[IDE Controller] Als C Schijf ?

Pagina: 1
Acties:
  • 26 views sinds 30-01-2008

• Saicho
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09-2023

Saicho

CMDR Sai

Topicstarter
Het volgende draait nou in mijn systeem (zonder OS op het moment...)
IDE1:
master: 60GB maxtor
slave: DVD-rom
IDE2:
master: CD-RW
slave: 80gb maxtor

IDE controller
IDE1:
master: 30gb maxtor
rest nix op aangesloten.

Nu is mijn vraag ... hoe kan ik ervoor zorgen dat de 2 partities van mijn 30GB schijf als C en D gezien worden. Ik wil namelijk op C win2k en op D win98 installen.
Ik kan er zelf niet achterkomen en ik hoop dat iemand kan helpen :)

E:D - CMDR Sai

• SnicK_v_r
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SnicK_v_r

Zero

Als je in je bios insteld dat hij van de ide-controller moet booten.

Dan zal windows deze schiijf als eerste pakken waardoor deze dus ook de eerste letters.

en nog een advies, maak van je win2k partitie een NTFS partitie, verneuk je dan neit zo snel als in win98 zit

FFXIV-id: Sarah Kindred, FC: League of the Damned <DAMN>, Zodiark

Verwijderd

Dan moet je met fdisk de C als Primaity partition ( D als uitgebreide ) formateren en de rest van de schijven ook als uitgebreide partities formateren.

Windows plaatst de primaire partities voor de uitgebreide, ik denk dat je dit wilt ?

Of bedoel je dit niet :?

• Saicho

Saicho

CMDR Sai

Topicstarter
@Spot_light
Ik heb helaas niet de functie op mijn mobo om via IDE controller op te starten (ik kan alleen aangeven HDD 0-4,floppy,cdrom,usb,ls120,zip100 etc.
Ik zal even rondzoeken naar een bios update die die mogelijk wel bevat (ik heb een Chaintech Apogee 7jvl).

@TheViRuZ
Ik heb op een hoop schijven data staan.
En er staan er meerdere als primary aangegeven.
Kan ik deze veilig omzetten (met bijv partition magic) naar uitgebreide partities ?

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:09

Tacoos

i am i

Saicho schreef op 01 oktober 2002 @ 15:41:
@Spot_light
Ik heb helaas niet de functie op mijn mobo om via IDE controller op te starten (ik kan alleen aangeven HDD 0-4,floppy,cdrom,usb,ls120,zip100 etc.
Ik zal even rondzoeken naar een bios update die die mogelijk wel bevat (ik heb een Chaintech Apogee 7jvl).

...
Staat er niet de optie 'boot from scsi' bij?
Hiermee boot 'ie van de ide controller en geldt het verhaal van spot_light

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Verwijderd

Ik heb nog nooit met partition magic gewerkt, dat moet je aan de andere tweakers vragen, mijn oplossing is wel extreem hoor, ik zou het inderdaad alleen maar als laatste redmiddel gebruiken.

Als je die partities omwisseled, veranderen de driveletters, en kunnen sommige programmas hun instellingen niet meer vinden.

• Saicho

Saicho

CMDR Sai

Topicstarter
@Tacoos
jaaaah ... maar te laat :'(
ik ben te snel geweest... 1 van de schijven is al bezig met converten van primary naar logical. Maar moet er nog 1 (die partitie is 8x zo groot ;)) dus hoeft dan hopelijk niet meer :)

Iedereen bedankt voor de reacties :) ik kom er zo denk ik wel uit !

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verdiep je je eens in de betekenis van partities en hoe ze door de diverse OS'sen worden geïnterpreteerd.. De oplossing is iig reeds door TheViRuZ gegeven. En ja, dat kan met PartitionMagic :)

In WinNT/2K/XP kun je overigens via schijfbeheer de schijfletters behalve C:\ naar je eigen smaak aanpassen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.