed.
Voor in Quark Xpress laat ik de Corel tekeningen meestal exporteren naar Tiff of EPS, gaat eigenlijk altijd zonder problemen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TromboneFreakus
GA!S schreef op 01 oktober 2002 @ 23:42:
[...]

Om een EPS te kunnen maken heb je vaak een postscript driver nodig, maakt niet zo gek veel uit van welke printer. Kan me voorstellen dat de instellingen van die driver misschien van invloed kunnen zijn op de kleuren die jij na exporteren krijgt. Corel Draw doet wel meer vreemde dingen.
En is er misschien een Postscript printer waarvan bekend staat dat die echt goed werkt, of kan ik eigenlijk willekeurig een postscript printer toevoegen om te zien of dit iets aan de output verandert?
Pagina: 1