De relatie tussen RedHat en de free software community

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
RedHat 8 is net uit. Toen ik de screenshots zag moest ik ff kwijlen, en ik hoor er veel positieve reacties over, maar helaas wordt al die euforie overschaduwd door een wat minder positieve ontwikkeling die al een poosje gaande is: De relatie tussen RedHat en de free software community verslechterd steeds meer doordat RedHat niet echt naar de community lijkt te luisteren. Naast alle RedHat 8 ervaringen topics, wil ik in dit topic specifiek over deze ontwikkelingen discusseren.

Op http://www.mosfet.org/ staat een verhaal over wat RedHat met KDE heeft uitgehaald. Dus ik hoef dat hier niet uitgebreid uit te leggen. RedHat heeft wijzigingen in KDE aangebracht om het beter aan te laten sluiten bij Gnome, maar met behoorlijk negatieve gevolgen. Bijvoorbeeld dat KDE van RedHat niet meer 100% compatible is met de standaard KDE. Maar ook hebben ze de standaard mailcliënt van KDE (kmail) en webbrowser (Konqueror) vervangen door Evolution en Mozilla, wat kwaad bloed zet bij de KDE-fans omdat Evolution en Mozilla meer bij Gnome horen. Hierbij is nauwelijks goed overleg gepleegd met het KDE ontwikkel-team.

Mijn eigen mening hierover is dat ik de kritiek op http://www.mosfet.org/ geheel terecht vind. Van de ene kant is KDE vrije software en mag RedHat er dus van alles mee doen. RedHat is echter niet zomaar een willekeurig individu, zoals http://www.mosfet.org/ ook al beweert, maar een toonaangevend bedrijf op Linux gebied. Een dergelijk bedrijf heeft bepaalde verantwoordelijkheden en heeft een bepaalde geloofwaardigheid hoog te houden. Eén van de argumenten tegen vrije software is de mogelijkheid dat je mutaties krijgt. RedHat werkt dit nu in de hand door verregaande wijzigingen in KDE aan te brengen... Microsoft begint nog gelijk te krijgen ook met die advertenties over die gemuteerde wezens waarmee vrije software wordt vergeleken. RedHat gaat totaal tegen alles in wat de KDE-ontwikkelaars zeggen. Hoewel ze dat juridisch gezien mogen (de vrijheid van vrije software biedt die mogelijkheid) vind ik dat een kwalijke zaak. Met samenwerking bereik je uiteindelijk meer. Zelfs de relatie met het Gnome-team staat onder druk. Ik vind dit een hele slechte zaak, en ik laat daarom RedHat distributies voorlopig links liggen.

Verwijderd

Mozilla is niet de standaard browser van GNOME, dat is Galeon.

Ten tweede doet Red Hat meer met en voor open source software dan al die zeurlui bij elkaar, en ten derde wordt het allemaal nog ff 20x zoveel aangedikt.

Als je dit allemaal gelooft kan je beter de Story en Prive gaan lezen want daar staan net zoveel waargebeurde en aangedikte verhalen in.

Verwijderd

Topic titel klopt trouwens niet: het zou "De relatie tussen RedHat en de KDE community" moeten wezen.

Verwijderd

RedHat doet ook goede dingen voor de open source community. Er werkt toch een heel rijtje RedHat mensen aan de ontwikkeling van de kernel. Alan Cox verzet op dat terrein bijvoorbeeld erg veel werk. Dat RedHat de KDE desktop niet omarmt zonder vergaande mutaties is te betreuren. Eerder was dat al te merken door het niet beschikbaar stellen van KDE packages voor RedHat, een developper heeft in zijn vrije tijd zelf packages gemaakt van een aantal versies.

Maar je kunt natuurlijk KDE van source compileren op een RedHat systeem en dan heb je wel een 'standaard' KDE omgeving.
Wellicht dat RedHat zich hiermee probeert te onderscheiden van andere distro's. Maar voor de KDE fan is RedHat een alternatief dat afvalt.

Verwijderd

Ik denk dat het voor de KDE mensen frustrerend is dat RedHat Gnome als primaire desktop aanbiedt, terwijl alle andere distro's (Debian, Mandrake, Suse) primair KDE aanbieden. Door RedHat is KDE nog niet de alleenheerser, en dat vinden ze irri. RedHat houdt Gnome eigenlijk levend, de meeste Gnome ontwikkelaars werken dan ook hetzij voor RedHat, hetzij voor Ximian.

Ik vind het gezeur. RedHat heeft netjes aan alle licentie-eisen van de GPL voldaan, en maakt gebruik van haar vrijheid daarbinnen (zowel in Gnome als KDE) om icoontjes te veranderen, mime/types+applications te wijzigen (dus text/html -> Mozilla ipv Galeon/Konqueror), en zij heeft duidelijk aangegeven waarom ze dat doet (lees Owen Taylor's website bij RedHat maar). De wijzigingen die RedHat in KDE heeft aangebracht zijn gemaakt om dit mogelijk te maken, en hebben geen ABI/API incompatibiliteit veroorzaakt, wat wel door de KDE mensen (degenen zonder code-kennis, overigens!) wordt beweerd. Alles kan nog, intern is er alleen hier en daar iets veranderd, waardoor na een update van KDE op kde.org niet alle redhat-specifieke opties meer 100% zullen werken, maar dat is sowieso al niet zo (omdat updates de icoontjes weer resetten e.d.).

Okee, de KDE desktop, in hoeverre mag een bedrijf beslissen welke applicaties zijn bij welk gebruik wil gebruiken? RedHat heeft aangegeven om KDE en Gnome meer op elkaar te willen laten lijken, en heeft daarom gekozen voor een standaard emailclient en een standaard browser, in plaats van 2 en 3. Vergelijk KMail met Evolution en oordeel zelf. Evolution is beter, punt. Dus kiest RedHat Evolution. Dat moeten de KDE mensen accepteren, in plaats van meteen op hun teentjes te zijn getrapt. Maak KMail dan beter, maar nee hoor, 't ligt aan RedHat, want KDE is heilig. Lijkt mplayer wel. (hier zou een bepaalde smiley niet misstaan, maar dat laat ik uit anti-troll overwegingen maar achtewege). Mozilla is uniformer dan Konqueror of Galeon, dus Mozilla. Accept it, dat doet Gnome toch ook?

KDE mag best een geintegreerd geheel zijn, maar dat is het slechts al spakket wat door KDE wordt aangeboden. Als RedHat KDE als pakket wil aanbieden, dan mag dat met de voorkeuren van RedHat. RedHat biedt het namelijk aan, niet KDE.

Als KDE wil trollen en huilebalken omdat zij niet de default desktop is, dan zullen ze toch echt met argumenten moeten komen, en die zijn er niet. RedHat maakt een keuze en heeft daar het volste recht toe. "Crippling KDE" is gewoon een flame naar RedHat toe, en na al het werk wat RedHat heeft verzet in de opensource community (en alle mensen hieruit die door geld van RedHat kunnen doorprogselen) vind ik dit een bijzonder ondankbare actie van de KDE community.

Bah.

Verwijderd

Ik ben het wel met beelzebubu eens. Zolang ze geen API incompatibaliteit veroorzaken en andere themes en programma's gewoon gedraaid kunnen worden vind ik dat ze mogen doen wat ze willen. Ik vind die vrijheid wel belangrijk.

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

knopper

Sander Knopper

Ben het ook volkomen eens met beelzebubu, bovendien is het mooie van linux dat als een distro je niet bevalt je gewoon naar een andere overstapt. Dus mensen die per se KDE willen pakken toch lekker SuSE o.i.d.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Was er een tijdje terug ook niet al een "ruzietje" over RedHat die in zijn distro
kernel patches gebruikte die niet eens naar kernel.org gesubmit waren ?
(sorry beetje vaag misschien , maar ik kan het niet meer terugvinden....)
En dan heb ik het hier niet over de alternatieve (ac serie) kernel met de oude VM , terwijl
Linus zelf al de nieuwe VM in de 2.4 kernels wilde hebben. :?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Ariejan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:04
Is dit niet waar het hele open-source om draait? Dat je elkaars code mag gebruiken en aanpassen om er zelf iets moois van te klussen??

Zolang ze de source beschikbaar blijven stellen, is er niks aan de hand. Het is misschien wel wat onhandig dat het nog steeds KDE en GNome genoemd wordt. Als ze er naar refereren als Blue Curve, based upon KDE an GNome, zou het beter zijn, lijkt mij.

Geef RedHat lekker de ruimte om nieuwe software te maken. Meer diversiteit is nooit weg. Verder vind ik het wel goed dat ze een keuze maken uit de 'beste' (ja, subjectief woord) software en die combineren.

Laten we 'ns kijken wat hieruit voortkomt.

Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com

Verwijderd

u_nix_we_all schreef op 01 oktober 2002 @ 15:36:
Was er een tijdje terug ook niet al een "ruzietje" over RedHat die in zijn distro
kernel patches gebruikte die niet eens naar kernel.org gesubmit waren ?
(sorry beetje vaag misschien , maar ik kan het niet meer terugvinden....)
Mjah, was niet echt RedHat-specifiek. Ik geloof dat in Mandrake een patch werd gevonden om een off-by-one leak te fixen, die dus al een jaar in Mdk's kernels zat, maar niet was gesubmit. De source was dus wel beschikbaar, maar men had het niet naar linux-kernel gesubmit en er was dus niks mee gedaan in Linus' tree.

Daarna bleek dat bij Suse, RedHat en nog enkele anderen ook het geval te zijn.

Ik weet niet wat ermee gebeurd is, maar hoop dat de communicatie wel verbeterd is. Ten tijde van RH-7.3 heeft RedHat enkele security leaks in drivers middels een advisory wereldkundig gemaakt, dat vond ik nou ook weer 't andere uiterste (een boel ophef om niks), maar ik neem aan dat dat betekent dat de distro's 't nu wel submitten of in elk geval niet 'voor zichzelf houden'.
En dan heb ik het hier niet over de alternatieve (ac serie) kernel met de oude VM , terwijl
Linus zelf al de nieuwe VM in de 2.4 kernels wilde hebben. :?
Dat was tot 2.4.14 zo, daarna heeft Alan Cox de nieuwe VM geloof ik ook in de -ac serie gezet. RedHat's kernel gebruikt ook de nieuwe VM, maar wel met enkele aanpassingen van Rik van Riel (zoals rmap).

Verwijderd

Ik heb RedHat nog niet gezien, gebeurt morgen. Maar afgaande op alles wat ik gelezen en gehoord heb, wordt het hele verhaal sterk overdreven denk ik.

RedHat heeft een Theme, "BlueCurve" (wat er best goed uit ziet) en dat theme is universeel voor zowel KDE als Gnome. Dat het Theme meer op Gnome dan KDE lijkt is een bewuste keuze van RedHat omdat zij Gnome prefereren.

Verder zijn inderdaad een aantal Standaard applicaties gekozen, en dat zijn mijn inziens logische keuzes voor RedHat, ikzelf gebruik ook liever Kmail of Mozilla mail dan Evolution en dat kan dan ook nog gewoon in RedHat 8.

Je kan Konquerer en Kmail nog gewoon gebruiken in KDE en Gnome, ik vind het prima dat een distro de grafische omgevingen naar zijn smaak aanpast mits dat geen compatibiliteit oplevert met overige applicaties voor die omgeving.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

svdmeer schreef op 01 oktober 2002 @ 13:19:
Eén van de argumenten tegen vrije software is de mogelijkheid dat je mutaties krijgt. RedHat werkt dit nu in de hand door verregaande wijzigingen in KDE aan te brengen... Microsoft begint nog gelijk te krijgen ook met die advertenties over die gemuteerde wezens waarmee vrije software wordt vergeleken.

:X
Je hebt ook opgelet bij Biologie, en je weet dus dat evolutie niet mogelijk is zonder mutatie?

Dingen als deze gebeuren al langer. Als het initiatief in de smaak valt is het blijkbaar een goed iets en kan het blijven, als iedereen het afkeurt leeft het idee niet lang. Dat is hoe Free software werkt.
Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 13:29:
Ten tweede doet Red Hat meer met en voor open source software dan al die zeurlui bij elkaar, en ten derde wordt het allemaal nog ff 20x zoveel aangedikt.

Dat vind ik een beetje een extreem statement hoor... Het KDE team verzet aardig wat werkt lijkt me zo. Zonder mensen als hen (onbaatzuchtige Free software developers dus) was er geen GNU/Linux, zonder bedrijven als Red hat zou GNU/Linux er nog steeds geweest zijn (mogelijk met minder acceptatie, maar ok).
Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 14:45:
Ik denk dat het voor de KDE mensen frustrerend is dat RedHat Gnome als primaire desktop aanbiedt, terwijl alle andere distro's (Debian, Mandrake, Suse) primair KDE aanbieden.
Debian biedt helemaal geen enkele DE of WM primair aan.
Pagina: 1