Redhat 8 ntfs ondersteuning ?

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RickDB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-04 21:55
Ik heb nu redhat 8, maar mandrake 9 had standaard ntfs support.
Redhat 8 dus niet :(

[root@localhost /]# mount /dev/hda1 /mnt/
mount: fs type ntfs not supported by kernel

Hoe bak ik ntfs in mijn kernel, ben nog een (beetje) een n00b ?

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ah, thanx, dat is dus dè vraag waarmee ik zat of ik van mandrake9 zou overstappen naar redhat 8. * Magic blijft dus bij mandrake.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:28
Afhankelijk hoe je geinstalleerd heb staat je kernel op je HD
Anders:
1. Van de CD afhalen
2. Van internet downloaden

En de Kernel Howto lezen wat je allemaal moet doen :)

*link*
Quick Steps - Kernel Compile
http://www.tldp.org/HOWTO/Kernel-HOWTO-2.html

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Vampier
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-04-2015

Vampier

poke-1,170

Das inderdaad een stuk minder....... enig idee hoe je dit zou kunnen oplossen?

hier doen de RPM's het ook niet .... ik dacht dat het aan mij lag dus ik installeer nog 1x... dit maal de complete bups.... zit ie nog te mekkeren dat hij zijn boom niet kan vinden. Gelukkig hebben de de console nog en de src-s ;)

• RickDB
F*ck, das nogal ingewikkeld is er geen simpele rpm of tarball ofzo ?
Want kernel compilen is nog iets te ver gegrepen voor mij denk ik.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Heb je al gekeken of de ntfs-module niet toevallig al is meegeleverd door Redhat? Dus, gewoon even 'modprobe ntfs' runnen als root.

Overigens, zelf een kernel compilen is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk als het op het eerste gezicht lijkt, als je een extra entry in je Grub/Lilo maakt is het bovendien relatief veilig om te doen, omdat je altijd nog bij je oude kernel kan. Alleen kan je dan wat problemen met modules krijgen, maar dat terzijde.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Probeer eens
code:
1
 modprobe ntfs
als root. Foutmelding betekent geen NTFS support, geen melding betekent dat de module is geladen en dat je opnieuw kunt proberen te mounten.
offtopic:
Grrr is die intoxicated toch weer sneller :)

• RickDB
[rick@localhost rick]$ su
Password:
[root@localhost rick]# modprobe ntfs
bash: modprobe: command not found
[root@localhost rick]# modprobe ntfs

Geen modprobe ?

Verwijderd

su - wil nog wel eens helpen PATH problemen te verhelpen, dus geen su maar su - .

Verwijderd

/sbin/modprobe

• RickDB
[rick@localhost rick]$ su
Password:
[root@localhost rick]# /sbin/modprobe ntfs
modprobe: Can't locate module ntfs
[root@localhost rick]#

Zo te zien geen module ervoor, ben nog effe op de cd's aan het kijken maar zo te zien geen ntfs voor redhat 8.
Als ik de kernel er moet voor compilen dan blijf ik wel bij mandrake 9, want al mijn muziek staat op de ntfs partititie.

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Rick164 schreef op 01 oktober 2002 @ 17:16:
Zo te zien geen module ervoor, ben nog effe op de cd's aan het kijken maar zo te zien geen ntfs voor redhat 8.
Als ik de kernel er moet voor compilen dan blijf ik wel bij mandrake 9, want al mijn muziek staat op de ntfs partititie.
Ach, zelf weten. Maar je kan sowieso even proberen of je wat van de menuconfig van de Linux-kernel snapt. Je hebt niks te verliezen hoor :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Vampier
  • Laatst online: 20-04-2015

Vampier

poke-1,170

idem hier met full install. Dezelfe melding als rick 164

• RickDB
Ja bij gentoo heb ik al wat met menuconfig gedaan dus dat snap ik al een beetje :)
Effe nog een beetje testen, want samba werkt ook al niet :(

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:34

Lancer

What the......

Een nieuwe kernel bakken is niet zo moeilijk. RedHat levert de benodigde config bestanden mee

1) In de /usr/src/linux directory staat een dirtectory met config bestanden ( 'kweet zo niet welke, draai nu ff Mandrake)
2) Ga deze directory in
3) cp [juiste config file] ../.config
4) cd ..
5) make xconfig
6) Zoek de optie voor ntfs op en voeg 'm toe als module (niet NTFS wite!)
7) Exit & save
8) make dep
9) make bzImage
10) make modules
11) make modules_install
12) cp arch/i386/boot/bzImage /boot/[jouw kernelnaam]
13) cd /boot
14) mkinitrd /boot/initrd-[kernelviesie]custom.img [kernelversie]custom
15) Aanpassen lilo (oude kernel laten staan!)
16) booten!

edit:

Je moet natuurlijk wel je kernel-source rpm geïnstalleerd hebben

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• RickDB
[rick@localhost src]$ dir
linux-2.4 linux-2.4.18-14 redhat
[rick@localhost src]$ cd linux
bash: cd: linux: Onbekend bestand of map
[rick@localhost src]$ cd linux-2.4.18-14
[rick@localhost linux-2.4.18-14]$ dir
abi CREDITS fs kernel mm Rules.make
arch crypto include lib net scripts
configs Documentation init MAINTAINERS README
COPYING drivers ipc Makefile REPORTING-BUGS
[rick@localhost linux-2.4.18-14]$ nano configs
bash: nano: command not found
[rick@localhost linux-2.4.18-14]$ emacs configs
[rick@localhost linux-2.4.18-14]$ cp configs ../.config
cp: omitting directory `configs'
[rick@localhost linux-2.4.18-14]$ cp configs ./.config
cp: omitting directory `configs'
[rick@localhost linux-2.4.18-14]$

Welke config file moet ik hebben ?

Verwijderd

Je kunt toch ook gewoon zonder config files te kopiejeren gaan menuconfiggen of xconfiggen? Je zult dan misschien iets meer zelf moeten aanvinken of afvinken, so what... ik kon dit volgens mij in mijn n00b-tijd (Corel Linux :-P) ook al zo.

Gewoon bij stap 5 beginnen en een beetje creatief zijn. Zorg zoals hierboven is gezegd dat je altijd nog je oude kernel kunt booten, en er kan niks misgaan.

• RickDB
Config file heb ik nu gefixed alleen make modules gaat fout:

van functie `put_cmsg_Rf39bf4d9'
module.c: In function `cipe_check_kernel':
module.c:73: warning: impliciete declaratie van functie `printk_R1b7d4074'
/usr/src/linux-2.4.18-14/include/linux/skbuff.h: In function `kunmap_skb_frag':
/usr/src/linux-2.4.18-14/include/linux/skbuff.h:1108: warning: asm operand 1 probably doesn't match constraints
make[3]: *** [module.o] Fout 1
make[3]: Weggaan uit map `/usr/src/linux-2.4.18-14/drivers/addon/cipe'
make[2]: *** [_modsubdir_cipe] Fout 2
make[2]: Weggaan uit map `/usr/src/linux-2.4.18-14/drivers/addon'
make[1]: *** [_modsubdir_addon] Fout 2
make[1]: Weggaan uit map `/usr/src/linux-2.4.18-14/drivers'
make: *** [_mod_drivers] Fout 2
[root@localhost linux-2.4.18-14]#

Verwijderd

Moet tussen stap 15 en 16 niet nog in "/sbin/lilo" draaien ? Dat ligt niet voor iedereen voor de hand denk ik..

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 20:01:
Moet tussen stap 15 en 16 niet nog in "/sbin/lilo" draaien ? Dat ligt niet voor iedereen voor de hand denk ik..
Jup. Maar dat bedoelde hij ws. met 'lilo aanpassen' :)
Dus: lilo configfile aanpassen & lilo even runnen.

- Pastor Richards @ VCPR

• 6bit
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06-2022
en Grub? zal wel een stomme vraag zijn maar een kennis van mij overtuigde mij ervan om grub te gebruiken (was veel beter dan lilo), ik zal ook een nieuwe kernel moeten compilen om NTFS in te voegen, ik probeer nu al weken mijn windows schijven in linux te zien, maar als redhat 7.3 geen NTFS ondersteund schiet ik er niet veel mee op

the things we fear most have already happened to us

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Je menu.lst aanpassen, staat ws. in /boot/grub. Je kopieert gewoon de lines die er nu al staan voor je huidige kernel, en vervangt alleen de naam van de file, en je zet even iets als 'nieuw' bij de 'Title'. Daarna is het overigens niet meer nodig om grub opnieuw in je MBR te zetten.

- Pastor Richards @ VCPR

• RickDB
Ik krijg nu kernel panic omdat ie mijn ext3 partitie en swap wil laden met /sbin/modprobe.
Alles zit wel in de kernel wat nodig was, ntfs ext3 etc...(niet als modules)
Het enigste wat nu nog niet gelukt is make modules en make modules_install, kan ik daardoor kernel panic krijgen of ligt dit aan iets anders ?

• Lancer

Lancer

What the......

Ja, geen modules = "Big Problems". Overigens, vroeger maakte ik altijd monolithische kernels (alles ingebakken), tegenwoordig niet meer. De software verwacxht modules.

Wat betreft je compile error, probeer in de compile outout erachter te komen welke source de boosdoener is. Dit leid al vrij snel naar de foute driver. Uitschakelen in de menuconfig en opnieuw bakken. (cipe heb je volgens mij niet echt nodig)

Gebruik van de RedHat configs voorkomt dit soort problemen meestal (niet altijd jah...).

Overigens kun je met behulp van de RedHat configs ook een 2.4.19 kernel bakken (tenminste, bij 7.3 ging dit perfect.)

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Verwijderd

RadHat8 ondersteunt echt wel ntfs. is op Inet te downloaden van de RadHat site

• Lancer

Lancer

What the......

Downloaden kan iedereen. Kernels bakken is spannender :Y)

Heb je ook een link, voor diegenen die niet zelf met hun kernel willen spelen?

Verwijderd

Mijn simpelste methode, uitgaande van een i686. Als je een Pentium/486 hebt, moet je hier en daar iets aanpassen (i686 wordt i586 of i486). Zorg dat je de kernel sources geinstalleerd hebt van de CD, inclusief de standaard development tools (zie Start Menu -> System Settings -> Packages).

[code]
cd /usr/src/linux-2.4
cp configs/kernel-2.4.18-i686.config ./.config
make menuconfig

File Systems -> NTFS file system support (read only) om 'm' drukken, zodat er <M> staat
Exit, Exit, (Save?) Yes

make dep
make modules
mkdir /lib/modules/2.4.18-14/kernel/fs/ntfs
cp /usr/src/linux-2.4/fs/ntfs/ntfs.o /lib/modules/2.4.18-14/kernel/fs/ntfs/ntfs.o
/sbin/depmod -a
[/code]

Scheelt je weer het upfucken van je gehele systeem. :P. Succes! :Y).

edit:
Wel alle fuck! Die kernel compileert niet. :D.

• Lancer

Lancer

What the......

Foutmelding?? (welke source ??)

• RickDB
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 09:43:
Heb je misschien een link of een dl link ofzo ?
Want ik heb de hele redhat site doorzocht maar kan niks vinden(redhat heeft ook geen forum dus das nogal onhandig) |:(

Dit stond op de mailing list van RH:

-->Why didn't RedHat enable NTFS support in their kernels?

While I can't speak for RedHat, they more then likely choose not to enable support for NTFS in their kernels, because support for NTFS under linux should be called marginal at best. Using read-only support it may work perfectly for you, but then while not likely, it may EAT your data. If you decide to enable write support, IT WILL EAT YOUR DATA!

Yeah (w)right NTFS under linux should be called marginal at best, daarvoor heeft mandrake en suse het standaard 8)7

• Routed
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 18:22
Als er niet echt belangrijke data opstaat die NTFS security nodig heeft kan je mischien beter met Partition Magic 7>> je ntfs5 omzetten naar fat32 hiervoor hoef je niet speciaal je kernel te re-compilen (zo heb ik het gedaan om snel bij me muziek en films te komen).

Het is maybe ffkes een watjes oplosing totdat je ntfs support hebt ingebakken in je kernel maar het werkt wel :)

Slash Care
Mementô

• Lancer

Lancer

What the......

FAT32; max filesize=4gb. Als je een DV camera gebruikt, dan kan dit een probleem zijn....

• Lancer

Lancer

What the......

Rick164 schreef op 02 oktober 2002 @ 13:13:
[...]

Yeah (w)right NTFS under linux should be called marginal at best, daarvoor heeft mandrake en suse het standaard 8)7
NTFS write support niet..... (ik heb ut wel eens aan gehad. Bijna altijd is het resultaat een fout in je filesysteem. Meestal niet kritisch gelukkikg)
Lezen is wel goed. (NTFS filesys heeft dus dezelfde functie als een CD-ROM. FAT32 is wel read/write.

• RickDB
Ik heb maar een fat32 partitiie gemaakt en daar al mijn muziek op gezet, dat werkt ook :) (converten van ntfs naar fat32 wil nog wel eens fout gaan)
Kernel compilen wilde toch niet werken elke keer make modules error en nergens staat waardoor , maar ja ik kan nu in ieder geval weer muziek luisteren :D

• Lancer

Lancer

What the......

Well, gister RH8.0 op m'n laptop gegooid (kon toch niet wennen aan Mandrake). 'k zal zelf eens kijken of ik een kernel kan bakken. Mocht dit een NTFS module opleveren, dan wil ik die best delen....

Verwijderd

Lancer schreef op 02 oktober 2002 @ 14:19:
FAT32; max filesize=4gb. Als je een DV camera gebruikt, dan kan dit een probleem zijn....
Ik hoop toch echt wel dat jij voor DV ext3 gebruikt oid? Capturen naar FAT32/NTFS lijkt me niet echt logisch. 8)7. :P. Of bedoel je windows? :D. Hint: kino. :P.

• Lancer

Lancer

What the......

Helaas nog NTFS. 'k heb voor het bakken van SVCD'tjes alleen nog maar Windhoos software. Ook vind ik het capturen onder W*ndows nog makkelijker. (als 't moet doe ik 't met dvgrab en dvcont, maar m'n vriendin zit ook wel eens te vid-editen)

• Expander
  • Niet online
Lancer schreef op 02 oktober 2002 @ 14:50:
Well, gister RH8.0 op m'n laptop gegooid (kon toch niet wennen aan Mandrake). 'k zal zelf eens kijken of ik een kernel kan bakken. Mocht dit een NTFS module opleveren, dan wil ik die best delen....
Het is beter als iedereen zelf een module compileert. Een module apart installeren hoeft ook niet altijd te werken en vooral met dit zou ik het minstens gevaarlijk vinden.

Toch gebuik ik weleens binary gedownloade modules voor apache als er niets beters is, bij een kernel kán het in principe wel, maar niet echt aan te raden.

Expanding the inexpandable

Verwijderd

uhm wou eigenlijk net voor het eerst redhat instaleren, en weet er echt helemaal nog niks van maar toen zag ik dus dit leuke topic :/ is er nu een simpele oplossing om onder ntfs te laten werken,iemand zijn dat je zo iets kon downloaden om het te laten werken ,of moet ik nu toch een andere linux variant pakken die wel met ntfs werkt,liefst niet want heb net redhat 8.0 binnen..

Verwijderd

Lancer schreef op 02 oktober 2002 @ 15:34:
Helaas nog NTFS. 'k heb voor het bakken van SVCD'tjes alleen nog maar Windhoos software. Ook vind ik het capturen onder W*ndows nog makkelijker. (als 't moet doe ik 't met dvgrab en dvcont, maar m'n vriendin zit ook wel eens te vid-editen)
SVCD bakken zit in de laatste versie van Kino. Anders kun je de video ook met Kino capturen en editen en dan naar AVI DV type 2 renderen, en die kun je dan met Linux Video Studio naar SVCD encoden. Maar als 't goed is zit encoden dus in de laatste release van Kino (en de backend die Kino gebruikt is dezelfde als Linux Video Studio, dus de kwaliteit is 't zelfde :)).

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Is er een speciale reden dat jullie NTFS willen lezen/schrijven onder linux? Is het beter dat ext2/ext3? Of stappen jullie toevallig over van NT naar linux?

P R N D

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
nose schreef op 03 oktober 2002 @ 02:41:
Is er een speciale reden dat jullie NTFS willen lezen/schrijven onder linux? Is het beter dat ext2/ext3? Of stappen jullie toevallig over van NT naar linux?
Mensen die dual booten, willen graag hun data op NTFS partities lezen.
Spijtig genoeg vindt MS het elke keer weerl leuk om het NTFS een beetje te wijzigen en geen specificatiedocumentatie te maken. Filesystems reverse engineeren is een ongeloofelijk kut werkje kan ik je wel vertellen.

• Lancer

Lancer

What the......

Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 22:32:
[...]

SVCD bakken zit in de laatste versie van Kino. Anders kun je de video ook met Kino capturen en editen en dan naar AVI DV type 2 renderen, en die kun je dan met Linux Video Studio naar SVCD encoden. Maar als 't goed is zit encoden dus in de laatste release van Kino (en de backend die Kino gebruikt is dezelfde als Linux Video Studio, dus de kwaliteit is 't zelfde :)).
thnx! tijd om 't weer eens te gaan proberen!

Trouwens gister een half uurtje met de kernel zitten zooien, volgens mij ontbreekt er iets substantieels. Iedere keer als je de "offending" driver er uit laat klapt 'ie weer op een andere driver. Tijd voor een diepgaand onderzoek (of anders gewoon een vanilla 2.4.19 configgen, werkte in 7.3 ook perfect)

Als ik meer ontdek post ik 't hier.

Verwijderd

Volgens mij zit d'r gewoon iets fout in die redhat kernel versie. :P. Ik ga binnenkort ook eens de standaard 2.4.19 proberen. En anders is RH-8.0 alsnog enorm kut. >:).

• Lancer

Lancer

What the......

Nah...,

Nu is het wel gelukt om een kernel te bakken de onderstaande acties heb ik uitgevoerd. Het verschil met de vorige poging is dat ik nu de rpm cproto-4.6-13 geinstalleerd heb (staat geloof ik op de 3e CD)

Overigens, het lukt niet om alleen de ntfs module aan de /lib/modules/2.4.18-14/kernel/fs toe te voegen. Dit komt door de versie informatie in de kernel.

1) cd /usr/src/linux-2.4
2) make mrproper
3) cp configs/kernel-2.4.18-i686.config ../.config
4) make xconfig (direct afsluiten met save & exit)
5) make dep
6) make clean
7) make bzImage
8) make modules
9) make xconfig (zet ntfs read aan onder filesystemen)
10) make dep
11) make bzImage
12) make modules
13) make modules_install
14) cp arch/i386/boot/bzImage /boot/vmlinuz-2.4.18-14custom
15) cp System.map /boot/System.map-2.4.18-14custom
16) rm System.map
17) ln -s System.map-2.4.18-14custom System.map
18) mkinitrd initrd-2.4.18-14custom.img 2.4.18-14custom
19) Kernel toevoegen aan je bootmgr; voor grub
19a) vi /boot/grub/menu.lst
19b) onder de regel "splashimage...." het al bestaande "title" hoofdstuk compleet herhalen en overal 2.4.18-14 in 2.4.18-14custom vervangen (nu zijn er dus 2 entries in de file)
19c) Zet de variabele default= goed (0 voor de eerste, 1 voor de tweede)
19d) save&exit
20) Booten!!

Phew, me eer is gered :*)

• RickDB
Volgens mij hoort 3) cp configs/kernel-2.4.18-i686.config, 3) cp configs/kernel-2.4.18-i686.config ../.config te zijn toch?
Dit ga ik ook effe proberen, blijft toch de oude kernel heel :)

• Lancer

Lancer

What the......

Yah, oeps.

• Lancer

Lancer

What the......

Het geheim voor de succesvolle compilatie van de kernel lijkt stap 2 te zijn; "make mrproper". Overigens een laatste tip, wil je RH8.0 multimedia enablen? Kijk op www.freshrpms.net voor allerlei koele software

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
'dir' :X

man ls

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

in RedHat7.3 werkte het bij mij goed (2.4.19 kernel INCL ntfs bestandsformaat)..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
1) down de nieuwste kernel (2.4.19)
2) zet em in je /usr/src dir
3) tar -zxvf /usr/src/kernelfile.tar.gz
4) cd linux-2.4.19
5) make clean
6) make xconfig
7) maak hierin de benodigde wijzigingen die je wilt. (Check File systems -> NTFS file system support (Read-Only)
8) make dep
9) make
10) make bzImage
11) make install
12) make modules
13) make modules_install

Disclaimer. GEEN GARANTIES :P ik heb dit van een howto die bij mij in rh7.3 werkte. Ik heb nog niet de behoefte gehad om me window schijf te mounten in 8.0 (draai 8.0 sinds vanochtend :P).

Maar waarom RH dit niet standaard aanzet :? (misschien omdat het beta is (readonly)

edit2: sjit ik kijk ff omhoog (had niet alles gelezen) staat deze uitleg eral alleen langer :X)

[ Voor 0% gewijzigd door Oxi op 06-10-2002 18:54 . Reden: 8) is een punt, geen smily ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Cloontje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 09:38

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

ik krijf een error terwijl ik wel alles goed gedaan heb

http://cloontje.endoria.net/error.jpg

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

• Lancer

Lancer

What the......

Cloontje schreef op 07 oktober 2002 @ 11:05:
ik krijf een error terwijl ik wel alles goed gedaan heb

http://cloontje.endoria.net/error.jpg
Wat je zegt is niet waar, anders kreeg je geen error >:)

De grub sequence is: (zoals ik op mijn PC uitvoer; o.a. andere root)

root (hd1,1)
kernel /vmlinuz-2.4.18-14custom ro root=LABEL=/ hdd=ide-scsi
initrd /initrd-2.4.18-14custom.img
boot

Volgens mij ben je het kernel statement vergeten.

• Cloontje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 09:38

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

ik heb wat verandert in de menu.lst en nu krijg ik deze error: http://cloontje.endoria.net/error3.jpg

dit is mijn grub ding
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE:  You do not have a /boot partition.  This means that
#          all kernel and initrd paths are relative to /, eg.
#          root (hd0,1)
#          kernel /boot/vmlinuz-version ro root=/dev/hda2
#          initrd /boot/initrd-version.img
#boot=/dev/hda
default=1
timeout=10
splashimage=(hd0,1)/boot/grub/splash.xpm.gz
title Windows 2000 Server
        rootnoverify (hd0,0)
        chainloader +1
title Red Hat Linux (2.4.18-14)
        root (hd0,1)
        kernel /boot/vmlinuz-2.4.18-14 ro root=LABEL=/ hdd=ide-scsi
        initrd /boot/initrd-2.4.18-14.img
title Red Hat Linux (2.4.18-14custom)
        root (hd0,1)
        kernel /boot/vmlinuz-2.4.18-14custom ro root=LABEL=/ hdd=ide-scsi
        initrd /boot/initrd-2.4.18-14custom.img

[ Voor 0% gewijzigd door Cloontje op 08-10-2002 02:35 . Reden: ff me grub toegevoegd ]

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

• Lancer

Lancer

What the......

Hoe is je disk layout? (is b.v. /boot een apart volume?). Tevens; wat heb je veranderd?

Kan je van geen enkele optie meer booten of alleen degene die je hebt toegevoegd?

Bestaan alle kernels en initrd's die je wilt aanroepen? etc.

edit:

Alternatief is om eens te proberen om LABEL=/ te vervangen door /dev/hda2

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Oxigun schreef op 06 oktober 2002 @ 18:52:
Maar waarom RH dit niet standaard aanzet :? (misschien omdat het beta is (readonly)
Omdat het voor serieus gebruik gemaakt is. Veel belangrijker is toegang tot bestandssystemen over het netwerk (nfs, samba, etc). Het is een beetje onzinnig om je distro te gaan bouwen voor de n00b die op zijn dualboot-thuisbakkie toegang zoekt tot zijn MP3's, die nou nét toevallig op zijn NTFS partitie staan.

Ik vind het sowieso belachelijk dat mensen hun keuze van distro laten afhangen van zo'n klein euvel dat op te lossen is met een simpele kernel-recompile.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Verwijderd

ja daar hebben we dus nix aan
ten eerste is het redhat
en ten 2e waar dan als je dat nou is verteld

• Hagar
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 00:37:
ja daar hebben we dus nix aan
ten eerste is het redhat
en ten 2e waar dan als je dat nou is verteld
Ik heb je reply nou een keer of 10 gelezen en ik kan niet anders zeggen dan dat je zelf de eerste zin van je post maar eens goed moet lezen. Maar ik ben inderdaad ook van mening dat een kernel recompile de beste oplossing is. Dat is toch het hele punt van linux, de software aanpassen aan jou eigen behoeftes. En zo dus een systeem neer te zetten waar je helemaal tevreden mee bent.

Nu ook zonder stropdas

• Lancer

Lancer

What the......

Een grote groep tweakers draait er z'n hand niet voor om om een nieuwe kernel te bakken, een net zo grote groep heeft dit nog nooit gedaan (in windows is de kernel iets waar je vooral vanaf moet blijven). Laten we dit draadje blijven gebruiken om zij die serieuze problemen hebben met het opnieuw bakken van een kernel te helpen en ze zo los te weken van hun windows verslaving :)

Verwijderd

Hagar schreef op 09 oktober 2002 @ 03:29:
[...]

Ik heb je reply nou een keer of 10 gelezen en ik kan niet anders zeggen dan dat je zelf de eerste zin van je post maar eens goed moet lezen. Maar ik ben inderdaad ook van mening dat een kernel recompile de beste oplossing is. Dat is toch het hele punt van linux, de software aanpassen aan jou eigen behoeftes. En zo dus een systeem neer te zetten waar je helemaal tevreden mee bent.
oeps ik was vergeten te kwoten
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 09:43:

• Lancer

Lancer

What the......

Voor de geinteresseerde, 'k heb een ntfs module voor de Athlon draaiende op de standaard RH8.0 2.4.18-14 kernel. Kun je zo op de juiste plaats zetten (met tar xvfz ntfs-2.4.18-14athlon.tar.gz) gevolgd door een "depmod -a" (of ff booten). Kan 'm alleen het bestand zelf niet hosten. Iemand?

• RickDB
Ik plaats vandaag effe een server waar je de module kan uppen :)
Kan je misschien de module emailen naar: RickDB@wanadoo.nl , dan kan ik deze naar mijn ftp uppen(is denk ik iets makkelijker) ik heb alleen een max van 20 mb(bij lycos 50 mb maar die is langzaam)
Werkt deze module ook op athlon thunderbird btw?

• Niek
  • Laatst online: 13-05 13:40

Niek

f.k.a. The_Surfer

Dat uploaden is denk ik niet meer nodig ;) Ik zie dat ze vandaag op de SF pagina van Linux-NTFS een RedHat sectie hebben gemaakt. Op http://linux-ntfs.sourceforge.net/info/redhat.html staan de precompiled modules met een duidelijke handleiding erbij. Dus iedereen die RedHat 8.0 gebruikt met de standaard kernel: download de RPMs van die site (al is het natuurlijk niet de ideale oplossing: "This will solve the problem for a lot of people, but it's a poor solution. People need to petition RedHat to see sense. ").

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

Ik kan me er op zich wel in vinden dat RedHat NTFS uitzet. RedHat is niet als '1337-t007-4-dualbooters' bedoeld, RedHat is als serieus gebruikersplatform bedoeld. Als je data wilt sharen met winXP, dan zet je ext3 read support maar aan op de winXP box. 8)7.

• RickDB
The_Surfer schreef op 22 oktober 2002 @ 16:39:
Dat uploaden is denk ik niet meer nodig ;) Ik zie dat ze vandaag op de SF pagina van Linux-NTFS een RedHat sectie hebben gemaakt. Op http://linux-ntfs.sourceforge.net/info/redhat.html staan de precompiled modules met een duidelijke handleiding erbij. Dus iedereen die RedHat 8.0 gebruikt met de standaard kernel: download de RPMs van die site (al is het natuurlijk niet de ideale oplossing: "This will solve the problem for a lot of people, but it's a poor solution. People need to petition RedHat to see sense. ").
Bedankt voor de link, simpele rpm en ntfs werkt :D

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Lethalis schreef op 08 oktober 2002 @ 12:24:
[...]

Omdat het voor serieus gebruik gemaakt is. Veel belangrijker is toegang tot bestandssystemen over het netwerk (nfs, samba, etc). Het is een beetje onzinnig om je distro te gaan bouwen voor de n00b die op zijn dualboot-thuisbakkie toegang zoekt tot zijn MP3's, die nou nét toevallig op zijn NTFS partitie staan.

Ik vind het sowieso belachelijk dat mensen hun keuze van distro laten afhangen van zo'n klein euvel dat op te lossen is met een simpele kernel-recompile.
late reactie sorry :P

ik heb me keuze hiervan niet af laten hangen maar aangezien ik meer mensen hebben gehoord die zo niet tot op partities kunnen komen. Dat ligt niet aan linux en niet aan redhat maar het zou aardig zijn als het erin stond. zeker als je full-install doet. (zoals ik). elke keer als ik iets anders als full probeerde miste weer wat :( (hij controleert wel op dependancies maar zegt altijd ok, wat dus niet klopt).
ik heb trouwens niet de keuze van me distro hiervan af laten hangen. ik wilde van windows af omdat het naar mijn ogen teveel crashte. ik heb nu allemaal ext3 partities op me xp schijf na (voor autocad |:()

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Pagina: 1