waarom midden ide kabel als slave?

Pagina: 1
Acties:

• Invalid
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik vraag me af waarom het midden van een ide kabel standaard slave is en het uiteinde master? Als je nu een cdrom op het einde doet en als slave zet en een hd in het midden als master, levert dat prestatieverlies?

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:59

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

kabel maakt volgens mij niets uit. master kan gewoon op alle 2 de posities

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 00:12

VisionMaster

Security!

niet met UDMA ;)

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Over wat voor kabels hebben we het nu.

40 pins of 80?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Invalid
  • Niet online
alexandervisser schreef op 01 oktober 2002 @ 17:13:
Over wat voor kabels hebben we het nu.

40 pins of 80?
80 pins...

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:44

dbzfan

Nee.

Hdd beste op master

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 18:36

4POX

Everybody is wired

Omdat op die manier je er voor zorgt dat de master altijd op het uiteinde van de kabel krijgt. Omdat als je de master in het midden van de kabel aansluit je je sluit niets op de uiteinde van die kabel aan dat je dan last krijgt dat dat stukje ide kabel gaat werken als een antenne.. Het is ver gezocht, maar zo legde een elektronica gast mij dat uit...

AKA Rinkel weblog

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

4POX schreef op 01 oktober 2002 @ 18:50:
Omdat op die manier je er voor zorgt dat de master altijd op het uiteinde van de kabel krijgt. Omdat als je de master in het midden van de kabel aansluit je je sluit niets op de uiteinde van die kabel aan dat je dan last krijgt dat dat stukje ide kabel gaat werken als een antenne.. Het is ver gezocht, maar zo legde een elektronica gast mij dat uit...
als je 2 apparaten aansluit dan maakt het niet meer uit.
ik mijn master in het midden en mijn slave op het uiteinde
dat werkt prima

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Ik ben echt geen tweaker dus kun je dat veranderen dmv de jumpertjes?

• htol
  • Laatst online: 29-04-2024
Bij een IDE-kabel (40 pins), dus CD-ROM/DVD/Writer, maakt het geen reet uit :)

Bij een UDMA-kabel (80 pins), dus HD, is het het beste om de HD op master te zetten op het uiteinde van de kabel. :)

• htol
  • Laatst online: 29-04-2024
dbzfan schreef op 01 oktober 2002 @ 18:53:
Ik ben echt geen tweaker dus kun je dat veranderen dmv de jumpertjes?
uhh... Ja achterop Master, Slave, Cableselect of soms single drive.

• Invalid
  • Niet online
htol schreef op 01 oktober 2002 @ 18:55:
Bij een IDE-kabel (40 pins), dus CD-ROM/DVD/Writer, maakt het geen reet uit :)

Bij een UDMA-kabel (80 pins), dus HD, is het het beste om de HD op master te zetten op het uiteinde van de kabel. :)
Kun je dat ook onderbouwen? Je kunt je hd ook op master zetten en midden op de kabel hoor. Dat werkt gewoon, ik vraag me alleen af of dat snelheidsverlies tot gevolg heeft ofzo...

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-03 10:00

DaRoot

Some say...

4POX schreef op 01 oktober 2002 @ 18:50:
Die gast heeft wel gelijk dunkt mij. Is niet echt vergezocht ook. Maar het blijkt ook wel dat als je beide vrije aansluitingen benut, het dan niet uitmaakt, hoe je het spul aansluit.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Ja, heeft enorm snelheidsverlies. Ik had het met een 120G en een 80G op 1 kabel. Het was gewoon onwerkbaar totdat ik dit bij een HD fabrikant op de site zag staan, en daarna dus al mijn PC's heb gecontroleerd.
Het kliken van mijn WDC is er ook sterk door afgenomen.

Blauw = mobo.
Zwart = masterdrive.
Grijs = slave.

Check maxtor.com of wdc.com maar voor de preciese uitleg. Ik had aan het tekeningetje en vooral het resultaat al genoeg.

• job

job

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 19:18:
Ja, heeft enorm snelheidsverlies. Ik had het met een 120G en een 80G op 1 kabel. Het was gewoon onwerkbaar totdat ik dit bij een HD fabrikant op de site zag staan, en daarna dus al mijn PC's heb gecontroleerd.
Het kliken van mijn WDC is er ook sterk door afgenomen.

Blauw = mobo.
Zwart = masterdrive.
Grijs = slave.

Check maxtor.com of wdc.com maar voor de preciese uitleg. Ik had aan het tekeningetje en vooral het resultaat al genoeg.
uhh, je moet zowieso geen 2 hd's op 1 kabel zetten.
dat is vragen om langzame datatransfers

ik heb m'n hd1 op master in het midden van de kabel mijn brander aan het uiteinde.
ik heb m'n hd2 op master in het midden van de kabel en mijn dvdspeler aan het uiteinde.
en heb net zulke snelle datatransfers als anderen met mijn hd's

het maakt totaal geen verschil als je 2 apparaten aansluit welke master en slave is. en welke waar zit

• dbzfan

dbzfan

Nee.

htol schreef op 01 oktober 2002 @ 18:57:
[...]

uhh... Ja achterop Master, Slave, Cableselect of soms single drive.
Oke, de laatste vragen. Ik heb een nieuwe brander bestelt dus vandaar.

Waar de hell zitten die jumpertjes!!!(precies)
Hoe zien ze eruit.
Hoe kan ik zien of ze op master of slave staan.

• job

job

dbzfan schreef op 01 oktober 2002 @ 19:23:
[...]

Hoe zien ze eruit.
zitten naast de aansluiting van de ide kabel
zijn kleine langwerpige connectoren met plastic omhulsel die je op de daarvoor bestemde pinnetjes moet zetten.
kijk op je mobo. daar zitten ze ook op.

maarre, waarom lees je de handleiding niet even door.
of gebruik je google, de searchfunctie (die is er niets voor niets)
scheelt weer een hoop vragen, die hier niet thuis horen

• jazz
  • Laatst online: 19-02 09:02
dbzfan schreef op 01 oktober 2002 @ 19:23:
[...]

Hoe zien ze eruit.
wat doe je hier? (8> gebruik gewoon even de google of neem hier eens een kijkje. kleine moeite.

• Big4SMK
  • Laatst online: 23-03 20:04
Die jumpertjes zitten meestal naast je IDE connector. Het is mij niet anders bekend of er staat bij elk combo pinnetjes ook nog eens uitgelegd wat het is: MA, SL of CS (Master, Slave of Cable Select) Als het niet duidelijk aangegeven staat, kijk dan eens op de site van de fabrikant, of post even een fototje van de achterkant van je brander.

owja: hoe zien ze eruit? Meestal is het een zestal pinnetjes in de formatie 3 breed, 2 hoog. Er zit dan over 2 pinnetjes die boven elkaar zitten een soort plastic blokje (zo groot als 2 luciferkopjes ongeveer). Dit blokje is van de binnenkant van metaal, zodat je dus de 2 pinnetjes waar ie overheen staat met elkaar verbind.

Ik hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben. Kheb helaas geen DigiCam, anders had ik even een fototje gemaakt

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Wat doet die schrale post hier....

Ik kom hier om wat meer te leren over computers.
Big4SMK schreef op 01 oktober 2002 @ 19:30:
Die jumpertjes zitten meestal naast je IDE connector. Het is mij niet anders bekend of er staat bij elk combo pinnetjes ook nog eens uitgelegd wat het is: MA, SL of CS (Master, Slave of Cable Select) Als het niet duidelijk aangegeven staat, kijk dan eens op de site van de fabrikant, of post even een fototje van de achterkant van je brander.

owja: hoe zien ze eruit? Meestal is het een zestal pinnetjes in de formatie 3 breed, 2 hoog. Er zit dan over 2 pinnetjes die boven elkaar zitten een soort plastic blokje (zo groot als 2 luciferkopjes ongeveer). Dit blokje is van de binnenkant van metaal, zodat je dus de 2 pinnetjes waar ie overheen staat met elkaar verbind.

Ik hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben. Kheb helaas geen DigiCam, anders had ik even een fototje gemaakt
Oke, ik zal even kijken. Harstikke bedankt _/-\o_

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Nee, nee, nee...
De master zit aan het ene uiteinde van de ketting en de slave zit op z'n knieën en heeft 't andere uiteinde om z'n nek!

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

Verwijderd

AxiMaxi schreef op 01 oktober 2002 @ 20:45:
Nee, nee, nee...
De master zit aan het ene uiteinde van de ketting en de slave zit op z'n knieën en heeft 't andere uiteinde om z'n nek!
Handig trucje om het te leren.

Maar het is makkelijk.. altijd op 1 kabel een slave en een master, dan werkt het altijd.

Qua perfomance merk je er volgens mij niet zoveel van.

Stel, je hebt 2 brander's, en 2 HDD's. Is het volgens mij beter 2 HDD's op 1 IDE kabel te zetten, en 2 Branders op 1 IDE kabel. Waarom? Geen idee.

• job

job

dbzfan schreef op 01 oktober 2002 @ 19:32:
[...]

Wat doet die schrale post hier....

Ik kom hier om wat meer te leren over computers.
dan zou ik zeggen ga maar naar beginnersweb
dit is wel een hele basic vraag.
een beetje niveau is hier wel gewenst
en waarom lees je gewoon niet de handleiding door.

we zijn hier geen helpdesk
dit is ook een van de redenen dat er de laatste tijd zoveel moderators zijn vertrokken

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-03 21:14

jotheman

Was like that when I got here!

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 20:53:
[...]

Handig trucje om het te leren.

Maar het is makkelijk.. altijd op 1 kabel een slave en een master, dan werkt het altijd.

Qua perfomance merk je er volgens mij niet zoveel van.

Stel, je hebt 2 brander's, en 2 HDD's. Is het volgens mij beter 2 HDD's op 1 IDE kabel te zetten, en 2 Branders op 1 IDE kabel. Waarom? Geen idee.
Nee, daar moet ik je tegenspreken en met the gang meegaan. Bter HDD en Cd-rom en dat nogmaals per kabel houden. Moeilijk uit te leggen maar 't is mij al 'n keer uitgelegd... 't Is iig voor de prestaties Bter om deze volgorde aan te houden, anders slurpen de HDD's elkaar "bandbreedte" weg...

I see dead pixels...

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

MMM., als je een hd en een cdrom op1 kabel aansluit dan heeft de hd hoogtstens udma33

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• job

job

Waterlelie schreef op 02 oktober 2002 @ 00:15:
MMM., als je een hd en een cdrom op1 kabel aansluit dan heeft de hd hoogtstens udma33
onzin. dat is niet meer van toepassing.
geloof sinds de introductie van ata66, maar het kan ook eerder zijn
gewoon je hd's allebei als master
je cdroms als slave

alle apparaten werken dan op hun maximum snelheid.
en ik praat uit ervaring
heb het hier ook zo
op primary hd1 en cdbrander
op secondary hd2 en dvdrom

je moet dus je hd's allebei op een ander ide kanaal zetten. dit omdat je pc per kanaal maar 1 apparaat tegelijk kaan aanspreken.
stel dat je 2 hd's op 1 kabel doet. dan moet je pc dus de heletijd schakelen tussen beide hd's.
daarom dus de hd als master op een eigen kabel
het is niets voor niets dat ze bij raid aanraden om beide hd's als master te zetten allebei op hun eigen kabel.

gelukkig komt er met serial ata een einde aan de verwarring. gewoon per kabel een ide apparaat

• Madrox
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Leuke discussie waar ik dacht ik allang uit was. Maar zoals altijd, er zijn meer wegen naar Rome.

In principe ben ik voorstander van de opstelling:
Master /einde kabel slave/midden met HDD/master en ATAPI/slave (ATAPI=alles met laser :+) ....
Maar uit eigen ervaring kan ik zeggen: DIT werkt vaak NIET goed :(
Enkele praktijk voorbeelden:

-Een onwillige DVD-speler die alleen maar als Master gejumpert en ZONDER HDD als slave in DMA-2 wil draaien. (98se/XP)

---Dus 2 Hdd's noodgewongen aan dezelfde kabel.

-Maxtor schijfje 12Gb die absoluut niet van ATAPi's houd op dezelfde kabel (cdrom/brander)

---Dus 2 Atapi's noodgedwongen aan dezelfde kabel

Dit geeft al aan hoe moeilijk het is om een eenduidige oplossing aan te dragen.
Mijn advies: Als het werkt, hang die Atapi gerust achter je HDD . zoniet, word het toch een compromis..of een RAID-controller :+ !

2 apps aan dezelfde kabel kan op 2 manieren

a) Master/slave (master-einde / slave-midden (ook al werkt het vaak andersom ook het is niet zoals het hoort...gebruik dan liever optie b)

b) cable-select/cable-select
b = vooral handig als je niet van die gedraaide en rommelige bekabeling wilt, en het werkt meestal ook nog ;)

Ik zeg meestal, want ook hier geld; het hangt af van jouw spullen/config. Sommige APPS kunnen je het behoorlijk lastig maken, zoals mijn Samsung DVD-speler ....

Gelukkig hoef ik me hier niet meer druk over te maken, 4 channels / 4 apps / 4 masters ! :)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1