Eindelijk heb ik mijn eigen auto (een ontzettend mooie Fiat Tipo 3deurs
)en nu wil ik een paar speakers achterin de hoedenplank hebben. Van caraudio (en van auto's in het algemeen) heb ik totaal geen verstand. Hoe krijg ik in mijn Fiat Tipo de speakerkabel van de radio naar de hoedenplank? Kan ik ergens onder-/tussendoor? Wie heeft er handige tips?
Tip 1:
Als je grote speakers wil, plaats deze dan niet in je originele hoedenplank. Deze is vaak nogal slap en denk ook aan het inruilen van je auto. Twee van die gaten in je hoedenplank staat niet zo erg mooi. Wat wel wat handigheid vergt is het maken van een hoedenplank. Een plaatje MDF in de zelfde vorm als je bestaande hoedenplank zagen, verstevigen met een balkje, je snapt het wel, het vergt wat knutselwerk. Dus: Voor het makkelijke je originele hoedenplank verzagen, voor het stevige zelf een hoedenplank maken.
Tip2:
Je speakerkabel krijg je over het algemeen makkelijk naar achter. Als je je deur open doet zie je de welbekende dorpel lopen. Dit is meestal een kunststof strip die op je onderbalk is geschroeft/geklikt. Hieronder heb je de ruimte om je draden te leggen. Je kan dan langs je achterbank naar achteren komen en voor onder je dashboard langs.
Nu heb je toch al relatief simpel je speakers kunnen aansluiten.
Suc6
Als je grote speakers wil, plaats deze dan niet in je originele hoedenplank. Deze is vaak nogal slap en denk ook aan het inruilen van je auto. Twee van die gaten in je hoedenplank staat niet zo erg mooi. Wat wel wat handigheid vergt is het maken van een hoedenplank. Een plaatje MDF in de zelfde vorm als je bestaande hoedenplank zagen, verstevigen met een balkje, je snapt het wel, het vergt wat knutselwerk. Dus: Voor het makkelijke je originele hoedenplank verzagen, voor het stevige zelf een hoedenplank maken.
Tip2:
Je speakerkabel krijg je over het algemeen makkelijk naar achter. Als je je deur open doet zie je de welbekende dorpel lopen. Dit is meestal een kunststof strip die op je onderbalk is geschroeft/geklikt. Hieronder heb je de ruimte om je draden te leggen. Je kan dan langs je achterbank naar achteren komen en voor onder je dashboard langs.
Nu heb je toch al relatief simpel je speakers kunnen aansluiten.
Suc6
Eat right. Stay fit. Die anyway.
Grote speakers worden het iig niet. In mijn Tipo zitten aan weerszijden van de hoedenplank al uitsparingen voor 13cm speakers. Die wilde ik daar dus monteren. Ik heb redelijke JVC speakers gekocht (superhard en superveel bas interesseert me nix) Het enige probleem was dus het leggen van de speakerkabel. Ik zal dit weekend eens een poging wagen:) (Ben echt een ontzettende n()()b op dit gebied)
Als er aan de weerszijden NAAST de hoedenplank uitsparingen zitten, heb je een grote kans dat de draden er ook al liggen. Zo niet dan zal je ze moeten leggen zoals ik in tip 2 beschreven heb. suc6 in ieder geval van het weekend.
Eat right. Stay fit. Die anyway.