[Raid] Is Raid 1 sneller dan normaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Potatoman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 22:02
Mijn IBM 45Gb maakt hele rare geluidjes :'( en ik denk dat ik nu toch maar eens een betrouwbare oplossing wil hebben. Nu lijkt mij Raid 1 (Mirroring) wel wat. Ik heb hier een aantal dingen over opgezocht, en in de raid faq staat dat raid 1 niet sneller is dan 1 gewone harddisk, maar sommige reviews op internet zeggen dat je met raid 1 dubbele leessnelheid kan halen met een goede controller, en ik wil eigenlijk wel weten of dat klopt.

Vraag 1: Klopt het dat je met Raid 1 en een goede controller dubbele leessnelheid kan behalen?

Vraag 2: Welke controllers kunnen dit? (als vraag 1 klopt tenminste :) )

(En nee er komen geen IBM schijven in >:) )

The cyclographing developer

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-03 21:53

JustDutch

was ambtenaar :)

ik gok dat je hier [rml][ FAQ] RAID.[/rml] wel een antwoord vindt.

Forza Mucca

Verwijderd

Vraag 1: Nee, je bent in de war met RAID 0, ofterwijl striping.
RAID 1 is mirroring. Het gaat i.d.d. wel wat sneller. Maar dat is gerommel in de kantlijn. Schrijven gaat in ieder geval iets langzamer.

• Potatoman
JustDutch schreef op 01 oktober 2002 @ 16:22:
ik gok dat je hier [rml][ FAQ] RAID.[/rml] wel een antwoord vindt.
Als je mijn post had gelezen dan wist je dat ik daar al gekeken had...
In deze review staat:
RAID 1 (also known as "mirroring;" Figure 2), writes the same data to two different disks simultaneously, and the data can be read from either disk. There is no writing performance benefit from RAID 1, and a theoretically doubled reading speed, but the data redundancy provides for security in case of disk failure.

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-03 07:21
Nou ja hij kan van beide schijven tegelijkertijd data opvragen (opzoeken), dus zou theoretisch wel wat sneller moeten kunnen mits je een intelligente controller hebt.

XBO: Michaël#3318

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Vraag 1: Ja, hij is dus niet in de war met RAID-0

Met RAID-1 gaat schijven niet sneller dan 1 losse hdd, misschien iets langzamer.
Lezen zou in theorie 2x zo snel moeten gaan.

Vraag 2: bv. een Promise TX2000, je boekt iig snelheids winst met lezen, lees de reviews er maar op na :)

Meer info:
http://www.xbitlabs.com/storage/3-ata133-comparison/

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-03 14:44
Ik denk dat je met gewoon gebruik het verschil tussen RAID1 en geen RAID niet zo heel erg zal merken. Promise heeft goede RAID controllers (bv. TX2000). Soms zit er ook al RAID op je moederbord, dit is dan meestal ook van Promise.

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-03 21:53

JustDutch

was ambtenaar :)

Als je mijn post had gelezen dan wist je dat ik daar al gekeken had...
Dan had je dit dus ook al gelezen?
Tai-Pan schreef op 06 november 2001 @ 18:08:
Goed stuk! Alleen één opmerking:

Bij RAID1 is de schrijfsnelheid meestal gelijk als het schrijven naar 1 HDD (afhankelijk van de controller soms zelfs ietsjes langzamer).
Leessnelheid is niet gelijk aan 1 HDD zoals je aangeeft. Helaas is dit ook weer afhankelijk van de controller, maar je mag er wel van uit gaan dat de leessnelheid verbeterd.

Ik heb bijv zo'n 3Ware en die gaat inteligent om met het fetchen van data, dus van beide HDD's. Een Promise controller doet dit ook wel, maar benut toch niet optimaal de beide HDD's. Vandaar dar de 3Ware ook in RAID1 beter presteert dan een Promise.

Just my 2 cents

Forza Mucca

• Potatoman
JustDutch schreef op 01 oktober 2002 @ 16:40:
[...]

Dan had je dit dus ook al gelezen?

[...]
Dat klopt, daarom stelde ik mijn vraag ook :) In de openingspost van de faq wordt echter beweerd dat er geen sprake is van snelheidsverbetering, vandaar dat ik dat even wilde vragen.
Redje schreef op 01 oktober 2002 @ 16:34:
Vraag 1: Ja, hij is dus niet in de war met RAID-0

Met RAID-1 gaat schijven niet sneller dan 1 losse hdd, misschien iets langzamer.
Lezen zou in theorie 2x zo snel moeten gaan.

Vraag 2: bv. een Promise TX2000, je boekt iig snelheids winst met lezen, lees de reviews er maar op na :)

Meer info:
http://www.xbitlabs.com/storage/3-ata133-comparison/
Bedankt, daar heb ik wat aan :)

Pagina: 1