LanGuard niet alleen als netwerk scanner...

Pagina: 1
Acties:

• theXE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-06 21:14
Ik gebruik het programma LanGuard van GFI Software om vulnarabilities in me eigen netwerk te controleren.
Nu deed ik dit laatst met gewone ip nummers in een range, kreeg ik een lijst met alle mensen die netbios aan hebben staan, logisch, dacht ik..
Daarna probeerde ik toegang te krijgen tot diverse shares van mensen, die ze gedeeld hadden staan. Wat denk je? Krijg ik toegang bij mensen met XP die mappen zoals je C, D, etc. harddisk standaard deelt...
Ik heb nog niets gelezen over dit probleem, misschien kan iemand mij vertellen hoe dit kan, ik ben ook nog maar een newbie.. 8)7

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik denk niet dat dit echt een probleem is.
Languard is een gewone poort scanner, die op een laag veiligheidsniveau ook wel voor je naar binnen wil lopen (om het symbolisch uit te drukken).
Je moet er wel rekening mee houden dat op het moment dat je op iemands pc kijkt en je daar geen toestemming voor hebt je illegaal bezig bent. Poorten scannen is in principe niet illegaal (hoewel veel providers het in hun gebruikers voorwaarden niet toestaan, omdat het vaak wel een eerste zet kan zijn bij een aanval), omdat je alleen maar aan de buitenkant van iemand's pc/netwerk informatie verzameld.
Op zich maakt languard je het makkelijker om de veiligheid van je netwerk te testen door deze optie erbij te hebben.

• theXE
Ja, dat weet ik, maar het moet toch niet mogelijk kunnen zijn om zomaar op iem. zijn computer te komen, zonder dat deze persoon er ook maar enig benul van heeft??

Maar ik vraag me af waarom dat alleen bij XP kan en dus niet bij 95/98 en 2000... beetje vreemd zou je zeggen, omdat xp de laatste is op rij qua uitgebrachtte besturingssystemen, dan zou de security toch beter moeten zijn?

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
theXE schreef op 01 oktober 2002 @ 15:45:
Ja, dat weet ik, maar het moet toch niet mogelijk kunnen zijn om zomaar op iem. zijn computer te komen, zonder dat deze persoon er ook maar enig benul van heeft??

Maar ik vraag me af waarom dat alleen bij XP kan en dus niet bij 95/98 en 2000... beetje vreemd zou je zeggen, omdat xp de laatste is op rij qua uitgebrachtte besturingssystemen, dan zou de security toch beter moeten zijn?
Volgens mij gaat het bij een andere windows versies net zo makkelijk, alleen heb ik een vermoeden dat heel veel mensen XP gebruiken. Op het moment dat je file sharing hebt aanstaan op de netwerkkaart (modem), waarmee je verbinding maakt met internet dan kan een ieder op je pc kijken. Ik weet niet zeker of dan iedereen op internet kan meekijken of dat het gaat om mensen die op de zelfde groep zitten bij je provider.
Maar het is een algemeen bekend feit dat de beveiliging van windows (vooral 98, me) een lachertje is. Bij XP is het al een stuk verbeterd doordat daar standaard een firewall aanwezig is, maar dan moet die wel aanstaan.

Ik heb zelf internet via @home en zie in de logs van mijn firewall zeer veel pakketjes van verkeerd ingestelde computers op het @home netwerk. Wat ik ook niet begrijp is dat @home nu niet meer verbied om internet te delen, maar totaal niet uitlegd hoe je internet deelt, en de risico's van een verkeerd ingesteld netwerk niet beschrijft. Ik durf te wedden dat ze aardig wat capaciteit verliezen aan verkeerd ingestelde computers/netwerken.

• theXE
Nee, in dat languard kan je gewoon laten scannen op een bep. range en als je dan een goeie heb, neem bijv. 66.140.156.1 - 66.140.156.255, dan krijg je verschillende computers van een amerikaanse provider. Laat je hem doorscannen, krijg je te zien welke besturingssystemen er gedraaid worden, etc. nog een boel dingen zoals in het register kijken e.d.
Het lukt mij dus niet shares te accessen op een win 95/98, win2000, winnt4, maar alleen op een xp, dat vind ik gewoon heel vreemd...

Maar ik zei al, ik ben een newbie en ik ben gewoon nieuwsgierig... :)