Toon posts:

Internetverbinding delen met RedHat 7.3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn situatie is als volgt:

1 systeem met RedHat 7.3 die ik wil gaan gebruiken als webserver en router om mijn internetverbinding (chello) te delen.

Het systeem is als volgt aangesloten:
eth0 = thuisnetwerk
eth1 = chello

Thuisnetwerk voorzie nvan W2K werkstations.

Wie kan mij op een duidelijke manier (ben een newbie op linux gebied :)) uitleggen hoe ik mijn servertje moet configureren?

• MokerHamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07-2025

Op bovenstaande tekst rust ©copyright,
niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zie in je profile dat je hier nieuw bent op GoT, dus welkom :)

De vraag die jij stelt wordt zeer regelmatig gesteld. Om te voorkomen dat we elke dag zo'n vraag krijgen, geldt hier (op heel GoT trouwens, niet alleen hier in NOS) dat je eerst zelf moet zoeken. GoT heeft een search optie waarmee je een heel eind kan komen, maar ook op het grote internet zelf kun je met bijvoorbeeld Google vele howto's vinden over Linux en internet delen. Met name over RedHat is veel geschreven.

Lees voordat je verder gaat op GoT de FAQ eens door, en ook de "sticky" topics die in de topiclijst helemaal bovenin staan, met name [rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! ]=-[/rml] en FAQ Non-Windows Operating Systems - Update: 1/10

Dit topic gaat waarschijnlijk dicht als hier een modje langs komt, maar het antwoord zul je hier zeker vinden. Als je dan nog met problemen zit, en het is een specifiek probleem wat niet eerder is gepost, dan kunnen we je altijd nog verder helpen :)

EDIT: Ohw ja red-white hat, ik zie door de post van MokerHamer dat je dit topic in nog een ander subforum hebt gepost. Dit wordt ook wel "cross-posten" genoemd: Hetzelfde topic, in meerdere subfora neer zetten in de hoop dat je meer replies krijgt. Dit wordt op vrijwel alle fora niet gewaardeerd, en moet je dus absoluut niet doen. Zet het gewoon neer in het forum waarvan je zelf denkt dat het daar het beste past.

Verwijderd

Topicstarter
Zowel MokerHamer als svdmeer bedankt voor de reactie, zoals je zie valt er nog veel te leren voor me, ik heb net in de betreffende toppiclist gekeken. Ik heb nog niets kunnen vinden op internet :) Misschien beter zoeken.. Maar ook de commando's die gebruikt worden bij linux zijn mij als een vreemde taal voor me...

• MokerHamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
je kan zo goed als alles vinden op got in de [FAQ]FAQ[/FAQ] van ieder forum
als je die gewoon eerst leest kom je er meestal wel uit Linux is moeilijk ik ben ook an het klooien maar probeer eens google.nl en je vint 1000den sites voor linux noobs
kom je er dan alsnog niet uit maak je een topic en helpt iedereen je hier graag

Op bovenstaande tekst rust ©copyright,
niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je nog echt helemaal n00b bent op Linux gebied, raad ik je aan om vooral geen server te bouwen die je aan internet hangt.

Mijn goed bedoelde advies: Richt eerst een simpel NT4 of Windows 2000 servertje in met een of ander internet-routing pakket zoals Winroute, en ga intussen spelen met Linux om het te leren. Pas als je Linux wat beter kent, en zeker met de commando's redelijk bekend bent, ga dan eens kijken naar het inrichten van een server. Als n00b een Linux-machine inrichten die je aan internet hangt, vind ik persoonlijk niet zo handig.
Pagina: 1