[laptop] Compaq armada accu probleem.

Pagina: 1
Acties:

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik heb een compaq armada E500 laptop (PII 400) en ook een klein probleem :) Het probleem is dat het apparaat alleen maar op netspanning werkt. De accu zit helemaal vol, maar kan dus niet gebruikt worden. Windows geeft aan dat de batterij 99% vol zit. Hoe weet ik nu wat er kapot is? de batterij, of het oplaadgedeelte van de laptop? Heb een mailtje naar compaq gestuurd, maar ik heb al een tijdje niks van die knapen gehoord. Heeft iemand van jullie een id? alvast bedankt!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:45

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Calibreren al geprobeerd?

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Thefirstikke
  • Niet online
ja net ff (5 min) maar dat duurde me te lang... Maar is dat perse nodig dan? * Thefirstikke is laptop nOOb... :)
en van die handleiding word ik ook niks wijzer...

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 23:09
wat moet ik me voorstellen onder het caliberen van een accu?

• Thefirstikke
  • Niet online
Sat ik uit de handleiding begrijp is dat ie 'm een keer volledig oplaad, en vervolgens ontlaad en zo precies kan bepalen hoe vol de batterij nog is als je hem gaat gebruiken. Het probleem is dat ie hem wel volledig oplaad, maar bij het ontladen (deep discharge) blijft de status in windows vrolijk op 100%. Bizar.

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heb je de powermanagement software van compaq geinstalleerd?

- overzicht e500 software
- power management software

In die software zit ook een compaq calibratie.

Werkt het dan nóg niet, dan kan je battery doubler nog proberen :)

(btw; calibreren is een proces waar je gewoon veel tijd voor moet reserveren)

• Thefirstikke
  • Niet online
Tnx voor tips! Maar ik vind het vreemd dat het apparaat zowiezo niet opstart van de accu? Het apparaat blijft gewoon helemaal dood, terwijl ie wel kan opladen :?
Ik ga het even proberen :)

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Misschien is de laadfunctie defect? (accu altijd leeg, dus niet opstarten)

Heeft je accu op de accu zelf ook zo'n toets+ledbar (zie je vaak bij compaq) waarmee je de lading kunt bekijken?

• Thefirstikke
  • Niet online
Jup, dat heeft ie. En de ledjes branden allemaal.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Ik wil niet vervelend doen, maar mijn ervaring met Armada's is (zeker met NiMh) is dat ze na verloop van tijd nogal makkelijk de geest geven. Zeker als je ze niet zo heel erg vaak gebruikt, dus vooral op netstroom werkt. Dan branden alle batt-ledjes wel, maar als je hem met een multimeter doormeet, geeft hij nauwelijks power. Dat verklaart ook, dat je Notebook niet boot van de accu

Dus als ik jou was zou ik dat eerst proberen!

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Thefirstikke
  • Niet online
Jup, het ding heeft een half jaar stil gestaan... dus een nieuwe accu (á 200 euro :( ) should do the trick volgens jou?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Ja, ben bang van wel. Tenminste bij ons op werk gaat het wel zo (we hebben 30 van die dingen). Heel regelmatig laden en ontladen is het advies.
Probeer een li-ion accu te pakken te krijgen, want die hebben nauwelijks last van dit fenomeen

En ze passen net zo goed, de latere E500's PIII-900 hadden die accu's (ws vanwege betere performance) en je kan ze gewoon in je PII stoppen! :)

[ Voor 0% gewijzigd door Turkish op 01-10-2002 23:28 . Reden: Extra advies ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Thefirstikke
  • Niet online
Ik zal eens gaan kijken wat me dat geintje eventueel gaat kosten. Die krengen zijn 2e hands zowat niet te krijgen :)

• Wheels_Chrome
  • Laatst online: 23-03-2024

Wheels_Chrome

Vergeten = n vorm van vrijheid

Zou eens het volgende proberen (had exact hetzelfde probleem, wel accu vol, niet starten, wel van stroom, daarna accu erin en van stroom af, blijft dan lopen op de accu), er zit een printplaatje met de stand-by en aan/uit knop links bovenin onder het plastic. Als je deze los maakt dan zul je misschien zien dat aan de rechterzijde een klein wit connectortje zit. Deze is nog geen 4 bij 10 mm. De komt vaak los van de printplaat. Of je soldeert deze weer vast of zoekt een nieuwe. Het is vaak slecht contact. Aan/uit wil hij wel zolang er stroom op zit, maar het lijkt alsof hij de accu niet ziet. Die connector kan ook nog vast zitten, het is maar een deel van het probleem. De printplaat zelf geeft heel snel en vaak problemen. (Ik heb zelf 2 E500 p3 500 en op mijn werk zijn we Compaq dealer, daar zien we ze dus ook vaak)

Laat je door compaq niet verleiden een dc-dc board te kopen, dit is de l-vormige printplaat in de laptop die schakelt tussen 220v en de accu. Dit is niet het probleem. Helaas had ik er twee maar die zijn al verkocht. Mijn eigen laptop had dit probleem ook, en na wat zoeken vond ik ze heel goedkoop.

Succes!

Voor meer info (ook telefonisch) kun je me mailen

AMD 1900+, ABIT KR7A, 1GB DDR, Matrox G550, Adaptec 2930U, Plextor 12/4/32 SCSI, Plextor 40 SCSI, Alienware DA-01-SLD, DigiDoc 5, iiyama 19", HP 17", Barracuda 60GB, IBM 40GB, Miro DV 500, 2x 3Com 10/100, Hercules Game Theater XP, HP DDS3 12/24,

• Thefirstikke
  • Niet online
Bedankt voor de uitgebreide info! Er is alleen 1 verschil met mijn verhaal: als ik de laptop op start vanaf netstroom, en ik trek de stekker eruit, dan gaat de laptop ook direct uit...

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Ziet de software wel dat er een accu geplaatst wordt/is.
Trek anders effe de floppydrive er uit, en druk daar een accu in.

And The Only One

Pagina: 1