Simpel vraagje: Wet van Archimedes

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views sinds 30-01-2008

• F0kke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 10:00
Voor jullie is dit misschien makkelijk, maar ik kom er even niet uit.

De dichtheid van water is 0,998. Elk voorwerp dat een kleinere dichtheid heeft dan water zal in het water gaan drijven. Je moet op het desbetreffende voorwerp kracht uitoefenen om deze onderwater te krijgen. Hier zal niemand me op verbeteren denk ik.

Wat ik me afvroeg is het volgende. Ik had vandaag 2 voorwerpen, een pingpongbal en een kruk. Deze 2 voorwerpen waren precies even groot. Ik druk beide onderwater en je raad het al ik moet beide met dezelfde kracht onderwater duwen. Fa (stuwkracht, Archimedeskracht) is nou eenmaal afhankelijk van het verplaatste volume en dit was bij de balletjes gelijk. (Massa van de 2 balletjes was verschillend, dus neem ik aan dat de dichtheid ook verschillend is) Pingpongbal 3 gram. Ronde kruk 8 gram.

Is het nou zo dat voorwerpen met hetzelfde volume maar met een andere dichtheid toch een evengrote Fa ondervinden, zolang de dichtheid kleiner dan die van water is? Omdat ik aanneem dat de dichtheid van een pingpongbal en een kurk verschillend zijn.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12 11:11

Yoozer

minimoog

kurken nemen water op. verder is dichtheid niet van invloed op de waterverplaatsing - pak maar eens een jerrycan die leeg is en een die vol is - da's een veel objectievere test. de volle zal eerder geneigd zijn onder te gaan (door het gewicht!), maar da's dan ook alles, denk ik.

feel free to correct me.

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

De opwaartse kracht wordt bepaald door het ingenomen volume, de zgn. waterverplaatsing. Of het voorwerp dan drijft is afhankelijk van de andere krachten, zoals de zwaartekracht; als de massa groter is dan de waterverplaatsing zinkt het (totdat het drijft, daarom zakt een boot als je er bv opgaat staan).
Dus: stel, we hebben een "doos" van metaal. Deze zal zover in het water zinken tot de massa van het water dat hij inneemt gelijk is aan zijn eigen massa; dan drijft het voorwerp.
De Fa is dus puur afhankelijk van het ingenomen volume, niet van dichtheid. De dichtheid (dus de massa bij gelijk volume) bepaalt hoe ver het voorwerp in het water moet om te blijven (de resultante kracht wordt door de massa & volume bepaald -> de dichtheid dus).
Fr is afhankelijk van de dichtheid dus :)

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Dit hoort hier niet echt thuis eigenlijk. Ik W&L moet je een stelling plaatsen waar over gediscussieerd kan worden. Ik zie hier niet echt forse discussies uit voortkomen. Googlen wil ook wel helpen.

Dit draadje gaat dicht.

Dit topic is gesloten.