/home en /var op een apparte partitie?

Pagina: 1
Acties:

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Oke ik weet dat dit een n00b vraag is, maar ik heb dit nooit in de hand gehad en zal ook niet weten waar ik het moet zoeken.
Wat is het geval.
Ik heb een bestaand linux systeem die opgebouwt is uit 3 partities nl.

- /boot
- / swap
- / root en de rest

Nu heb ik een 60GB hdd en daarvan is nog 30GB ongepartitioneerd. Nu wil ik graag die 30GB gebruiken om mijn /home en mijn /var in kwijt te kunnen alleen ben ik bang mede doordat het systeem helemaal draaiende is dat dat niet mogelijk is zonder bep. zaken zoals instellingen en software te verliezen.
Ik zou dit graag willen doen op een manier zodat ik alles behoudt wat ik nu aan configuratie heb staan en geen software en bestanden kwijtraak (jaja backup i know) die in mijn home dir staan.

Ik hoef niet stap voor stap hier doorheen geholpen te worden met fdisk ben ik bekend en de fs is ook geen probleem. Het enige wat ik wil weten is hoe kopier ik de inhoud van /home naar /dev/hda5 en zorg ik dat die bereikbaar is zonder data te verliezen :?

een link naar een howto volstaat ook

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:00

Kettrick

Rantmeister!

- disk installen
- disk partitioneren
- disk mounten in temp directory, bv. /home2 en /var2
- data moven van /home naar /home2 etc.
- fstab aanpassen
- rebooten

dat zou redelijk goed moeten werken :)

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vergeet ook niet te formatteren/een filesysteem aan te maken, maar daar was je vanzelf wel achter gekomen :)
Misschien is het beter om het hele kopieerproces vanaf boot- en rootdisk te doen, omdat je heel misschien problemen krijgt met gewijzigde bestanden enzo, maar met een single user systeem zal dat wel meevallen.

Welcome to the desert of the real.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
RoeLz schreef op 01 oktober 2002 @ 20:28:

- disk mounten in temp directory, bv. /home2 en /var2
- data moven van /home naar /home2 etc.
-
Persoonlijk lijkt eerst kopieren, dan mounten en kijken of het werkt, en dan verwijderen mij een iets beter idee..

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Zo heeft me een klein half uurtje gekost, maar het is gedaan en werkt afaics (as far as i can see) heel goed. Kan aan mij liggen maar het lijkt wel alsof bep zaken die ik in /home had staan een stuk sneller opstarten dan voordat ik de boel omgooide.

Thx in elk geval voor de bruikbare info :)